Marinke Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 Red pearl x resi tomaatjes zijn ongelijk van grootte, deze is 15 gram maar er zitten ook grotere bij die nog groen zijn en kleinere die ook rijp zijn. Beetje rotzooitje aan de plant. Bestuiving lijkt ook niet geweldig te zijn gegaan terwijl hij op dezelfde plek staat als de rest onder dezelfde omstandigheden. 7 trossen maar de trossen variëren sterk in het aantal tomaten van 2-4 stuks die zijn bevrucht. Wel meer bloemresten. tomaat heeft wat reliëf. taaiste schil tot nu toe, redelijk sappig met lekkere zuurtje. Maar de schil verpest de hele tomaat en maakt het onaangenaam om te eten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinke Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 6 minuten geleden, redzebra zei: kora x resi lijkt ook barstgevoelig aan het tomaatje te zien. Vrij stevige tomatensmaak in het begin, daarna vlakker kan ik niet volgen : lijkt me heel subjectief, taaiheid van schil is soms ook afhankelijk van omstandigheden. nee dat kwam omdat ik er al in beet voor de foto niet barstgevoelig. smaak is altijd subjectief natuurlijk. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 En een taaie schil verpest wel de boel inderdaad bij een kerstomaatje, die eet je uit het vuistje, daar krijg ik soms hier ook opmerkingen over. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinke Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 Ja daar heb je zeker gelijk in. Mogelijk dat de taaie schil komt omdat ze in potten staan. Ik heb dat al wel vaker gedaan maar die hadden niet zo’n taaie schil, maar het is dit jaar ook wel erg wisselend geweest in droogte en vocht. (Hoewel ik een vrij trouwe gieter ben). Ik heb nog een aantal cherry’s in de volle grond staan maar die zijn nog nog zo ver voor een vergelijkend onderzoek. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 17 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 17 juli 2022 @Marinke De taaie schil hebben ze waarschijnlijk van Resibella geërfd. ik hoopte dat die schil zou verdwijnen in de kruising. en ik hoopte dat de smaak van Resibella wel zou vererven. Bij Resibella eet ik de vrucht en spuug de taaie schil meestal uit. ps een mooie en heldere verslaglegging heb je gemaakt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 (aangepast) Was even curieus, ik denk dat je me wat grotere variaties gegeven hebt @Roland, een van de kleinste hier 027, en dat is heel voorlopig, het zijn maar de eerste die rijp zijn even geproefd door mij en mijn vrouw. Ik plan later een proeftestje met 6 of meer om de subjectiviteit er iets te proberen uithalen. Morgen stuur ik wat foto's hoe de verschillende goed of juist niet groeien. Ik heb tijd in mijn tuin nu, maandje verlof 😁. Heel sappig, voor mij iets te zacht, beetje waterachtig in het begin, maar mijn vrouw vond van niet . Lekkere smaak, lekkere zuurtje maar ook hier in verhouding wat taaie schil. Moest het tomaatje wat vaster zijn zou het voor mij ok zijn. 17 juli 2022 aangepast door redzebra 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 19 juli 2022 Share Geplaatst: 19 juli 2022 (aangepast) Vorige week eerste kleine tomaatje van de tros gehaald, barstte bij het trekken. Was volgens mij plant #2. Heerlijik zoet, geen zuur, bitter of andere bijsmaak wist ik uit de proefster te trekken. Beter dan in de winkel. Inderdaad #4 en #5 hebben grote vruchten. En bij nummer vijf groeit uit tros weer een tak door. Ik heb gistermiddag plaatjes gemaakt, die ga ik zo uploaden en dan op mijn eigen site posten. Ik had ook al een apart verslagje van de tomaten gepost aldaar. Update: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=1012#1012 19 juli 2022 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 19 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 19 juli 2022 @redzebra Het klopt dat de kruisingen die jij hebt wat grotere vruchten kunnen geven. Alle kruisingen die jij hebt zijn gebaseerd op Rockingham vleestomaat met het ph1 gen. Ik ben benieuwd naar je smaaktest en de groei eigenschappen van de planten. Bij mij is bijvoorbeeld Rockingham x 17A heel compact en groeien alle bladeren naar de stam waardoor het een smalle maar compacte plant is. ik zie de vruchttrossen nauwelijks zitten zo compact groeien de bladeren. ook is de stam erg dik en blijft de plant wat lager. Ik zag zelfs dat er een dief ontstaat op het midden van het blad. Deze kruising heeft nog geen rijpe vruchten. ik verwacht wel super resistentie bij deze kruising omdat hij ph1, ph2 en ph3 bezit. Dit zijn meer resistentie genen samen dan de huidige commerciële rassen bevatten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 19 juli 2022 Share Geplaatst: 19 juli 2022 (aangepast) Rockingham x 17A was de 74 dacht ik , die was bij mij helaas niet ontkiemt, maar inderdaad ze groeien redelijk compact. Oh foutje was de 75, de 74 was heel laat ontkiemt. Het overzichtje komt direct, was er nog niet aan toegekomen. 19 juli 2022 aangepast door redzebra Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 19 juli 2022 Share Geplaatst: 19 juli 2022 (aangepast) 077 vruchtvorming tros 8, bloemtrossen 10 hoogte 2m 7/8 vruchtjes/ enkele tros bovenste vormen dubbele en gaan meer geven heel gezonde plant, ik laat nu een extra dief groeien. 074 (veel later gekiemd) vruchtvorming tros 3, bloemtrossen 5 4/5 vruchten / enkele tros (de derde geeft maar 2) hoogte 1,2 m gezonde plant 078 vruchtvorming tros 5, bloemtrossen 7 hoogte 1,6 m 6/7 vruchten per tros gezonde plant (opm foto is van deze ochtend, een paar tomaten hebben nu zonnebrand) 003 vruchtvorming tros 3 , bloemtrossen 5 maar verwelken hoogte 1,3 m 6/4 vruchten per tros voor de rest een gezonde plant 027 vruchtvorming tros 8 bloemtrossen 10 hoogte 2m 7/8 vruchtjes /enkele tros, hogere worden langer of geven dubbele trossen heel gezonde plant 076 vruchtvorming tros 4 , bloemtrossen 5 hoogte 1,2m 3/10 vruchten heel onregelmatig, neusrot opm. de planten hebben onder water gestaan met de hoosbuien voorheen, groei bij deze plant was toen gestopt, kreeg afhangend blad en neusrot. Ik vermoed dat een deel van het wortelgestel gerot is, lijkt zich te herstellen en nieuwere tomaten zijn ok. Er staat nog een reserve plant overkapt eventueel voor de smaaktest. 19 juli 2022 aangepast door redzebra foute foto, bij 27 stond ook een van 76 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 20 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 20 juli 2022 Op 19-7-2022 om 15:52, donaldk zei: Vorige week eerste kleine tomaatje van de tros gehaald, barstte bij het trekken. Was volgens mij plant #2. Heerlijik zoet, geen zuur, bitter of andere bijsmaak wist ik uit de proefster te trekken. Beter dan in de winkel. Inderdaad #4 en #5 hebben grote vruchten. En bij nummer vijf groeit uit tros weer een tak door. Ik heb gistermiddag plaatjes gemaakt, die ga ik zo uploaden en dan op mijn eigen site posten. Ik had ook al een apart verslagje van de tomaten gepost aldaar. Update: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=1012#1012 De rijping van de tomaatjes is dus vroeg genoeg. Daar vroeg je toen om, omdat bij jou de meeste rassen niet op tijd rijpen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 21 juli 2022 Share Geplaatst: 21 juli 2022 (aangepast) Yup, begint nu te kleuren, nu ook de eerste blos op de grotere cherries. We hebben tot nu toe ook een fijn tomatenweer seizoen. Vorig jaar hadden al een week continu regen. Heb je wel eens eerder gezien dat uit een tros een tak doorgroeit? 21 juli 2022 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 21 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 21 juli 2022 Ik merk dat bij een aantal kruisingen een dief uit het einde van de bloemtros groeit. deze verwijder ik. Er zijn zelfs een paar kruisingen waarbij de dieven midden op de bladeren ontstaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 22 juli 2022 Share Geplaatst: 22 juli 2022 Een dief uit de bloemtros komt wel redelijk vaak voor ook bij F1. Dieven op bladeren die echt uitgroeien heb ik nog maar een paar keer gezien. Dit jaar hier ook bij "merveille de Wilrijk" niet hier bij de kruisingen van jou. Toch maar even op fotootje vastgelegd voor eventuele latere referentie. Blad onderaan bij die met uitgroeiende dief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 23 juli 2022 Share Geplaatst: 23 juli 2022 Ik heb afgelopen weekplaatjes gepost van plant #5 waarbij de tak verder groeit uit de tros en daar ook weer bloemetjes komen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 23 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 23 juli 2022 Waar is de foto? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 24 juli 2022 Share Geplaatst: 24 juli 2022 In de link naar mijn site die ik eerder postte. Eve omhoog scrollen naar bericht van de 19e, twee duidelijke plaatjes hiervan: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=1020#1020 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 24 juli 2022 Share Geplaatst: 24 juli 2022 Sry hoor @donaldk ik kijk wel naar je links op jouw forum, maar dat gaat velen hier voorbij die jou niet kennen. Ik denk dat zelfs een aantal hier niet echt weten waar jij mee bezig bent. Je linkt en dan moet je ook nog echt scrollen en weten waar je naar op zoek bent. Die tak in je trossen is vrij normaal, dat komt vaak voor en heb je eigenlijk te lang laten staan, dat is een dief uit een tros die opnieuw bloemen vormt. Ik denk dat je hier in je handtekening een link mag zetten naar je eigen niet commerciële website. Moet je maar even navragen, dat maakt voor jou de boel al eenvoudiger en krijg je wat bezoekers van hier. Als je naar iets verwijst is het evenwel beter om ook foto's ook hier te plaatsen en geen link , mensen klikken vaak niet door. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 27 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 27 juli 2022 Een aantal kruisingen krijgen zelfs dieven midden op de bladeren. Ik denk dat dit komt door de sterke groeikracht en het hybride effect. Want bij deze kruisingen hebben beide ouders dit kenmerk niet. 2021-031 Koralik x Vivagrande: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 27 juli 2022 Share Geplaatst: 27 juli 2022 (aangepast) Ik heb het nog nooit gezien, maar er zitten bloemen aan dus ik laat het lekker gaan. Toen ik de link postte had ik het net geupload dus stond ie direct onder=voor aan. 27 juli 2022 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 8 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2022 Geen eigen kruising maar een professioneel ras uit de USA: Purple Zebra F1 Een van de eerste rijpen tomaten in Europa van dit resistente ras tegen Phytophthora. Purple Zebra F1 is heterozygoot voor ph2 en ph3 en zou voldoende resistent moeten zijn in Europa. De groeikracht is normaal. De vruchten rijpen best laat. De groen gestreepte paarse tomaten hebben een erg dikke schil die goed scheurbesteding is en zorgt voor een harde vrucht die lang bewaard kan worden en makkelijk transporteerbaar is. Het vruchtvlees is zoet met een brix van 7.0. Het zuurtje ontbreekt waardoor hij ook snel smaakloos kan worden. De harde schil is wel irritant. Alles afwegende een lekkere tomaat voor de buitenteelt. Nu nog wachten op regen om de Phytophthora resistentie te testen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2022 Share Geplaatst: 8 augustus 2022 (aangepast) Ik heb ze denk ik wat te droog/voedingsarm gehouden, zag weer de zwart(paarse) vlekjes en ook wat chlorose. Kortste plant is 1,8M de langsten dik over de twee meter. Kleinste tomaatjes zijn het lekkerst. Van de groten is 4 lekkerder dan 5, zoet, niet stug, 4 heeft wat betere smaak binnendeel dus die is van de twee grotere cherries het lekkerst, hoor ik van de tomateneetster. Over de kleintjes heb ik eerder gemeld dat plant 2 het beste smaakte, als ik het goed herinner. 8 augustus 2022 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 8 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2022 2021-076 Rockingham x Rondobella Normale groeikracht en stevige plant. De eerste tros heeft goed vrucht gezet en heeft veel vruchten (8 vruchten). De trossen hoger op de plant hebben minder vruchten. Helaas hebben best veel vruchten last van neusrot. Jammer want ik verwachte super resistentie bij deze kruising. Namelijk een combinatie van de resistentiegenen ph1, ph2 en ph3 (beter dan de commerciële rassen). De geblokte vruchten komt van de moeder Rockingham. Ondanks de hoge brix van 5,5 tot 6,0 heeft de vrucht een meer zure smaak die erg lekker is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinke Geplaatst: 14 augustus 2022 Share Geplaatst: 14 augustus 2022 Helaas kan ik je niets meer vertellen over de andere tomaten, door combinatie van vakantie en droogte hebben alle planten het loodje gelegd (ook die in de volle grond deels). voor wat het waard is; geen signalen van tomatenziekte, op geen van de exemplaren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 14 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 14 augustus 2022 Dat is jammer. Mijn tomaten buiten geef ik geen water. Misschien dat ze iets water krijgen van de planten die naast de tomaten staan. Maar degene midden in het veld krijgen niets. @Marinke Zaten er tomaten tussen die je vaker zou willen kweken omdat ze je bevallen? 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.