liestuinkabouter Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 even het ananaskers topic weer oppikken: ik heb vorig jaar zaden gekocht van Sluis Garden, en noch vorig jaar noch dit jaar is er ook maar 1 enkel zaadje gekiemd. Ik doe duidelijk iets verkeerd, maar wat? zaden liggen onder een dun laagje potgrond, en worden goed vochtig en bij 20-25 graden gehouden. Ik doe eigenlijk hetzelfde als bij paprika, tomaat...Iemand tips? Alvast bedankt! Quote
Berry Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Ja, het kan... ik schreef vanochtend ook in een bericht dat mijn eerst zakje de zaadjes niet waren ontkiemd. Misschien oude zaden? Ik had ze wel dit jaar gekocht..Had inmiddels een nieuw zakje gekocht en laatst gezaaid en zie dat de meeste wel zijn ontkiemd... ik krijg er nu dus denk ik veel haha En het worden al zo'n grote planten maar heb er wel de plaats voor en er zijn altijd wel liefhebbers voor. Wat een mooie foto's! Ik ruim ook altijd alles op... Zouden de zaden niks geleden hebben met dit koude weer?Ik ga dit ook eens proberen eind van het jaar. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Mispel Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Mijn voorkeur zou precies uitgaan naar de lampionbes. Vrij gelijkaardig, maar het is een meerjarige plant. Quote
Noompi Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Ik heb precies hetzelfde probleem met het opkweken van de ananaskers. Ook 20-25 graden, 8 uur licht en onder een dun laagje aarde. Helaas nog niks gezien. (rond 1 maart gezaaid) Ik ben nu bezig een aantal zaden (40) in water te laten ontkiemen. Mijn eigen soort kiemtest zeg maar. Ook bij mij zijn de zaden van sluis garden en is het pakje dit jaar gekocht... Moet ik toch maar een nieuw zakje ananaskers gaan zoeken? Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
Mamoes Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Ik heb zaden gekocht bij Diana van mooiemoestuin.nl. Wel de kleine variant ( physalis pubescens), want die wilde ik graag ivm vroegere rijping. Nu 11 dagen geleden gezaaid op de vensterbank en ik zie nu de eerste tekenen van kieming! Erg blij mee! Duurde wel net een paar dagen langer dan bij de tomaten. Quote
Kruidje Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Het schijt zo te zijn dat gekocht zaad minder goed kiemt dan eigen geoogst zaad. Ik weet niet of het misschien met uitdrogen of zo te maken heeft. Het is in dit geval misschien handiger om gewoon een pakje ananaskers te kopen in de groentewinkel. Eerst smullen en dan zaaien. Ik kreeg van iemand vorig jaar een ananaskersplantje en heb van daaruit zelf zaad genomen. Opkomst dit jaar was prima. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Mamoes Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Dat zou goed kunnen! Waar ik de zaadjes heb gekocht, zij oogst ook zelf de zaden. Quote
Nicolette Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Ananaskers doet ook gewoon lang over het ontkiemen. Vorig jaar had ik het al bijna opgegeven en opnieuw in gezaaid kwamen ze als nog op. Ik moet zeggen dat ik door de jaren heen wisselend succes heb met het opkweken van ananaskers. Ze doen het in een zonnige zomer/herfst vele malen beter dan in een matige natte zomer en zelfs onder glas zijn ze dan niet zo succesvol Quote
Claudia69 Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Hier hebben ze het vorige zomer prima gedaan in volle grond. Beter zelfs dan in een droge zomer. Wel de hoge soort met behaarde blaadjes. De lage soort met gladde blaadjes groeide noch bloeide - misschien doen die het beter in een kas. Quote
liestuinkabouter Geplaatst: 2 april 2013 Geplaatst: 2 april 2013 Bedankt voor de reacties - aangezien ik niet de enige ben zal het dus wel aan de zaden liggen...Ik ga op zoek naar een nieuw pakje zaad, of mss gewoon een bakje vruchtjes uit de supermarkt.kaboutergroet! Quote
kiara_shi Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 Koop een zakje gedroogde incabessen (ananaskers) bij de biowinkel. Haal er een paar uit en eet de rest op. Kiemen kan erg snel gaan, groeien gaat nog sneller en ze schieten in de zomer helemaal de lucht in. Ze zijn volgens mij niet winterhard, dus zodra het te koud wordt snoeien tot 50cm en naar binnen halen of in de schuur zetten. Hou er rekening mee dat het in de wintertijd enorm kan uitlopen. Dit jaar heb ik het tot 1mtr afgeknipt, maar dat gaat nu 50 cm worden. De plant heeft nu al bijna de plafond bereikt. Quote
Ktrijn Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Ik had een mooi plantje van de physalis pubescens en bij het verpotten heb ik heb afgebroken. Ik heb hem geprobeerd te doen wortelen vanuit de stengel maar dat is mislukt. Ben ik te laat om nog een nieuwe te zaaien Quote
Victorus Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Het zaaien gaat op zich goed, maar ze kiemen traag en ze hebben een heel langzame start. Om aan zaad te komen is niet moeilijk, je neemt gewoon wat rijpe vruchten en je maalt die in een keukenmachine fijn. Vervolgens giet je het sap breed uit over wat keukenpapier en laat dit opdrogen. Je haalt dan de (piepkleine) zaden van het keukenpapier af. Wat ik tegenwoordig doe is aan het eind van het seizoen een aantal stekken knippen. Die laat ik wortelen (aan sommige stekken willen soms maar geen wortels komen) en als ze geworteld zijn pot ik ze op. Ik heb dan aan het begin van het seizoen al veel grotere planten die veel eerder bloeien en vruchten geven dan zaailingen. Let wel op; de stekken moeten afharden als zaailingen anders verbranden ze in de eerste zon. Quote
Ktrijn Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Zaad heb ik, dat is geen probleem, het was gewoon de vraag of ik nog kan zaaien en dit jaar nog oogsten bij de pubescens. Quote
simonvb Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Ik zal dan wel beginnersgeluk hebben . Ik had via ebay "Physalis peruviana edulis" gekocht en de zaden kwamen binnen de twee weken al op. Wou een vier planten hebben, had er 8 gezaaid en zit nu met 8 kleine plantjes. Heb er daarvan nu dit weekend 4 uitgeplant in de volle grond op de volkstuin, 1 ga ik in pot houden. Ik denk dat ik de andere drie op het complex wel makkelijk kwijt zal raken. Quote
Claudia69 Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Ik had een mooi plantje van de physalis pubescens en bij het verpotten heb ik heb afgebroken. Ik heb hem geprobeerd te doen wortelen vanuit de stengel maar dat is mislukt. Ben ik te laat om nog een nieuwe te zaaien Als er nog een stukje stengel met bladoksels overschiet, zal je plantje weer uitlopen vanuit die oksels. Quote
Ktrijn Geplaatst: 5 mei 2015 Geplaatst: 5 mei 2015 nee, helaas, net boven de wortels afgebroken. En okselscheuten waren er nog niet te zien, jammer. Ik had de stengel in water gezet maar die is toch dood gegaan. Quote
sugarlevi Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Na zo'n twee a tweeenhalve maand, komt de ananaskers hier nu eindelijk op. Blij dat ik het nog niet had weggegooid. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Ktrijn Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Mijn afgebroken Physalis Pubescens heeft het dan toch gehaald, ik had hem eerst in een pot met natte aarde gezet, toen was hij helemaal verwelkt, een nieuw stuk van de steel schuin afgesneden en in een glaasje water gezet, is hij er toch bovenop gekomen. Ik heb hem dan terug in vochtige aarde gezet en nu doet hij het wel een beetje goed. Een paar blaadjes zien er dorstig uit, maar hij maakt nieuwe bloemen en zelfs een vruchtje! Quote
Estemy Geplaatst: 16 mei 2015 Geplaatst: 16 mei 2015 Ik heb mijn grote ananaskers vorige week buiten gezet en nu groeit hij lekker in de volle grond. Tot nu toe gaat het prima, hopelijk hebben de wortels nu meer ruimte, de pot was te klein (voor en plantje van 20-30 cm). Heeft ook al 1 vruchtje en het was de zwakste van mijn 6 planten (de rest weggegeven bij de MTFD 2. mei). Mijn kleine ananaskersen zijn pas 2cm lang (te laat gezaaid) en groeien bijna niet (geen idee waarom, verpotten kan ook nog niet). Dus nu maar hopen dat het een lange warme zomer wordt zodat ik veel vruchten krijg! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Claudia69 Geplaatst: 16 mei 2015 Geplaatst: 16 mei 2015 Hier wil hij niet groeien zoals anders. Ze zijn een stuk kleiner dan wat ik gewoon ben voor ze worden uitgeplant. Geen idee waaraan het ligt, misschien is de potgrond niet oké, maar morgen gaan ze ook de grond in, dan zullen ze hopelijk wel groeien. Quote
Freya Geplaatst: 18 mei 2015 Geplaatst: 18 mei 2015 Bij mij ging het kiemen ook moeizaam, heb wel drie keer opnieuw gezaaid (gelukkig zat er erg veel zaad in het zakje) en sommige potjes kwam helemaal nooit op en andere spontaan alles tegelijk.. hoewel ik in maart al begonnen ben met zaaien heb ik nu nog steeds pas enkele kleine planten (3-4 cm) die in de kas staan. Ben benieuwd wat het wordt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.