rorror Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 @Lia56 Ja dat is ook neusrot. Je kan de punt er afsnijden, en het bovenste stuk nog wel eten. (Even voor zekerheid proeven voordat je het door gerecht doet.) Oorzaak voornamelijk inregulair water geven. Dus een paar keer te droog gestaan tussen door. Men zegt ook altijd dat neusrot een calcium gebrek is. Calcium kan alleen opgenomen en getransporteerd worden met voldoende water. Staat de plant dus een tijd droog tijdens productie van vruchten, dan kan de plant te weinig water/calcium aanvoeren aan aan de vrucht. Waardoor dus aan het uiteinde van de vrucht neusrot ontstaat. Volgens mij had ik twee weken terug nog gewaarschuwd dat "neusrot periode" er aan zat te komen. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 @rorror Super bedankt... zal t goed in de gaten houden Quote
mdubbelm Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 7 hours ago, Mellie said: Die pepertjes bij mij @mdubbelm? Dat is de Chinese 5 colour. Begint paars dan geel dan oranje en zo verder @Mellie Nee ik bedoel die paarse gekrulde die alleen op de foto staat. Quote
Mellie Geplaatst: 31 juli 2022 Geplaatst: 31 juli 2022 Ow die. Dat is dus een peper van jou. Loop er even naar toe hoe die heet. Aha, de Marconi purple schijnt het te zijn. En ook geen peper, maar een paprikaatje kennelijk 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 2 augustus 2022 Geplaatst: 2 augustus 2022 De omkleuring is nu toch echt begonnen, behalve de Reapers hebben we de voeding bij de andere pepers flink terug geschroefd, Big Bomb, Buena Mulata, Jalapeño begint met heel lichte kurk streepjes, 😎 3 Quote
henkg Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Cayennes, buitenteelt (wel zeer beschut). Véél op komst. Hier één van de vier potten: Gisteren de eerste rode Cayenne geplukt, ca. 10 cm lang: De nog groene: de iets latere pepers zijn beduidend dikker dan die vroege rooie. Zoals al vele jaren: prima hete, en smaakvolle Cayennes. (van Van der Wal, de gewone Cayenne, nr. 313B.) De Mdme Jeanette (ook buitenteelt!) gaat een stuk trager. Nu pas de eerste vruchtzetting. (geen foto) 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Een aantal van de pepers vandaag: 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jootje Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 Leuk hoor, al die pepers.Tot voor kort vond ik er niks aan. Veel te heet, smerig, verpest de smaak van je eten, enz. ( niet slaan) Vorig jaar al wat laffe pepers gekweekt en geoogst en daar sambal van gemaakt, laffe sambal dus maar voor mij genoeg! En ik vind het toch lekker! Dit seizoen dus weer…misschien zelfs met iets meer pit. En ze zijn leuk om te kweken, ik zie hier dan zulke mooie pepers voorbij komen, bv die paarse! Maar dan ga ik zoeken, nou die is wel een miljoen scoville ofzo! Dus dat gaat hem niet worden. maar ga voor volgend jaar wel kijken voor kleurige laffe pepers ! Voor nu ben ik blij met wat ik heb! 5 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 4 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2022 Mijn jalopeno pepers zijn nog steeds groen, duurt dat altijd zolang voor die rood worden. Het is hier al 2 maanden of langer zonnig en temperaturen van 35 graden of meer. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 4 augustus 2022 Geplaatst: 4 augustus 2022 @Jeanne heijmans, jalapeño duurt hier ook lang ongeveer het zelfde wat jij schrijft, die van mij moeten zwart worden maar ze zijn nog steeds heel donker groen, wel ontstaan er langzaam kurken streepjes dus aan het rijpen zijn ze wel, gewoon nog meer geduld hebben het komt wel goed!👍 1 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 @rorror, het staat er bij jouw ook super fris bij, nu wordt het eigenlijk pas echt leuk wanneer de kleurtjes komen! Wat is die rode op foto 2 op rechts? Hier staat alles er ook nog steeds fris bij maar het gaat nu toch vol over in de af rijping en dat is helemaal prima, eind september wil ik de tent leeg hebben op de reapers en de Xjes na. de Big Bomb ook wel Cherry Bomb genoemd wordt nu erg mooi met de omkleuring, morgen zullen we de eerste gaan testen om uit te vinden wanneer ik ze het best kan plukken, voor de Buena Mulata geld hetzelfde als bij bovenstaande ook deze plant geeft mooie kleurtjes, Ook de Black Magic Jalapeño gaat door met rijpen er komen steeds meer kurken lijntjes in, als laatste de eerste echte grotere bloemen in de Xjes deze bloemen zouden eventueel vruchtjes kunnen voortbrengen (spannend 😆) 😎 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 @Ruderalis Is het zo dat bij alle pepers de kruk lijntjes aangeven dat deze rijp zijn om geplukt te worden. Vind t moeilijk om te zien wanneer een peper geplukt kan worden 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 Voor zo ver ik weet is het alleen bij Jalapeño soorten en misschien nog enkele andere soorten. Over het algemeen is het wachten tot de pepers echt goed op kleur zijn en dan gaan proberen op verschillende momenten om te kijken wanneer je de peper op zn best vind. Maar input van andere leden is best gewenst, ben ook wel benieuwd hoe iedereen dat doet?? 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 De padrons waren klaar om te plukken…. (En te eten 😅) 4 Quote
rorror Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 6 uren geleden, Lia56 zei: Vind t moeilijk om te zien wanneer een peper geplukt kan worden Wanneer ze hun eind kleur hebben zijn ze rijp. Je kan ook half verkleurd plukken, gaat sneller de energie naar andere vruchten, en de half verkleurde vruchten verkleuren binnen 1 a 2 dagen op de tafe.. Wat @Ruderalis zegt is juist, alleen jalapeno's en enkele andere soorten kurken. Ik heb wat voorbeelden verzameld afgelopen jaar, wat grappig is, dat sommige horizontaal kurken en andere verticaal: 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 5 augustus 2022 Geplaatst: 5 augustus 2022 6 uren geleden, Ruderalis zei: en dan gaan proberen op verschillende momenten om te kijken wanneer je de peper op zn best vind. Dit doe ik zelf niet, eind kleur is plukken. Niet heel veel veranderd er volgens mij als je ze langer laat hangen. De rode op de tweede foto was trouwens een paprika. 1 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 6 augustus 2022 Geplaatst: 6 augustus 2022 @rorror Dank je wel voor de uitleg 👍 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 6 augustus 2022 Geplaatst: 6 augustus 2022 Big Bomb - Cherry Bomb Capsicum Annuum Scoville Units 2500-5000 Vanmiddag dan eindelijk mn eerste gekweekte BB peper getest en ben zeer verrast met het resultaat!👌 Nadat de geteste pepers rood zijn geworden hebben we ze nog een week laten hangen en vandaag geoogst. De pepers verkleuren van groen naar glimmend rood binnen 1 a 2 dagen, erg snel dus, ze gaan van groen naar donker zwart/rood naar glimmend licht helder rood. Het zijn dikwandige pepers en er zit een dikke placenta met veel zaden in. Gewoon afgewassen en placenta en pitjes eruit smaakt ie zeer fruitig en sappig met een stevige prikkel voor in de mond, ik stond er van te kijken hoe pittig het even werd maar het bleef voor in de mond en duurde niet verschrikkelijk lang dus een peper om makkelijk te kunnen eten. plaatjes, @Mellie, ik zou nog terug komen op hoe ik deze pepers zou gebruiken. Je kan het achterkantje eraf snijden en dan placenta en pitten eruit lepelen en dan ringetjes of stukjes snijden en verwerken, dat is volgens mij best te doen. Wij hebben ze vanmiddag ook leeggehaald en in de oven gelegd en daarna gevuld met Rambol walnoot kaas en dat was geweldig, je kan er natuurlijk ook andere vulling in stoppen. Uit de oven smaakte de BB nog zoeter en net iets minder pittig. 😎 3 Quote
donaldk Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 Op 4-8-2022 om 22:42, Ruderalis zei: @Jeanne heijmans, jalapeño duurt hier ook lang ongeveer het zelfde wat jij schrijft, die van mij moeten zwart worden maar ze zijn nog steeds heel donker groen, wel ontstaan er langzaam kurken streepjes dus aan het rijpen zijn ze wel, gewoon nog meer geduld hebben het komt wel goed!👍 Jalapeno worden in Nederland, zonder speciale maatregelen eigenlijk nooit volledig rijp, dus je blijft zaad kopen. Meestal worden ze groen genuttigd. @Ruderalis is bijvoorbeeld zeer vroeg begonnen en heeft ook licht om binnen af te rijpen mocht hij dat willen. Bigbomb @Ruderalis je hebt gelijk een flinke zaad voorraad. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 1 uur geleden, donaldk zei: Jalapeno worden in Nederland, zonder speciale maatregelen eigenlijk nooit volledig rijp, dus je blijft zaad kopen. Ik heb een heel andere ervaring met jalapeno's, zonder kas buiten in pot, elk jaar volledig rijp. Tevens kan je ook van groene jalapeno's zaden er uit halen, en die kan je ook zaaien. Moeten wel minimaal een week of 6/7 groen zijn. Zo ben ik aan mijn jalapeno zaden gekomen, groene jalapeno pepers van de AH en die zaden geplant. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 7 augustus 2022 Geplaatst: 7 augustus 2022 Aangezien eind januari hier het nieuwe peper seizoen begint zijn we nu al aan het denken over de voorbereiding daarop!😆 Het peper kweken is zo aangeslagen hier dat we besloten hebben volgend seizoen nog eens volle bak pepers te gaan (dus nog geen AG 2.0 ronde). Mijn vrouw doet buiten in de lange bak (nu paprika’s) allerlei leuke peper soorten en ik in de tent 6 Reapers in verschillende kleuren, zo leer ik het snelst alle in en outs van deze boeiende plant! Ik heb bewust de plant de eerste keer gewoon laten groeien naar eigen inzicht van de plant om te kijken wat er dan gebeurt dat weet ik nu en dat kan en moet beter.😉 Mijn doel is om niet alleen reaper vruchten te kweken maar ook de plant in zijn mooiste vorm, dat is een palm vorm vol met lampionnetjes.👌 De Carolina Reaper kweken in zijn mooiste vorm is niet gelijk de eerste keer mogelijk door meerdere factoren en dit maakt t voor mij aantrekkelijk en het levert mooie foto’s op als het lukt. De belangrijkste veranderingen zullen zijn; betere genetica (uit de USA en Italië) , 50% minder planten, een goed scherm buiten de tent voor afscherming, alleen reapers in de tent, toppen en snoeien! tot nu toe heb ik de volgende kleuren gevonden, Rood, zaden die ik rechtstreeks bestel bij Ed Curry de creator van de Carolina Reaper, dichterbij de bron kan niet, Mosterd uit Italië heeft de kleur van pepper X, Peach 🍑 uit de USA mijn favoriet, Hier in dit pakket van 6 uit Italië zitten er nog 4 tussen geel, caramel, chocolate, oranje, Ik zal volgend seizoen weer een eigen kweekverslag aanmaken om dit topic te ontlasten.😎👊 3 Quote
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Ik zie die foto’s met reapers gewoon op blote handen en krijg daar echt de bibbers van. Ik weet nl nog goed dat ik pepers had geplukt voor een vriendin en toen smiddags mijn lenzen indeed. Mijn kinderen doen soms nog na hoe ik gilde van de pijn en een lol dat ze dan hebben Rot kinderen Dus de allerheetste peper ter wereld bloot op mijn handje zou ik nu ook niet meer durven. Er komt toch wat van die pittigheid op je lijf terecht dat je dan weer ergens aansmeert. Ook zonder lenzen. Ik moest mijn bezoek met een uur uitstellen om bij te trekken. Er werd nogal wat gegniffeld maar kreeg 2 dagen later een foto terug met grote opgezette wang en neus door aanraken daarvan dusehm… lang verhaal korter: ook een ongesneden peper geeft hitte af! Dus oppassen geblazen 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.