Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is het verschil tussen : komijn, roomsche komijn, karwij en zwarte komijn?

Heb op internet gezocht, maar ik vind nergens een afdoend antwoord. 
Alles wordt door elkaar gehaspeld.

Hier  (ik woon in Tsechie) kan je zowel komijn als roomsche komijn naast elkaar en van hetzelfde merk, kopen.

officiële Latijnse benaming zou al heel verhelderend kunnen zijn.

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Zwarte komijn is een variant van gewone komijn. Ik heb het toevallig in huis omdat ik veel komijnzaad gebruik en benieuwd was naar de smaak.

Karwij is wat anders dan komijn. Ik meen dat het ook beter tegen lage temperaturen kan.

Roomse komijn ken ik niet, wel Roomse kervel. Voor de latijnse naam kun je op Wikipedia zoeken.

Geplaatst:

Dank voor de reactie, maar het verschil tussen komijn en roomse komijn is mijn belangrijkste vraag. Wikipedia geeft mij ook geen antwoorden, maar enkel verwarring.

Roomsche komijn is blijkbaar een basis kruid in de Marokkaanse keuken, o.a. bij het bereiden van tajines.

Geplaatst:

Ook hier vind ik geen echte opheldering.....

Ik heb zowel Komijn als Roomsche komijn in huis, en ze verschillen sterk van smaak en reuk.

Het zou dus echt wel kunnen dat met roomsche of romeinse komijn, karwij wordt bedoeld. Ik vind hier echter geen bewijs van.

Geplaatst: (aangepast)
2 hours ago, Jorieke123 said:

Zwarte komijn is echt geen variant van gewone komijn, het is een heel ander soort plant en zaadje 

Klopt. Het blijkt carum bulbocastanum (kala jeera). Nu begrijp ik waarom het zo anders smaakt dan komijn. Daarnaast lijkt ook nigella sativa zwarte komijn te worden genoemd. Waarschijnlijk is dat laatste wat in Tsjechië wordt aangeboden.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Ik begin de verwarring van de vraagsteller wat beter te begrijpen.🤪Carum bulbocastum, zwarte komijn, schijnt ook bunium persicum te worden genoemd. Of het helemaal hetzelfde is als bunium bulbocastum, aardkastanje, is mij niet duidelijk.

Ik vrees wel dat ik nu ga proberen ze te zaaien. Bedankt, vraagsteller!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Hoe ver staan we:

Komijn  = Cuminum cyminum (zaden)

Karwij = Carum carvi (ook wel: kummel) (zaden)

Zwarte komijn = Nigella sativa (zaden)

Aardkastanje = Bunium bulbocastanum (eetbare verdikking van de wortel)

Maar wat is Roomsche komijn? (zaden)

Ik begin te vermoeden, voortgaande op de smaak van de kruiden die ik heb, dat Roomsche komijn hetzelfde is als karwij.

Het is echter vreemd dat in de recepten van Tajines en andere Marokkaanse gerechten die ik heb, steeds gesproken wordt over komijn. Wanneer ik echter komijn zou gebruiken (hetgeen hier als komijn, Tsjechisch; kmin,  verkocht wordt) i.p.v. Roomsche komijn (hier verkocht als "Rimsky kmin) zou de smaak niet voldoen aan de verwachtingen.

Ondertussen heb ik een e-mail adres gevonden van de firma (Vitana) waarvan ik de genoemde kruiden koop en heb ik hen een mailtje gestuurd met de vraag om de bijpassende Latijnse namen te krijgen. Dit zou het probleem waarschijnlijk oplossen.

Wanneer ik er uit geraak, zal ik dit zeker via dit forum laten weten.

aangepast door Erik VdJ

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...