Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze tuin ligt op het oosten. Langs de schutting is een stuk tuin waar ik tot nu toe weinig mee gedaan heb. Achter die schutting staan hoge bomen (waaronder eiken) die veel zon tegenhouden overdag. Het stukje tuin vangt dus echt alleen ochtendzon. Is het mogelijk hier bijv. bessenstruiken tegen aan te zetten? (ik redeneerde: bosbes, staat in het bos, onder bomen, dus ook minder zonlicht? Maar misschien is dat heel erg dom van me ) Of misschien een ander soort fruitstruik? Iemand een idee?

Geplaatst:

Hier staat al wat infohttps://www.moestuinforum.nl/vruchtgewassen-voor-in-de-schaduw-t3361.html en hier

Om maar even guy de kinder te quoten:

Geschikte fruitsoorten voor (kleine) schaduwtuinen:

- Zure kersen (krieken) - Prunus cerasus

- Herfstframbozen - Rubus idaeus 'Polka'

- Eetbare honingbes - Lonicera kamschatica

- Japanse sierkwee - Chaenomeles japonica 'Cido'

- Braambes - Rubus fruticosus

- Peren (vooral vroegrijpende rassen als leivorm) - Pyrus communnis 'Clapp's Favourite', "Dubbele Flip', 'Bonne Louise d'Avranches'

Bron: Fruitabc, http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/fruit-in-de-schaduw-planten.html

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Dit is voor het eerst dat ik geciteerd wordt terwijl ik iemand anders citeer.

Wat een eer he! Om maar niet te spreken over de eer die Guy voelde toen hij door de grote Frank Houweling werd geciteerd!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst: (aangepast)

Toch best wel lastig zo'n vraag op afstand te beantwoorden. Loopt de schutting die je bedoelt aan de zuidkant van de tuin richting oosten ? staat die schutting aan de noordkant richting oosten ? Hangen de bomen over de schutting ? Droge grond, juist nat ? welke grondsoort ?

In het algemeen kan Koerts lijstje kloppen , maar die peren worden minder lekker lijkt me. Bessen: ja. Maar ook minder van verwachten. Bosbessen ? Ja, maar ligt aan de grond. Wilde pruim , braam ook wel ( lekker zuur !

Hangen de bomen ook nog es in de bovenlucht, kan je niet echt veel hoor. Bosbessen ?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij mij gaan die bosbessen vrij goed (en tot nu toe niet moeilijk). Inderdaad zorgen voor goede grond, maar als dat gelukt is heb je mooie struiken en lekkere vruchten. Waarom niet gewoon proberen?

Succes, groeten JdS

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Toch best wel lastig zo'n vraag op afstand te beantwoorden. Loopt de schutting die je bedoelt aan de zuidkant van de tuin richting oosten ? staat die schutting aan de noordkant richting oosten ? Hangen de bomen over de schutting ? Droge grond, juist nat ? welke grondsoort ?

De schutting loopt langs de zuidkant, precies daar waar de zon dus ook langs draait. 's Ochtends piept de zon vanuit het oosten over de schutting heen, maar al snel draait die achter de bomen waardoor het meeste zonlicht tegengehouden wordt. De bomen hangen niet over schutting, er zit een steegje tussen en de bomen zijn best hoog. Droge grond, grondsoort... geen idee. (maar geen veengrond, ben ik bang, volgens mij zit ik dan in het verkeerde deel van Drenthe)

Ha, en dan te bedenken dat ik mijn herfstframboos juist in de zon heb gezet, die zou dat plekje in de schaduw dus best kunnen waarderen?

Ik meende trouwens ergens gelezen te hebben dat bosbessen juist arme grond nodig hebben? Of bedoelen jullie dat ook met 'goede grond'? Ow, en bramen groeien hier volop in de gemeentegrond, misschien zou ik daar eens wat van kunnen 'lenen'? Kruisbes gaat in ieder geval op mijn wensenlijstje (kan me herinneren dat ik vroeger de enige was in de familie die dat lekker vond, heb ze in geen eeuwen meer gegeten), en ik ga die andere fruitsoorten eens nader bekijken. Nogmaals bedankt!

Geplaatst:

Bosbessen kunnen op voedselarme grond gedijen, maar hebben in ieder geval een zure bodem (turf) nodig.

Wilde bramen zijn erg lekker. Maar een cultuurbraam geeft grotere vruchten en meer opbrengst.

Geplaatst:

ik zou die framboos lekker in het zonnetje houden. Wat tekeurstellend natuurlijk , maar ben bang dat er niet zo heel veel ( goed ) mogelijk is. Bosbessen ja. En bosgrond nabootsen dan.

succes !

Geplaatst:

zeker. rabarber. Kan heel wat zonloze tijd hebben. Maar wil wel vocht !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...