Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hi
vraagje: we hebben 2 Ibc tonnen voor regenwater;

is het nodig die zwart te maken of te bedekken voor tegen algen oid?

zoja, iemand ervaring hoe dan? (folie, verf, omkasten of anders?)

Geplaatst:

Geen ervaring mee, maar:

Omkasten (met planken, overnaads) lijkt me het mooist, maar duur en veel werk.

Schilderen: lang niet alle verven hechten goed op kunststof, maar ach: er is geen enkel schuur- of veegbelasting, blijft wellicht? goed zitten.

Groen oogt een stuk mooier dan zwart, en voorkomt dat er mensen zeven rondjes omheen gaan lopen.

Folie (iets als worteldoek?) is misschien makkelijk te plooien achter het ijzeren frame van de IBC. 

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb zelf ook twee ibc containers. In de zomer heb ik er vaak wel algengroei in, maar heb daar verder geen problemen mee. Ik weet dat er zwarte ibc vaten te koop zijn, maar ik kan mij voorstellen dat je liever je bestaande vaten wilt houden. Daarvoor zijn er speciale (uv) hoezen te koop die over de ibc heen kan, dit lijkt mij makkelijker dan verven.

Geplaatst: (aangepast)

Niet schilderen want dat gaat na verloop van tijd schilferen en die schilfers wil je niet in de tuin hebben.

Genoeg gratis palletten te vinden om een houten structuur te maken. Indien de IBC's gestapeld zijn dan zeker niet boren in de metalen korf van de IBC om de plankjes vast te maken want dan is die korf opeens niet meer zo stevig.

Folie werkt ook zeer goed. Alles is bruikbaar als folie als het maar donker is, heb zelfs al vuilbakzakken weten gebruiken. Liefst de ton uit de metalen korf halen om de folie rechtstreeks rond de ton aan te brengen, dat werkt zoveel makkelijker. Folie om paletten mee te verpakken werkt perfect en is goedkoop.

Mijn ervaring:

Er komen pas algen in als er troep op het dak ligt. Het water in een zwarte IBC afkomstig van een dak waar een eikenboom over hangt is donkerbruin en als ik dat water overzet naar een andere witte tank ziet dat er op een paar weken donkergroen uit. Twee witte IBC's in de schaduw met water uit de waterput hebben geen enkel probleem met algen. Er staan ook nog twee witte IBC's die water opvangen van het 'proper' dak van de serre en die blijven proper, ik moet er wel bij zeggen dat die regelmatig helemaal leeg gemaakt worden en dat helpt wellicht enorm, ook tegen de muggen. Op termijn ga ik die bezetten met pallettenhout en planten

Let op met kopen van gebruikte IBC's. Altijd goed nakijken wat er ooit in dat vat zat. Als de originele plaat met inhoud er niet meer op hangt dan hebben ze iets te verbergen. Onlangs in een bedrijf een ton zien staan waar ik zelfs met handschoenen niet zou willen aankomen.

aangepast door Swa
Geplaatst:

Levend groen: klimplanten.

Bij ons staat er een klimhortensia tegenaan en deze leiden we langs het frame.

Begint nu na een paar jaar dicht te groeien en geeft schaduw.

Staat ook nog sierlijk en camoufleert het lelijke ding.

Voor nu zou je nog snelgroeiende klimmers kunnen poten, stokbonen bijvoorbeeld.

Geplaatst:

Hik heb mijn ibc met frame en al zwart gespoten en het plan is om hier ook nog groen tegen aan te laten groeien.

Waarom zwart gespoten? Zowel vor het oog een zwart vlak valt op de plaats waar de ibc bij mij staat minder op dan een wit vlak. Maar ook tegen de algen. Heb bij  anderen gezien dat er wel degelijk een verschil in algengroei is tussen een witte en een zwarte ibc. 

Geplaatst:

Heb een witte ibc-tank en ja, daar groeit wel een beetje alg in. Vriest in de winter kapot, want dan is de tank leeg. Ik doe er niets aan, want het is water voor de planten.

Geplaatst:
Op 20-6-2021 om 09:10, Hydro zei:

Ik heb zelf ook twee ibc containers. In de zomer heb ik er vaak wel algengroei in, maar heb daar verder geen problemen mee. Ik weet dat er zwarte ibc vaten te koop zijn, maar ik kan mij voorstellen dat je liever je bestaande vaten wilt houden. Daarvoor zijn er speciale (uv) hoezen te koop die over de ibc heen kan, dit lijkt mij makkelijker dan verven.

Zwarte blauwe en zelfs witte lichtdichte IBCs bestaand allemaal, maar ja moeilijk te vinden en dus duur.

Folie is inderdaad standaard oplossing. Blijkbaar ook kant en klare hoezen. 

Verven: 

Doug zegt niet verven maar losse folie

Folie: 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst: (aangepast)
Op 20-6-2021 om 09:32, Swa zei:

Met die zwarte folie bedoel ik dit: https://www.ava.be/nl/palletfolie-300m-x-50cm-zwart-00408838

Eventueel kan de lokale boer je ook helpen want dat soort folie wordt ook gebruikt om balen hooi en voordroog te wikkelen.

Die hebben ook groene folie maar ik weet niet of die nog licht doorlaat of niet.

Kuilfolie is dan groen en wit, witte kant reflecteert het zonlicht, dat is bedoeld om temperatuur niet te laten oplopen, zoals bij klassieke zwarte folie wel gebeurd. De standaard versie is zwart-wit, wat ze in Amerika Panda Film noemen.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Aan dat omwikkelen met folie zit nog een nadeel: je ziet niet meer hoeveel water er nog in de ton zit. Wil je toch het niveau zien dan moet je met een externe doorzichtige leiding werken.

Die zwarte tonnen hebben soms een doorschijnende lijn waar het niveau waarneembaar is.

• 1 year later...
Geplaatst:

Bestel een 13 watt UVC lamp bij aliexpress en hang die er in. Nooit meer alg of bacterien. Zijn er ook met ingebouwd pompje zodat het water in beweging blijft. 2 uurtjes per dag is genoeg 👍

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier 1 IBC met hoes, nog steeds algen. Komt ook wel veel rommel in van de elzen. 

Nog 2 kleinere witte IBCs zonder hoezen. Ook wel alg maar niet zo veel. Ook een schoner dak.

Dus ga mee met het verhaal dat vooral schoonheid van het water van invloed is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...