Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben ook benieuwd naar de verschillen tussen de verschillende reaper kleuren qua plant en vrucht.

Er zitten soorten tussen wat kruisingen zijn maar de Chocolate Reaper die ik dit jaar ook heb staan komt van een rode plant en met die vrucht zijn ze verder gaan selecteren dus daar verwacht ik weer een minimaal tot geen verschil.😉 

Tussen de Chocolate en de rode reaper zitten nu ook geen verschillen in plant en vrucht alleen kleur verschil straks in de uiteindelijke vrucht kleur.

Uiteraard adviseer ik iedereen die met hete pepers werkt handschoenen te gebruiken zeker bij de aller heetste soorten, in je ogen vrijven met peper  aan je vingers doe je maar 1 keer.😆

Wij hebben hier zo’n doos latex handschoenen staan, zonder die dingen raak ik de reapers niet aan.

Geplaatst:

@rorror,

ik heb globaal wel wat voorbeelden waar ik naar toe wil, het internet staat niet echt super vol met de plant in optima forma.😉

Om de optimale vorm te bereiken is wel sturing door de kweker nodig dus snoeien, verder heb je zeer goede genetica nodig met een hoge opbrengst met vruchten van het juiste phenotype.

Uiteraard heb ik best wat geleerd deze kweek dus met de nodige veranderingen en 6 planten om verschillende dingen mee te doen moet het toch lukken om in iedergeval 1 plant enigszins perfect te kweken.

Wat ik hier van leer is naderhand ook op vergelijkbare hete soorten toe te passen, de “ death spiral “ bijvoorbeeld.

wat plaatjes om een globale indruk te geven van wat ik ongeveer bedoel, sommigen zijn hydro of niet opgeschoond van onder, etc.

globaal dus,

82DED714-7E4F-4351-ADC6-D1CFD34DFAC7.webp.8d1687ab3324c6d32d174f2f6972c01f.webp

7AF567EA-E0ED-416C-9634-15BA3953CE5C.thumb.jpeg.c748f704b70fa8935eae1d8df2fe30a2.jpeg

23BAD490-DB39-4594-A85A-C096F58DD749.jpeg.eb2b24413083d4dca3f4d5cfe6c007dc.jpeg

😎

• Like 2
Geplaatst:

Ik vind ze nog niet op een palm boom lijken, meer op een brede V . Eerste 2 zien gezond uit.

Laatste foto laat planten zien in niet-optimale vorm , dus daar zou ik niet voor gaan. Kalium gebrek (eventueel PH onbelans), waardoor de planten niet meer in de hoogte groeit. Zie onderstaande voorbeeld.

image.png

Ook onderste bladeren zouden niet moeten afvallen als de plant in goede conditie is. Opschonen van onder is niet nodig, behalve als er b.v. schimmel aantasting komt. (wat ik zelf nog nooit gehad heb)
Men zou kunnen zeggen de onderste bladeren zitten in de schaduw doen toch niks. Behalve dat bladere zonnepanelen zijn, doen ze ook b.v. co2 opnemen, en hebben ze nog een aantal functies. Vaak zie je online dat de onderste bladeren een keer zijn afgevallen door b.v. verbranding en verkeerde verzorging.

Dit is iemand waarvan ik vind dat ze mooie planten kweken:

• Like 2
Geplaatst:

@rorror,

die mevrouw kweekt zeker mooie peper planten, om jaloers van te worden.👌

Volgend jaar ga ik opzoek naar hoe een reaper plant op z’n mooist te groeien met een dito opbrengst, hoe daar precies te komen gaan we volgend seizoen bekijken, op dit moment begint het met de betere genetica 🧬 hier zien te krijgen, dat is stap 1.

Als ik nu naar het lopende reaper seizoen kijk gaat het goed voor een eerste keer maar nog niet hoe het eigenlijk zou moeten, te weinig uniformiteit en teveel wildgroei en blad in de plant, dat wil ik minimaal verbeteren de volgende ronde.

Aan het eind van dit seizoen maak ik de balans op over de reapers en dan hoop ik volgend seizoen verbetering aan te brengen; minder planten, meer snoeien, geen 5 uitlopers maar maximaal 3 en meer afschermen zullen de belangrijkste verandering zijn.

Zodra ik weer tegen een echt goede foto aanloop van een in mijn ogen perfect gekweekte reaper plant zal ik m posten, de bovenstaande foto’s zijn globaal waar ik naar toe wil maar nog niet ultiem.👍

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@rorror, een peper van de Hungarian Hot Wax begint van geel naar iets anders te verkleuren. Het is moeilijk te zien, omdat hij bijna op de grond ligt. Maar het lijkt rood, niet bruin. Dan is er een kleine kruisbestuiving geweest, denk ik. IMG_20220809_210743.thumb.jpg.3018ddefb75106ff668aa065a683da49.jpg

Onderin is hij nog wat groen, dus ik wil hem nog niet oogsten. 

De enige oogst tot nu toe is van de gekochte thai peppers, ik moet veel geduld hebben....

@Mellie de adjuma stond in een ruime pot maar vertoonde dwerggroei. Sinds ik hem in de volle grond heb gezet trekt hij helemaal bij en groeit normaal. Of het nog zal lukken om daar iets van te oogsten, is wel erg onzeker.  Gelukkig stond de Ethiopian Brown wel meteen in de volle grond, die hangt goed vol. Ik heb hem groen geproefd, interessante smaak al, dus ik heb goede verwachtingen daarvan. 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

@fre3keik heb het ook met de hungarian hot wax, wordt nu meer oranje/bruin dan van flets geel naar fel geel. Eerste keer dat ik ze kweek dus geen idee wat het moet worden. Grootste tegenvaller tot nu toe mijn gekochte Madame Jeanette, heel lichte plant, veel geelachtige bladeren terwijl vorig jaar tijdens het 'ramp'jaar buiten ik een oogst van wel 75-100 pepers had in de open lucht. Soms verbaas ik me echt wat verwaarlozing met de planten doet in positieve zin, al die tijd, liefde en aandacht kan ik blijkbaar beter aan m'n liefje thuis geven dan aan m'n Madame in de kas. :D

• Like 5
Geplaatst:

@fre3ke @MSDG Ze horen rood te worden, iets bruinig verkleuren tussen door kan wel kloppen. Fel geel jalapeno vorm, of fel geel nasi peper waren de gele varianten die ik vorig jaar heb gekweekt.
De hungarian hot wax, kleurt van licht groen naar rood. Heeft niet de zelfde kleur groen als jalapeno's of bell paprika's. Ongeveer de helft lichter, zal morgen een foto met daglicht maken.

• Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:

Pepper X

3.000.000+ scoville

Actuele heetste peper ter wereld 

Het gaat goed met de Xjes ze hebben inmiddels de voor bloei ( kleine bloemen die er zo ie zo afvallen) gehad en inmiddels zitten er mooie grote bloemen in met de potentie voor vruchten!

De Xjes staan meer buiten dan in de tent aangezien ze het momenteel beter buiten doen (ze staan in pot), bij slecht weer staan ze in de tent.

Ik vind de X als plant niet echt mooi alles is grof en hij heeft meer van een paprika dan een mooie fijne peper plant, maar dat is alleen maar smaak maar toch.

ze doen het wel goed en daar gaat t om.

plaatjes,

Mooie grote witte bloemen,

CBD5BABC-C754-4DE3-A92F-5093EAE94AB2.thumb.jpeg.8068940e7096ae192643ba5dc020ce28.jpeg

195C3548-0E48-43B3-A194-EB84435CB9FC.thumb.jpeg.c9acc77652f17a951c76b3b789d1dbf0.jpeg

Ze hebben al een grove dikke stam,

8497388E-4C5E-4F69-A846-C3408D74FDCF.thumb.jpeg.04d5f4168d2b49a89332303449bfd130.jpeg

Zo staan ze buiten,

451472FF-2582-480A-9DA2-D08B8F674005.thumb.jpeg.bdc2f80a2d22dee91638a5359e6f97ff.jpeg

Nog wat geoogst van de Bombjes en een eerste jalapeño om te testen,

707FC99A-A2C7-4F78-8547-512C44AA80AC.thumb.jpeg.3d9e2fcdff929c1be65f705c34114537.jpeg

😎

• Like 3

@Ruderalis Ach mooi hoeven ze niet te zijn, als ze maar goed produceren. 

Voor de mensen die denken dat de jalapeno van Ruderalis wat groot uitgevallen is, dit komt doordat het een andere variatie is, namelijk "jalapeno black magic".
Ik wil zeker weten hoe die smaakt, zal ook bij mij eens kijken hoever ze zijn, maar ik denk niet dat ik jouw formaat haal.

aangepast door rorror
  • Like 3
Geplaatst:

@rorror, idd.

betreft de Black Magic Jalapeño en het moment van oogsten let ik meer op de verkurking dan op de kleur bij deze pepers.

Ik heb onderstaande BMJ inmiddels geproefd en wow best goed moet ik zeggen, goede jalapeño smaak en goed scherp maar ook wel weer “doable” 👌, behoorlijk sappig maar vooral goed op smaak.

Ik denk dat ie eigenlijk nog net iets langer kan hangen dus net nog iets meer kurk dus de volgende die ik oogst zal net iets verder rijp geoogst worden.

De zaden zien er goed rijp uit!

plaatjes,

DF256230-3E17-48FA-B39F-404657A5F368.thumb.png.da08040a206e788ffc4be21a345a325f.png

1FC044BD-BF5B-4E1A-BEC0-9FBD2D95DBE7.thumb.png.9a8964cd72cfd84aad507baf14807dc6.png

A4B1EEE3-DD04-429F-AC0B-665AB5410A1E.thumb.png.1c46e2c92681fe2936f8a4f190811b07.png

😎

• Like 1
Geplaatst:

Zo in deze fase van het seizoen zie ik dat meerdere mensen zich afvragen wanneer de pepers 'klaar' zijn. Mijn ervaring is dat het echt per peper verschilt. Zo heb ik Scotch Bonnets (rood) die wel al mooi van vorm en kleur zijn, maar naar mijn smaak nog niet te onrijp smaken. Een beetje bitter. Hetzelfde heb ik met de Jalapeno's. Die zijn soms zelfs al naar rood aan het verkleuren, maar blijven een wat onrijpe smaak hebben. 

Daarentegen heb ik dit jaar ook md. Jeanette en gele Scotch Bonnets, mooi geel van kleur en wel al direct de juiste smaak. 

Geplaatst:

Heerlijk, de Padrons groeien goed en het derde maaltje is aanstaande. Tot nog toe is het merendeel heet. :mrgreen:

De Cayenne Marie Annuum, van de wedstrijd vorig jaar, heeft zich blijkbaar gemixt met een andere peper. Heb namelijk een plant met duidelijk slanke Marietjes en een plant met dikke Marietjes... beetje de vorm van de Hungarian Wax maar het donkergroen van de Marietjes. Nog even afwachten wat de smaak gaat doen en hoe deze gaat verkleuren.

• Like 1

@rorror,

Je hebt gelijk, bij nadere inspectie blijkt t gewoon rot te zijn, het vruchtje hing echt onder in de plant dus no problem, maar goed gezien!👌

Nou ja nog geen zekerheid welke kleur welke plant is.

aangepast door Ruderalis
  • Like 1
Geplaatst:

Vandaag had ik twee Hungarian hot wax geoogst. Die ene naar rood verkleurende, waarvan ik dacht dat het niet klopte, en eentje die nog geelgroen was. Ik had gelezen dat ze meestal geel worden gegeten, en heter worden als ze rood zijn. Toevallig was hier de rode helemaal niet heet, en de gele juist wel. Ze kwamen van verschillende planten.

In ieder geval zijn ze oogstrijp hier. Vanavond heb ik er eentje ingemaakt met sperzieboontjes in het zuur. Hoe het smaakt weet ik alleen pas na de zomer. 

• Like 2
Geplaatst:

De Buena Mulata is goed aan het afrijpen    er hangen inmiddels flink wat rood oranje vruchten in dus ik heb de meest rode peper geplukt voor een test.

Het is een middel groot pepertje en al wel echt rood, hij voelt stevig maar rijp aan.

Open gesneden ziet ie er ook mooi rijp uit, rijpe pitten maar niet super veel, een stukje geproefd en dat is niet mis een goede smaak maar daar proef je al snel niks meer van door de hitte over je hele tong en achter in de keel!

Voor mij is dit een perfecte peper om sambal van te maken maar ook voor in curry en dat soort gerechten.

Ook hier van zal ik de volgende peper iets rijper (dieper rood) plukken voor vergelijking.

Deze peper paars plukken is leuk voor de kleur maar niet om te eten, paars is de peper niet rijp en heeft een grond smaak en weinig hitte, de peper 🌶 moet rood zijn om rijp te zijn.

plaatjes,

Buena Mulata,

C0DF91E0-F3C2-459F-AE10-2DB79B945BC0.thumb.png.c25a98120cd20b339c87f85253a3fe82.png

48828E46-9F84-44FE-B158-383B6AE6882F.thumb.png.c079b7e7d87f725b777eecaa97ef3aa2.png

Dan de Reapers die gaan ook goed, hier en daar denk ik te zien dat sommige vruchten wat donkerder worden wat ook de bedoeling is richting omkleuren,

4F27548A-7A46-4D09-BDCA-CEE7C6324238.thumb.png.987c972bdb0ea07b7b1ff33ddf9f7089.png

De Reapers zitten nog steeds vol met bloemen maar met deze hitte komen daar maar spaarzaam nieuwe vruchten van, het is hangen en wurgen nu,

7FD2BDA6-FAC5-4B2B-BF29-6EDB7AE5F9B4.thumb.jpeg.f088396eed031c7a5fac2ac2f087f4a7.jpeg

😎

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...