Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De boom was al wat jaren voor mij niet gesnoeid. Ik heb hem aan het begin van het jaar gesnoeid en hij groeid goed maar hij voelt zich niet lekker. Hebben jullie tips voor een eventuele behandeling? 

IMG_20220626_203557.jpg

IMG_20220626_203503.jpg

IMG_20220626_203451.jpg

IMG_20220626_203436.jpg

Geplaatst:

Sry maar die is niet ziek, gewoon te sterk geknot/gesnoeid geweest, ik kan me inbeelden dat hij zich niet lekker voelt, je krijgt dan sterke groei met heel veel  sappige loten kort opeen, ideaal voor luizen. Ook het tijdstip van snoeien is heel verkeerd, steenvruchten snoei je bij voorkeur in een warme droge periode. Ik kan je alleen maar aanraden de volgende keer  eerst hier of elders even te zoeken ivm snoei pruimenboom alvorens zo drastisch  te handelen. 

• Like 2
Geplaatst:

Ok, er was mij verteld dat de boom al jaren ziek was. 

Het snoeien was inderdaad niet het goede moment. Had ik achteraf beter mee kunnen wachten. 

Voor nu dus gewoon afwachten? 

Geplaatst:

Sry misschien voor de een beetje harde reactie gisteren maar uitgaande van de dikte van de stam, moet dat eigenlijk al een serieuze boom zijn, was een beetje droevig om te zien hoe hij erbij staat . Weet je welke "ziekte" hij zou hebben ? , bij de meeste schimmels was hij na een aantal jaar er al aan geweest bv loodglans, gomziekte etc. Bv  infectie door loodglans gebeurt vaak door op het verkeerde moment te snoeien (wat je op zich al zo weinig mogelijk wil doen). Ook wil je bij een beginnende infectie alleen de zieke stukken er ruim en zo snel mogelijk uitsnijden, dus niet geheel kortwieken zoals hier. Hoe verder, kan ik niet echt vertellen misschien @weknow of een aantal andere hier, die hebben meer ervaring met fruitbomen en hoe eventueel dit te herstellen.

Geplaatst:

te weinig info en beeld om ziekte te bepalen, als die er al was, die de boom al zou hebben gehad. Ik deel de reactie van Redzebra.

Felle groei is mogelijk groeireactie als gevolg van (drastische?) snoei. Misschien zelfs beter helemaal niet gesnoeid??? vraag ik me af. Pruimenboom zo weinig mogelijk snoeien. Snoei verbetert niet of nauwelijks de vorm en is risico van ziekte. Tussen pakweg half september en eind april heeft steenfruit en zeker ook pruim geen enkele afweer in snoeiwonden tegen vele mogelijke schimmel en bacterie/infecties...de wonden genezen niet of nauwelijks. Balsem hgeeft hierin geen verbetering. Niet doen is het devies. Hooguit begeleidend wat snoeien (takken die in de weg zitten, zieke stukken) en om licht in de boom te brengen door sleunen = het gestel open houden door in het geheel takken weg te halen, zodat boom licht en luchtig blijft. Ook in zomer altijd dit doen bij droog weer. 

Het kan zijn dat de dode hangende takken snoeiresten zijn, maar kan ook wijzen op bacterievuur bijvoorbeeld of takmonillia. Wat ik wel denk te zien aan het krullend en hangend blad is luizen of mijten. 

Voor de rest dus gewoon te weinig informatie om meer te zeggen hier. 

9 uren geleden, Candell zei:

Voor nu dus gewoon afwachten? 

Ja....want ingrijpen, als al gewenst , bij iets waarvan je geen diagnose hebt is nutteloos. Opvolgen en als je betere reactie van ons wilt (als we dat op afstand al kunnen geven?) moet je echt wat meer input aan informatie geven. Oorzaak kan ook in bodem zitten (te nat, te weinig doorlatend, verkeerde verzorging daar of teveel bemesting).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
On 6/30/2022 at 8:48 PM, redzebra said:

Sry misschien voor de een beetje harde reactie gisteren maar uitgaande van de dikte van de stam, moet dat eigenlijk al een serieuze boom zijn, was een beetje droevig om te zien hoe hij erbij staat . Weet je welke "ziekte" hij zou hebben ? , bij de meeste schimmels was hij na een aantal jaar er al aan geweest bv loodglans, gomziekte etc. Bv  infectie door loodglans gebeurt vaak door op het verkeerde moment te snoeien (wat je op zich al zo weinig mogelijk wil doen). Ook wil je bij een beginnende infectie alleen de zieke stukken er ruim en zo snel mogelijk uitsnijden, dus niet geheel kortwieken zoals hier. Hoe verder, kan ik niet echt vertellen misschien @weknow of een aantal andere hier, die hebben meer ervaring met fruitbomen en hoe eventueel dit te herstellen.

dat geeft niet, ik ben ook te drastisch geweest. ik kon amper om de boom heenlopen zo lang waren de takken van de boom. vandaar de foute beslissing genomen van het snoeien. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...