Erik VdJ Geplaatst: 4 februari 2022 Geplaatst: 4 februari 2022 Wat is het verschil tussen : komijn, roomsche komijn, karwij en zwarte komijn? Heb op internet gezocht, maar ik vind nergens een afdoend antwoord. Alles wordt door elkaar gehaspeld. Hier (ik woon in Tsechie) kan je zowel komijn als roomsche komijn naast elkaar en van hetzelfde merk, kopen. officiële Latijnse benaming zou al heel verhelderend kunnen zijn. Alvast bedankt. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Zwarte komijn is een variant van gewone komijn. Ik heb het toevallig in huis omdat ik veel komijnzaad gebruik en benieuwd was naar de smaak. Karwij is wat anders dan komijn. Ik meen dat het ook beter tegen lage temperaturen kan. Roomse komijn ken ik niet, wel Roomse kervel. Voor de latijnse naam kun je op Wikipedia zoeken. Quote
Erik VdJ Geplaatst: 5 februari 2022 Auteur Geplaatst: 5 februari 2022 Dank voor de reactie, maar het verschil tussen komijn en roomse komijn is mijn belangrijkste vraag. Wikipedia geeft mij ook geen antwoorden, maar enkel verwarring. Roomsche komijn is blijkbaar een basis kruid in de Marokkaanse keuken, o.a. bij het bereiden van tajines. Quote
Amrutten Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 http://www.volkoomen.nl/C/Cuminum.htm Misschien vind je hier antwoorden ? Quote
Arja Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 http://www.volkoomen.nl/C/Cuminum.htm Als ik het goed lees l, is volgens dit artikel Roomse komijn de Italiaanse variant, en gewone komijn de variant uit Iran. Misschien van oorsprong dezelfde soort, maar op verschillende plaatsen gekweekt? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Zwarte komijn is echt geen variant van gewone komijn, het is een heel ander soort plant en zaadje ook. Als ik google op 'Roomse komijn' dan vind ik 'Romeinse komijn' en dat dat ook wel karwij is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erik VdJ Geplaatst: 5 februari 2022 Auteur Geplaatst: 5 februari 2022 Ook hier vind ik geen echte opheldering..... Ik heb zowel Komijn als Roomsche komijn in huis, en ze verschillen sterk van smaak en reuk. Het zou dus echt wel kunnen dat met roomsche of romeinse komijn, karwij wordt bedoeld. Ik vind hier echter geen bewijs van. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Nigella wordt ook wel zwarte komijn genoemd. In India heet dat kalonji. Inderdaad een hele andere plant dan de gewone komijn. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 (aangepast) 2 hours ago, Jorieke123 said: Zwarte komijn is echt geen variant van gewone komijn, het is een heel ander soort plant en zaadje Klopt. Het blijkt carum bulbocastanum (kala jeera). Nu begrijp ik waarom het zo anders smaakt dan komijn. Daarnaast lijkt ook nigella sativa zwarte komijn te worden genoemd. Waarschijnlijk is dat laatste wat in Tsjechië wordt aangeboden. 5 februari 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Oh ja ik dacht dus dat jij die nigella bedoelde Die carum bulbocastanum is zo te lezen dan wel weer verwant aan komijn. Ik kom ook uit op Bunium bulbocastanum, ook wel aardkastanje? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
fre3ke Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Ik begin de verwarring van de vraagsteller wat beter te begrijpen.🤪. Carum bulbocastum, zwarte komijn, schijnt ook bunium persicum te worden genoemd. Of het helemaal hetzelfde is als bunium bulbocastum, aardkastanje, is mij niet duidelijk. Ik vrees wel dat ik nu ga proberen ze te zaaien. Bedankt, vraagsteller! 1 Quote
Erik VdJ Geplaatst: 6 februari 2022 Auteur Geplaatst: 6 februari 2022 (aangepast) Hoe ver staan we: Komijn = Cuminum cyminum (zaden) Karwij = Carum carvi (ook wel: kummel) (zaden) Zwarte komijn = Nigella sativa (zaden) Aardkastanje = Bunium bulbocastanum (eetbare verdikking van de wortel) Maar wat is Roomsche komijn? (zaden) Ik begin te vermoeden, voortgaande op de smaak van de kruiden die ik heb, dat Roomsche komijn hetzelfde is als karwij. Het is echter vreemd dat in de recepten van Tajines en andere Marokkaanse gerechten die ik heb, steeds gesproken wordt over komijn. Wanneer ik echter komijn zou gebruiken (hetgeen hier als komijn, Tsjechisch; kmin, verkocht wordt) i.p.v. Roomsche komijn (hier verkocht als "Rimsky kmin) zou de smaak niet voldoen aan de verwachtingen. Ondertussen heb ik een e-mail adres gevonden van de firma (Vitana) waarvan ik de genoemde kruiden koop en heb ik hen een mailtje gestuurd met de vraag om de bijpassende Latijnse namen te krijgen. Dit zou het probleem waarschijnlijk oplossen. Wanneer ik er uit geraak, zal ik dit zeker via dit forum laten weten. 6 februari 2022 aangepast door Erik VdJ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.