Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Inheemse bosbessen telen

Jeronimo

Aanbevolen berichten

Dezelfde speciekuip 2 jaar later. Volgend jaar zal het misschien nét het dubbele zijn. Was wel érug lekker. En de moeite waard.

Hoe was het in 2017 met je bosbessen Bit? En zijn ze ook dit seizoen nog blij in hun kuip?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, gaat prima. Goed gebloeid, frisse planten. Kuip is inmiddels geheel gevuld en mag van het najaar inderdaad wel eens gescheurd worden voor 2 of 3 kuipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi. Ik kan twee kleine plantjes krijgen, maar wilde even nadenken of het me zou lukken. Als ik jouw verhaal lees, durf ik het aan. Ik ga een grote pot klaarmaken met de juiste (turf en rododendron) grond en wat houtsnippers bovenop. (Of moet dat per se houtbast zijn?)

Heb jij ze ooit nog mycorrhiza meegegeven? Daar las ik ook nog wat over ergens in dit draadje. Lijkt me eigenlijk niet nodig als ze het eenmaal goed doen, maar ik kan het mis hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niks meegegeven, hoeft ook niet echt, want als je gezonde goede planten krijgt/ koopt hebben deze planten vanzelf de juiste mycrorrhiza bij zich, die bij bosbessen inderdaad wel nogal van belang zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk de drie plantjes in een veel te grote pot met hun eigen potgrondmix (turf, bovenop wat houtsnippers, etc.) ingegraven in de voortuin. Nu geduldig een jaartje wachten tot er hopelijk wat bloei en vrucht om de hoek komt kijken. Na het lezen van dit draadje ben ik erg benieuwd naar de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 years later...

Ik heb uit Noorwegen en Zweden een paar planten uit het bos meegenomen
Die staan nu in de volle grond dat wel ooit speciaal voor bosbessen was. Ze doen het er wel goed. Ik gooi er elk jaar bladafval en takjes ed bij en knipsel van de taxussen.
Ander stukje tuin heb ik ingegraven potten in de grond met turf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik weer eens alleen voor mezelf duidelijk heb getypt, sorry!
De echte bosbessen zijn van deze zomer. Staan nu een maand in de grond. Ik hoop dat ze aanslaan, maar ze zien er op het moment nog goed uit.

‘Ze’ zijn mijn gekochte blauwe bessen die al jaren ingegraven in pot zijn, danwel in de volle grond met turf staan. Niet die nieuwe uit Noorwegen en Zweden. Maar hoopvol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen het in pot geweldig op een mengsel van turfstrooisel en aanplantgrond voor zuurminnende planten. In mei 2021 wat bosbessen gevonden en in een terracotta pot van 20L gezet met het bovenstaande grondmengsel. 

Ook in de volle grond doen ze het hier prima. Van nature licht zure zandgrond. Heb daar als mulch een laagje turfstrooisel rondom mijn bosbessen plantje. Was eind juli bijna kaal vanwege de droogte en omdat ik vergat dat bosbessen plantje water te geven. Inmiddels toch weer best groen geworden. 

Meststoffen heb ik ze nog geen enkele keer gegeven. Dit jaar wel regelmatig kraanwater met een pH van 8,2. Dat heeft tot nu toe gelukkig geen nadelige invloed. 

Rode bosbes (Vaccinium vitis-idaea) is daarentegen een stuk droogtebestendiger in de volle grond. Dat struikje is met zijn taaie bladeren helemaal groen gebleven en geeft zelfs mooie besjes, ondanks de droogte. 

Ja, het zijn vrij 'veeleisende' plantjes qua bodem en grondsoort, maar ook makkelijk te onderhouden als ze eenmaal aangeslagen zijn. 

IMG_20220904_172541.jpg

IMG_20220904_172613.jpg

IMG_20220904_172643.jpg

IMG_20220904_172705.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...