Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mogelijkheden met kefir

Rantje

Aanbevolen berichten

Ik heb toevallig dinsdag Melk Kefir gekregen van mijn collega, na 24 de eerste oogst gedaan en een lekker smoothie van gemaakt. De volgende portie in een grotere pot en 0.5 l melk ( van de aldi) erin gedaan ongeveer 36 uur laten staan en net weer een heerlijke romige oogst eruit gezeefd. Een deel in de koelkast en van het andere deel een verse bananensmoothie gemaakt…

Het hoort inderdaad wat zurig te ruiken, en er schifterig uit te zien..als het te lang rijpt zie je ook een weeïge afscheiding onderin de pot…de kefir moer er wit uit zien niet gelig dan is het niet goed meer… Ergens heb je dan niet schoon gewerkt waardoor de bacterie verstoort is.

Ik ga straks weer wat potten uitkoken voor de nieuwe ronde… Ben ook nog zoekende hoor naar recepten en dergelijke, misschien in een cupcake beslag of zo voor de luchtigheid..

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Is er iemand die water en/of melk kefir korrels met mij wil delen?

Ik kan een financiële vergoeding doen, maar liever ruil ik tegen zaden

Alvast bedankt!

Edit: spelfout

aangepast door Gast

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loraine,

Ik heb nog wat kefir inde vriezer liggen.

Het was ooit bedoeld als backup, maar ik heb er al veel meer dan een jaar niks mee gedaan.Je mag het hebben. Ik neem het mee naar mtfd.

Overigens heb ik een idee of het nog levensvatbaar is. Dus voor eigen risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Tsjonge lijkt me leuk om s te proberen. Ik kan me herinneren dat mn moeder vroeger zoiets had. Zou er misschien iemand melkkefirkorrels voor me op willen sturen? Uiteraard tegen vergoeding van de porto.

Grtjsss

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Is dat nog gelukt met die diepvrieskefir?

Ik heb een waterkefircultuur besteld, maar ik wil niet steeds aan het werk gezet worden om dat ding in leven te houden

Dus invriezen zou een oplossing zijn.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkefir kun je ook prima een paar weken in een potje met suikeroplossing in de koelkast parkeren.

Hetzelfde met de flessen/potten die je aanmaakt. En even geen zin in hebt.

Door de lage temperatuur komt het proces dan bijna stil te staan.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Upje

vandaag waterkefir gekregen. Nu gaat dit topic vooral over Melkkefir. Hierbij aansluiten of beter om in dit topic voor melkkefir te houden en een nieuwe voor waterkefir?

lijkt me makkelijker om te splitsen aangezien het 2 verschillende dingen zijn.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb recent ook waterkefir gekregen van mijn zus. Na wat experimenteren met slechts 1 gisting (en toevoeging van water, suiker, gedroogde vijg of abrikoos en citrusfruit) laat ik de kefir nu eerst fermenteren zonder vers fruit. Vervolgens zeef ik de korrels eruit, voeg ik vers fruit toe of kruiden en laat nogmaals fermenteren. De korrels blijven schoner zo en ik heb een lekkerder resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...