Lsjr33 Geplaatst: 26 februari 2022 Delen Geplaatst: 26 februari 2022 (aangepast) Ik kan wel wat advies gebruiken! Bij een van mijn tuinen heb ik een buur die de boel elk jaar flink laat verwilderen. En elk jaar heb ik last van vervelende onkruiden, onder andere zevenblad en grassen. Er stonden frambozen, maar die heb ik dit jaar weggehaald. Het was niet schoon te houden. Ik heb nu bedden aangelegd, met een strook van ongeveer 30/40 cm tussen bed en tuin grens. En in deze strook wil ik graag bloemen of vaste planten die hopelijk de tuin van de buurman wat meer bij de buurman houden. Is er iets dat het onkruid kan drukken en goed is voor de biodiversiteit? Ik ben benieuwd! 26 februari 2022 aangepast door Lsjr33 Typefout Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 26 februari 2022 Delen Geplaatst: 26 februari 2022 Waarom niet een borderrand tussen de tuinen plaatsen? Kant en klaar kopen, of zelf maken van planken of stenen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lsjr33 Geplaatst: 26 februari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2022 Kan ook, maar ben bang dat dat niet voldoende werkt. Dat onkruid kruipt en klimt alle kanten op. Plus het is een mooie gelegenheid om wat extra rekening te houden met insecten 😁 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 26 februari 2022 Delen Geplaatst: 26 februari 2022 Ik denk dat je moet beginnen met droog/vochtig en zon/schaduw te specificeren. In mijn ervaring zijn alle vaste planten dusdanig laat met uitlopen, dat je in het voorjaar toch onkruid moet verwijderen. En ook daarna nog. Heuchera is bijvoorbeeld een mooi half bolletje voor de schaduw, dat de bodem goed afdekt, maar er groeit toch onkruid onder. Een strook worteldoek met een rijtje fruitstruiken lijkt mij een goede oplossing voor je wensen. Honingbes bijvoorbeeld groeit traag, en geeft vroeg in het jaar nectar voor hommels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lsjr33 Geplaatst: 27 februari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2022 @fre3ke ja in die hoek zat ik ook te denken. Zou het het liefste zonder worteldoek oplossen maar dat wordt misschien lastig. Wat betreft plek is het zanderig, droog en de hele dag op de zon! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Geplaatst: 27 februari 2022 Delen Geplaatst: 27 februari 2022 Zevenblad ga je echt niet tegenhouden met dichte beplanting, groeit gewoon door de kluiten van de planten heen. Als het van de buren komt dan is een rhizoombegrenzer zoals die bij bamboe wordt gebruikt eigenlijk de enige oplossing. Helaas zijn die rhizoombegrenzers aan de prijzige kant. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 27 februari 2022 Delen Geplaatst: 27 februari 2022 1 hour ago, Lsjr33 said: zanderig, droog en de hele dag op de zon! Dan is laagblijvend fruit met worteldoek inderdaad een goede optie. Of misschien olifantsgras, maar dat voegt weinig toe voor biodiversiteit. Of snelgroeiende eenjarigen. Ik heb veel bijenplant en voederwikke en dergelijke, dat groeit hard en hoog, en is makkelijk uit te trekken als het zich uitzaait. Daarmee krijg je een mooie en drukbezochte bijenstrook. Onder worteldoek groeit het onkruid wel door met zijn wortels. Je moet het eigenlijk jaarlijks even optillen en schoonmaken en daarna opnieuw met houtsnippers bedekken. Misschien is het duurdere worteldoek beter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.