Ga naar inhoud

Welk kleinfruit geschikt voor tegen gedeelde schutting?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zoek wat soorten kleinfruit om langs de schutting (zuid/zuidwest vd schutting) in de achtertuin te zetten. Echter, heb ik buren vh type voluit betegelde tuin die al zijn wezen klagen over mn fruitstruiken en druif in de voortuin, waar de planten 2 hele garages zouden moeten oversteken willen zij er last van krijgen.

Ik zoek dus planten die niet woekeren, maar ik kan er weinig over vinden.

Geplaatst:

Framboos/braamachtigen woekeren nogal, dus daar zou ik weg van blijven. Aalbessen, kruisbessen, blauwe bessen (mits zure grond) kunnen allemaal wel op het zuiden, maar wel met goede mulch zodat ze vochtig blijven in hoogzomer. Al leifruit overwogen? Dan kan je een appel/peer in leivorm strak tegen de schutting zetten waarmee het fruit ook profiteert van de warmte. 

Geplaatst:

Ik zit te kijken naar een paar van die mini fruitbomen, maar ik heb zo'n 25m aan schutting wat ik zowel hoog als laag grotendeels wil verbergen gezien het 2 verschillende schuttingsdelen zijn met daartussenin de wand vh tuinhuis vd buren, dus het is niet bepaald een charmant gezicht.

Ik ga voor oa een hoop bloemen, maar her en der fruit er tussen heeft mijn voorkeur.

Ik heb oa al blauwe en aalbessen in de voortuin gezet, maar kruisbessen is een optie! Die woekeren niet zo? 

Geplaatst:

Met kruisbessen kom je niet hoger dan 50 cm.

Staan de planten aan de zuidzijde of de noordzijde van de schutting? Het is me niet duidelijk. 

Ik heb zelf aan de noordoostkant van de schutting kruisbessen op stam en een jostabes, omdat die met minder zon toekunnen. Maar de josta piept soms door de planken van de schutting heen, dat zullen je buren waarschijnlijk niet verdragen.

Geplaatst: (aangepast)

@fre3ke  Hoezo niet hoger dan 50 cm ?  Hier een foto van mijn kruisbes Pax onder de pergola. Die is ongeveer 180 cm hoog en dan nog een dakje ervan gemaakt. Dus die is ruim 200 cm lang !

1748715984_042022-05-20Kruisbes01.thumb.JPG.893f0cfd4ebce9f10aa4aabedb6a5cf5.JPG

Dit is trouwens een ras dat niet zoveel stekels heeft. En de vruchten worden rood.

Update: toevallig heb ik net een post op mijn instagram gezet met foto's over het fruit dat bij mij groeit.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Weer wat geleerd! Leuk hoor, zo'n hoge kruisbes. Mijn tuin is momenteel vol, anders zou hij op mijn verlanglijstje komen.

Ik moet zeggen dat mijn Hinnonmaki's op stam inmiddels ook takken van een meter lang maken. Maar de echte struikjes, van gestekte takken in de grond, worden minder hoog. 

Geplaatst: (aangepast)
14 uren geleden, fre3ke zei:

Staan de planten aan de zuidzijde of de noordzijde van de schutting? Het is me niet duidelijk. 

Mijn tuin ligt aan de zuidwest zijde van de schutting.

Ik ben aan t kijken naar kruisbessen, heb ooit jostabessen van iemand gekregen, maar t was niet echt mijn ding.

En nee, doorstekende planten zijn geen optie, vorige zomer hebben is oa daardoor een komkommerplant overleden, daar had ze heel ruw aan de doorgekomen sprietjes staan trekken ipv deze gewoon even af te knippen.

aangepast door Vlavlip
Geplaatst:

Eventueel een 2e dichte schutting voor de huidige zetten? dan gaat er niets meer doorheen groeien en als je toch bezig bent kan je ook een barrière voor onderdoor maken. 
Hoop gedoe maar dan kan je daarna lekker planten wat jij wil. 

• Like 1
Geplaatst:

Het is al een dubbele schutting. Ik heb een standaard houten schutting (in 2 soorten hout) en aan hun kant zitten ook nog bamboematten....daar waren dus vorig jaar wat sprietjes vd komkommer doorheen gestoken zonder dat ze zich hadden vastgehecht (ik controleerde dagelijks en haalde de sprietjes netjes terug, en dat wisten ze) en daar hebben ze dus flink aan zitten trekken.

Een fruitstruik komt daar natuurlijk veel minder gemakkelijk doorheen, maar ik wil echt geen risico lopen.

Geplaatst:
57 minutes ago, Vlavlip said:

En nee, doorstekende planten zijn geen optie, vorige zomer is oa daardoor een komkommerplant overleden, daar had ze heel ruw aan de doorgekomen sprietjes staan trekken ipv deze gewoon even af te knippen

Ik heb ook zo'n buurvrouw. De takken van de appelbes hingen 3 cm over de erfgrens, door het gewicht van de rijpende bessen. Voor ik kon oogsten, waren die tot heel ver over de grens teruggesnoeid met een botte schaar. Het olifantsgras was bijna met de grond grond gelijk gemaakt. Zodra een plant letterlijk over de grens gaat, gaat zij figuurlijk over de grens. 

Back on topic. Als het fruit op het noordoosten staat, is kruisbes, of in waaiervorm geleide zure kers een goede optie. Die hebben minder zonbehoefte dan ander fruit. Een geleide zure kers zal misschien een paar twijgen door de schutting steken, maar niet overlijden als die afgerukt worden. Kruisbes is makkelijk zelf te stekken, dus met één struik en wat geduld kan je al klaar zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...