Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

vrienden in het noorden van australie hebben die in hun tuin.

subtropisch is het daar.

als het uitzonderlijk toch eens eventjes wat koud is hebben de planten al veel schade.

Dus ik ga ervan uit dat het niet te kweken is hier , behalve in een verwarmde kas waar het nooit onder 0 gaat.

of zijn er andere rassen die beter tegen de vorst kunnen ?

ach , nu doet ge me weer zin krijgen om weer naar ginder te gaan

Geplaatst:

Nou, ik heb dus een keer gelezen dat ondanks dat het een tropische vrucht is toch te kweken is in Nederland. En wat ik daar toen uit begreep hoeft dat niet perse in een kas. Het vervelende is dat die website geen tekst meer geeft :s.

Deze tijd van het jaar krijg ik altijd wel zin om naar die contreien te gaan haha

Geplaatst:

hej,

Ik heb er ooit mee geexperimenteerd. Ik had de zaden eerst laten weken in lauw water (ongeveer 2 dagen) en daarna in vochtige grond gelegd en op de verwarming gezet. Ik had 3 plantjes die ongeveer 10 cm waren geworden.

Nu moet ik wel zeggen dat als je het goed probeerd het waarshijnlijk veel beter zal gaan dan bij mij. Het was gewoon voor mijn plezier een klein probeerseltje. één van mijn invallen voor de winter door te komen :P

Geplaatst:

En toen deed de website het weer..

Lichi kweken is uniek want er bestaat namelijk maar 1 soort.  Deze boom uit de tropen en suptropen kweken we niet alleen om het prachtige blad maar ook om de vruchtjes. Na ongeveer 5 jaar geeft de boom vruchten. De soort kweekt men meestal door afleggen of enten. Het kan ook door zaaien in de zomer. 

Werkwijze zaaien: Tel Uw zaden en schrijf op het naamkaartje de naam, datum van het zaaien en de hoeveelheid zaden.  Week de zaden een drietal dagen in lauw warm water en zaai ze daarna in zaai en stekgrond in een trail of zaaibak ondiep. Plaats het naamkaartje in de bak. Bedek de zaden nauwelijks met aarde en zet de zaaibak goed warm en afgedekt met folie op een lichte plaats niet in de zon. Als de zaden allen gekiemd zijn wacht U nog 2 weken neem daarna de zaailingen een voor een uit de zaaibak en plant ze afzonderlijk in potjes. Geef water en geen meststoffen. Plaats de plantjes niet in de zon maar geef een standplaats met veel licht. Kweek verder op tot U onderaan de wortels ziet verschijnen dit is de tijd om opnieuw te verplanten. Zorg nu voor goed vochtige potgrond en een plaats in de zon, uit de koude wind. Geef regelmatig water. Neem de eerste 2 jaar de boom voor de winter in de berging en laat niet uitdrogen maar geef matig water. Na de vorst terug naar buiten tot de boom 1m groot is vanaf die tijd mag hij in volle grond geplant worden op een goed beschutte plaats in de zon.  De boom kan tot 9 m hoog worden en 4 a 5 m breed. Met de bloei in de lente heeft de boom heldergele groenige bloemen zonder kroonbladeren waaruit de bruinroze vruchten zich ontwikkelen. De vruchten hangen in grote trossen aan de neerbuigende takken. De vruchten hebben een heel dikke pit met een eerder iets hard wit vruchtvlees die zoet smaakt. Appart zijn ze wel.  Nog noteren dat de OUDERE Litchi wel enkele graden vorst kan verdragen.

• 1 year later...
Geplaatst:

Bedankt voor de reactie Sjefsk.

Ondanks dat het een oude topic is, blijft die toch bruikbaar. Poosje terug heb ik ook kennis mogen maken met lychee via de lychee sap in een flesje. Helaas kon ik in die toko geen lychee vruchten vinden, maar afgelopen zaterdag toch gevonden bij de AH om de hoek. Afgelopen maandag wat lychee zaden in water boven de radiator gezet. Twee daarvan zijn nu al aan het breken, dus vandaag gaan die een zaaibakje in met zaai en stekgrond. Dit zaaibakje met grond staat nu ook nog op de radiator om de grond wat op te warmen zodat de zaden niet gelijk in koude grond komen. Tot zo ver mijn lychee avontuur kijken waar het schip strand (kan ik gelijk kijken waar ik hem eventueel neer zet, zal wel niet het balkon worden )

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

• 3 years later...
Geplaatst:

Hoi ik vind de vrucht lekker en ik dacht hoe zou een eigen lychee boom zijn dus we hadden de vrucht lychee al in huis dus ik at er 3 maar bij een was de pit een beetje kapot maar ik had/heb ze in 3 bakjes gezet en water gegeven en ongeveer 2 weken daarna zag ik bij een een groen plantje naar boven komen dus gaf ik weer water alleen toen ging het slap hangen en nu is het weg. Maar ik kijk net en ik zie een stevig groot paars gekleurde plant, met kleine blaadjes. Dus ik heb hem net een beetje water gegeven en nu afwachten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Goedemiddag. Een jaar of 4.5 geleden rond de kerst 2 lychee potten in de grond gestopt. Ondertussen is de plant dus 75 cm hoog. Vanmorgen verpot, en voor het eerst buiten gezet. Wij zitten hier 100 meter van de zee(letterlijk) dus een gematigd klimaat. Ik ben er echter nog huiverig van om de plant een hele zomer buiten te laten staan.... hier kan het ook serieus waaien. Iemand soortgelijke ervaringen en/of tips? Alvast dank!

• 3 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb de pitjes gewoon in huis gekweekt.    3 jaar geleden. Heb ze in een slaapkamer bij het vensterbank gezet. Ze zijn groot geworden en nog steeds gezond en inmiddels 3 jaar oud.   Heb ze wel 2 x verpot ivm wortels en grote.    Mijn ervaring is dat lychees gevoelig zijn voor temperatuur verschillen en volle zonkracht.   Heb ze met gemiddeld 16 graden laten ontkiemen in december half schaduw en lichte zon wanneer die scheen.    Lychees moet je altijd laten ontkiemen in constante temperaturen van gemiddeld 16 a 17 graden in het eerste jaar met lichte zon.   Dus niet warmer in de zomer of in de volle zon zetten en ochtends weer koeler.   Eerste jaar constante temperatuur van 16a 17 graden met lichte zon kracht.   Dat is de kunst Om hem sterk te houden en zodat die overleefd  (;      In Nederland hebben we 4 seizoenen en is het moeilijk een jaar Lang constante temperatuur van 16 a 17 graden te houden.     In de zomer niet in volle zon leggen en in de winter niet bij het raam snachts maar op een bureau tafel waarheid licht de plant wel kan bereiken. 

aangepast door Mourad

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...