Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo, mijn rabarberplant heeft sinds kort gaten in de bladeren en lichte plekjes op de stengels. Ook op de jonge scheuten. Hoe kan dit? En wat kan ik hieraan doen? 

9B2444EF-9206-4032-810E-592754CD7747.jpeg

871D73B2-EE27-4C34-B120-26D0E9802E8E.jpeg

8C4F44B2-B552-4DA9-83A0-D6974062C5BC.jpeg

C994AF01-DC78-483F-9755-A0A95293D777.jpeg

aangepast door Moestuinvaniris
Geplaatst:

Hallo Iris,

De rabarber wordt nu sleets. De oogstperiode is ook voorbij.

slakken, wind en warmte eisen hun tol.

Rabarber is een echte voorjaarsplant.

Bij mij (op zand)  zakt die bij de eerste droogte als een kaartenhuis in elkaar.

Dat geeft niets want nu komen de aardbeien en daarna de bessen.

Geplaatst:

Oké, bedankt voor uw reactie. ik heb de rabarber nu helemaal kaal geplukt omdat ik dacht dat er een ziekte in zat. Ik weet niet of dit kwaad kan? Dus ik kan de jonge scheuten wel gewoon zo laten groeien en verder niks meer aan doen? 

Geplaatst: (aangepast)

Normaal gesproken oogst je van iedere plant een aantal stengels.

Dit kan tot de langste dag, daarna oogst je niet meer, de stengels en plant worden taaier en bevatten meer oxaalzuur.

de bladeren verdwijnen soms ook of worden erg slecht, zoals bij mijn champagne rabarbersoort. 

Andere soorten blijven beter staan in de zomer.

De plant komt heel vroeg in het voorjaar al op met de verzamelde energie die het jaar ervoor in de dikke wortels is opgeslagen.

Je moet de plant de tijd en mogelijkheid geven om die energie weer aan te vullen.

Dat doet de plant met de bladeren en voedingsstoffen uit de grond.

Daarom niet helemaal kaal plukken en in het vroege voorjaar bijmesten.

Volgend jaar is jouw plant dan weer een van de eersten die boven de grond komt na de winter.

aangepast door Patrijs
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...