hoekman Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 (aangepast) Hier een foto van een kanshebber enkele dagen geleden. Toen 28 cm en nu nog maar 29,5. Dus helaas dat wordt hem niet. Je kunt ook op de foto zien dat het blad al behoorlijk geel is geworden. De plant is op. Zal best nog wel een aantal leuke komkommers aan komen. De plant heeft geen kracht meer om een kampioen voort te brengen. Dus eerste inzending is ook laatste inzending. Mooi gezicht zoals ik altijd komkommers kweek. Aan een schuin geplaatst rek/gaas. 10 augustus 2022 aangepast door hoekman vreemde tekst weghalen. Helaas nog op de kop. 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 8 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2022 @hoekman, ik zie de foto niet. Wel een link van 8 regels lang, maar als ik erop klik krijg ik een teken van mislukt. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Mijn Sonja doet het nog steeds maar groeit toch niet meer zo fris en fruitig en heeft ook hier wat last van meeldauw. Er komen nog steeds komkommers aan maar of die de 40 cm gaan halen betwijfel ik. Maar ja deze is inmiddels ook al ruim 4 maanden oud (gezaaid 23 maart) Op 15 juli heb ik nog een nieuwe Sonja gezaaid. Die geeft in de eerste 2 oksels al meteen vrouwelijke bloemen ! Het maakt dus blijkbaar toch een groot verschil of hij opgroeit bij 20 graden en LED licht (amper 100 Watt/m2) of bij 25-30 graden en volle zon (1000 Watt/m2). Foto: 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
fre3ke Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Ik had ook een late Sonja gezaaid eind juni, om te zien hoe die het doet ten opzichte van de vroege zaai (beide bij natuurlijk licht). Bij mij is het experiment minder geslaagd. Er zat vrij snel vrucht in, net als bij jou, maar krom-krommer. Die is verwijderd om energie te sparen voor een recht exemplaar. Sindsdien alleen maar mannelijke bloemen, geen vrucht meer. En toch al meeldauw. De andere plant heeft een vrij grote vrucht, maar die lijkt gestopt met groeien. Ik had alle andere vruchten verwijderd, dacht ik, maar nu zie ik ineens dit exemplaar, dat zichzelf stiekem tussen het rek en de muur heeft gepropt! Snel verwijderd, keeping my fingers crossed dat de andere nu weer gaat groeien. Anders lig ik er uit. 1 Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 (aangepast) Ik heb de winnaar!!! 56cm!! Buitenteelt!!!! Was even wat ploeteren maar het is gelukt!!!😁😁 8 augustus 2022 aangepast door Plotiemoos 8 Quote
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Erg funny. Kreeg wel een mini hartverzakking Maarehm… wat zit er nou in de potten? 2 Quote
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Ziet er zo wittig uit dat ik twijfelde 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 8 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2022 Dat is de grap lijkt mij, de Sonja's van de wedstrijd, maar dan ingemaakt en dat was even ploeteren. Zonder schil, dus niet groen, beetje gelig. 3 Quote
Plotiemoos Geplaatst: 9 augustus 2022 Geplaatst: 9 augustus 2022 14 uren geleden, Mellie zei: Erg funny. Kreeg wel een mini hartverzakking Maarehm… wat zit er nou in de potten? Er zit sonja in de potten . De schil zag er niet tof uit dus alles geschild en in het zuur gezet. Ik vond de sonja ook erg wit, ook wat droog. Maar als ingemaakte komkommer smaakt hij prima. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 9 augustus 2022 Geplaatst: 9 augustus 2022 Ja die schil is inderdaad niet te hachelen. Was het even vergeten. Zo wel van de schrik zijn 3 Quote
Jorg Geplaatst: 9 augustus 2022 Geplaatst: 9 augustus 2022 Meeldauw slaat hier toe, gaat geen langere inzending van mij meer komen vermoed ik. Quote
fre3ke Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 (aangepast) 33,5 cm openluchtkomkommer. Groeide niet meer, en bij een hittegolf ga ik de plant niet blijven vertroetelen met water voor een verliezende komkommer. Voor straf wordt hij opgegeten (denk ik, maar dat is misschien eerder een straf voor mij 😳) 10 augustus 2022 aangepast door fre3ke 6 Quote
HuubvG Geplaatst: 10 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2022 (aangepast) In afwachting van inloggen @hoekman om diens plaatje zichtbaar te maken, even een bericht over mijn komkommers. Van de 2 planten in de kas heb ik alle beginnende/kleine sonja's afgehaald en alleen de grootste laten zitten, 1 plant heeft dus 2 komkommers en de andere slechts 1. Op de foto op de voorgrond rechtsboven plant 1 met 2 sonja's. Iets boven het midden sonja 3 op plant 2. (achterste plant is snack, helaas maar 1 plant over) Van de plant met 2 sonja's wil ik er vandaag1 plukken om op te eten, maar ik kom er niet uit welke van de twee. Dit om toch te proeven hoe ze smaken als ze nog eetbaar zijn, dan heb ik dat tenminste meegemaakt. Vervolgens wil ik door met 1 kk per plant. De afgelopen dagen heb ik dagelijks gekeken en gemeten, ze groeien momenteel met 1 cm per dag. Vijf dagen geleden was de kortste 17,5 cm, de langste 19,5. Die zijn nu 22,5 en 24,5 cm. Als dit zo doorgaat, dan zie je mij over 20 dagen bovenaan de komkommerlijst haha... 10 augustus 2022 aangepast door HuubvG 8 Quote
fre3ke Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 Het plaatje van Hoekman was in het begin wel zichtbaar, het was een komkommer vrijhangend onder een schuin rek. Ik hoor bij de personen die het gezien hebben 😁voordat het in 20 regels code veranderde. Tja, ik zat ook zo te rekenen als jij @HuubvG, en had vorige week woensdag bovenaan moeten komen. 3 Quote
hoekman Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 (aangepast) Sorry dat ik niet eerder doorhad dat de foto weg was. Ik heb wel de originele foto (toen 28 cm) er weer ondergezet. Wel weer op de kop. Vandaag weer gemeten en is 30,5 cm en veel dikker. Ik heb hem nog laten hangen, maar ik geloof er niet meer in. De planten storten compleet in. Ik heb alles er af gehaald, want ga op vakantie. Ik heb ook geprobeerd om maar 1 kk per plant over te houden. 10 augustus 2022 aangepast door hoekman tekst aangepast Quote
MSDG Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 Bij deze mijn felicitaties, 40,1cm zijn we op gestrand. Mijn laatste (?) inzending vanuit de overdekte teelt. Frustrerend dat ze de laatste cm er niet meer uit wilde persen. 😶 5 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HuubvG Geplaatst: 10 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2022 @hoekman, je foto doet het nog/alweer niet. Nu had je eerder al een inzending gedaan met 31,7 cm buitenlucht, dus op de lijst zou die laatste toch niet komen. Maar ik zou je schuin geplaatste klimrek wel willen zien, ook al is het ondersteboven. Voor of na de vakantie nog een poging doen misschien? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 Voor nu doe ik niet meer mee, de komende komkommers eten we lekker allemaal op. Deden we al wel hoor, ik had alles ingezet op die ene die ik heb ingezonden. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 @hoekman Is de foto wel op het forum gezet (geüpload)? Of komt het van een andere site? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 11 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2022 @Jorieke123, fijn dat je ervan eet! Vandaag heb ik de middelgrote van mijn enige drie sonja's ook in de pan gehakt zeg maar. Om de eerste en laatste sonja toch wel te proeven tijdens de wedstrijd. De pan was een schaal waar de sonja zonder schil in stukjes gesneden zijn, met z + p, olie, citroensap, ruwe rietsuiker en een jalapeño onder de komkommerplanten vandaan,. Misschien was die al te ver heen, ik vond hem niet geweldig. Als er t.z.t. met de bio zadendoos nog wat sonja voor mij bij is, wil ik het volgend jaar weer proberen, dan kijken of buiten én binnen gaan lukken en ze eten als ze jonger zijn. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 Ik vind sonja zo groot ook maar meh. Die eerste van mij was maar een kleintje. 15 cm en die had al een taaie schil om u tegen te zeggen. Taaaaaiiii niet normaal. Die was nog wat appelig van smaak. Ik heb 1 komkommer van vorige week ontpit en geproefd. Was wel lekkerder dan die eerste, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. Ik vind van eigen komkommers juist zo lekker dat je ze met schil en al direct kunt eten. Dat mis ik bij dit ras. Bovendien mega gevoelig voor meeldauw. Begon al zo snel, niet normaal meer. Hoeveel melk kun je vernevelen zal ik maar zeggen -en moet direct denken aan cabaretier Ronald goedemondt zamazegge -. Heb dit nog nooit gehad zoveel meeldauw als nu en heb elk jaar wel komkommers in de tuin. Geen blijvertje mevrouw Sonja. We gaan het volgend jaar eens proberen met een ander buitenras. Mijn kas is me iets te kostbaar voor capsicum merk ik. Daar komt geen komkommer in. Zou ook niet hoeven. De buurman oogst elke dag minstens 1 komkommer niet normaal meer 1 Quote
hoekman Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 (aangepast) 22 uren geleden, HuubvG zei: @hoekman, je foto doet het nog/alweer niet. Nu had je eerder al een inzending gedaan met 31,7 cm buitenlucht, dus op de lijst zou die laatste toch niet komen. Maar ik zou je schuin geplaatste klimrek wel willen zien, ook al is het ondersteboven. Voor of na de vakantie nog een poging doen misschien? Ik zie ook dat de foto weer weg is. Ik ga het opnieuw proberen. Google bewaart alles. Zelf op vakantieadres staat de foto op de kop. 11 augustus 2022 aangepast door hoekman foto van Huub gekopieërd 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 11 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2022 (aangepast) Handig zo aan het schuin geplaatste gaas, Hoekman. Plaatje staat inmiddels juist, dus dit bericht is gewijzigd. 14 augustus 2022 aangepast door HuubvG Quote
fre3ke Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 Er komt weer een komkommer in mijn door meeldauw getroffen plant. Hij ziet eruit als een feestneus. Als de feestneus 1 cm per dag groeit, kan hij half september nog kampioen worden. De vorige vrucht is in stukken gesneden en staat in de pekel, morgen wordt het zoetzuur. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.