Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb inmiddels de Black Magic Jalapeño geproefd wanneer die rood is en wat gekurkt en ik vind het de moeite waard om te wachten, de smaak is zoeter en fruitiger, de vrucht ruikt ook meer zoet, verder is ie dan ook echt op zn heetst het verschil is goed waarneembaar, hij heeft iets minder van de penetrante Jalapeño smaak!👌

A7D64E59-2387-4594-ABCD-2543F987F81B.thumb.jpeg.3908c319894b82ae69ce1fb42400eacc.jpeg

4024ED06-3610-4181-80AF-B6C20B2588DE.thumb.png.c486c9233d63ba7a658f4ae90d08e79b.png

😎

• Like 2
Geplaatst:

Mijn brazilian starfish (uit de biozadendoos) doet het (buiten) ook echt fantastisch! Heb al wat groen geoogst, nog niet geproefd. Hoop na de vakantie een paar rijpe aan te treffen. 

Geplaatst:

Mijn Brazilian starfish is nu ook aan het rijpen. Had geen groene geproefd. Dat leek me nu typisch zo’n peper die dan onrijp smaakt. Klopt dat @mdubbelm?

Ik ben vandaag de padrons aan het testen. Laatste pluk was het merendeel pittig. Nu nul uiteraard… overal een stuk uitgesneden om voor te proeven om dramatiek vanavond te voorkomen

317327796488a9d637ab3fbc2b982ee6.jpg

Die eerste had ik een lap uitgesneden, want ik was er van overtuigd dat die pittig zou zijn. Was niet zo. Heel verrassend met die kleur en geur.

• Like 4
Geplaatst:

@Mellie  - ik heb ze nog niet geproefd, ze lagen nog in huis verder te rijpen. Alleen zijn ze voor de vakantie door mijn andere helft in een pot met zoetzuur beland… het zal dus blijken. 

Overigens is mijn smaak sinds mijn coronabesmetting in okt 2020 op sommige fronten nooit hersteld. Ik durf daarom niet meer mijn hand in het vuur te steken voor hoe ik sommige dingen proef.

E6D0F261-AA90-4E64-8FD5-954E631F1F07.thumb.jpeg.335dcd864adec141288983152bf1433f.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

De Cayennes gaan goed, Er ligt nu al een klein pondje -rood gerijpt- in de vriezer, voor flakes. Nog heel ruim een pond te gaan. Hier, op de voorgrond, eentje. Van de vier planten:

20220827_Cayenne.jpg

De Madame Jeanette (trage groeier, trage afrijper) gaat ook prima. Mooi grote vruchten dit jaar. Op de voorgrond hier eentje. Een van de drie planten:

20220827_Mdme_janette.jpg

Als het een beetje meezit, dan hoef ik ze over een tijd niet meer binnen te halen (binnen in huis afrijpen gaat meestal binnen twee weken, door de relatief hoge nachttemperatuur daar).

Over de perfecte verzorging: ik geef ook nu nog mest, maar echt weinig, wel met verhoudingsgewijs véél kalium. Is dat goed?

En deels bladplukken (doe ik nog niet), is dat aan te bevelen voor een snellere afrijping? 

O ja: voor beide geldt: buitenteelt in pot, wel zeer beschut.

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@henkg,

het staat er mooi bij, erg fris je blad ziet er ook goed uit dus je bent goed bezig, dus niet veel om te veranderen maar nog meer geduld opbrengen en anders niet!

Je hebt je voeding al terug gebracht dus dat is goed, extreem hete pepers hebben langer nodig dan gewone pepers.

Als de omkleuring echt begonnen is kun je wel mondjes maat wat slechter blad weghalen maar meer om geen rot te veroorzaken en de luchtvochtigheid in en rond de plant te drukken, of het echt helpt met het rijpingsproces durf ik niet te zeggen.

Als je echt het rijpingsproces wil ondersteunen kan je een bloei booster gebruiken.

Voor nu gewoon geduld.👍

• Like 1
Geplaatst:

Vanmorgen wederom een prachtig peper zaden pakket uit Italië 🇮🇹 ontvangen voor volgend seizoen!

In mijn ogen is Italië koploper op het gebied van peper 🌶 zaden in de EU, de echte top in de wereld qua peper zaden is de USA, het is wel makkelijker bestellen binnen de EU vandaar dat ik weer voor Italië ben gegaan.

Ik heb nu dus de CR zaden voor volgend tent seizoen binnen en ben er zeer blij mee, alles is netjes verzorgd en snel binnen gekomen.

Deze zaden komen niet uit de tussen handel maar rechtstreeks van de kweker,  de planten waar het zaad van komt heb ik ook al gezien dus ik heb er een stuk meer vertrouwen in dat we volgend seizoen vele schorpioen staartjes zullen hebben, heb er nu al zin in!😆

pakketje,

659890FB-AF89-45EF-B240-C1E59DD8955F.thumb.jpeg.d0b0ecb3a16324e74010bda66421df7b.jpeg

de Reaper zaden,

0AA892EF-F0EC-40FE-A8A3-9BFCC7BA4774.thumb.png.89968d9478c89973c9e77f0f3eb81975.png

we hebben de Carolina Reaper kleuren;

- rood

- mustard 

- chocolate

- oranje

- geel

- caramel 

Dit is zeg maar een teaser voor volgend seizoen, de Reapers zullen in eigen blogje hier op de site te volgen zijn aangezien er teveel te laten zien is voor in dit topic.

voor nu back naar dit seizoen met de huidige Reapers.

😎👊

• Like 5
Geplaatst:

Ik kan de twijfels weg nemen of het nu echte Reapers of niet zijn dit seizoen, geloof me maar het zijn de echte helaas niet in het ultieme phenotype!

Mijn vrouw en ik hebben vanavond een Reaper getest en ik kan jullie mededelen dit doe ik nooit meer 🥵😳🤬

@rorror, als jou vruchten goed hard rood zijn moet je maar eens testen ik weet zeker dat je direct overtuigd bent!😆

Het ging bij ons net als in de beroemde YouTube filmpjes, ik dacht dat ik dood ☠️ ging, echt nooit meer!!

Ik heb het geprobeerd aangezien ik vind dat je moet testen wat je kweekt.😉

En nee we hebben t niet gefilmd.😊

• Like 5
Geplaatst:

heel dapper @ruderalis. Stond de melk klaar? Klein hapje hoop ik, of was het een knabbel?

Ik zou hem ook proeven. Gewoon. Omdat je dat ook geprobeerd moet hebben, maar dan wel op zijn watjes vermoed ik. Puntje van mijn tong er tegen aan. Meer durf ik denk ik niet.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie, dank je 😊 

We hadden de kleine chocolate Reaper getest, die was als eerste omgekleurd.

We hebben ‘m door de midden gesneden en dan 1 helf daarvan ook door de midden en die stukjes geprobeerd, flink gekauwd en toen uitgespuugd en toen begon de ellende, het is nog voelbaar.

Ik weet nu in ieder geval dat ze echt zijn en zeer goed gelukt, beide willen we t nooit meer proberen maar we vinden het wel nog steeds leuk dat we t geprobeerd hebben!

Mn vrouw heeft ijs en drinken genomen, ik heb niks genomen maar meer omdat bij mij het alleen maar erger werd door drinken dus ik vandaar dat ik t gewoon heb uitgezeten.😆😂😅

• Like 1
Geplaatst:

Reapers. Ik begrijp de uitdaging om ze te telen. Maar wat moet je ermee?

Mijn mdme Jeanette gaat nog net, mits eerst gedroogd tot kurkdroog, en bijna poederfijn gemalen. Alleen dan is het nauwkeurig te doseren.

Tip1: eerst strooien in een leeg dekseltje, hoeveelheid beoordelen en evt. bijstellen, dan pas bij / op het gerecht doen.

Tip2: Liever te weinig toevoegen dan teveel. Iets erbij doen is een stuk makkelijker dan iets eruit halen. 

• Like 4

Geplaatst:

@henkg,

ik kweek de Reapers om de uitdaging, ik volg dat peper ras al een paar jaar online en zo is de uitdaging ontstaan!

Het werd me al snel duidelijk dat het een meer jarig project zou worden om de ultieme Carolina Reaper plant te kweken en dat spreekt me ook aan.

Dit jaar beschouw ik als leer jaar, vanaf volgend jaar moet ik de puntjes op de i gaan zetten en is dus de uitdaging mooiere planten en vruchten te telen.

Ik heb dit jaar veel geleerd en beter zaad gezocht dus het ziet er goed uit voor volgend seizoen.

Verder probeer ik ook altijd iets bijzonders te kweken omdat ik denk dat dat ook erg leuk/leerzaam voor dit forum is, de reactie’s zijn er ook altijd wel in overvloed.

Als ik naar dit seizoen kijk zijn alle andere pepers anders dan de Reapers ultiem gelukt en dan valt er niks te verbeteren en verlies ik mn interesse en keert zo’n plant niet terug dan ga ik liever wat nieuws kweken.

Wat ik precies met de Reapers doe maakt me dus niet echt uit daar kweek ik ze eigenlijk niet voor, ik kweek t meer als mooie plant zoals anderen een Dalia kweken!

Dit jaar komen de Reapers wel weg, er is veel animo, als volgend jaar de tent met alleen maar Reapers een succes wordt ga ik wel kijken of ik de zaden ergens kwijt kan, maar eerst maar eens succesvol worden.

Dit jaar worden de reapers flakes en ik heb nog 4 soorten anderen flakes en ik hoop door te mixen een mooie melange te kunnen maken.🤞👍

• Like 3
Geplaatst:

Over praktische gebruiksmogelijkheden van zeer hete pepers. Een paar berichten hiervoor schreef ik over het malen tot bijna poeder, dat poeder is goed te doseren.

Andere mogelijkheid: een sambal / pasta maken. Daar moet wel veel volume aan ingrediënten bij (o.a. ananas). Om de hitte van de pepers tot een aanvaardbaar niveau te verdunnen.

Hier mijn recept voor Habanero (die is in hitte vergelijkbaar met Madame Jeanette):

https://www.moestuinforum.nl/topic/19914-hoe-geeloranje-sambal-van-habanero-orange-maken/?tab=comments#comment-312610

• Thanks 3

Geplaatst:

Wij hebben ook al pepers gedroogd en vermalen tot bijna poeder.

Een paar keer sambal gemaakt ook.

Maar een recept moet ge van mij niet verwachten, dat is Bazin hare winkel.😉

De schoonzoon vraagt er elk jaar terug om, die eet graag pikant.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Het proeven van hete pepers zoals de habanero chocolate doe ik als volgt.

Met de duimnagel een klein wondje maken in de schil en dan eerst aan die nagel en pas daarna aan de peper likken.

Zo weet ge precies hoe pikant ze zijn zonder dat uw mond en keel in vuur en vlam staan, wat niet te blussen valt!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Foto update Carolina Reaper, ze zijn deze ronde mooi van lelijkheid 😆, mooie gedrochten zijn het geworden en niet te eten zo heet 🥵 

Prachtige stam heeft de chocolate Reaper,

48A698B8-B51F-470C-AA49-9043ACE4F8E7.thumb.jpeg.3ecd606cf2baed1a22b6a1bcb3d5d784.jpeg

B931075E-3B4E-4272-8309-2B3398F31E3C.thumb.jpeg.e1e83b9eb9d074f699001015a8eb49c0.jpeg

99EECADA-5804-477F-BC61-FF41198B716D.thumb.jpeg.23819039dfa6a05b80ae947fcc31047b.jpeg

A65DD750-A41B-4E23-B41B-5B21416E8D99.thumb.jpeg.e5076841cdf68ee0ae54cac69f6392d0.jpeg

😎👊

• Like 1
Geplaatst:
6 uren geleden, henkg zei:

Over praktische gebruiksmogelijkheden van zeer hete pepers. Een paar berichten hiervoor schreef ik over het malen tot bijna poeder, dat poeder is goed te doseren.

Alleen even goed uitkijken hoe je ze tot poeder vermaald. Als het iets wat stuift en je ademd het in, heb je wel even last ervan. 

@Ruderalis Ik vind zelf de Jalapeno's rijp ook lekkerder veel fruitiger meer smaak/geur. Ik laat ze altijd op kleur komen. En eind van het seizoen pluk ik de laatste groene wel weg.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...