rorror Geplaatst: 30 april 2022 Share Geplaatst: 30 april 2022 (aangepast) @Charly Ik had vorig jaar van jouw een teen olifanten knoflook gehad. Vorig jaar was die nagenoeg niet boven de grond gekomen. Nu wel en bijna duim dikte. De gewone knoflook gaat ook goed. De violen groeien misschien wat te hard.. 30 april 2022 aangepast door rorror 5 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 30 april 2022 Share Geplaatst: 30 april 2022 Die laatste foto ga ik niet aan mijn vrouw laten zien of er komen hier ook viooltjes tussen de knoflook 😄 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MSDG Geplaatst: 1 mei 2022 Share Geplaatst: 1 mei 2022 Even benieuwd, heb drie knoflooktenen waarvan het blad helemaal gekruld is, kan zo snel er niet achter komen waar dit aan ligt, hebben jullie een idee? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenraaad Geplaatst: 2 mei 2022 Share Geplaatst: 2 mei 2022 Gaat goed hier met de knoflook 🙂. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 2 mei 2022 Share Geplaatst: 2 mei 2022 @MSDG heb je een foto ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 2 mei 2022 Share Geplaatst: 2 mei 2022 knoflook staat er hier zo bij, foto gisteren, linkse rij is olifanten, wel gestart vanuit broeibolletjes, dus ik ga waarschijnlijk nog een jaartje moeten wachten. Ontzettend droog hier en het lijkt zo te blijven de komende week. Ik heb toch je foto met viooltjes laten zien rorror en kreeg direct de opmerking , dat had je beter ook gedaan dan blijft met bodembedekking de grond misschien wat vochtiger en ziet er beter uit, ik ga het toch niet doen :). 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 3 mei 2022 Share Geplaatst: 3 mei 2022 mooi! hier ongeveer gelijk, zit nog wel water in onze veengrond maar vanaf volgende week ga ik gieten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RedTomato Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 Wanneer weet je nu dat de knoflook klaar is? Want ik was vorig jaar te laat met oogsten en een aantal waren niet meer lekker. Overigens ruiken ze echt heerlijk! 😄 Dit zijn ze nu... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 Normaal als het blad geel begint te worden. Je kan even wat aarde rond de hals vrijmaken om te kijken hoe groot de bollen nu zijn. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 @RedTomato niet meer lekker in de genre van ? rotting ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 @redtomato is het te nat geweest? Knoflook kan wel wat hebben nl en kun je gerust een paar weken later oogsten. Als je echt een rottingslucht rook, dan hebben ze misschien te natte voeten gehad. Want echt te laat kan volgens mij niet met knof. Het is niet zoals met fruit dat het ineens beschimmeld is oid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RedTomato Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 Ze waren erg zacht. Ze staan bij mij in de moestuin en als die water krijgt, krijgen zij het natuurlijk ook. Dus het kan zijn dat ze te nat zijn geworden. Overigens kreeg ik ook van de meesten maar hele kleine bollen. Maar het waren ook supermarkt teentjes. Geen idee of dat uitmaakt? Nu heb ik speciale zaai knoflook gekocht en hoop deze elk jaar gedeeltelijk weer te kunnen poten (correcte term?) Maar goed, volgend jaar dus niet in de moestuin, als ik het zo hoor. Misschien elk op een hoek om ongedierte weg te houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vinky Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 57 minuten geleden, RedTomato zei: Wanneer weet je nu dat de knoflook klaar is? Ik denk dat je knoffies er goed bij staan @RedTomato. Meestal zijn ze klaar als het blad voor tweederde of de helft vergeeld is, en als de stelen gaan hangen. Vooral als de stelen gaan hangen! Vaak wriemel ik in de grond om te voelen of de bollen al op formaat zijn. Of ik spit er eentje op, ergens in juni, om te zien hoe ver ze zijn. Altijd te vroeg. Overigens is de ene soort vroeger te oogsten dan de andere. Daar heb ik nu enige ervaring mee. Met supermarkttenen weet je het sowieso niet. 26 minuten geleden, RedTomato zei: Nu heb ik speciale zaai knoflook gekocht Huh? Zaai knoflook? Wat is dat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 1 uur geleden, RedTomato zei: Wanneer weet je nu dat de knoflook klaar is? bij mij is dat meestal pas in Juli Uit mijn Blog: Vandaag ben ik ook begonnen met de knoflookoogst. Het is tot nu toe nog geen superoogst, maar de grootste planten moeten er nog uit. Vorig jaar was er hier veel regen gevallen, dat is niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van de knoflook. Uiteindelijk toch mooie knoflook geoogst. De bollen worden pas op het eind groter dus te vroeg oogsten geeft kleinere bollen. Ik oogst ze als ze zeker 2/3 verdord zijn. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RedTomato Geplaatst: 6 mei 2022 Share Geplaatst: 6 mei 2022 Op 6-5-2022 om 21:17, Vinky zei: Huh? Zaai knoflook? Wat is dat? Haha, zo noem ik het maar even, bij gebrek aan een betere term. Knoflook bedoeld om de tenen ervan te poten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 7 mei 2022 Share Geplaatst: 7 mei 2022 Hier komt de eerste bloem eraan. Of hoe heet dat, stengel met broedbolletjes. Vorig jaar had ik zo'n bolletje in de zon laten rijpen en daarna geplant. Dat is nu een kluitje stengels met hopelijk allemaal solo knoflook. Nog even geduld... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SuusdeSteur Geplaatst: 7 mei 2022 Share Geplaatst: 7 mei 2022 Hi! Ik heb een vraag over de "Courgette Green Machine" ( zelfbestuivend ) Ik heb de zaden eergisteren gezaaid en met succes, maar ik vroeg me af wanneer de plant in bloei staat. Kan iemand mij daar meer info over geven? SuUs Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 7 mei 2022 Share Geplaatst: 7 mei 2022 @SuusdeSteur, je vraag staat verkeerd. Dit is het knoflooktopic. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 13 mei 2022 Share Geplaatst: 13 mei 2022 (aangepast) Dit jaar heb ik veel knoflook. In 2020 had ik tenen gepoot van keukenknoflook die was uitgelopen. Dat ging prima en de mooiste bol daarvan heb ik voor de helft weer uitgeplant, dat zijn de dikste stengels, achter links, die nu een bloem maken. De rest is in februari gezet, van uitgelopen teentjes supermarktknoflook. Ik wilde ze jong oogsten maar ze groeien ook daarvoor te slecht. Toen trof ik ergens een zak Morado pootgoed. Die heb ik ook in februari gezet en ze groeien heel snel. Ertussen staat melganzevoet, eetbaar onkruid. En van Angela kreeg ik olifantenknoflook, die komen nu op in dat driehoekje rechts. En broedbollen, die staan nog weer elders. En dan heb ik vorige zomer nog een hele broedbol van gewone knoflook geplant, die groeit nu met veel stengels die de breedte opzoeken. 13 mei 2022 aangepast door fre3ke 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 13 mei 2022 Share Geplaatst: 13 mei 2022 @fre3ke met broedbolletjes is het een beetje als asperges, je moet er een paar jaar op wachten 😀 Ik plant elk jaar de broedbolletjes van olifantknoflook in een apart rijtje, waar ze dan twee jaartjes staan. Slangenknoflook maakt ook broedbolletjes maar in de bloem en dat werd zo gek dat ik ze inmiddels overal terug vind. Ik heb ook nog oerprei, maar olifantknoflook is wel mijn favoriet van de eetbare alliums. Dikke tenen of mono bollen en minder penetrant dan echte knoflook (ook fan van dus geen probleem). De hardnecks onder de knoflook soorten maken rond deze tijd bloemen. Afbreken en opeten. Via deze link het verschil tussen soft en hardneck knoflookjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Plotiemoos Geplaatst: 13 mei 2022 Share Geplaatst: 13 mei 2022 Hier een matige knoflookliefhebber. Maar ik vind ze geweldig staan op de tuin, dus altijd knoflook aanwezig. Ik denk dat ik nu nog zeker een pond heb liggen, als het al niet meer is. Veel gaat er hier niet door, maar dat geeft niet. Ik maak mensen altijd blij met knoflook, haha. Afijn. Ik heb eigenlijk alleen olifantenknoflook. Ik heb ook altijd veel broedbolletjes maar ik kreeg te horen dat die niet groeien, en hier lees ik van wel. Wat is jullie "geheim" hierin, dan ga ik dit ook proberen. Wanneer moeten ze de grond en en welke verzorging hebben ze nodig? Ik ben wel van het uitproberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 13 mei 2022 Share Geplaatst: 13 mei 2022 Ik stop de broedbolletjes gewoon in de grond. Geen speciale aanwijzingen. Ik maak wel ruggen, maar dat komt doordat als het regent, het hier in de veengronden, het gelijk modder wordt. Het komt op zoals een normale teen, maar het heeft dan veel dunner loof. Dus niks bijzonders. Ik oogst ze wel, ook al eet ik ze niet. Als ik ze laat zitten, zijn ze op door de slakken. Die zijn er dol op. Dan gaan ze zonder loof weer terug de grond in ergens vanaf eind okt/nov. Het loof wordt steeds dikker. Ik heb nog geen oogstbare ok broedbollen. Dit jaar zien de gewone tenen er hoopgevend uit. Het loof is heel dik. Dus wie weet ga ik eindelijk ok proeven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 14 mei 2022 Share Geplaatst: 14 mei 2022 Mijn knoflook gaat super dit jaar. Mooie dikke stengels. Verschillende soorten, eens kijken welke het beste bevalt. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 14 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2022 Mijn knoflook gaat ook goed. Alleen, ik heb de rupsjes weer gesignaleerd. 3 al, maar nog niet alles goed bekeken. Ziet er niet uit als preivlieg, meer rups dan larve. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 14 mei 2022 Share Geplaatst: 14 mei 2022 @Plotiemoos Olifant knoflook heeft een eigen topic waar je info kan vinden. Verse broedbollen schijn je zo te kunnen planten. Gedroogd beter beide schilletjes of in ieder geval het buitenste schilletje eraf halen is mijn ervaring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.