Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Kippen vind ik erg leuk, ze zijn gezellig, leveren een eitje, pikken de teken uit je tuin weg, zijn honkvast en vrij tam. Kippen lusten ook veel restjes, dus ideaal als opruimer. Zelf een pompoen hoef je niet fijn te snijden voor een kip.

Het nadeel is het lawaai (met name van de hanen) voor de buren en ook geuroverlast.

Een mooi alternatief is bijvoorbeeld de Japanse Kwartel. Een soort mini krielkipje, met dagelijks een mini-eitje, redelijk tam, lust ook een beestje. Het gekraai van de hanen valt reuze mee. Echter, niet echt geschikt voor vrije uitloop zoals kippen (minder honkvast, en erg kwetsbaar bijv katten). Ook zijn het niet echt opruimers (en moet alles fijngesneden).

Recent las ik over parelhoenders, een soort tussenvorm van kip en kalkoen. Ook een smakelijk eitje, meester in teken eten, honkvast.

Groter nadeel dan kippen: mega territorium en anders zwerven, verder enorme geluidsoverlast.

Patrijzen of fazanten vind ik mooier, maar die leggen buiten nestperiode geen eitjes.

Nandoes zijn ook grappige vogels, mini struisvogeltjes. Niet erg agressief. Echter zeer weinig over bekend. Leggen pas eieren als ze 2 of 3 jaar zijn. En dan om de dag een ei voor een week of 10 dagen, maar dan wel eieren die 2x zo groot zijn als kippeneieren (en 10x zo zwaar).

Kent iemand nog andere (regelmatig leggende) vogels die buiten gezelligheid ook veel nut leveren? Wat zijn de voor- en nadelen?

Ben benieuwd

aangepast door EdelSpint
  • EdelSpint changed the title to Het hoender-topic: Alternatief op kippen?
  • 4 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Eenden en ganzen
Eenden zijn wel viezer dan kippen zover ik weet (modder met poep). En ganzen maken enorm veel lawaai. 

Kippen vallen best mee wat stank betreft als je het hok supergoed ventileert. En je kan ook alleen hennen houden. Een haan is nodig voor kuikens maar niet van wezenlijk belang. 

aangepast door Trea
Vet
Geplaatst:

Zijdehoen?

Ik heb alleen zijdelings ervaring met het houden van hoenders. Uit mijn jeugd enzo. Maar mocht ik nu ooit nog iets willen dan maken zijdehoenders wel een kans.

Vriendelijk, eierleggend, kunnen niet vliegen. 

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Even een oud topic wakker schudden, zijn er nog mensen op het forum actief die (Japanse) kwartels hebben?

Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen.

We zijn hier wat aan het schuiven met onze dieren zodat onze valkparkieten een grotere voliere krijgen en hierbij kunnen dan prima kwartels wonen. Eitje is mooi meegenomen en als we durven misschien ook wel vlees?

• 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...