Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Juglans MiniMultiflora nr14

Bertus

Aanbevolen berichten

Gisteren een MiniMultiflora gekocht, mooi vertakt boompje van 125 cm, maar nu twijfel ik .... volle grond of kuip of kuip ingraven? 
Volgens internet wordt het boompje in 10 jaar tijd 2-2½ meter maar ik las dat de 'mini' van @AshaiRey na 7 jaar toch al 3 meter is. 
Ik kan me voorstellen dat je de groei in een kuip kunt beperken, zoals bij vijgen, maar mogelijk krijg je dan minder of geen noten.
Heeft iemand ervaring met de MiniMultiflora in een kuip?
aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was het bijzondere van dit boompje nou juist dat hij goed in pot kan. Kun je het de verkoper niet vragen? En hoe kom je eraan? Mijn exemplaren waren maar 30 cm hoog.

Het lijkt mij eenvoudiger om tzt de snoeischaar te hanteren dan 10 jaar een pot te verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb idd ook advies gevraagd en gekregen.

O.a. ....in een pot kan maar de noot heeft dan wel, meer dan bv een vijg,  (veel) aandacht nodig ivm voorkomen van (te) nat/droog en kans op oververhitting en bevriezing ... dus bubbeltjes plastic gebruiken in de pot. Ook werd gezegd dat de boom in de volle grond toch de neiging heeft om door te groeien. De bloemen komen lateraal en niet op de eindknoppen, daardoor hoeft snoeien niet ten koste gaan van de vruchtzetting. 

Maar ik neem ook graag de ervaringen en adviezen van forumleden mee in mijn afweging. 

Overigens ...vergeten te vermelden de hoogte van het boompje is 125cm incl de pot. De Juglans is gekocht bij de Nootsaeck/Zandsenotengaard in Huissen (dus bij @fre3ke 'om de hoek')

20220214_085859.thumb.jpg.773a408dfdcb8beca7b6da06122d0ea3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Na enkele reacties (die per abuis bij een ander topic terecht waren gekomen) heb ik in februari de Juglans in de volle grond gezet.

Hij staat er prima bij en heeft veel uitlopertjes op de takken en daarin  zitten veel (totaal wel 'n 50 stuks) knopjes .... zijn dat vruchtbeginselen?

20220501_182039.thumb.jpg.49e0f3846777714153f51458f20d0655.jpg

20220501_174314.thumb.jpg.88aa39bb5106c1f104bc8ad0f57f477c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...