Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als ik ooit m'n nickname hier wil wijzigen, weet ik in ieder geval vast waarin 😆

Mijn pepers staan inmiddels ook in lekker grote potten binnen. Ik verwacht geen wonderen, maar wie weet vinden ze het aangenaam voor het raam en op de vloerverwarming. Zal iig in de gaten houden dat ze niet uitdrogen, want dat is hier zo gebeurd. En als spint of luis of andere plagen te erg worden, kunnen ze zo naar buiten. 

IMG_20221008_202901.thumb.jpg.3a0a252e8277635bdc6a2ac05fd325dd.jpg

aangepast door Arja
  • Like 2
Geplaatst:
5 uren geleden, acpronk zei:

. Daarna weer omhoog tot 10-12 in de nacht (Weeronline). Alhoewel, zit nu op buienradar te kijken, en die zijn een stuk pessimistischer met maar 3 nachten in de dubbele cijfers de komende 2 weken.

Zo dacht ik ook, kan nog best een weekje of 2 laten staan. Morgen wel weer even plukken, want zag al weer een bergje rijpe pepers hangen.

@Ruderalis Zag vandaag de envolop met de pepers in de bus, ik gok gister bezorgd. Pepers waren wel wat gescheurt in de post. Maar goed, heel blijven ze toch niet ;-).f Waren zeker mooie grote vruchten! Morgen ga ik de rode Carolina Reaper proberen, één van de twee heb ik vandaag aan mijn neefje gegeven. 😁

@Arja Wat moet je avatar eigenlijk voorstellen? varken die spuugt ofzo?
Inplaats van je pepers water te geven, kan je ze b.v. ook afspuiten onder de douche, preventief tegen luis en spint. Door het afspuiten krijgen ze ook meteen water.

Dus even met de straal horizontaal tegen de stam/takken boven/onderkant blad. Vermijden om te spuiten op de grond.
Wordt de grond toch te nat, kan je altijd een plastic zak om de pot doen, en dan even dichtbinden bij de stam.
Zo behandel ik de meeste planten, ben je ook meteen van het stof op het blad af.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
37 minutes ago, rorror said:

Wat moet je avatar eigenlijk voorstellen? varken die spuugt ofzo?

Spugend mannetje, dit was het origineel: 

lrg-731-spugen_verboden.jpg.0ca8dbe899cf867496c569738dc61a24.jpg

Goede tip van het afspuiten, moet ik wel die planten naar boven sjouwen, das minder handig, dan kan ik het beter buiten doen - onee daar sluiten we in de winter natuurlijk het water af. 

• Like 2

@rorror,

leuk om te zien dat de Jolokia Peach toch nog wat vruchtjes gaat geven, ik zou ze idd binnen zien af te bloeien.

Mocht het niet lukken kan je het volgend seizoen weer proberen want ik had mn laatste JP zaden nog mee gestuurd met de reapers.

Ik heb nu geen zaden van de JP meer dus het is aan jouw om er succesvol mee te zijn, zelf heb ik alweer teveel nieuwe peper zaden voor volgend seizoen waar ik naar uit kijk dus een tweede keer voor mij is voorlopig niet aan de orde!

1 van de nieuwe soorten voor volgend seizoen waar ik erg naar uit kijk is de Jalapeño family market, ik denk dat dat ook wel weer een interessante peper soort is voor op het forum.😆

Nu ben ik trouwens weer volop bezig met mn andere hobby het trainen van mn hond,

bonus foto,

CB251A40-5885-4B61-8BBB-27E74E984445.thumb.jpeg.faf2f68382ca1b3490e9fe043272b2d4.jpeg

😎

aangepast door Ruderalis
Spelling
  • Like 1

Ik heb voor het eerst pepers staan, met een hele mooie opbrengst! (Vind ik zelf) maar ik zie iedereen hier alles oogsten en binnen halen, is dat omdat het echt niet meer kan? Want mijn planten maken nog steeds bloemen aan

20221010_091813.thumb.jpg.2246b54802bbb43d0cb84d4ff413e1e9.jpg

20221010_091901.thumb.jpg.312ed6ed0a0dc536ff5a7e4aabb91054.jpg

aangepast door marjoleinvdh
  • Like 2
Geplaatst:

Ik persoonlijk pluk alleen de verkleurde of grotendeels verkleurde, de rest laat ik nog hangen. Als het echt koud (dagtemperatuur onder de 10 of nachtvorst) wordt, dan zal ik zo als Donald doen, plant afknippen en op vaas zetten (behalve de lemon drop en een andere, die wil ik proberen te overwinteren, maar waarschijnlijk eerst kort knippen en op vaas zetten).

• Like 1
Geplaatst:

@marjoleinvdh

Ik heb voor het eerst pepers staan, met een hele mooie opbrengst! (Vind ik zelf) maar ik zie iedereen hier alles oogsten en binnen halen, is dat omdat het echt niet meer kan? Want mijn planten maken nog steeds bloemen aan

Onder de 16 graden stoppen de meeste rassen met groeien en leggen bepaalde rassen al langszaam het loodje. voor een optimale groei moet de temperatuur daar 24 uur per dag boven blijven. Ideaal is een stabiele temperatuur rond de 25 graden.  

mocht er nog wat groei in de plant zitten dan zou je kunnen proberen om de nieuwe bloemen er af te halen zodat alle energie nog naar de pepers gaat die er op die moment aanhangen/nog moeten gaan rijpen. 

@Arja drie weken geleden heb ik in Brabant als moeten krabben, de eerste vorst na de zomer hebben we hier dus al gehad. 

• Like 1
Geplaatst:

@marjoleinvdh zeker mooie opbrengst! Ziet er prachtig uit. Ik heb de planten die ik binnen wil houden, binnen gezet doordat ik komende weken er geen tijd voor heb. Al mijn andere planten zitten gewoon nog in de kas. Voor ik die ruim, is het wel november. Die mogen nog even door. En als je een plant wilt overwinteren, kan dat best volgende week of laatste week okt. (Zoals het er nu naar uitziet, als het ineens gaat vriezen hebben we een probleem!)

• Like 1
Geplaatst:

Ik volg de discussie een beetje over de peper planten naar binnen halen aangezien ze nog niet klaar zijn en het valt me op dat het best wat planten zijn!

Best een beetje vreemd aangezien de gewone peper soorten nu toch wel klaar mochten zijn, alleen de extreem hete peper soorten hebben langer nodig en kunnen nu nog staan, wij hebben alleen de reapers nog staan zoals verwacht.

Waar zou het aan kunnen liggen denk ik dan 🤔, ik kom op eerder beginnen met zaaien en meer voeden, ben wel benieuwd naar jullie ideeën?

Zelf begin ik eind januari aan het nieuwe seizoen en heb de peper planten vanaf het begin vrij hoog in de voeding, verder heb ik een planing wanneer ik klaar moet zijn en dat is gewoon keurig gelukt dus een beetje vreemd vind ik t wel.

Ik doel niet op planten die naar binnen gehaald worden om te overwinteren.

Geplaatst:

Ik heb Chinese five colour en Lemon drop. 18 januari gezaaid. 11 april in grotere pot. 7 mei buiten in de volle grond. Winderige plek en veel koude noordenwind gehad. Windschermpje gefabriceerd, hielp enigszins. Eerste oogst weet niet, Chinezen eerder dan Lemon drop. Die laatste pas in september volgens mij, niet precies bijgehouden. Er hangt vooral bij de Lemon drop nog veel aan.

Ik ben denk ik tekort geschoten in het voeden. En ze stonden wel zonnig (hele dag zon), maar niet in de luwte. Vroeger zaaien zal bij mij denk ik geen verschil maken. 

Klaar zijn ze denk ik sowieso niet, want ze blijven bij mij gewoon nieuwe bloemen en vruchten produceren.

• Like 1
Geplaatst:

@Arja,

zoals jij het gedaan hebt lijkt me helemaal prima 👌, eerder beginnen lijkt mij ook niet nodig!

Wat ik wel weet is dat pepers echt flink voeding kunnen hebben dus misschien kan dat wat schelen.

Het is overigens geen aanval op niemand ik ben gewoon opzoek waar de verschillen in zitten.

Een klein verschil kan ook zitten in mijn gebruik van de tunnelkas op een erg goede plaats voor pepers 🌶️ , aankomend seizoen komen we daar wel achter aangezien we ook pepers in de open lucht gaan telen.

Zelf ga ik ook weer proberen te verbeteren om de reapers aankomend seizoen iets eerder klaar te hebben door geen bloemen meer te plukken waardoor ik verwacht dat ze net iets eerder klaar zullen zijn, hopelijk werkt t.

Voor nu ben ik blij even rust te hebben qua peper planten aangezien het zo weer eind januari is en dan beginnen we alweer.

Iedereen succes met de laatste lootjes.😎👊

• Like 3
Geplaatst:

Wat ik fout heb gedaan is het volgende: te lang in de zaaitray laten zitten, af en toe te weinig water, en te weinig licht.
Eind januari of begin februari gezaaid in zo'n 40-vaks zaaitray van the Farm Dream, maar pas in april (of begin mei?) verpot naar P9. Het grootste deel heb ik daarna verplaatst naar de ruimte waar ik het jaar ervoor de vijgen stekken had opgekweekt. Voor vijgen was het voldoende licht, maar voor pepers blijkbaar niet. Groeien deden ze daar nauwelijks. Enkele planten had ik ook in de vensterbank op het oosten staan, en die groeiden veel sneller.

• Like 1
20 uren geleden, Ruderalis zei:

Waar zou het aan kunnen liggen denk ik dan 🤔, ik kom op eerder beginnen met zaaien en meer voeden, ben wel benieuwd naar jullie ideeën?

Aangezien de planten vanuit de tent, naar de schuur in stilstand kwamen.(maand of zo? 6weken?) Zou je ze misschien een maand later kunnen zaaien, en die stildstand periode overbruggen om ze direct vanuit de tent in de grond te zetten?  Of ze langer binnen houden / grotere tent.

Edit:

Chocolade reaper gister gebrobeerd. Betere smaak en geur dan de mijne. Ook beduidend meer olie aan de binnen kant van de peper, en dat merkte ik aan de hitte. Veel heter dan de gene van mij. Pff ik heb daarvan flink zitten zweten en tranen in mijn ogen haha.

Vanavond de rode proberen!

aangepast door rorror
  • Thanks 1
Geplaatst:

@acpronk,

duidelijk verhaal je weet nu zelf al waar je kan verbeteren, leuk om te lezen en in het nieuwe seizoen even de puntjes op de i zetten en dan komt het goed!👌

@rorror,

wat je schrijft, de stilstand omzeilen ben ik idd ook over aan het denken en kom ook op jouw idee terecht!🤙

Wel wil ik de helft van de reapers toppen aankomend seizoen en dan vallen de planten ook ongeveer een maand in stilstand dus de te toppen planten wil ik wel gewoon eind januari zaaien, de rest kan dan wel een maandje later.

Betreft de Chocolate Reapers, tof om te horen, ik snapte al niet helemaal dat ze niet heet genoeg waren want ik had het hier zwaar na het proberen van die bruine jongens 🥵, de rode ook natuurlijk maar daar ging het niet over.

Respect dat je er op los proeft bikkel, nu op naar de Jolokia Peach want die zijn ook heftig en vooral mooi.😎 

• Like 1
Geplaatst:

Hoe pepers eerder laten afrijpen?

Dit jaar een heel goede opbrengst. Zeer beschutte buitenteelt, in potten. Prachtig weer. Goed bemest, prima water gegeven.

Toch werden de pepers niet eerder rijp dan eerdere jaren.

Te goed verzorgd, waardoor ze bleven groeien?

Te vroeg naar buiten (eind mei)?

Volgend jaar probeer ik ze nog langer binnen te houden (tenzij het begin juni al echt warm is).

En misschien moet ik (bij een gedeelte) eerder stoppen met bemesten / minder water geven, om ze in de nakomelingenstand te krijgen.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
3 minuten geleden, henkg zei:

Vorig jaar waren mijn planten zwakker in het voorjaar en gingen ze later naar buiten, maar produceerde goed en waren sneller rijp dat dit jaar.

Dit jaar mooiere planten, op tijd naar buiten, en redelijke groei, maar langzamer rijp dat vorig jaar. Ik gok dat dit komt door de warme droge zomer en hitte op dakterras. 

Op engelstalige forums, hoor je ook van veel mensen dat na de warme/hete periode, de pepers weer beter beginnen te groeien. Dus meer groei kracht aan het einde van het seizoen als het normale temperaturen zijn. (Praat dan over een climaat wat waar er een kortere winter is dan bij ons.)

Zelf merk ik dat als de pepers in de volle zon staan, op dagen dat het warm is. Temp in schaduw 26/27 of hoger. Dat de planten dan weer langzamer gaan groeien / stilgaan staan. 

• Like 1
Geplaatst:
24 minuten geleden, henkg zei:

Hoe pepers eerder laten afrijpen?

Dit jaar een heel goede opbrengst. Zeer beschutte buitenteelt, in potten. Prachtig weer. Goed bemest, prima water gegeven.

Te goed verzorgd, waardoor ze bleven groeien?

Te vroeg naar buiten (eind mei)?

Volgend jaar probeer ik ze nog langer binnen te houden (tenzij het begin juni al echt warm is).

En misschien moet ik (bij een gedeelte) eerder stoppen met bemesten / minder water geven, om ze in de nakomelingenstand te krijgen.

Ik ben het eens met wat je schrijft over stoppen of eigenlijk drastisch minder voeden om het afrijpen te versnellen, dit is namelijk precies hoe ik t doe!

Ik heb de pepers hoog in de voeding en op het moment dat de plant vol in de vruchten zit en begint met verkleuren bouw ik de voeding af naar minimaal, ik blijf wel normaal water geven.

Verder gebruik ik een bloei booster, die van Hesi is niet duur, de laatste maand krijgen ze dan alleen nog maar de booster.👍

Geplaatst:

Hier gaan de reapers nog gewoon door, ik heb ze wel drastisch gesnoeid een aantal weken geleden zodat de energie van de plant vooral naar het afrijpen gaat.

Verder ook om vocht en rot problemen te voorkomen en wat meer licht in de plant te krijgen.

Ik heb uiteraard wel alleen het loze spul eruit gesnoeid.😉

De planten staan er mooi bij en zijn vol aan het afrijpen, ze krijgen spaarzaam water nu met af en toe nog wat booster als voeding.

plaatjes,

voor de snoei beurt,

4055B40B-2BB1-42F1-9E74-D66549BB7B7F.thumb.jpeg.d7ef26f8cbb2100d604f31a2acdd6be2.jpeg

nu (actueel) na de snoeibeurt,

08118501-29C3-430E-B02C-C8357326CB50.thumb.jpeg.d38e245ff95092d537b6130e5f1fa30b.jpeg

9AB5A4FA-9C77-4E49-B59C-AE406A72E9CC.thumb.jpeg.d75032c5efdeb386f9b9dd98e9ddb927.jpeg

556CFA98-17C1-4C96-936F-7755F0543D45.thumb.jpeg.e7538ded979adec74c8623a88a32cbfd.jpeg

er komt nog een leuke oogst rode reapers aan,

D296F46B-E029-429C-9C34-47E1E39222BF.thumb.jpeg.6802c1c6e8d9b0ae73b5d8c49678fd9e.jpeg

mooie omkleuring rood,

647F752D-F01C-4A63-80D7-AF59DDC2E562.thumb.png.0bc744e43ff046f589944d95b326a312.png

mooie chocolate vrucht,

49329D61-EFA2-4FB6-AD64-6F11EBC0B1DC.thumb.png.853ce717d3f32e362829ea63c2287175.png

😎👊

• Like 7
Geplaatst:

Vandaag zag ik toevallig:

peper_AH_per_stuk.png

€ 0,45 per stuk!

Terwijl een zakje Cayennezaad met vele tientallen (100?) zaden € 0,90 kost.

Ik ga ze echt niet tellen, maar ik schat dat er hier ongeveer 150 stuks in de vriezer liggen. Van buitenteelt 2022. In vier10 L potten geteeld, dus weinig kosten: 4x 10 liter potgrond = € 4,00. Totaal (4,00 + 0,90) / 150 = € 0,03 per stuk. 

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@henkg precies de rede om ze zelf te kweken ;) de prijzen zijn niet leuk meer voor losse producten, vaak bij tokos nog wel wat meer betaalbaar maar grote ketens vragen bizare prijzen, volgendjaar toch ook maar eens 2 a 3 potten met pepers kweken, heb de potten[bouwemmers] toch al :]

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...