Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette meel

Jane Doe

Aanbevolen berichten

Het leek me wel leuk een topic over courgette meel te beginnen.

Welke ervaringen, werkwijze en recepten hebben jullie?

Lees er verschillende dingen over, 1/3 tot geheel meel vervanger.

Wil zelf de grens opzoeken, hoeveel meel te vervangen is. Met schil heb je gekleurde meel en geschild "witte" meel, denk dat gekleurde wel leuk is voor kindjes gekleurde deeg. Maar in hoe verre zal er met scheel smaak geven?

Ben benieuwd of jullie al courgette meel gemaakt en mee gebakken hebben.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je echt gedroogde gemalen courgette of gewoon courgette die je eerst pureert?

Met het laatste vooral veel ervaring met courgettepannenkoeken op basis van volkorenmeel, hele courgette met schil, melk en dubbel aantal eieren dat je normaal gebruikt (anders valt je pannenkoek te snel uit elkaar). 
Al jaren een groot succes bij mijn kinderen.

Ook eens gepoogd om een courgettebrood te bakken maar dat werd een te nat geheel.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgettebrood (eigenlijk meer cake dan brood) vinden de kinderen hier heerlijk! Ik maak hem volgens dit recept en bolcourgette heeft tot nu toe de beste resultaten gegeven hier: https://www.allrecipes.com/recipe/6698/moms-zucchini-bread/

Gedroogd heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook bijzonder veel werk voor bijzonder weinig opbrengst omdat courgette voornamelijk uit water bestaat.

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er ervaren bakkers zijn, bedoel gedroogde. De opbrengst zal dan een boel minder zijn, maar is dan wel langer houdbaar en te gebruiken. 

Dat jullie kindjes het zo goed smaakt, is een mooi vooruitzicht. Jullie recepten proberen, zal het onze tuinkabouter ook smaken.

Met niet gedroogd heb ik wel eens gedaan, maar gaat juist om de gedroogde meel vorm.

Wordt nog een hele uitdaging, alleen al de juiste verhouding vinden hoeveel courgette meel gebruikt kan worden voor wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

@Liekie 

Gedroogd heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook bijzonder veel werk voor bijzonder weinig opbrengst omdat courgette voornamelijk uit water bestaat.

Valt eigenlijk wel mee. Snijden en in de groentedroger. Ik droog al jaren een teveel aan courgette, pompoen en komkommer. Voor in de soep in de winter.

Courgettemeel kende ik nog niet.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In goed afsluitbare zakken, potten of bakken.  Goed gedroogde groenten blijven dan in principe wel een paar jaar goed, hoewel uiteindelijk de smaak wel wat achteruit gaat. Meestal doe ik de restjes naar de composthoop als er weer nieuwe aanvoer is.  Behalve bij paddenstoelen, die bewaar ik tot in de eeuwigheid 😄 De aanschaf van mijn groentendroger (Stockli, was toen het enige in Nederland verkrijgbare) heeft zich inmiddels wel uitbetaald. Wij hebben maar een kleine diepvries.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...
  • 3 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...