Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mais, bloemkool, boerenkool, bladmosterd, rucola en bladkool uitgeplant.

Bietjes bijgezaaid op de lege plekken.

Linzen gezaaid.

Aspergehaantjes vermoord (vandaag maar liefst 7 copulerende paren).

Stokken geplaatst.

Bonen selectie gemaakt (niet alles past, tuin raakt vol) en in de week gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle hoogstam appels de kas uit gewerkt (staan in 18L potten, nu dus buiten) om plaats te maken voor paprika's en aubergines. Die ook uitgeplant in de kas.

1e coloradokever van het jaar de nek omgedraaid. Belooft wat, de piepers steken net hun kop boven de grond uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend een heel georganiseerd tuindagje gehad. Ik voel me net een groot mens

Eerst etiketten schoongemaakt, toen dingetje eraan vast en toen was de beurt aan de plastic strips die ik vorig jaar zelf had geknipt. Toen kwam ik op het briljante idee, al zeg ik het zelf, er een gaatje in te branden en daar ook een binddraadje doorheen te doen.

Het gereedschap was simpel: een speld, aansteker en binddraad.
c7a7ee8ddb6981fcc0ba2ffb067d8c83.jpg

De aansteker heb ik uiteindelijk vervangen door een brandende kaars. Al doende leert men zeg maar.
7af8734ec3738902d8f9df84ad8885ee.jpg

65e519470e667223ed121654cdcc0501.jpg

Zo stom, sommige etiketten waren gewoon niet schoon te krijgen. Ik vraag me dan zo af hoe het kan dat de rest binnen no time onleesbaar is en vervolgens naar blanco staat gaat.

Met de tomaten had ik ze er uit gehaald en alles geëtiketteerd. Hingen toen op half 11.. dus nu eerst etiketten, vast maken en met bak en al naar de kas. Toen kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat er flink wat slakken hadden huisgehouden. Van sommige soorten heb ik nu nul jank…

Deze zien er nog relatief goed uit. Er zijn ook soorten die gewoon compleet weg waren en alleen te herkennen aan het stokje wat er bij stond.

84fac31119fffbb47b7d745b77452760.jpg

Had ook een paar pepers die niet meer zijn gegroeid sinds februari. De madre vieja 3 x. Nog steeds klein. Reken daar de slakkenvraat bij op = Minder capsicum geplant dan gewild. Baal daar wel een beetje van. Ben je toch sinds januari bezig… paprika ferenc tender en nog 1 soort heb ik best slechte planten van geplant die flink zijn afgeknaagd. Gewoon uit gebrek aan fatsoenlijke planten. Wilde dit jaar juist veel paprika. Niet dus. Dus ik heb nog plek in de kas en zo waar minder propperig geplant voor mijn doen.
Maaarrrrr! Ondanks slak & co ben ik eigenlijk heel tevreden over mijn georganiseerdheid van vandaag. Net echt heb zelfs tussendoor een x gegeten!

Veel water gegeven. De dompelpomp heeft eigenlijk de hele dag gelopen. De kas heb ik nog 1 laatste x de gangen laten doorlopen. Ik hoop zo dat dat genoeg is tegen de woelmuizen. De rest van de tuin met De Tuinopzichter besproeid. Was gezellig. De nieuwe grasmatten goed nat gemaakt. Alle potten wederom besproeid en getracht luis weg te sproeien van de rozen en 1 hibiscus. Dit jaar veel last van op de rozen. De hibiscus zag ik vandaag, zit onder de zwarte luis. Voor het eerst.

1 pot met gele leeuwenbekjes in de volle grond gezet. Zat er onderin de pot een miljoen eitjes en mieren. Ik heb dat de afgelopen tijd steeds in de sloot gegooid, maar ik bedacht me dat d slippen dat vast wel lusten. Die heb ik dan ook aan de kippen gegeven. De amrocks hebben als een idioot gegeten ervan. De zijdehoenders en serama keken vooral naar alle krioelende paniek. Die vonden het maar zozo. Uiteindelijk daar weer weggeschept en aan de amrocks gegeven.

En toen was de tuindag wel klaar. In de tuin gegeten. Eerste x diner. Kan ik helemaal blij van worden.

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is weer veel gedaan door iedereen.🙄

Hier was het vandaag net te warm voor mij, dus na de oogst lekker met bezoek aan de verse muntthee met luizen gezeten.

Het bezoek weer weggestuurd met een tas plantgoed.

Vanavond terug voor een bos rabarber en heel veel gieters gepompt, tot de mooie volle maan opkwam. 

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag alle potten water gegeven. Regen verwachting is steeds naar beneden bijgesteld. Paar dagen geleden 2,7mm. 2 dagen geleden nog maar 1mm. Vanmiddag keek ik, stond er verwachting 0,3mm. Maar nu net weer gekeken, en staat er morgen droog en half bewolkt. Gezien de afgelopen dagen, half bewolkt is bijna geen wolkje aan de lucht.

Verder een begin gemaakt met plantgoed van de huistuin naar de moestuin te verplaatsen, te beginnen met de Taro en de krachai (fingerroot of Chinese gember). Planten zagen er niet meer uit, vooral de krachai niet meer. Ze stonden al ruim een maand in de tuin, af en toe kou en de droogte.
Binnenkort de rest. Vrouw zal dat wel waarderen, de huistuin wordt een stuk leger.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat compost omgewerkt, tot vreugde van de merels. 

Sla, radijs, sterrenkers en rucola geoogst en de aardbeien geschoffeld en  goed onder netten gezet want de merels hadden ze gevonden.

Water gegeven.

@Jeanne heijmans Stuur maar door die regen, hier allen tien spatten en veel wind.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste zomersnoei alweer bij de druiven gedaan. Jeetje wat gaat dat snel, ijsheiligen is pas net achter de rug. 

Verder de tomaten door de spiralen geleid en toch maar wat water gegeven want die paar drup regen zet geen zoden aan de dijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen gelegd.

Water gegeven.

1 aspergehaantje en een stuk of twintig eitjes vermorzeld.

Klontje eitjes van een zonnebloemblad verwijderd, ik vermoed vlinder.

Meikever van kastanjeboom naar kliko verhuisd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-5-2022 om 22:05, acpronk zei:

Regen verwachting is steeds naar beneden bijgesteld

Inderdaad. Zelfs tijdens de bui die volgens de radar van AccuWeather over ons heen trok geen druppel gehad. Flink balen want er moet geplant worden!

Dat hebben we ook gedaan, gelukkig hebben we de beek en gieters. 
geplant:

basilicum x 4 paprikas X 9 kolen x 12 kruiden x 8 yakon x 2 zonnebloemen x tig komkommer x 3 en dan balen want 1 stengel gebroken..van de Sonja notabene. Hij hing nog aan een fliebertje, toch maar geplant, wie weet is de plant zelfherstellend…

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 18.00 uur heb ik onkruid verwijderd uit de moestuin.het was 30 graden vandaag.dus overdag was het echt te warm.1 paprika plant in de volle grond gezet en 1 in een grote pot.vast 1 komkommer plant in de volle grond.de andere 3 zijn morgen aan de beurt.1ook nzs spinazie verspeend,hoop dat ze aan slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahaha wat heerlijk zo’n volle bak! En wat zal het thuis ineens leeg zijn @acpronk

Ik heb de graszoden begoten en omdat ik toch bezig was, ook nog wat extra potten gedaan.

Vlierbloesem uit de tuin geplukt. Waarom groeit alles altijd te hoog? Ben ook bezig geweest in het twiske om te plukken. In jurk en slippers. Geen beste combi met alle brandnetels… mental note to self.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit, @acpronk! Hopelijk verbrandt het niet en slaat het goed aan!

Ik ben vooral gieters water aan het vullen en legen, vooral bij de net verplante geurerwt, kamperfoelie, OI kers.

Straatje opnieuw aan het leggen, één rijtje gedaan, pffff.

Dit alles en nog wat doedingen rondom de tuin aan huis.

aangepast door HuubvG
Link naar reactie
Delen op andere sites

De compost afgemaakt en begonnen om het lege compostvak te vullen met de (glas) platen die nu overbodig zijn bij de peulen etc. 

Geholpen met de bosmaaier, het technische deel. 

Er was ook weer een stuk van de kop af die heel handig van groen plastic is zodat je dat nooit meer terug vind in een slootkant.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd nog een ritje plantgoed en potgrond verplaatsen.
Daarna de resterende 30L kuipen vullen met potgrond. 2 kuipen met yacon gevuld, 6 kuipen met aardpeer (6 verschillende rassen). De andere 21 kuipen zullen gevuld worden met zoete aardappel, maar daar had ik geen tijd meer voor.
2 rijtjes van 9 meter geplant met vijgen, 50cm uit elkaar, totaal 34 stuks, volgens de step-over-figs methode (gordon snoei maar dan bij vijgen). Als de Sint-Jansuitjes klaar zijn, dan nog 4 op de resterende meter planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...