Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hai hai ik heb even gezocht op dit topic maar vond mijn vraag niet, dus dan maar even zo. Ik wil dit jaar ook eens wortels zaaien maar heb begrepen dat dit nogal eens mislukt. Een ding heb ik al geleerd en dat is niet voorzaaien. Dat werd niks vorige keer. Zijn er verder nog beginnersfouten die ik kan voorkomen? Hoorde bijvoorbeeld ook van iemand dat je er uien bij moet poten. Klopt dit?

Geplaatst:

Wat belangrijk is voor wortels, weinig voeding en hele losse grond. Dus zorg dat je grond super los en open van structuur is, gebruik vers zaad, max 2 jaar oud want het verliest snel z'n kiemkracht. Zaai ook erg ondiep en zorg voor constant vochtige omstandigheden zodat het zaad kan ontkiemen. Ik heb gisteren mijn wortels gezaaid door de volgende stappen te zetten:

1. Bed voorbereid door nieuwe compost erop aan te brengen

2. 4 ondiepe geultjes getrokken

3. Geultjes gevuld met grof zand

4. Wortelzaden gezaaid (behoorlijk dik want zaad van vorig jaar)

5. Geultjes heel lichtjes afgedekt en aangedrukt met de achterkant van een hark

6. Water gegeven

7. Afgedekt met een plank (tegen het uitdrogen van de grond)

Ik verwacht met deze temperaturen dat de eerste wortelzaadjes over 2/3 weken zichtbaar zullen zijn. Zodra de eerste zaden kiemen gaat de plank er vanaf zodat ze het licht ingroeien. Als de plantjes klein zijn uitdunnen op een paar centimeter.

Je kan er uien tussen zetten tegen de wortelvlieg. De wortelvlieg wordt afgeschrikt door de geur van de uien, de geur van wortels schrikt vervolgens de uivlieg af en zodoende kan je zonder insectennet telen. Vorig jaar heb ik dit met succes gedaan op een moestuincomplex waar veel mensen last van deze twee vliegen hebben en ik heb misschien 1% aantasting gehad. Dit jaar combineer ik de wortelen met prei, prei komt ook uit de allium familie en verspreid min of meer dezelfde geur als ui. Succes met zaaien!

Geplaatst:

Combinatie van worteltjes met prei lijkt me niet logisch.

Prei vraagt om stevige bemesting terwijl wortels zo goed als niets nodig hebben. Hoe ga je dat pal naast elkaar succesvol telen?

Geplaatst: (aangepast)

Ik had ook vaak last van slecht kiemen (zandgrond, snel droog in de hete jaren die we gehad hebben). De grond droogde snel uit, bij watergeven wordt de bovenste mm nat maar trekt het water niet dieper waardoor het zaad alsnog ligt te verdrogen.

Sinds een paar jaar trek ik iets diepere geultjes dan eerst (cm of 5 ipv 3) en vul die met oude potgrond (die al een seizoen is gebruikt) en daar zaai ik dan in. De potgrond houdt veel beter vocht vast dan de zandgrond, en is vooral makkelijker vochtig te krijgen als deze teveel is uitgedroogd.

Het gaat me met de potgrond dus niet om voeding maar om vochtvasthoudend vermogen. Vandaar de gebruikte grond (die ik toch niet nog een seizoen wil gebruiken) en die ik nu hiervoor zorgvuldig bewaar ipv dat deze gewoon ergens wordt ondergespit.

aangepast door Oudholland

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...