Addie Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Op aanraden van een vriendin wil ik dit jaar weer eens iets nieuws proberen. Het is de appelwortel / Yakon geworden. Zij had deze wortel gegeten op vakantie. Ik zag dat ze o.a. bij vreeeken te koop zijn. Nu we dit voorjaar begin met het inrichten van de tuin kan ik hiervoor dus mooi een plaatsje reserveren. Heeft er iemand ervaring met deze knol? Tips? Plantbeschrijving De plant komt van oorsprong uit het Andesgebergte en komt daar voor op een hoogte van 900-3000m. De 1-1,5m hoge planten hebben een grove opbouw met groot blad. Vanaf augustus-september vormen zich onder de grond rondom de plantbasis 10-20 knollen met een totaalgewicht tot wel 10 kg per plant! De oranjegele bloei blijft in Nederland soms uit. Zaadzetting is in de landen van oorsprong niet overdadig. Oogsten De planten worden gerooid zodra het blad teruggaat in levenskracht. Dat gebeurt meestal laat in de herfst door kou. De knol ziet er uit als een Dahliaknol, waarbij de functie van het stengeldeel dus essentieel is. Er kunnen veel zijknollen worden geoogst. Vermeerderen Laat enkele zij-knollen met het stengeldeel in zand of opgepot overwinteren op een vorstvrij plaats. Tijdens de groei in de zomer kunnen stekken worden gesneden, zodat er ook jonge planten kunnen overwinteren, zo gaat de vermeerdering veel sneller. Eigenschappen 1. Dankzij het hoge vochtgehalte (86-90% water) is de knol heel fris en heeft rauw gegeten een “crunchy bite”. Afhankelijk van de zomer bevat de knol zoveel zoetstof dat de smaak van watermeloen dichtbij komt! 2. De knol laat zich (in dunne plakjes) frituren tot een lekkernij. 3. (Roer)bakken, koken.... alle normale bewerkingen verdraagt de knol zonder uit elkaar (tot pap) te vallen. 4. Goed nieuws voor diabetici en “weight watchers”: de knollen danken de zoete smaak aan de aanwezigheid van oligofructose (fracto-oligosaccharide) 5. Oligofructose werkt stimulerend op nuttige bacteriën in ons lichaam 6. Medicinale werking: het blad zorgt ervoor dat het lichaam weer normaal en effectief reageert op insuline. 7. Van de knollen kan siroop worden gekookt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Ik heb hem in de tuin gehad toen we eigenlijk nog te druk waren met het huis. Het wordt een mooie plant, en ik heb een paar wortels kunnen oogsten. Helaas zijn die ergens blijven liggen en totaal verschrompeld voor ik ze kon proeven Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
LucV Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Via twitter volg ik de kruidentweets van Cruydthof. Daar zijn onlangs wat handige tips over de appelwortel Polymnia Sonchifolia(Yacon) langsgekomen.Het artikel is hier te vinden, hopelijk heb je er wat aan: http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=130:appelwortel&catid=56:overige-groenten-en-kruiden-verhalen&Itemid=265 Quote
hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Geplaatst: 14 januari 2011 Ik heb de yakon wortel liggen om van voorjaar uitteplanten, van de kweker begreep ik dat je elk jaar in najaar bij de oogst de beste knollen met meeste ogen bewaard voor volgend jaar opnieuw te planten en in de tussentijd vorstvrij moet bewaren.De yakon kan in tegenstelkling tot aardpeer niet tegen vorst.Was wel leuk van de kweker hij had extra portie erbij gedaan om te proeven, de yakon proeft vrij sappig geen extreme smaak beetje fris knapperig als radijs maar zonder die scherpe smaak van radijs, wij hebben ze paar keer fijn door een salade gegeten. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 ik heb de Yakon laatst nog geproefd en vind hem echt heel lekker!heel fris en niet niet vreselijk zoet, heeft een vage smaak van (galia) meloen en nog iets fruitachtigs. hij is heerlijk sappig en knapperig van structuur,een beetje zoals het binnenste van een winterwortel maar dan iets zachter.ik heb knollen hier besteld:http://www.yacon-gezond.nl/site/ze hebben geen broedknollen meer maar je kunt de yacon nog wel (heel goedkoop) proeven. wees er dan wel snel bij want hij heeft niet veel meer!het wordt een vaste in mijn tuin! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 Hier praten we verder over Apios: https://www.moestuinforum.nl/apios-t3542.htmlEn hier over de lablabboon: https://www.moestuinforum.nl/laplabboon-t3543.htmlEn hier over het ruilen van o.a. Appelwortel, Yakon met Thea: https://www.moestuinforum.nl/ruilen-appelwortel-yakon-t3544.html Pffff Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 1 van de yakon knolletjes die in de vensterbank in een potje staat, begint uit te lopen. Ik heb ze niet helemaal onder de grond gedrukt (Dankzij Hans, die me er op wees dat dat moest ivm rotten), en nu zie ik meerdere groeipuntjes komen. Nog geen blaadjes ofzo, maar een stuk of 6 spruiten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ik heb ze dus onder de grond gestopt.....doe jij veel water geven?...of moet het meer droog aanvoelen?Ik had er 3 maar er komen er maar 2 op....geen idee of ze ruim genoeg staan...?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Als ik denk dat de aarde wat te droog is, giet ik er veel water in en zet ik de pot (met gaten onderin) in de wasbak. Dan kan het overschot er weer uit.Die van jou zijn al wel slungels Ik had gedacht dat die van mij te koud zouden staan (tis echt koud in de keuken), maar ze lopen nu dus toch uit. nou ja... 1 dan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Ik heb ze wel al van 15 dec. in dat potje staan...vandaar die slungels...hier is het ong. 18 gr in de keuken waar ze staan. Ik ga ze dan maar iets droger laten als dat beter is...grond is best wel "tropisch" vochtig. Ik wil niet dat ze net voor de eindstreep gaan rotten Quote
Eva Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 ik heb ze zelf zo koud mogelijk staan...maar omdat dat door de vorst in de serre nu even niet kan staan ze binnen bij het raam.ook hier beginnen ze uit te lopen.ik geef ze amper water. in de knol zitten reserves en zo rotten ze niet. Quote
geedee Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 dat is goed om te weten....ga ik ze ook op rantsoen zetten.. Quote
Eva Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 ik denk niet dat het in jouw geval goed is Geedee...die van jou zijn al flink uitgelopen!als jij ze nu veel minder water geeft drogen de plantjes gewoon uit...ik zou ze wel een stuk koeler en liefst lichter zetten als ik jou was.dat remt de groei.... Quote
dick Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 waarom zo vroeg planten, ik bewaar de pootknollen vrij droog in de kelder en die gaan half mei in de grond dat is vroeg genoeg en zegroeien uit tot zeer grote planten 2meter hoog en veel knollen. Quote
geedee Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 O dat wist ik niet dick....ik heb een paar knollen gekregen via dit forum en er zat een briefje bij dat ze in de grond moesten om niet uit te drogen....dus dat heb ik gedaan.....als ik ze op het najaar oogst zal ik jouw tip gaan doen....als er iets te oogsten valt Quote
thea Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 mijn yacon's staan in de serre(kamer) 18 graden,ik sproei ze ,krijgen ze genoeg en geen te veel water.Dan zijn de planten 20/30 cm om in de tuin te planten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Mijn appelwortels kunnen buiten uitgeplant worden. Waar zouden jullie ze zetten? Blad of wortelstuk?..Wortelstuk is voor de hand liggend natuurlijk, maar ik wil het graag zeker weten. En qua bemesting? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dick Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Zet ze op een zonnige plaats,zorg voor een goede bemesting en voldoende water tijdens het groeiseizoen. Rooien als het heeft gevroren en het blad zwart wordt. Quote
geedee Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Je kunt ook thee maken van de bladeren. Heeft iemand dat al eens gedaan? En?? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Thee? Zoals in verse munt-thee? Of gedroogd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Thee kan altijd van vers zowel gedroogde bladeren....toch? Net zoals je alle kruiden vers of gedroogd kunt gebruiken.... Ik las wiki : The leaves of the yacón contain quantities of protocatechuic, chlorogenic, caffeic and ferulic acids, which gives tea made from the leaves prebiotic and antioxidant properties. As a result, some researchers have explored the use of yacón tea for treating diabetes and for treating diseases caused by radicals, e. g., arteriosclerosis.[1] Wil graag weten of er iemand dit al eens geprobeerd heeft.....thee van de bladeren maken Quote
Kruidje Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 Ik heb gisteren een blad klein gesneden en als thee gebruikt. Ik vind hem lekker dus dat gaat vaker gebeuren. Beetje als een groene thee die ik ooit heb gehad. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Dennis29 Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 Oh dan ga ik dat ook maar eens maken, ben dol op groene thee. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 Ik ook. Iemand al geprobeerd de bladeren te drogen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 De thee is een beetje bitter, maar verder wel ok. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.