Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik was enkele jaren terug een passionele moestuinier. Dit werd een 5tal jaar geleden op stop gezet wegens een verhuis en de daaropvolgende verbouwingen aan ons nieuw huis.

Maar na lang wachten kon ik dit jaar eindelijk terug mijn moestuin opstarten. Maar daar kom ik op volgende ontgoocheling terecht...

Enkele groenten doen het helemaal niet goed:

Tomaten:

In de toppen krullen de blaadjes op

Dit zal wel door de koude meimaand zijn gevolgd door felle warmte

image.png.cf74cea0e6061fe1bfdc74c6f129ec70.png

Paprika:

Ook hier vervormen de bladeren in de toppen

image.png.68b6ba399d2bd9d5b109540c03055bba.png

Het besef dat bovenstaande misschien niet te wijten is aan het weer komt door de bonen:
Deze waren allemaal mooi voorgekiemd in trays maar zijn nauwelijks veranderd sinds ze in volle grond staan, 
Belangrijker de groeitop is helemaal vervormd of uitgedroogd.
stokbonen: 
image.png.439ee9df99301e4b02752003c3a2694f.png

struikbonen:
image.png.e510f09404ed840030b041ba087c7592.png

En wat dan met mijn zonnebloemen? Toch bij uitstek de gemakkelijkste bloem om te telen?
Ik vrees dat er geen zonnebloemen te zien zullen zijn bij mij dit jaar:
Zoals je ziet een totaal vervormde top, en dit is zo bij elke zonnebloem
image.png.ea1c92a1d695860f2226c139e4c10f2d.png

Of had je al een volgend exemplaar gezien van een reukerwt?
image.png.45e2f913989219233c761189be950add.png

Dit is geen toeval meer, en na wat zoeken en rondvragen kom ik bij volgende oorzaak:
image.png.e4c7565ff30fa21977f8027c6169091e.png
Of liever hetgeen erin zit...

Dit is 20 kubiek Vlaco compost, oa uitgestrooid over mijn nieuwe moestuin.
Volgens de symptomen kan het niet anders dan dat er hierin residu's zitten van pesticiden namelijk chlopyralide of aminopyralide.
Dit is een herbicide die landbouwers gebruiken in weides om hooi te oogsten of particulieren die geen klaver kunnen zien in hun gazon...
Probleem met deze stof is dat ze erg traag afbreekt en dus ook niet via het composteringsproces. Ook in paardenmest zou je deze stof kunnen aantreffen.

Ok, dat verklaart hoogstwaarschijnlijk ook waarom:
  • mijn peulen een matige oogst leveren
  • mijn aardappelen ook vervormde bladeren vertonen (in mindere mate)
  • mijn cosmea vervormde bladeren vertonen (in mindere mate)
  • mijn bieten na kieming nauwelijks veranderen en er troosteloos uitzien
  • idem voor mijn selder
  • mijn cobea bijna de hoogte van 30cm bereikt terwijl Angelo Dorny deze hoogte had 4 weken na zaaien eind februari
  • mijn dahlia's al weken nauwelijks veranderen (groeistilstand), zullen ze bloeien dit jaar??
  • mijn aubergine's ook al weken nauwelijks groeien
  • mijn andere tuinplanten, fruitbomen, vaste planten, die misschien al verder zouden gestaan hebben mocht ik geen compost geven

Wil je dan een pesticidevrije en biologische (moes)tuin aanleggen, toch heb ik onbewust een hardnekkig gif erin gebracht.
Bovendien duiken er verdere vragen op.

De belangrijkste:
Is deze stof schadelijk voor de gezondheid?
Kan ik met een gerust hart de groeten eten? 
Is hier al onderzoek naar gedaan?
Zowel van de groenten die er geen last van hebben bv. de kolen (ik veronderstel dat deze planten die stof dan niet opnemen?)
als van de matige oogst van de planten die er wel last van hebben?
Glyfosaat is toch ook kankerverwekkend?

En hoe moet het verder? Van dit moestuinjaar zal ik in functie van bovenstaande vraag er het beste van te maken. Tuurlijk is het niet erg dat er een paar kilo minder tomaten zullen zijn of dat er zelfs een keer geen bonen of een bloeiende zonnebloem zal zijn. 
Maar ik lees dat die stof tot 5 jaar in je bodem kan zitten (?). 
Maar ik heb absoluut geen zin in 5 jaar vervormde tomatenplanten, 5 jaar zonder bonen of zonnebloem, 5 jaar plantjes die weigeren te groeien
Dus kan ik iets doen om die stof sneller te doen afbreken?
Afgraven kan natuurlijk ook maar dit is toch niet zo eenvoudig: tijd, kostprijs, waar met de vervuilde aarde naartoe, ...
Misschien dat ik volgend jaar enkel de serre en het bonenbed afgraaf.

En tenslotte, wat zal ik volgend jaar gebruiken in de moestuin? 
(uitgezonderd mijn eigen compost maar die is te weinig voor de hele tuin)
Volgens Monty Don is compost het 'zwarte goud', de basis voor een goede en gezonde tuin.
Maar als compost al niet meer betrouwbaar is...
Ik had bewust niet gekozen voor dierlijk mest omdat dieren medicijnen krijgen, veevoeders om zo snel mogelijk dik te maken, ...
daarom dat ik daar (misschien onterecht) argwanend tegenover sta.
Maar wat is dan wel 100% biologisch, 100% gezonde bodemverbeteraar/ compost/ potgrond??

Naast bovenstaande vragen wil ik dit ook even onder de aandacht brengen omdat ik dit toch wel een straf probleem vind.
Je kan een kool verliezen aan de koolvlieg, of een slaplant aan een slak maar dat is de normale gang in de natuur...
Dit probleem vind ik van een heel ander kaliber en maakt me erg ongerust!!
Ik kan toch helemaal niet de enige zijn die dit tegenkomt? 
  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ben je zeker dat het in de Vlaco compost zit? Klacht naar Vlaco met vraag om oplossing, laat eens een analyse van de compost doen.

Vlaco is een vzw dus in principe niet uit op geldgewin. Zelf heb ik goede ervaring met de compost van hun.

Heb je nog andere bemesting gegeven? Misschien hebben de planten veel te veel voeding.

Kan het zijn dat jouw bodem vervuild is, niet de compost maar jouw grond?  Was dit vroeger soms landbouwgrond, bedrijfsgrond?

aangepast door simonvb
  • Like 1
Geplaatst:
2 hours ago, Archer said:

Maar wat is dan wel 100% biologisch, 100% gezonde bodemverbeteraar/ compost/ potgrond??

Bladaarde gebruiken. Of biologische compost kopen. Veel mensen hier gebruiken champost, maar ik weet niet wat daar in zit. 
ik gebruik vooral compost van eigen makelij. Ik doe niet alle bedden tegelijk, omdat ik ook onvoldoende heb. Ik meng het met bladeren van ons tuinpark.

verder kan het ook misschien de grond zelf zijn en niet de compost. Misschien grondmonsters nemen en laten testen?

Geplaatst:

@simonvb

Heb Vlaco gemaild over het item maar nog geen antwoord. Ik denk wel dat Vlaco inderdaad geen kwaad bewust is of uit is op geldgewin. 

Maar ondertussen is het wel een probleem.

Ik heb een bodemanalyse laten doen bij de bodemkundige dienst Belgie en heb daarop mijn bemesting gebaseerd. dus ik geloof niet dat er teveel mest is gegeven.

De tuin was bovendien al een jaar of 10 een wildernis dus geen landbouw of bedrijfsgrond, geen pesticiden.

Zijn ook de sporenelementen in je grond geanalyseerd? 

Wat is Vlaco? Zijn dat de biotonnen van particulieren en het bladafval van de gemeente? Ik heb daar ook 14 kuub van in de tuin, van de Duitse verwerker. Ik kreeg er een complete analyse bij van de samenstelling (had ik ook om gevraagd). Ik denk dat jouw lokale verstrekker dat ook wel heeft. Ook het zoutgehalte stond erbij bijvoorbeeld. Ze controleren wat ze uitleveren, hier, en waarschijnlijk ook bij jou.

Ik zou niet te snel conclusies trekken. Ik zit net als jij (zo te zien) op zandgrond en de geleverde compost heb ik vooral voor de bodemstructuur/vochthuishouding. Het spul wordt heet gecomposteerd, en daardoor is het als bemester niet zo geschikt. Als een plant een voedingsgebrek vertoont, doe ik er eigen compost bij en dan herstellen ze wel (is wel meer een wormenbak, eerlijk gezegd, mijn composthoop). 

Als je grond echt vervuild is, is er phyto-reiniging of zo. Weet het woord niet meer. Het hangt van de verontreiniging af welke plant je moet hebben. En de plant kun je vervolgens niet composteren, die moet bij restafval. Maar dat kost een paar jaar.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Kan in compost zitten of mülch, in USA maar zo overal is het probleem dat ze het gras en anderen gewassen spuiten. En dan komt het gras of stro wat dan ook als mulch of compost in de kringloop. Via vee komt het in de mest etc, kan ook worden opgenomen. Blijft jaren in de compost/grond, gras gewassen (granen & mais etc) hebber er geen last van, die kunnen er groeien de rest krijgen die symptomen en gaan dan kapot.

Natuurlijk zijn de gewassen op zulke grondvervuiling niet geschikt voor consumptie. Enige wat je kan doen en hopelijk ben je dan op tijd, is alle gewassen en de vervuilde grond afdragen. En dan nieuwe compost/grond opbrengen, zo lang de symptomen te zien zijn is er nog gif daar.

De gewassen en grond zijn pas na jaren "vrij", tenminste dat de gif niet meer zo een giftige werking heeft. Maar alles afdragen en schoon opnieuw beginnen en blijven is beter.

Juist om dit soort redenen hebben wij onze eigen compost, om mee te beginnen slecht aan te komen en (transport)kosten te hoog en dan de kwaliteit met dit soort risico. Mülchen alleen met gras uit eigen tuin en de granen van de kips zijn onbespoten.

Grondanalyse kun je doen, altijd verstandig met een aankoop van een huis en grond. 

Geplaatst:

Charles Dowding besteedt hier ook veel aandacht aan op zijn website en in zijn video’s. Ik hoopte stiekem dat het hier in Nederland niet voorkwam, maar dat blijkt helaas een illusie.

• Thanks 1
Geplaatst:

Belangrijk om alles wat je op je tuin aanbrengt eerst te testen volgens de methode van Charles: bonen erin laten kiemen en kijken of die gezond opkomen!

Geplaatst:

In dit geval klaver erin ( nog gevoeliger als bonen) dan weet je het zeker,  @mdubbelm zegt biologische compost kopen of eigen gebruiken. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend voor mensen met zandgrond of die juist beginnen of tijdsgebrek of de hoeveelheid grond, dan moet je wat extra aanvoeren. Dit probleem lijkt meer en meer op te duiken, misschien een label  gifvrij ipv van biologisch zou helpen. 

Ik had redelijk wat tomaten plantjes en een aantal keren die verpot (mede omwille van het slechte voorjaar). Normaal pak ik potgrond van plantencentrum Genk hiervoor (daar heb ik goeie ervaringen mee,  maar andere zullen even goed zijn)  en nooit problemen daarmee gehad, dit jaar wegens omstandigheden snel een  zakje bij aveve gehaald. Ik dacht,  pak ik maar direct de goeie, biologische compost voor pot en plantenbakken verrijkt met wormencompost. De niet geënte  zijn daarin verpot geweest, de geënte die ik wat later moest verpotten in degene die ik normaal gebruik. Alle planten zijn nadien in dezelfde omstandigheden (die niet echt goed waren dit jaar) opgekweekt.

De niet geënte vertoonde misvorming  van blad in pot (eentje was zo erg dat ik die tot eerste bladeren heb ingesnoeid om opnieuw te starten met dieven). Ik dacht in eerste instantie aan een virus om dat al de planten  dit hadden, buiten dan de geënte, maar die stonden dan weer  op een andere plaats. 

Bij uitplanting is dit bij de meeste weggegaan, buiten een paar. ( dus ik verdenk de potgrond van Aveve, maar hard maken kan je dit niet, de omstandigheden waren niet ok dit jaar en het kan ook aan overvoeding gelegen hebben.

de 2  die het nu nog hebben, 

1010584149_WhatsAppImage2021-06-19at13_41_25.thumb.jpeg.dedccbb48fd123102e388c5a20fb1bea.jpeg1178137427_WhatsAppImage2021-06-19at13_35_07.thumb.jpeg.1687cbe7c780935ce1e1ad809b61c267.jpeg

Geplaatst:

Als mest gebruik ik altijd dierlijke mest. Wel van hobbyboeren waarvan ik 100% weet dat die niet onnodig medicijnen gebruiken bij hun dieren. Tot afgelopen jaar was dat de overbuurman (zijn schapen stonden achter mijn tuin in de wei), maar die is om leeftijdsredenen gestopt. Dit jaar van een goede bekende, waarvan ik weet dat die ook biologisch boert.

Ik zou in je omgeving gaan informeren of er zulke boeren zijn en zo ja, of je daar dan de mest van kunt overnemen.

Als de problemen door de compost komen, ontkom je er niet aan om een conpostanalyse door een lab te laten opmaken. Anders blijft het bij een vermoeden. Dit jaar is een bijzonder moestuinjaar, overal groeit  er van alles anders en later dan normaal. Ook ik heb afwijkende planten. Compost KAN een boosdoener zijn, net zoals potgrond. Daar zitten namelijk hele grote kwaliteitsverschillen tussen.

• Like 1

Hennep en schimmels (paddenstoelen) kunnen vervuilde grond reinigen. Hoe is het eigenlijk met onze schimmelexpert Stan?

Het genoemde spul werkt niet alleen tegen klaver, maar vooral ook tegen engerlingen een grotere kwaal, die elk jaar terugkeert.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

In NL wordt als basis voor grootschalige compostering gebruikt: groenafval wat door particulieren naar de milieustraat wordt gebracht, inhoud van groene kliko en berm/slootmaaisel. Vervuiling door chemische bestrijdingsmiddelen is klein tot zeer klein. Landbouwgras wat bespoten is komt in de regel niet in compost terecht want daar wordt voordroog of hooi van gemaakt.

Wat ik op basis van ongeveer 25 jaar in het groene vak naar aanleiding van bovenstaande foto's concludeer: groeistoornissen als gevolg van sterk wisselende weersomstandigheden.

Geplaatst:

Ik gebruik ook Vlaco compost, voor het 2de seizoen nu. Naar aanleiding van dit topic stuurde ik een mail naar Limburg.net (zij beheren de containerparken waar het compost van Vlaco te verkrijgen is). Ik kreeg onderstaande mail terug.

Het compost dat via de recyclageparken verdeeld wordt, is afkomstig van de groen- en gft-composteringsinstallaties van Bionerga. Vlaco vzw is hierbij het organisme dat zorgt voor de kwaliteitscontrole; het compost dient immers te voldoen aan allerlei parameters, waaronder het gehalte droge stof, pH, gehalte voedingselementen, maar ook gehalte zware metalen en polyaromatische koolwaterstoffen.  

De aanwezigheid van herbicides (zoals chlopyralide) is hierbij geen standaard parameter die actief gescreend wordt.

Niettemin is de persistentie van dit herbicide wel gekend als stoorfactor in het compost. Via ‘Clopyralid blijkt erg persistent herbicide (vlaco.be)’ kan u hierover meer informatie terugvinden (maar misschien is dit ook de info waar u naar verwijst?).

Helaas kan ik u dus geen uitsluitsel geven of het compost al dan niet restconcentraties van deze herbicides bevat.

Vriendelijke groeten

• Like 3
Geplaatst:

Ik had ook volgende reactie van Vlaco:

Bedankt voor uw mail. Het klopt dat aminopyralid en clopyralid heel persistente pesticiden zijn.

Meer info vind je op onze website. https://www.vlaco.be/nieuws/clopyralid-blijkt-erg-persistent-herbicide

Sommige planten zijn gevoeliger dan andere. Diegene die u opsomt vertonen inderdaad vergroeiingen bij heel lage concentraties in de compost (5-20 ppb). Die lage concentraties zijn ook moeilijk chemisch analyseerbaar. De vergroeiingen zijn meestal tijdelijk en de planten zullen zich nog wel herstellen.

De toegelaten gehalten in voedingsstoffen liggen veel hoger dan de concentraties waarop de planten reageren. Afhankelijk van de voedingsstof variëren deze gehalten van de 500 tot 3000 ppb.

We hebben nog wat vragen voor u: Hoeveel compost hebt u gebruikt? Hoe is deze gebruikt? Ingewerkt? Hoe diep? Nog andere grond, bodemverbeterende middelen of meststoffen gebruikt?

• Like 3
  • 10 maanden later ...
Geplaatst:

Hello!
I have exactly the same problem with vlaco certified compost (7 cubic meters) that I ordered in January. Almost everything I try to grow gets twisted and curled. I made a bioassay analysing the growth of 6 types of beans during 3 weeks and this is the result.
What did you do to heal your compost? How does it perform this year?

f2f513cce45ef0f23f4752f7f4eaefbe.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...