Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hi,

Mijn paard staat op wei en hij heeft daarop een schuilstal. Ik lees hier dat paardenmest ook prima kan dienen in de moestuin. Nu vraag ik me af... ik heb geen stro als bodembedekking maar vlaslemen. Voordeel is dat die de stal poederdroog houden. Tis meer principe potstal want ik haal die niet eens jaarlijks leeg. Strooi gewoon wat vlas bij en tis weer netjes. Dat spul wat er in ligt, ligt al jaren maar is poederdroog en tot stof vergaan. Zou dat ook kunnen dienen voor de moestuin? Stalmest van paarden die op stro en steeds op stal staan is nat en zal composteren. Dat is bij mijn stalmest niet het geval. Tis oude mest maar gewoon uitgedroogd en verpulverd, ook weet ik niet of vlaslemen ideaal zijn om in de tuin te verspreiden...

aangepast door Groentje75
Geplaatst:

Dat ligt er een beetje aan, is de vlas ook oud en verteerd dan kan je het opbrengen aan het eind van de winter en dan na een paar maanden inwerken.

Is de vlas en de mest nog niet verteerd, dan kan je het prima opzetten met tuinafval en laten composteren op de composthoop zoals ik nu doe met verse weidemest.

Zorg wel dat het voldoende vochtig is en wil je wat meer snelheid en hogere temperaturen bij composteren dan tussentijds twee of drie keer omzetten.

Na een half tot anderhalf jaar heb je dan een prima product voor veel planten op de tuin.

• Like 1
Geplaatst:

Ja beiden, mest en vlas zijn oud en vergaan tot stof maar is het daarom ook verteerd? Das eigenlijk de vraag? Moet er vocht aan te pas zijn gekomen of gaat het enkel om de leeftijd vant mest?

Geplaatst:

De werkzame stoffen moeten uit de mest kunnen komen. Paardenmest verteerd snel op het land, zeker als het ingewerkt wordt en met vocht erbij.

Ik laat verse stalmest (lange mest, met lang stro er in) soms een paar maanden liggen in de natte tijd voor ik het inwerk. 

Het wordt dan korte of half verteerde mest, het stro is al uiteen gevallen in kleine stukjes.

Blijft het droog, dan gebeurt er weinig met de mest.

Veel planten willen niet te verse mest, daarom doe ik dat en composteer ik het.

Het is voor mij lastig om te zeggen wat het beste is zonder de mest te zien. Er kan ook veel opgedroogde urine (zouten) in zitten, dat kan ook te veel zijn voor je planten.

Voor vertering van bijv. het vlas kan er eerst stikstof onttrokken worden aan de grond. Ook kan het te "scherp" zijn.

Verdiep je in compostering, warme en koude en je zal begrijpen dat vocht een belangrijke rol speelt.

Je kan ook zelf wat experimenteren.

Er zijn ook gewassen die veel voeding prima vinden zoals mais en pompoenen etc. Die geef ik versere mest, het jaar daarop komt er een gewas dat oudere mest wil zoals bijv. aardappels.

Ook de kwaliteit van de grond speelt een rol.

Bij mij is dat puur zand, en organisch materiaal is nodig voor de groei en voor de vochthuishouding.

Let ook op uitspoeling en overbemesting, dat kan slecht voor je planten, natuur en jezelf zijn.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...