fre3ke Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 (aangepast) Rocoto en pili pili peper geoogst. Rocoto vind ik lekker voor hete saus dus die gaan daarin, samen met de tomaten. Pili pili ga ik een deel drogen, deel in azijn met gember etc. Ik had ook veel Ethiopian brown geoogst, maar die vind ik niet lekker. Hij smaakt naar paprika,het enige hete zijn de zaden en de zaadlijsten. Ik ga ze fermenteren, misschien dat het dan nog wat wordt. Hungarian hot wax staat ook te fermenteren. Graag advies wat ik met de rocotoplant moet. Hij is nu twee jaar oud, ik heb hem deze zomer uit de pot in de vollegrond gezet. Is nu 80 cm hoog en nog wat breder. Kan ik hem uitgraven en in een pot stoppen om te overwinteren? Veel haarwortels gaan dan verloren. Of proberen hem buiten te laten overwinteren door hem in te pakken? 12 september 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
rorror Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 2 minuten geleden, fre3ke zei: Graag advies wat ik met de rocotoplant moet. Hij is nu twee jaar oud, ik heb hem deze zomer uit de pot in de vollegrond gezet. Is nu 80 cm hoog en nog wat breder. Kan ik hem uitgraven en in een pot stoppen om te overwinteren? Veel haarwortels gaan dan verloren. Geen probleem, plant wat terugknippen, grote bladeren weghalen (kleintjes laten zitten). en wat rondom uitsteken en oppotten. Dan ook even preventief tegen insecten behandelen, en daarna op een lichte plek zetten. Je zou zelf de kluit kunnen uitwassen onder de tuinslang en in complete nieuwe potgrond zetten. Dan heb je ook geen insecten meer in de bodem zitten. Dit doe ik zelf elk jaar in september met de jalapeno bonsai. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Marinke Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Uitstekend advies rorror om preventief te behandelen tegen insecten. ik kan mij nog levendig herinneren dat ik een paar peperplanten binnen had weggezet om te overwinteren en dat er een paar dagen later een extreme luizenplaag was uitgebroken. Het raam zat helemaal onder, de omstandigheden waren blijkbaar ideaal. Was ook meteen de laatste overwinterpoging 😂 1 Quote
rorror Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 @Mai Pensato Vraagje over hydro. Als je reservoir 100% vol zit, ec is 1.0 ph is 6.5. Stel het is een warme dag, en 70% van het water wordt opgebruikt. 30% blijft over. Kan het dan zijn dat de EC omhoog gaat als de plant niet alle voedingsstoffen uit het water haalt? En kan dat gevolgen hebben op verbranding en PH? Foto is van iemand anders, maar mijn eerste gedachte is PH/EC verkeerd. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 Om de dag een handje rijpe Cayennes, Al een paar weken. Niks bijzonders. De Mdme Jeanette begint nu ook af te rijpen. Nog velen zijn onderweg. De Jeanette geeft dit jaar mooie vruchten. Fors aan de maat ook: de grootsten zijn ca. 5 cm lang. Misschien hoeven de planten -in dit uitstekende peperjaar- niet eens meer naar binnen om af te rijpen. (Zowel Cayenne als Mdme Jeanette: buitenteelt in potten, wel zeer beschut.) 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mai Pensato Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 12 uren geleden, rorror zei: Vraagje over hydro. Als je reservoir 100% vol zit, ec is 1.0 ph is 6.5. Stel het is een warme dag, en 70% van het water wordt opgebruikt. 30% blijft over. Kan het dan zijn dat de EC omhoog gaat als de plant niet alle voedingsstoffen uit het water haalt? En kan dat gevolgen hebben op verbranding en PH? Ik neem aan dat je met hydro bedoelt een 100% gesloten systeem, dus geen vrije drainage. Dan kan het zeker zo zijn dat de EC in de voedingsoplossing stijgt als de plant minder voeding opneemt in verhouding tot de verdamping. Bij zomers weer komt dit vaak voor. Maar bij pepers en paprika met een EC van 1,0 is dat zeker niet het geval. Dit is gewoon een (veel) te laag niveau. Zeker geen reden voor verbranding. pH wordt met name beinvloed door de groei van de plant: veel vegetatieve bladgroei pH stijgt, weinig groei en veel vruchten en bloemen pH daalt. Een pH van 6,5 is voor hydro/substraatteelt hoog: risico op verminderde opname van bijv ijzer en mangaan. Als ik de foto bekijk lijkt het alsof de topjes van de plant ineens volledig verbrand zijn. Dan moet er toch iets veel extremers gebeurd zijn, zoals droog gestaan, extreem hoge EC of pH, verkeerd plantonvriendelijk stofje in de voedingsoplossing of plant ineens van de wortel af. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
rorror Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 @Ruderalis De reapers beginnen eindelijk van kleur te wisselen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 5 uren geleden, Mai Pensato zei: Maar bij pepers en paprika met een EC van 1,0 is dat zeker niet het geval. Hoe hoog mag de EC zijn? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mai Pensato Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 Optimale range is tussen 2,0 en 3,5 maar dit wil niet zeggen dat bij een EC van 4-4,5 je ineens grote problemen krijgt. Tijdelijk een hogere EC bevordert de vruchtzetting. Grote snelle wijzigingen zijn nooit goed voor de groei. pH moet bij hydro/substraatteelt tussen 5,0 en 6,5 blijven. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Ruderalis Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 @rorror, ik zie t, het zijn de chocolate dus je gaat een leuke ervaring tegemoet 😵💫😆, je kan ze het beste nog ongeveer een week of 2 extra laten hangen vanaf het moment dat ze geheel om gekleurd zijn! Succes met proeven.🥵 1 Quote
Plotiemoos Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 (aangepast) Aankomende dinsdag krijg ik Thaise peper.... Ik ben niet bekend in de peperwereld, maar deze schijnt wel redelijk scherp te zijn. Hij heeft rode, witte en oranje. Ik denk dat ik 10 struiken krijg welke hij afknippen en met struik en al de vuilniszak in gaat. Afijn, als het genoeg is wat er aan zit, iemand interesse in Thaise peper zaadjes? Of zelfs vruchten? Voor 1 euro stuur ik je wat op. Postzegel.is geloof ika 80 cent ofzo... 14 september 2022 aangepast door Plotiemoos 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 Volgens mij is dat een rawit... kan t mis hebben hoor. Maar ik heb je pb gestuurd, wil er graag wel wat zaden van Quote
Mellie Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 @plotiemoos als je een naam erbij hebt, vind ik dat wel leuk! Ik heb zaden van een Mexicaanse árbol peper gekregen. Had een vriendin in Mexico gekocht vorig jaar. Ze zijn erg scherp en heel lekker voor chilivlokken zei ze. Ben benieuwd. Ik heb vandaag een grote lichting Ethiopian brown geoogst en de eerste 4 aji pineapple. Zo nieuwsgierig naar die smaak! Ga ik zo even proeven nu mijn palet nog schoon is. Het is een halve emmer vol met pepers en paprika’s. Ow en een verdwaalde tomaat zie ik op de foto ik ga weer een lading pepers drogen. Lekker. 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 @Mellie - die Arbol had ik dit jaar ook gezaaid. Mooi pepertje, ik vond de opbrengst per plant tegenvallen, maar kan ook de droogte zijn geweest. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 Wat vond je van de hitte? @mdubbelmIk heb trouwens gedroomd over de Brazilian starfish. Ik heb er een paar geplukt en ook ingemaakt, gewoon zodat er ook wat andere vormpjes in die pot zaten. Vannacht droomde ik hoe dat smaakte. Het was verrukkelijk. Dus jouw inmaak zal ook heerlijk zijn 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Hahaha! Goeie droom 😅- die arbols zijn niet superheet maar wel smaakvol. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Hahaha! Goeie droom - die arbols zijn niet superheet maar wel smaakvol.Ik ben nu wel nieuwsgierig. Zij had ze gedroogd en chilivlokken van gemaakt, maar dat was veel pittiger dan normaal. Bovendien heeft zij geen hitte receptoren, dus proeft ze alleen maar als iets heel heet is… zou het een andere soort zijn? Of net zoals ik regelmatig gemuteerde zaadjes heb met veel pittigere pepers dan zou moeten. KN ook. Nou ja. We gaan het meemaken, want ben er wel nieuwsgierig naar! Ik ben nu bezig met de pepers van gisteren voor Turkse chilivlokken (met olie). Niet in je ogen wrijven, niet aan je neus zitten, niet in je ogen wrijven, niet, niet…. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Ps: ik heb de aji pineapple geproefd. Heerlijk fruitig. Proef geen ananas, maar wel dat het tropisch is. Wel pittig, maar niet zo sterk als lemon drop. Zeker voor herhaling vatbaar! Heb er echt van genoten. 2 Quote
donaldk Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Op 31-8-2022 om 09:45, henkg zei: Reapers. Ik begrijp de uitdaging om ze te telen. Maar wat moet je ermee? Mijn mdme Jeanette gaat nog net, mits eerst gedroogd tot kurkdroog, en bijna poederfijn gemalen. Alleen dan is het nauwkeurig te doseren. Tip1: eerst strooien in een leeg dekseltje, hoeveelheid beoordelen en evt. bijstellen, dan pas bij / op het gerecht doen. Tip2: Liever te weinig toevoegen dan teveel. Iets erbij doen is een stuk makkelijker dan iets eruit halen. Dit geldt voor alle (voormalige) recordhouders ,ook de tot tweemaal zo sterke Red Savina's, of de Bhut's of Trinidad Scorpions. Poedermaken en dan is het perfect te gebruiken, ook voor iemand die bij minste of geringste begint te zweten, ofwel er slecht tegen kan. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Lemon Drop is bij mij altijd een late peper, gaat ook lekker lang door, tot eind oktober vaak. Dan heb ik op een gegeven moment wel bloemen en blad verwijderd. Vruchten groeien dan niet meer, maar alles met een bepaalde maat/rijpheid rijpt alsnog af, desnoods binnen op vaas in november. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
fre3ke Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 @donaldkis blad verwijderen nodig voor meer licht bij de pepers? Ik las dat ergens. Bovenste bladeren verwijderen aan het einde van het seizoen om de pepers te laten afrijpen. Ik heb dat nog niet gedaan. Bij de Ethiopian Brown zal het misschien niet werken, daar hangt vooral onderin de struik veel peper en dan zou ik bijna de hele struik kaal moeten maken om daar meer licht te krijgen. Maar bij andere pepers wel. In een vaas zetten is ook een goede tip, dank! Quote
woldistel Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Dit zijn mijn enige pepers dit jaar. Thunder mountain longhorn. Niet de pittigste, wel heel lang. En heel veel. Daarom pluk ik ze vroeg, laat ze in huis afrijpen en droog ze dan in de Stockli. en deze en gene hier op het forum hebben mij ook overtuigd van het nut van een koffiemolen om flakes of poeder mee te maken. Ik ben tien euro duurder gegaan en heb er eentje die behalve koffiebonen en pepers ook nog amandelen enzo wil doen. Ik denk aan de hazelaar naast huis 😁 5 Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Oeh wat een leuke lange vorm! @woldistel daar zou ik graag wat zaadjes van over willen nemen. Quote
woldistel Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Dat is goed, pm je adres maar even. Hij is echt niet heet, hoor. Net twee keer paprika, ofzo. En als ik lees wat jij zo wegwerkt, weet ik niet of je deze wel nodig hebt. Maar wat zaden heb ik wel voor je 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Op 15-9-2022 om 22:20, fre3ke zei: is blad verwijderen nodig voor meer licht bij de pepers? Ik las dat ergens. Bovenste bladeren verwijderen aan het einde van het seizoen om de pepers te laten afrijpen. Ik neem maar de vrijheid om je vraag te bantwoorden. Ik maak mijn pepers en paprikas vanaf half aug inderdaad vrij kaal om de laatste vruchten nog zo groot mogelijk en rijp te laten worden. Bovenin haal ik alleen de topjes eruit tot net boven vruchtjes die nog rijp kunnen worden of in ieder geval volgroeid. Vlak daaronder zit het meest actieve blad dat nog maximaal assimileert, dat laat ik juist zitten. Onderin haal ik veel van het oudere blad weg, zodat de volgroeide vruchten goed in het licht hangen. Bevalt erg goed. Zal binnenkort nog wel wat fotos posten hier. Eerder vandaag fotos en verslagje van mijn zoetepunt paprikas op instagram gezet. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.