Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb frigo plantjes en een potje meststof gekocht bij een kweker. Ik heb ze 2 weken na aanplant meststof gegeven, want dat stond op dat potje.

Alleen de bladeren werden na een poosje bruiner en sommige plantjes stierven. Is 2 weken na aanplant niet te vroeg om meststof te geven? Op internet lees ik dat het na 4 weken pas moet.

En wat is de oorzaak dat de bladeren bruin worden?

20220516_151236.jpg

20220516_151258.jpg

20220516_151308.jpg

aangepast door RW5

Dat dacht ik al te zien dat het met name aarde/zand was. Ik kan het niet goed zien op de fotos maar volgens mij is de laag ook niet erg diep. Zand is niet geschikt om in potten te telen. Dan moet je echt een goede potgrond of evt cocos gebruiken.

Update: wat ook nog mogelijk is dat er een schimmelziekte in het spel is. Aardbeien zijn vatbaar voor een heel scala aan schimmelziektes die de wortel/wortelbasis aantasten. De dof-donkergroene kleur van de bladeren en de afstervende bladeren kunnen wijzen op roodwortelrot (Phytophthora fragariae).

Misschien kun je iets meer info geven over de voorgeschiedenis: hoe lang staan de planten al in die bakken, waar hebben ze gestaan, waar komt die zandgrond vandaan (of heb je die planten vanuit de grond in die bakken overgezet? En wat voor type/ras is het ?

Het blijft anders wel heel erg lastig om alleen op basis van een paar foto's te kunnen zien wat er aan de hand is

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Waarom is zand niet geschikt voor in potten?

Ik denk dat het ook een schimmelziekte kan zijn, verwelkingsziekte.

De planten staan nu 2 maanden in de bakken en zijn direct in een kas gezet. De zandgrond komt van een bult zand die we hier al wat jaren hebben liggen.

25m meter van die bult hebben wel vorig jaar aardappels gestaan op een land, die hebben dezelfde schimmelziekte als aardbeien, maar dat zal niets uitmaken?

Het zijn Ostara en Korona. 

Ik heb vorig jaar wel ook in deze bakken aardbei planten gehad. Die bakken had ik in het najaar buiten staan en zijn schoongespoeld. 

Kunnen deze planten wel continue in de zon blijven staan?

aangepast door RW5
  • Like 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, RW5 zei:

Kunnen deze planten wel continue in de zon blijven staan?

Ja dat kunnen ze en willen dat zelfs graag.

Mag ik vragen hoe vaak je in de afgelopen 6 weken water hebt gegeven. 6x in 6weken, 3xin 6weken? 2 xper week?

Behalve water geven, vind ik het blad er wel heel raar uit zien als het alleen om droogte ging.
Had eens verwelkingsziekte in een framboos, en dit lijkt er wel enigsinds op.

• Like 1
Geplaatst:

@RW5 puur zand is niet luchtig genoeg en bevat niets en kan ook weinig voeding en vocht vasthouden. En als de teeltlaag dan ook nog dun is heb je nooit optimale omstandigheden: ofwel zeiknat ofwel droog. Een goede potgrond is luchtig en houdt toch vocht vast. En het bevat veel organische vezels.

En dan het risico dat er schimmelsporen in zitten.

• Like 2

Geplaatst:
7 uren geleden, rorror zei:

Mag ik vragen hoe vaak je in de afgelopen 6 weken water hebt gegeven. 6x in 6weken, 3xin 6weken? 2 xper week?

Ik gaf ze een keer per 3 dagen water in de eerste maand. Toen was het ook nog niet zo warm. Nu geef ik bijna elke dag een beetje of 1 dag wel een dag niet. Soms heb ik ook wel meer gegeven en dan een paar dagen niet.

Geplaatst:

Is verwelkingsziekte.

Op grond waar eerst aardappelen hebben gestaan moet je geen aardbeien planten. Daar moet minstens een jaar of 5 tussen zitten. Of eerst afrikaantjes zaaien en die aan het eind van het groeiseizoen  onder laten ploegen of spitten.

Geplaatst:

@rorror Bij een aantal hingen ze wel eens even slap. Maar dan gaf ik water en was het weer goed. Dus droogte zal het niet zijn.

@Inloggevens kwijt Ik heb geen grond gebruikt waar aardappels hebben gestaan. 25 meter van die bult zand hebben vorig jaar aardappels gestaan. Maar dat zal toch geen invloed erop hebben.

Geplaatst:

Verwelkingsziekte = Verticillium komt inderdaad voor bij zowel aardappelen als aardbeien. De sporen kunnen jarenlang in de grond overleven En de schimmel slaat dan toe als de groeiomstandigheden niet optimaal zijn.  25 meter afstand tot aardappelveld is echt weinig. En bovendien waar komt die bult grond vandaan?

Ik vrees dat je al je planten kunt afschrijven tenzij je de nog gezond (lijkende)  planten zsm overplant in schone potgrond. In de schaduw zetten en veel water geven en hopen dat ze het overleven.

Als ik het zou moeten doen: alles weggooien en opnieuw beginnen. Er zijn nu nog wel aardbeiplanten te koop.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...