Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een tante vertelde mij dat je sperziebonen in kunt leggen in een keulse pot. met zout dat je er naderhand weer af spoelt.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Geplaatst:

Dacht daar vandaag toevallig ook aan: bonen op zout in pot proberen dit jaar. Best kostbaar die potten, zal ( rommelmarkt ) buurvrouw eens inschakelen. Of kunnen bonen net als zuurkool ook in plastieken emmer?

Geplaatst:

Tja ik had er eentje van 4 liter bij de kringloop gescoord voor 3,50 eurootjes....wilde er een bloempot van maken maar denk dat ik die boontjes eens ga inzouten dit seizoen.

Doordat ze geglazuurd zijn aan de binnenkant, gaat er niets van de smaak in t voedsel of blijft in die pot achter zitten....of dat voor plastic geldt weet ik niet ....maar lijkt me t proberen waard.

Vraag me af of ik diepvriesboontjes al kan gaan uitproberen in die pot......geduld....pffffff niet mn sterkste kant

Geplaatst:

Ik heb het wel gedaan, ook met andijvie Het wordt erg zout dus je moet het

naderhand minstens 1 keer afkoken en dan opnieuw met schoon water

opzetten.

Gewoon lagen boontjes en zout om en om, dan een schone theedoek erop,

dan een plankje met een schone steen om de zaak aan te drukken.

Er vormt zich een kimlaag door het zout bovenop en die trekt in de theedoek, deze moet regelmatig uitgespoeld worden. Vroeger zetten de

mensen de pot gewoon buiten geloof ik, hij moet in elk geval koel staan.

Het is een heel gedoe en soms denk je door de geur dat de bonen bedorven

zijn maar dit is niet zo.

Leuk om eens te proberen maar de diepvries is handiger.

Succes

Ron

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Wij hebben een Akwarius inmaakpot met een waterslot in de rand, maken al jaren eigen zuurkool, zoute speziebonen etc. in. De aanschaf is een beetje duur maar je kunt er jaren mee vooruit. In het begin hebben wij het met een keulsepot gedaan maar op de duur vergeet je deze schoon te houden met als gevolg schimmel. Door het waterslot erop wordt dit voorkomen door de gisting maakt hij een blubbend geluid. Meestal is er een recept bij aankoop.

inmaakpot-zuurkoolpot-creme-10-liter383061336419065.jpg

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:

Las afgelopen weekend, toevallig, dat ook de tupperware emmer gebruikt kan worden om bonen, witte kool in te maken. Wilde er net 1 op MP zetten. Dat gaat dus niet meer door. Deze vindt je voor een prikkie op een rommelmarkt.

Geplaatst:

nee volgens mij niet anders, zie google afbeeldingen wasemmer. Nieuwprijs meer dan €30.......( misschien sluit deze beter af? )

Heb hem zelf nog niet in gebruik en bij gebrek aan gewone emmers met deksel, gaan de bonen hierin ingemaakt worden. Heb nu de recepten bij de hand. 9kg bonen gaan erin ( 9 ltr. emmer ), Per kg. bonen 400! gr. zeezout, 2-3 mnd na het zouten eten. in ruim water wassen en daarna 2 uur in warm water ontzouten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik vind het ook veel, zal toch nodig zijn om te conserveren. Was het deze zomer ook van plan, alleen toen er veel bonen waren gingen wij op vakantie. veel weggegeven. Hoop dat er nu nog genoeg kilo's te oogsten komen om een emmer te vullen. Er wordt gezegd dat de emmer koel moet staan, dat is nog even mijn probleem. Waar doe je dat met deze temperaturen, hoe warm/koud zou er bedoeld worden? Zou het in een koelkast kunnen?

Geplaatst:

De koelkast gaat niet lukken met mijn 10 liter pot. Die krijg ik er niet in. Maar over enkele weken kan het weer wel veel gunstiger zijn, zodat het buiten of in een schuur kan. Met zuurkool moet het zelfs enige weken nog warm staan, maar info over bonen in het zout is wat moeilijker te krijgen. Ik zal het de oude mensen moeten vragen, die het vroeger deden. Helaas zijn de meesten overleden. Maar ik ken er nog wel enkele.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...