Robert56 Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Goedenavond. We hebben een Rode Kruisbes op stam, een Rode Aalbes op stam en een Witte Aalbes op stam. Alle drie geplant in begin december 2020 dus het is het tweede seizoen. De Kruisbes en de rode bes staan vol in blad en bloempjes maar de witte bes doet ineens niets meer. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn en of ik er nog iets aan kan doen? Als ik een takje afknip is het gewoon groen en als ik een knopje eraf haal en openmaak is het ook groen. Er komen alleen geen blaadjes. Quote
Liekie Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Zit wel vol in de knoppen dus ik denk gewoon nog heel even geduld of misschien een plensje water. Misschien was hij er juist vroeg bij dit jaar en zijn de eerste knoppen bevroren en moet hij nu nog nieuwe maken. Mijn koelreuteria heeft dit ook. Ik zou er nog niks aan doen, want ik denk dat het goed komt! Quote
Robert56 Geplaatst: 16 april 2022 Auteur Geplaatst: 16 april 2022 Ja hij zit zeker vol met knoppen en die zijn van binnen groen dus we hebben nog hoop. Er uit halen doen we sowieso nog niet. Vorig weekend heeft het hier 20mm geregend dus water gebrek zal het niet zijn. Bedankt voor je reactie, we hebben daar mee weer wat moed gekregen. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 17 april 2022 Geplaatst: 17 april 2022 Gewoon geduld, bij mij zijn sommige rassen al vol in het blad, de vroege. De late soorten zijn ps net aan het zwellen, echt niet gek dat ze nog moeten komen. 😉 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
mastert Geplaatst: 17 april 2022 Geplaatst: 17 april 2022 (aangepast) @Robert56, op youtube staat een filmpje:how much cold do currants need, van gardenvideo.com. De eigenaar Markus Kobult van Lubera, een bekende kweker, heeft het in het filmpje over de koude behoefte van verschillende aalbes soorten en cultivars. Niet iedere struik ontwaakt in de lente makkelijk. Zoals jezelf oook al ervaart.   Een truk die hij toepast is, van de takjes een stukje afsnoeien, zodat de behouden takjes, meer energie hebben om uit winter rust te komen.Dat er gewoon groene knoppen aanzitten, is natuurlijk bemoedigend. Ook bij mij trouwens hetzelfde beeld van, planten die al bessen aanmaken, tot planten die nog helemaal kaal zijn. 17 april 2022 aangepast door mastert meer info Quote
Robert56 Geplaatst: 18 april 2022 Auteur Geplaatst: 18 april 2022 Bedankt. Toevallig had ik dit net ook gedaan. Duidelijke video overigens, bedankt Quote
Stan W Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Inderdaad gewoon geduld hebben. Ik heb twee Witte Hollanders staan. De ene loopt altijd al in maart uit. Staat inmiddels vol in blad en hangt ook vol bloemtrosjes. De andere begint nu pas uit te lopen op enkele knoppen. Zo gaat dit nu al drie jaren. Waarom echter geen idee, zo'n verschil in uitlopen zou je niet verwachten van (in principe) genetisch identieke klonen van elkaar.  Qua standplaats staan ze binnen 15m van elkaar op dezelfde moestuin. Quote
Robert56 Geplaatst: 26 april 2022 Auteur Geplaatst: 26 april 2022 Stan ik had je bericht gelezen maar ik kon niet eerder reageren omdat we op de fiets door België reden en ik niet kan inloggen op mijn telefoon. Ik had de takken ingekort, extra water gegeven met een beetje opgeloste stikstof en nu komen er allemaal blaadjes en enkele bloemknoppen aan. Bedankt voor je bericht ik zal er rekening mee houden dat ze mogelijk later zijn volgend jaar. Quote
Robert56 Geplaatst: 30 april 2022 Auteur Geplaatst: 30 april 2022 2 weken later, een klein beetje opgeloste stikstof en de takken een beetje ingekort zodat de kracht naar de knoppen gaat. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.