Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De tuin opgeruimd en de tuinslag weer laten lopen in het wespennest. Lijkt mij makkelijker de schep te pakken en dat stuk weg te scheppen en in de sloot te gooien die er recht achter is. Maar de man denkt dat dit handiger is en ik durfde nog niet… misschien morgen als het er nog zo veel zijn. Fingers crossed

• Like 1
Geplaatst:

Vanmorgen bezoek gehad op de tuin. Daarna een maaltje tuinbonen van de volle grond zitten doppen.

'S middags het 12V pomp klaargelegd i.v.m. de te verwachten regen.

Een deel van de afgedragen tuinbonen opgeruimd in stukken op de compost

Daarna twee kruiwagens compost op de hoop gegooid.

De regen kwam laat, niet zo veel maar toch een beetje in het vat kunnen pompen.

Ondertussen tuinbonen zitten doppen voor in de vriezer.

Geplaatst:

@Mellie succes met t bestrijden van de wespen... vorig jaar zelf een bedrijf ingehuurd omdat kleinkinderen ( tussen de 4 en 11jr) kwamen logeren en in de tuin zouden spelen... wil je toch niet dat die aangevallen worden  

• Like 1
Geplaatst:

Vijgen omgepot, peulen geoogst en ingevroren en natuurlijk wat aardbeien gegeten uit eigen tuin.

@Mellie, voor wespennesten huren wij ook altijd een bedrijf in. Zelf weghalen doen we alleen bij mininesten. In Duitsland zijn wespen beschermd, maar als ze hun nest hebben op een plek die gevaarlijk voor ons is, dan is het nooit een probleem. Vorig jaar zat het nest in de rolluikkast bij het terras. En op het terras ben ik dagelijks, daar wil ik wel ontspannen kunnen zitten.

• Like 1
Geplaatst:

Ik denk dat het een klein nest is. Vorige week was er nog niks toen ik er op heb gestaan om de heg te snoeien. Geen idee hoe hard dat gaat. Maar ik zei ook al tegen de man dat ik liever iemand inhuur en het die laat verwijderen dan dat we er last van hebben. Vind het helemaal niks zo… al is er na mijn prikactie niemand gestoken. Ik zat denk ik precies in hun nest te scheppen om een ridderspoor te planten.

Nou, met alle regen van vandaag hoeft er geen tuinslang op. Helft van de tuin is al weggespoeld hier misschien dat dat ook voor de wespen scheelt.

Geplaatst:

Ik ben 2 x de tuin in gerend om eieren te rapen. Kippen zitten weer in een ochtend en avond modus. Koud en nat. Ik heb 1 slak gezien en vermorzeld met mijn maat 35,5.

Geplaatst:

Twee ramen van de platte bak leeggehaald en gespit.

Asperges geoogst en regenwater over gepompt.

De bakken met prei droog gezet en lang zitten denken waar ik die nu weer moet planten.

Het is rond deze tijd voor de aardappeloogst altijd een flink gepuzzel.

puzzelaanbod.nl | Schmidt Country side Collection puzzel Groente tuin kopen?

• Like 1
Geplaatst:

Tuinbonen geoogst, de planten gerooid.

De helft van de knoflook geoogst en te drogen gehangen. Flink roest. Hier en daar al prima bolletjes.

De eerste tomaatjes geoogst.

Onkruid verwijderd.

Slakken verwijderd.

Genoten van de talloze zoemende insecten in de bloemenzee.

Geplaatst:

Slakken naar de kliko verhuisd.

Rabarber en aardbeien geoogst want morgen bezoek waar taart in moet.

Naar binnen gevlucht ⛈️

Geplaatst: (aangepast)

Rechtsreeks vanaf het werk langs mijn volkstuin gefietst om aardbeien te plukken. Bijna twee kilo aan de slakken kunnen ontworstelen. Ook nog bijna een pond shiitakes geplukt. 

aangepast door woldistel
Geplaatst:

2 kilo slakken? Geen geïnteresseerd restaurant?!
Lekker op dreef met je shii-takes. Ik zal morgen ook kijken als ik me weer wat fitter voel.

Ik heb net een mini rondje tuin gelopen. Eigenlijk kippenhok. Vond het fijn de kipjes weer te zien. Boven het hok zoenen geen wespen meer. Misschien zijn ze verhuisd naar een droger stekje. Ik heb de allereerste rijpe lambada op. Die groeien daar. Dat was lekker zeg. Echt van genoten.

• Like 1
Geplaatst:

2 kilo slakken? Alsof ik die ga wegen voor ik ze het bos weer insmijt 😄 

En de meeste waren heel, hoewel ik er wel af en toe een stukje af moest snijden. Het meeste zit nu in de diepvries. Dit zijn trouwens Daroyal en Korona die ik vorig jaar geplant heb.

IMG_20220608_174728634~2.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Toen vanavond de regen ophield, keek ik naar buiten en zag ik... 

20220608_215127.thumb.jpg.f642f6a6b0db55d5f6a59d662a196bc8.jpg

Rechts van het pad is de bloementuin, tevens slakkenkraamkamer. Links een heerlijk restaurant. Het eerste rijtje waar je op stuit is heerlijke paksoi. Daar strandt de hele meute, er is voor ons weinig paksoi meer over, maar in de rijen erna (amsoi, tatsoi, koolrabi, sla, andijvie) zitten nog nauwelijks gaten. 

Dus even slakken gaan rapen. Bij de vijftig zijn we maar gestopt met tellen. Ik denk dat het er meer dan honderd waren.

Ook in de voorgezaaide kool waren wat sneue taferelen. Tja. We konden er eigenlijk wel om lachen. Binnenkort even nieuwe zaaien.

20220608_221234.thumb.jpg.59b76ff375bdc7b99ffcfc703e4f4cea.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Als ik hier een slak zie is het een vreemde eend in de bijt (..) de Indische Loopeenden doen hun werk nog wel. Alleen van die hele grote huisjes slakken vind ik er af en toe enkele. Samen met hulp heb ik in het bosperk veel wilde braam geknipt en de lieve vrouwe bedstro voor de kruidenthee weer wat vrij gemaakt. Ook een flink stuk van de boerenwormkruid afgestoken..dat groeit als onkruid 😉.  Water geven hoeft niet er is flink gevallen, vandaag weer. Ik vind het mooi zo.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De eerste twee aardappels geoogst, en oei, die opbrengst viel me toch  wat tegen. De rest laat ik nog maar even staan. Wel een paar peultjes kunnen oogsten. Enorm veel onkruid uitgetrokken, dat schoot na de regen de laatste dagen snel op. 

Geplaatst:

De slootjes voor en achter gemaaid en daarbij twee schokken gekregen.

Ik hoop van het schrikdraad al staan er geen koeien maar ongemaaid gras.

Flink geoogst van schrik ook maar de eerste aardappels gerooid.

Geplant en gespit en bezoek gehad.

Geplaatst:

Schoffelen en wieden en m'n nek verbranden (ondanks insmeren).

Alweer een honderd gram van de honingbes gehaald. Net als de aardbeien gaan die dit jaar supergoed! 

Per ongeluk geschoffeld op de plek waar ik Dieta lupines had gezaaid. Gelukkig heb ik op twee plaatsen gezaaid.

Gezocht naar Coloradokever larven op de aardappelen, want die zijn ook alweer aktief, maar niks gevonden. 

• Like 1
Geplaatst:

Geschoffeld en met de hand onkruid uitgetrokken. En mij verbaasd waarom een deel van het compost van de algemene hoop minder onkruidzaad bevat dan een ander deel (hier kon je geen kale grond meer zien, alles groen). Normaal geeft de algemene hoop garantie op onkruid.
Ook heb ik in de herfst een kuip met compost van de algemene hoop gevuld, en hierin Chinese zoethout geplant, die groeit slecht met deels geel blad. Moet binnenkort maar eens voeding met sporenelementen geven..

Met deze zon en wind is het onkruid snel uitgeschakeld.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...