Ga naar inhoud

Tip voor het planten van blauwe bessen


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Wij hebben in het najaar 9 planten in verschillende variëteiten gekocht bij de schrijnwerkers.

Mooie planten in ruime potten.

Ze hebben de hele winter verwaarloost in de tuin gelegen.

Uiteindelijk in april opgepot in potten van 65l in pure turf afgedekt met dennenschors.

Dank zij de grote potten maar 5 keer water gegeven op een hele zomer.

Oogst van juli tot vandaag.

Super

 

IMG112198271443859954.JPG

  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

In De Standaard stond vandaag een artikel dat zegt dat de planten die nu bloeien vaak planten zijn die er gekomen zijn door doorgedreven selectie en kruisingen. Zo zijn vaak variëteiten die op vroeg bloeien zijn geselecteerd, al aan het bloeien.

  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Vind het raar dat mijn blauwe bessen nog steeds niet hebben gebloeid? Heb twee blauwe bessen staan en beiden hebben (nog) geen bloempjes gegeven. Staan wel pas sinds begin deze maand in het blad (leek me ook al laat). Zou dit nog komen of is het dit jaar zonder bessen want normaal bloeien ze in april/mei?

  • 3 maanden later ...
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Volgens hetgeen ik heb gehoord, is het een mythe dat dennennaalden de grond verzuren. Eénmaal ze op de grond vallen en composteren zijn ze neutraal.

Geplaatst:

Ja en nee.

 

Eigenlijk verzuurt élke grond in een pot. De aanwezige kalk spoelt eenvoudig uit. Neemt even, maar gebeurt geheid. Neem je 'neutrale' zaken voor het maken van je medium, waarbij je bv ook dennennaalden inzet of bepaalde bladcompost ( er zijn wel degelijk bladeren van bomen die een hogere ph waarde hebben ) , dan helpt dat wel degelijk je ph te verlagen. Niet te verzuren, maar de ph uitgangswaarde dus wat lager te krijgen.

Wat je ook in een pot neemt; wacht een tijd en alles verzuurt vanzelf ( daalt in ph )

Geplaatst:

In potgrond wordt al eens kalk en meststof gemengd. Twee zaken waar blauwe bassen een hekel aan hebben.

Bij mij staan ze in 100% turf met een handvol hydrokorrels en afgedekt met dennenschors tegen het uitdrogen. Potten van 65l die ik zelden of niet moet gieten. Om te zien of ze dorst hebben staat er in iedere pot een aardbeiplant. Elk jaar na de winter 1gr osmocote per cm hoogte van de planten voor ik de schors wat aanvul.

 

Ik zou turf mengen met naalden en afdekken met naalden.

Geplaatst:

We hebben de blauwe bessen in zangrond staan. Tijdens het planten hebben we de grond vermengt met een vrachtje humus uit het bos waar de 'gewone' bosbes groeit. Ik heb het idee dat we drukker zijn met verzuren voor deze planten, en niet aan denken dat deze planten graag samen leven met een schimmel(symbiose) De echte bosbes heeft dit meer nodig als de amerikaanse. Maar toch zie ik het nut er van in om de grond te 'enten'met een humus die op de plek van bosbes vandaan komt. Bij ons leven de Amerikaanse bosbessen in een permacultuur. De planten hebben geen directe zon op de wortels doordat ze in de halfschaduw staan. en een blad/ taklaagje ligt. Maar we geven geen mest en geen turf bij omdat we zien dat de schimmel de planten voorthelpt. Dit is dus een zeer belangrijk aspect!

Ik ben al eens met onderzoek bezig geweest naar symbiose bij Vaccinium. Heb een quote van wikipedia gevonden :

Voortplanting gebeurt meestal vegetatief met nieuwe scheuten uit de wortelstok. Op deze wijze kan een plant wel 25 jaar bestaan, hoewel na 15 jaar er geen nieuwe scheuten meer gevormd worden. Bij het naderen van de herfst worden de voedingsstoffen uit de bladeren overgebracht naar de wortelstok, zodat er, in de volgende lente, weer een krachtige plant kan ontstaan.

 

Blauwe bosbes heeft een mycorrhizale mutualistische symbiose met schimmels. Deze leveren voedingsstoffen uit de bodem, terwijl de plant hen suikers en koolhydraten bezorgt. Dit gebeurt via het mycorrhiza: talrijke schimmeldraden (hyfen) die verbonden zijn met de wortels.

 

Als we het stukje van wikipedia zien we waarom er (bijna) geen mest nodig is, de plant benut eigen energie volop weer. Ook zorgen de schimmels voor een toelevering van mineralen.

Een eindje terug in deze topic heb ik verijken met hout-as gezien, naar mijn mening 1 van de slechtste beslissingen, hier zit vaak veel kalk in, ook breekt houtas humus en bodemleven af. Dus mijn ervaring: (eenmalig) verijken met humus van echte bosbes. en halfschaduw. Maar ook vooral de grond bedekt houden met een laagje materiaal. En op kalkrijke bodems moet je denk ik wel afentoe turf strooien.

(moes)tuinieren op de mooiste manier https://www.facebook.com/natuurvanovervloed https://www.facebook.com/honingbes.specialist/

Inmiddels zeer veel eetbare planten/struiken/bomen Maar nooit genoeg kennis en rassen

Geplaatst:

Zeker weet ik van het belang van mycorrhiza voor tal van planten/bomen enz. Het is een oud gegeven dat de handel vroeger altijd de Wilde bosbes heeft moeten vermijden omdat ie zo lastig ( duur ) te vermeerderen was op grote schaal. Tegenwoordig is de Wilde bosbes overigens ( nog steeds spaarzaam ) wel in de handel. Die specifieke mycorrhiza wordt nu gebruikt bij de teelt.

 

De Blauwe bes. De amerikaanse dus, die waar dit topic eigenlijk over gaat, gaat óók een symbiose aan met schimmels in de bodem, maar wel met ándere schimmels en is daar minder afhankelijk van. Het zijn duidelijk minder kieskeurige planten. De commerciële handel vaart er wel bij

Verder is de Blauwe bes mijn inziens ook wel echt een teelt, wat je van de echte bosbes toch nauwelijks kan zeggen ( hoewel ik ze wel heb een jaar of 5 nu ). Iets bemesten doe ik in ieder geval wél. Ik vind voor 1 struik een 70gr osmocote ( ligt er natuurlijk nog wel aan wélke osmocote ) overigens wel erg veel. Mijn struiken halen die 70cm toch echt wel. meer ook wel trouwens.

 

Zeker zullen struiken van de Blauwe bes het prima doen zonder bijmesting, zonder al te veel afgewogen gedoe kwa grondsamenstelling enz. Maar hier gaat het er eigenlijk om de teelt te optimaliseren he ? Verder is het leuk te lezen over de verschillende rassen, de oogstspreiding van de verschillende rassen, de maat van de verschillende planten ( zitten nogal wat verschillen tussen ) en dus ook de opbrengst.

Geplaatst:

Ik heb diverse planten staan, maar geef ze geen speciale behandeling. Ik verwaarloos ze ook. Ze willen inderdaad wel een zure bodem, hoewel de wortels de zure gedeeltes zelf prima op kunnen zoeken. Bodems met weinig bodemleven, grote poriën tussen de vaste delen en weinig organisch materiaal verzuren snel, maar de andere bodems heel heel heel langzaam. Dat duurt veel langer dat dat een mens gemiddeld leeft. Verder willen ze ook mycorrhiza's met schimmels als zoveel planten. Hoewel ze deze zullen afstoten wanneer er te veel mest in de bodem zit. Dan kunnen ze wel tekorten aan andere sporenelementen krijgen, waardoor ze er slecht uit gaan zien. Ik denk dat ze deze bij een bodem zonder kunstmest prima zelf kunnen aangaan. De lucht zit immers vol met sporen. De planten enten met een zure bosbodem versneld dit proces aanzienlijk. Dan hoeven de sporen immers niet meer te kiemen en een bevruchting met een andere spoor van dezelfde soort aangaan.

 

Ik ga blauwe bessen nooit meer in potten telen, want dat is veel te veel werk. Je bent tijdens droogtes de hele tijd water aan het geven. Ik heb verschillende planten 3-4 jaar in 90 liter cementkuipen gehad. Zolang het blijft regenen gaan ze prima, maar zonder water geven redden de planten het slecht.

 

Ik mest mijn planten overigens nooit, wat in de vollegrond ook niet nodig zou moeten zijn. Planten die het moeilijker hebben geven vaak zoetere vruchten. Dat is overigens bij de meeste rassen nogal een teleurstelling, want de meeste rassen zijn alleen echt zoet wanneer ze vol rijp zijn. Ik heb daarom toch diverse goede zoete bijgekocht. Elisabeth is daarbij tot nu toe mijn favoriet. Alle bessen waren zoet. Het is niet slim om alleen maar één ras te zetten, dan vraag je weer om ziektes en plagen.

 

De planten doen het overigens veel beter wanneer er andere planten onder staan. Ik heb eronder bijvoorbeeld Orientaals komkommerkruid, bosaardbei, Monarda, primula's.... De andere planten geven mits ze niet met de planten concurreren ook stoffen af die de blauwe bes kan gebruiken.

 

Voor veel bessen te krijgen is het vooral belangrijk om de planten ruimte te geven. Als ze te dicht op elkaar staan, zodat er geen licht tussen de planten komt, dan dragen ze maar weinig bessen.

Geplaatst:

Voor een compleet beeld is het goed om te weten dat Vaccinium corybosum tot de Ericaceae familie behoort en dat het succes van de soorten van de Ericaceae zoals cranberry, rhodondendron, struikheide op zure en arme gronden juist is te danken aan de symbiotische relatie met ericoide mycorrhizaschimmels als Oidiodendron soorten.

De myccorhiza zorgt voor een verbeterde opname van m.n. N en P, maar draagt ook bij aan een verbeterde tolerantie tegen stress als extremen van koude, warmte, zouten, pH en ziekteveroorzakers.

Ericoide mycorrhizaschimmels kunnen zelf organisch gebonden stikstof afbreken tot kleine organische componenten en deze naar de plant vervoeren; gebonden fosfaat - niet direct opneembaar voor de plant - wordt door de mycorrhizaschimmel enzymatisch losgeweekt (via phosphatases), opgenomen en in de plantwortel uitgewisseld (met suikers).

Als we ervan uitgaan dat de Blauwe bes in je moestuin een symbiotische relatie heeft met een mycorrhizaschimmel, dan is het vanwege de verbeterde tolerantie tegen extreme omstandigheden en instandhouding/uitbreiding van het mycorrhizanetwerk in je moestuin, beter om geen kunstmest te gebruiken; het is bekend dat sporen van mycorrhizaschimmels geremd worden in hun kieming bij relatief lage (opgeloste) fosfaatconcentraties.

Dus beter om bloedmeel en beendermeel te gebruiken als bronnen van N en P (zie ook Diana's Mooie Moestuin).

 

Foto van blauw gekleurde uitwisselingsstructuurtjes (arbuscules) van de mycorrhizaschimmel in de wortel van vlas: hier worden nutriënten en suikers tussen plant en schimmel uitgewisseld

Daaronder spore van mycorrhizaschimmel Glomus mossae (bron: eigen foto's):

 

Arbuscules60601483804341.png

 

Glomusmossae73521483805216.png

Geplaatst:

Dank voor deze myco-achtergronden Oscar.

 

Maar met je conclusie/advies ben ik het niet zo eens:

 

"Beter om geen kunstmest te gebruiken; het is bekend dat sporen van mycorrhizaschimmels geremd worden in hun kieming bij relatief lage (opgeloste) fosfaatconcentraties.

Dus beter om bloedmeel en beendermeel te gebruiken als bronnen van N en P ."

 

Als je zorgt voor een bodem met volop koolstofrijk ("bruin") verteerd organisch materiaal of compost die vooral op schimmelontwikkeling is afgestemd (meer bruin verwerken erin) zal apart bemesten van blauwe bes nauwelijks (ik denk eigenlijk geheel NIET!) nodig zijn...hooguit eventueel iets op erg schrale zandgrond en alleen in geval van slechte groei.

 

Sowieso is de voedingsbehoefte zeer laag. Deze familie wil erg graag voedselarme grond.....voeden is gauw te en vertaalt zich in veel groei en weinig vruchten. Daarom geen stikstof (bloedmeel werkt bovendien te snel) geven. Als al extra stikstof nodig zou zijn geweest (niet dus!) zou ik hier altijd opteren voor een langzame vorm: gedroogde koemest, hoornmeel of een product op plantaardige basis (mout of zo)

 

Beendermeel voor fosfor is overbodig en ongewenst, juist omdat de mycorhiza zeer efficiënt hierin zullen voorzien. Fosfor toevoegen, ook in organische vorm, verhindert de groei en ontwikkeling van de gewenste bodemschimmels (de plant maak je verslaafd a.h.w. aan de fastfood die je toevoegt).

 

Zuurgraad is erg relatief en wordt overbenadrukt. Sowieso heeft blauwe bes lang niet zo een extreme zuurgraad nodig (rond 5.5 voldoet prima), is ze zeer tolerant in afwijkende waarden. Het schimmelrijke bodemleven, dat op zichzelf niet een erg zure PH-meting geeft en de grond niet zuur maakt, zal voldoende zuren afscheiden waarin deze planten zich goed voelen. Op deze manier is het prima mogelijk om deze soort te telen op een niet-zure bodem, zelfs op de klei hier met PH 7+. is mijn ervaring, zonder turf o.i.d. toe te voegen. Het is nuttiger om je te richten op gewenste bodemeigenschappen dan op zuurgraad als gegeven op zich. Veel wat daar over gezegd wordt zie ik als "mythe".

 

Per ras moet dit verhaal misschien wat genuanceerd worden, daar heb ik te weinig kennis over.

 

Toch heb ik hier op de zware, jonge zeeklei maar enkele blauwe bessen...die het best goed doen.....omdat ik liever mijn plantkeuze wat afstem op wat van nature op mijn grondsoort thuishoort. Mijn klei is vooral te vruchtbaar voor deze liefhebber van voedselarme grond...op armere grondsoorten (die vaak van nature ook wat zuurder zijn) zal deze plant zich nog meer in zijn element voelen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Beendermeel is voor mij ook een echte dooddoener bij zuurminnende planten, Niet alleen voor de fosfor. Maar wat te denken van Calcium. Calcium is.... Kalk= hogere Ph en een lagere zuurtegraad... Dus nee helaas... Wel mooi dat iedereen wetenschap en ervaringen deelt.

(moes)tuinieren op de mooiste manier https://www.facebook.com/natuurvanovervloed https://www.facebook.com/honingbes.specialist/

Inmiddels zeer veel eetbare planten/struiken/bomen Maar nooit genoeg kennis en rassen

Geplaatst:

Toch, met bovenstaande informatie, ben ik er niet zeker van dat ik mijn blauwe bessen nu maar in de volle grond ga zetten. Het is rivierklei en dus te basisch. Echter zie ik ze wel liever in de volle grond.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Geplaatst:

Bedankt Wino en Arjan voor de nuttige info en bijsturing inz. bemesting.

De blauwe bes is natuurlijk niet voor niets zo succesvol op de armere gronden.

 

Een beetje off-topic - maar we zijn een beetje richting mycorrhiza gegaan - zijn de resultaten van een eenvoudig experiment uit 1995), wat laat zien dat mycorrhiza idd. een hoop kan betekenen voor de plant:

 

Grondsoort: jonge zeeklei uit Zeewolde afkomstig van een biologisch bedrijf NZ27 met veel schelpen (Ca) en hoge pH (8.0!)

Oplosbaar fosfaat = 9 mg/L (direct opneembaar voor de plant)

Totaal fosfaat = 540 mg/kg

Grond is gesteriliseerd met gamma straling.

Aan het rechterpotje (+VAM) is een inoculum toegevoegd van gedroogde stukjes maiswortel, die gekoloniseerd zijn met de mycorrhizaschimmel Glomus mossae.

Aan het linkerpotje (-VAM) is eenzelfde hoeveelheid maisworteltjes toegevoegd, dat vrij is van deze schimmel.

Vervolgens zijn er vlaszaadjes gezaaid. Na 5 weken zijn de representatieve verschillen uit een reeks van herhalingen enorm:

 

Vlasexperiment16531483829087.png

 

Het oplosbaar fosfaat in de grond wordt snel door de plantjes opgenomen. Het resterende fosfaat is in slecht oplosbare Ca-zouten vastgelegd. Deze fosfaat kan niet direct door de plant worden aangesproken, maar wel door de mycorrhizaschimmel die deze fosfaat vervolgens naar de plant transporteert. Na wortelonderzoek bleek dat de +VAM planten vol zaten met de schimmel; de wortel van de -VAM planten waren 'maagdelijk'.

Geplaatst:
Toch, met bovenstaande informatie, ben ik er niet zeker van dat ik mijn blauwe bessen nu maar in de volle grond ga zetten. Het is rivierklei en dus te basisch. Echter zie ik ze wel liever in de volle grond.

 

Hier idem dito op rivierklei. Ik heb ze nu voorgezaaid, wordt dat niks na het uitplanten wil ik het nog proberen met gekochte plantjes, en dan zullen ze het gewoon moeten doen met de grond die er is. Ik lees het allemaal, maar ik voel er werkelijk niets voor om allerlei kunstgrepen uit te moeten halen om de bodem te veranderen. Mulchen met blad of houtsnippers prima, maar ik ga dus echt geen turf kopen of mijn grond expres verarmen. Ik zou heel graag blauwe bessen hebben, maar als het niet kan, dan kan het niet. En lukt het wel, hoera.

Geplaatst:

Misschien tegen die tijd een topic aanmaken ' Zelf zaaien Blauwe Bessen' Pippi ? We volgen de resultaten met interesse.

 

( met een week of wat zal ik jouw en deze post van mij dan verwijderen )

Geplaatst:
Ik ga blauwe bessen nooit meer in potten telen, want dat is veel te veel werk. Je bent tijdens droogtes de hele tijd water aan het geven. Ik heb verschillende planten 3-4 jaar in 90 liter cementkuipen gehad. Zolang het blijft regenen gaan ze prima, maar zonder water geven redden de planten het slecht.

 

Ik geef de planten in droge periodes één gieter regenwater per week. Door de gaten in de zijwand van de metserskuip te zetten, 15 -20 cm onder oppervlak, kan je zelfs langer dan een week tussen laten in droge periodes (die truc heb ik toegepast bij de meest recente aanplanten).

 

 

 

 

Ik mest mijn planten overigens nooit, wat in de vollegrond ook niet nodig zou moeten zijn. Planten die het moeilijker hebben geven vaak zoetere vruchten. Dat is overigens bij de meeste rassen nogal een teleurstelling, want de meeste rassen zijn alleen echt zoet wanneer ze vol rijp zijn. Ik heb daarom toch diverse goede zoete bijgekocht. Elisabeth is daarbij tot nu toe mijn favoriet. Alle bessen waren zoet. Het is niet slim om alleen maar één ras te zetten, dan vraag je weer om ziektes en plagen.

 

Blauwbessen zullen nooit de smaak van een bosbes evenaren. Zelf heb ik echter geen klagen over de verschillende rassen die ik heb aangeplant. De belangrijkste reden om meerdere plantenrassen aan te planten is zeker bij blauwbessne vruchtspreiding, ik heb blauwbessen vanaf begin juli tot midden september.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...