Ga naar inhoud

'Ongewenste' broedsheid wel/niet afbreken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Nu er weer overal kipjes broeds worden, wil ik toch even iets onder de aandacht brengen wat mij hier al een paar jaar stoort.

Broeden is een natuurlijke behoefte van je kip. Moet je haar daarin belemmeren door haar zodanig te pesten dat ze van ellende stopt? Of raakt dat aan dierenmishandeling?

Als je kippen wilt die eieren leggen, kun je legkippen nemen. Die worden niet broeds.
Als je krielen/sierkippen neemt, dan zul je met hun broedsheid moeten dealen zonder de kippen zwaar te frustreren en ze te hinderen in hun dringende behoefte om hun eitjes uit te broeden.

Ik doel op niemand persoonlijk, vind het zelf ook een dilemma, maar het is wel goed om er eens over na te denken of je het misschien ook anders aan kan pakken.

Levende have, waar het  woord  'dierenmishandeling' in dit verband zelfs wordt gebezigd, heeft daar een stukje over geschreven:

Heb je gekozen voor een ras dat gemakkelijk broeds wordt, zoals het Zijdehoen of de Wyandotte, en wil je de kippen alleen houden voor de eitjes? Dan heb je een serieus probleem. Te overwegen valt de kipjes te ruilen met iemand die juist graag kuikens wil en te kiezen voor een ras dat minder makkelijk broeds wordt.

Kippen van de broedsheid afhelpen is namelijk niet eenvoudig en ook niet erg diervriendelijk. Waarom zou je het broeden niet toestaan? Het is natuurlijk gedrag dat bij kippen hoort. Je moet wel hele goede redenen hebben om dat gedrag te verstoren. Maak een afweging en stel bij die afweging het belang van de kip en de kuikens centraal.

Wil je echt dat de broedsheid stopt, zet de hen dan een paar dagen op een plek waar ze geen nieuw nest kan vormen. Misschien dat de broedsheid na een paar dagen over gaat.

De meest diervriendelijke optie om de geboorte van kuikens te voorkomen, is een paar onbevruchte eieren* onder de kip te leggen en de natuur haar werk te laten doen. Wil je het even aanzien en afwachten of de broedsheid vanzelf weer over gaat, haal dan de kip twee keer per dag van het nest af en laat haar drinken en eten.

Mijn kippen bleven vaak wel 5 weken broeds. Ik haalde ze dan 2x daags van het nest om te eten en drinken, maar dat blijkt niet nodig: ze komt er elke 1 of 2 dagen vanzelf af. En omdat legmeel/-korrel te eiwitrijk is voor een kip die niet legt, waardoor ze dunne mest krijgt, geef ik haar nu groenvoer en gemengd graan. Daar zit meer energie in. Zo kan ze het best 5 weken volhouden.

Denk niet dat je haar broeds-af moet maken "omdat ze zich anders dood broedt". Dat is eerder uitzondering dan regel, maar dat praat iedereen elkaar na, net als dat gemalen eierschalen helpen tegen slakken ;-)

Je moet het zelf weten, voel je vooral niet persoonlijk aangevallen, maar hou wel oog voor het welzijn en de natuurlijke behoeften van je dier.

* In het originele stuk staat 'bevruchte eieren', maar dat zal een vergissing zijn. Bevruchte kán natuurlijk ook, maar dat geeft een ander resultaat.

aangepast door speets
Links naar dierenmishandeling toegevoegd.
  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik maakte nooit een keuze voor een ras dat berucht is om zijn broedsheid. Voor grote kippen of leghennen heb ik geen geschikt hok. 

Vanwege het kleine prefab hok koos ik 8 jaar geleden Hollandse krielen. En die stoppen vrij makkelijk met broeden als je ze snachts geen toegang geeft tot het nesthok en ze overdag een paar keer op een andere plek worden gezet. Ik doe dat liever dan de hennen wekenlang op onbevruchte eieren te laten zitten. Omdat ik denk dat de kip minder lijdt van het afbreken van de broedsheid dan van wekenlang zitten zonder succes. 

Om bevruchte eieren te kopen (ik heb geen haan) en de kippen steeds hun zin te geven is nogal  belachelijk als je t mij vraagt. Dat is misschien wel haar natuurlijke behoefte maar in gevangenschap zou dat leiden tot een ellendig bestaan met gestreste en zieke dieren . Het hok en de ren raken binnen de kortste keren overbevolkt met al die aanwas. En wat wil je met 50% haantjes? Ik kan zelfs niet één haan houden vanwege de geluidsoverlast. Kippen loslaten (echt vrije uitloop) is ook geen optie. Dat is zelfs strafbaar met die vogelgriep. 

Wat ik probeer is om het te reguleren. Omdat ik al genoeg krieltjes had die regelmatig broeds werden en ze steeds minder/korter leggen als ze ouder worden heb ik een paar jaar geleden bevruchte eieren gekocht van een krielras dat minder snel broeds zou worden. Vorig jaar heb ik dat weer proberen te doen maar dat pakt nu anders uit. 

Ik heb er wel moeite mee om hard op te treden. De broedse kippen wil ik wel afzonderen in een deel van de ren met een schuilhok. Maar om de kip een paar dagen op te sluiten in een bench zonder bodem, zodat haar buik continu afkoelt, gaat me iets ver. Dit is wel een methode van broedsaf maken die vaak wordt geadviseerd. Ik kan me ook voorstellen dat je daartoe overgaat met een zeer hardnekkige broedse kip. 

aangepast door Trea
Spelling
Geplaatst:

Toevallig zat ik hier vandaag weer over na te denken nu mijn amrock voor de derde dag broeds is. Voelt wel extra zielig voor zo’n kip die eigenlijk niet broeds hoort te worden.

Het is een natuurlijke behoefte, maar om het broedsaf maken dierenmishandeling te noemen. vind ik wel erg ver gaan. Ik denk dat ik de kip ermee help als ik het wel doe. Daarentegen dacht ik dus vandaag, als je al 3 dagen broeds bent bij een niet broeds ras, dan zal de interne drang wel heel hoog zijn en moet ik het misschien maar laten.

• Like 1
Geplaatst:

Ja precies!

De kern is volgens mij de vraag of het zielig is voor de kip als ze broedt.

Als ik zo naar die van mij kijk, is die absoluut niet zielig.
Ze zit parmantig breeduit op haar nest, ik zou bijna zeggen 'trots'.
Ze komt eraf als dat haar uitkomt, eet wat graan en wat groen, draait een enorme keutel en gaat dan lekker in het warme zand liggen badderen. Dan nog eens wat eten, drinken, rondlopen en na een uurtje verdwijnt ze weer naar boven, zakt schuddebuikend en breeduit op haar nestje en gaat verder met dutten. Dat ziet er helemaal niet zielig uit, eerder diep tevreden!

Wat mij erg hielp - maar dat is persoonlijk - was om te bedenken dat ik ook geen medelijden heb met een zwangere vrouw. Ik geef toe: (beetje) scheve vergelijking, maar het hielp mij wel om duidelijk te krijgen wat ik eigenlijk zielig vind aan een broedse kip: niets! Ze doet precies waarvoor ze bestemd is en waar haar hormonen haar toe aanzetten.

En nee, het is voor mij niet fijn als ze 5 weken blijft broeden, maar ik denk niet dat ze daar zelf onder lijdt. Als ze het zat is, loopt ze wel weg.

Ik denk ook niet dat ze emotioneel wordt van het idee dat ze al die tijd voor niets op dat nest heeft gezeten. Dat is onze eigen projectie!

Veel mensen projecteren hun eigen gevoelens op hun dieren. Ik zelf zou me na een dag al kapot vervelen in dat hokje en ik zou verrekken van de honger. Maar hé, ik ben geen kip! En dat is het lastige: ze kunnen het je niet zelf vertellen.  

Overigens wordt er niet zo ongenuanceerd gesteld dat broedsaf maken dierenmishandeling is hoor. Ze hebben het daar over 'bepaalde manieren van' die 'grenzen aan'...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Het enige ambtante vind ik dat een broedse kip verhinderd dat de andere kippen eieren kunnen leggen in hun nest. Wij hebben drie kippen en drie nesten maar ze gebruiken altijd allemaal hetzelfde nest. Als een kip broeds is, zit die op dat ene nest, keert er altijd naar terug na verzetten en leggen de andere kippen buiten in de ruime ren met o.a. tingels. Als ze terug broeds af is, leggen ze daarna allemaal buiten en moet ik ze weer een dag opsluiten waarna ze terug binnen beginnen te leggen allemaal terug in hetzelfde nest (kan een ander nest zijn van de drie nesten dan van voor de broedse kip).

aangepast door simonvb
Geplaatst:

In de aangehaalde quote wordt niet gezegd dat het broedsaf maken van kippen 'dierenmishandeling is. Er wordt gezegd dat het niet erg diervriendelijk is. Is toch een verschil.

Ik ken iemand en die heeft zijdehoenders (de poedel onder de kippen!). Dit kippenras is om de haverklap broeds. Hij zet een broedse kip een paar dagen apart in een klein gazen hok en dan is die kip van zijn broedsheid af. Is dat zielig? Ik vind van niet. Als een kip zit te broeden zit die ook drie weken stil op het nest en geen haan die daar naar kraait ....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...