Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in 2018 geprobeerd nematoden te kweken. Het is een smerig karwei en de benodigde slakken vreten enorme hoeveelheden tijdens het productieproces. Of het geholpen heeft kan ik niet zeggen. 2019 en 2020 waren droge, hete zomers, waardoor er tenminste op mijn percelen, weinig slakkenvraat was.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik kwam toevallig ook zoiets tegen op een Engelse site. Ik heb niet zoveel naaktslakken. Dus om te beginnen, er 20 of zoals de Engelse site zei, 30 verzamelen, lukt me al niet.

maar het was vooral deze zin: ‘Na een paar weken ga je weer opnieuw beginnen, zodat je ze elke vier tot zes weken weer opnieuw over de tuinbodem kunt gieten.’

Als je na een paar weken weer 30 naaktslakken kunt vinden, dan hebben die aaltjes toch niet geholpen?????

Geplaatst:

Wij hebben het ook ooit wel eens geprobeerd, het heeft naar mijn idee niet geholpen. Maar het moest inderdaad misschien vaker? Net als de behandeling tegen engerlingen die we nu ook al een paar keer hebben gedaan zonder echt resultaat. Maar ook dat schijnt nog vaker te moeten :crazy:

Ons enige effectieve wapen tegen slakken: loopeenden. 

Geplaatst: (aangepast)
2 hours ago, mdubbelm said:

Als je na een paar weken weer 30 naaktslakken kunt vinden, dan hebben die aaltjes toch niet geholpen????

Ik heb eergisteren minstens 50 naaktslakken en 20 huisjesslakken geraapt van onder de potjes en bakken waar stekjes en zaailingen staan. Heel veel kleine naaktslakjes, je ziet ze zo over het hoofd. In de vegetatie vind je sowieso alleen de grote, degenen die een halve cm of kleiner zijn, zie je gewoonweg niet. Daarnaast komen er ook slakkeneitjes uit. 

aangepast door Arja
Geplaatst:

Ik ben even door gaan zoeken op dit aaltje op een Duitse site. Als je verzamelde slak binnen drie dagen stopt met eten en een opgezwollen huid heeft, dan heeft hij het aaltje.

Die rode naaktslakken (arion) die bij mij het grootste probleem zijn, hebben al een dubbele dosis nodig dus zijn niet zo vatbaar als de grijze akkerslak. Wijngaardslakken zijn ongevoelig, en ik denk andere huisjesslakken ook.

Die Nematoden dringen über die Mantelhöhle in die Schnecke ein. Dort sondern Sie ein Bakterium ab, das die Schnecke zersetzt. Dieser Vorgang wird durch das Anschwellen des Mantels deutlich sichtbar. Die Nematoden ernähren sich von der zersetzten Schnecke und vermehren sich auch darin. Dieser Vorgang dauert etwa 6-10 Tage, wobei die Schnecken bereits nach den ersten 3 Tagen ihre Fraßaktivität einstellen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb ooit een erf van 2000m2 gehad, voor boerenbegrippen klein, daar kwam ik idd wel aan 100en slakken per avond. Maar zo’n groot stuk grond is niet te begieten/ behandelen lijkt me. Dwz ik kon het op geen enkele manier bijhouden

aangepast door mdubbelm
Geplaatst:

dit jaar heb ik extreem veel naakt slakken  als ik ook buiten de moestuin raap dan heb ik er zo 200 op een avond.

ik ga de nematoden proberen te kweken en dan te gieten zodat ik minder last van de naaktslakken heb. wordt vervolgd!

als ik ook s'morgens raap dan heb ik er in de moestuin zo 20.

Ze klimmen zelfs in de 50 cm hoge zonnebloemen om daar de toppen uit te vreten of ze knakken door het gewicht van de slak op een hoogte van 25 cm af. 

Ze vreten mijn snijbonen planten op  zelfs als die al 1 meter hoog zijn.  de strijd gaat door!

slakkenkorrels zouden niet goed zijn voor het bodem leven vooral de regenwormen  daarom wil ik die eigenlijk niet gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...