Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2021-2022

acpronk

Aanbevolen berichten

@Charly Ik had vorig jaar van jouw een teen olifanten knoflook gehad. Vorig jaar was die nagenoeg niet boven de grond gekomen. Nu wel en bijna duim dikte.

DSC_0884.JPG

De gewone knoflook gaat ook goed. 

DSC_0880.JPG

De violen groeien misschien wat te hard.. 

aangepast door rorror
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

knoflook staat er hier zo bij, foto gisteren, linkse rij is olifanten, wel gestart vanuit broeibolletjes, dus ik ga waarschijnlijk nog een jaartje moeten wachten. Ontzettend droog hier en het lijkt zo te blijven de komende week. Ik heb toch je foto met viooltjes laten zien rorror en kreeg direct de opmerking , dat had je beter ook gedaan dan blijft met bodembedekking de grond misschien wat vochtiger en ziet er beter uit, ik ga het toch niet doen :).

519067583_WhatsAppImage2022-05-02at9_31_56PM.thumb.jpeg.29405202dd5a655ca4c57def12e5456b.jpeg

628509656_WhatsAppImage2022-05-02at9_31_48PM.jpeg.24d5ff52cae16cfa871f7c5d57493a92.jpeg

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redtomato is het te nat geweest? Knoflook kan wel wat hebben nl en kun je gerust een paar weken later oogsten. Als je echt een rottingslucht rook, dan hebben ze misschien te natte voeten gehad. Want echt te laat kan volgens mij niet met knof. Het is niet zoals met fruit dat het ineens beschimmeld is oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren erg zacht.  

Ze staan bij mij in de moestuin en als die water krijgt,  krijgen zij het natuurlijk ook.  Dus het kan zijn dat ze te nat zijn geworden. 

Overigens kreeg ik ook van de meesten maar hele kleine bollen. Maar het waren ook supermarkt teentjes. Geen idee of dat uitmaakt?

Nu heb ik speciale zaai knoflook gekocht en hoop deze elk jaar gedeeltelijk weer te kunnen poten (correcte term?) 

Maar goed, volgend jaar dus niet in de moestuin,  als ik het zo hoor.  Misschien elk op een hoek om ongedierte weg te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, RedTomato zei:

Wanneer weet je nu dat de knoflook klaar is?

Ik denk dat je knoffies er goed bij staan @RedTomato. Meestal zijn ze klaar als het blad voor tweederde of de helft vergeeld is, en als de stelen gaan hangen. Vooral als de stelen gaan hangen!

Vaak wriemel ik in de grond om te voelen of de bollen al op formaat zijn. Of ik spit er eentje op, ergens in juni, om te zien hoe ver ze zijn. Altijd te vroeg.

Overigens is de ene soort vroeger te oogsten dan de andere. Daar heb ik nu enige ervaring mee. Met supermarkttenen weet je het sowieso niet.

26 minuten geleden, RedTomato zei:

Nu heb ik speciale zaai knoflook gekocht

Huh? Zaai knoflook? Wat is dat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, RedTomato zei:

Wanneer weet je nu dat de knoflook klaar is?

bij mij is dat meestal pas in Juli

Uit mijn Blog:

Vandaag ben ik ook begonnen met de knoflookoogst.

Het is tot nu toe nog geen superoogst, maar de grootste planten moeten er nog uit.

192648489_20210705_175549(2).thumb.jpg.6fe61a6c9b1a8a5a95243e074771b165.jpg

Vorig jaar was er hier veel regen gevallen, dat is niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van de knoflook.

Uiteindelijk toch mooie knoflook geoogst.

De bollen worden pas op het eind groter dus te vroeg oogsten geeft kleinere bollen.

Ik oogst ze als ze zeker 2/3 verdord zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komt de eerste bloem eraan. Of hoe heet dat, stengel met broedbolletjes. Vorig jaar had ik zo'n bolletje in de zon laten rijpen en daarna geplant. Dat is nu een kluitje stengels met hopelijk allemaal solo knoflook. Nog even geduld...

IMG_20220506_204113.jpg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar heb ik veel knoflook. 

In 2020 had ik tenen gepoot van keukenknoflook die was uitgelopen. Dat ging prima en de mooiste bol daarvan heb ik voor de helft weer uitgeplant, dat zijn de dikste stengels, achter links, die nu een bloem maken.IMG_20220513_105149.thumb.jpg.bf1acaae1ad507211974fb4d77a38c8e.jpg

De rest is in februari gezet, van uitgelopen teentjes supermarktknoflook. Ik wilde ze jong oogsten maar ze groeien ook daarvoor te slecht.

Toen trof ik ergens een zak Morado pootgoed. Die heb ik ook in februari gezet en ze groeien heel snel. Ertussen staat melganzevoet, eetbaar onkruid.

IMG_20220513_105132.thumb.jpg.468b75d7b0552fbfa0704c662aa092ec.jpg

En van Angela kreeg ik olifantenknoflook, die komen nu op in dat driehoekje rechts. En broedbollen, die staan nog weer elders. 

En dan heb ik vorige zomer nog een hele broedbol van gewone knoflook geplant, die groeit nu met veel stengels die de breedte opzoeken.

IMG_20220513_103608.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke met broedbolletjes is het een beetje als asperges, je moet er een paar jaar op wachten 😀

Ik plant elk jaar de broedbolletjes van olifantknoflook in een apart rijtje, waar ze dan twee jaartjes staan. Slangenknoflook maakt ook broedbolletjes maar in de bloem en dat werd zo gek dat ik ze inmiddels overal terug vind.

Ik heb ook nog oerprei, maar olifantknoflook is wel mijn favoriet van de eetbare alliums. Dikke tenen of mono bollen en minder penetrant dan echte knoflook (ook fan van dus geen probleem).

De hardnecks onder de knoflook soorten maken rond deze tijd bloemen. Afbreken en opeten.

Via deze link het verschil tussen soft en hardneck knoflookjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een matige knoflookliefhebber. 

Maar ik vind ze geweldig staan op de tuin, dus altijd knoflook aanwezig. Ik denk dat ik nu nog zeker een pond heb liggen, als het al niet meer is.

Veel gaat er hier niet door, maar dat geeft niet. Ik maak mensen altijd blij met knoflook, haha.

Afijn.

Ik heb eigenlijk alleen olifantenknoflook.

Ik heb ook altijd veel broedbolletjes maar ik kreeg te horen dat die niet groeien, en hier lees ik van wel.

Wat is jullie "geheim" hierin, dan ga ik dit ook proberen.

Wanneer moeten ze de grond en en welke verzorging hebben ze nodig?

Ik ben wel van het uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop de broedbolletjes gewoon in de grond. Geen speciale aanwijzingen. Ik maak wel ruggen, maar dat komt doordat als het regent, het hier in de veengronden, het gelijk modder wordt. Het komt op zoals een normale teen, maar het heeft dan veel dunner loof. Dus niks bijzonders. Ik oogst ze wel, ook al eet ik ze niet. Als ik ze laat zitten, zijn ze op door de slakken. Die zijn er dol op. Dan gaan ze zonder loof weer terug de grond in ergens vanaf eind okt/nov. Het loof wordt steeds dikker. Ik heb nog geen oogstbare ok broedbollen.

Dit jaar zien de gewone tenen er hoopgevend uit. Het loof is heel dik. Dus wie weet ga ik eindelijk ok proeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...