Kamilla Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Regelmatig kook ik aardappels in de schil. Na het koken ontdoe ik ze van hun jasje en leg ze op het bord. Nou waren wij een tijdje terug in een restaurant waar we aardappeltjes als bijgerecht kregen. Die hadden hun schilletje nog. Nou heb ik altijd gehoord dat het gif in of onder de schil zit. Ook dat je eventuele uitlopers zorgvuldig uit de aardappel moet halen. Kloppen deze theorieën anno 2012 eigenlijk nog wel? Ik ben benieuwd naar ullie uitleg. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Aardappels die je met schil kunt eten, zijn altijd nieuwe aardappels toch? Die zijn nog te jong om van die ogen/uitlopers te hebben. Van gif net onder de schil weet ik niets... hebben ze mij nooit geleerd Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Ik weet niet beter of het is gezond om met schil te eten. Omdat daar de meeste vitaminen onder zitten. Quote
geedee Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Er zit geen gif onder een schil van een aardappel.....het enige gif dat een ardappel uit zichzelf kan aanmaken is blauwzuur en dat gebeurd wanneer een aardappel aan zonlicht blootgesteld is geweest en groen verkleurd is.....die moet je ook altijd weggooien is mij verteld. Hier eten we regelmatig (en al jaren) piepers in de schil.... is lekker en gezond Quote
RvO Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Aardappeltjes met schil vind ik lekkerder dan zonder schil. Met schil eet ik enkel uit eigen tuin, dan weet ik wat er mee gedaan is (bestrijdingsmiddel, antispruit enzo). En geen groene heb ik altijd begrepen. En wat doet die kat op het toetsenbord?? Edit: Geedee zei volgens mij hetzelfde over groene aardappeltjes. Quote
greetje11 Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 (aangepast) Lekker in de oven, met ui knoflook zout en rozemarijn en olijfolie er over heen.Wel even voorkoken in de schil, anders duurt het zo lang , maar lekker 8 januari 2012 aangepast door Gast Quote
Kamilla Geplaatst: 7 januari 2012 Auteur Geplaatst: 7 januari 2012 Bedankt voor julie antwoorden! Ik zal hier thuis eens een experimentje wagen. Soms heb je wel van die grijs-blauwe plekken (spikkels) die ontstaan door ?ouderdom zonder dat er licht bij geweest is. Die krijg je natuurlijk wel mee op je bord als je ze niet geschild hebt. Dat je een biologische soort wilt of uit eigen tuin, kan ik helemaal begrijpen. Knoflook zout en rozemarijn vinden we allebei super, dus dat komt wel goed. Uhhh, een kat op het toetsenbord?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 @RvO, Greetje, etc: eten jullie dan ook oudere aardappels met schil? Nee toch? Volgens mij zijn niet alle aardappels geschikt om zo te eten, de schil is dan al stugger (om hem goed te kunnen bewaren) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Wij eten de aardappelen meestal niet in de schil. Ik kook ze wel altijd in de schil. Ik vind het schillen dan namelijk gemakkelijker gaan. Rare verkleuringen, beginnende uitlopers haal ik er dan nog weg (zo veel als ik ze niet mis). Wat overblijft is ook makkelijker te bewaren als de schil er nog niet af is. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
greetje11 Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Nee hoor alleen nieuwe aardappels die je nog kunt schrappen, Quote
RvO Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 @RvO, Greetje, etc: eten jullie dan ook oudere aardappels met schil? Nee toch? Volgens mij zijn niet alle aardappels geschikt om zo te eten, de schil is dan al stugger (om hem goed te kunnen bewaren)Eigenlijk schil ik nooit aardappels. Maar ik eet ook niet veel aardappels; zo één keer per week gemiddeld denk ik. Meestal bak ik ze (oven of koekenpan), naar mijn idee wordt het schilletje dan zachter dan bij koken (dit is geen wetenschappelijk onderzoek, slechts een vaag idee). Het verschilt wel per ras. Zelf teel ik ratjes (rattes d'ardeche, spelling??). Bevalt me goed met schil. En weer de kat op het toetsenbord ;( Edit: nu zit diezelfde kat verbaasd naar de laptop te luisteren. Ze wist nog niet dat er daar vogeltjes wonen. Tsja, lief beest. Maar ze heeft ook ooit een lang beleidsrapport naar de haaien geholpen. Zij sliep op het toetsenbord, ik sliep in bed ...... Quote
geedee Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Tsja, lief beest. Maar ze heeft ook ooit een lang beleidsrapport naar de haaien geholpen. Zij sliep op het toetsenbord, ik sliep in bed ...... Ik heb er zo een die wil niet dat ik lees.....gaat ze steeds op mn boekje liggen Quote
Kruidje Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Zou je de computer niet uitzetten als je slaapt? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Wij stomen tegenwoordig maar daarvoor zijn we ook begonnen met schil.Je kan het opeten hoor maar van een oudere aardappel is het wat stug zeg maar. We boenen het ergste vuil eraf in de gootsteen, met zo'n lapje wat op de bovenkant van een schuurspons zit Dan gaan ze de stoompan in met de groente. Als je aardappels na het koken/stomen even laat schrikken met koud water haal je de schil erzo af! We zijn dit gaan doen omdat ik weer ergens iets gelezen had De vitamines is aardappelen zit vlak onder de schil en door het in schil te koken blijven deze beter in de aardappel. Overigens stond daar ook bij dat aardappels juist geen dikmakers zijn. Er zit geen vet in maar wel zetmeel. Dit is langzaamwerkend waardoor je daar gedurende een lange tijd energie van. Pasta en rijst bevatten veel meer calorieën dan de aardappel! Dezelfde hoeveelheid dan heeft de aardappel 50% minder.Ook bestaat de aardappel voor 80 % uit water. Dat is ook de reden dat een zachte aardappel weer stevig wordt als je hem in water legt. En deze vitamientjes zitten erin: 200 gram gekookte aardappelen leveren: Water: 158 gProteïnen: 4.6 gKoolhydraten: 33.6 gEnergie: 152 Kcal (640 KJ)Kalium: 868 mgMagnesium: 38 mgIJzer 1.2 mgCalcium: 18 mgVitamine B1: .18 mgVitamine B2: .10 mgVitamine C: 28 mg Met 200 gram aardappelen wordt aan 40% van onze dagelijkse behoefte vitamine C voldaan. Ook kan deze portie 10 a 15% van onze behoefte aan magnesium en ijzer en 50% van onze behoefte aan kalium dekken. Gebrek aan magnesium is medeoorzaak van angstaanvallen, ijzer is onmisbaar voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en kalium is levensnoodzakelijk voor het hartritme. Bron: http://www.betuco.be Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
RvO Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Zou je de computer niet uitzetten als je slaapt? De aan/uit/stanby-knop zat ook op het toetsenbord....Maar je hebt wel gelijk, tegenwoordig ben ik dan ook een stuk voorzichtiger. En backups ... [einde volkomen off topic ] Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.