geedee Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 Niet té hard op de kraker duwen en vooral op de "naad" kraken. Lekker trouwens....2 zo'n helften met roomkaas ertussen.....jammie!! Quote
HuubvG Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 De walnoot openbreken met en mes dat je met de punt in het midden van de stompe kant drukt, de plek waar die aan de stengel gezeten heeft. Een beetje wrikken en dan gaan de twee halve doppen van elkaar af. Dan heb je een hele noot en hoef je alleen de tussenschotjes nog te verwijderen. Quote
Mibo Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 Door pompoentaart: 250 milliliter olijfolie (eventueel een deel notenolie)4 eieren225 gram bruine basterdsuiker300 gram zelfrijzend bakmeel160 gram walnoten500 gram pompoen1 appelKaneelRasp van 1 citroenStukje gember heel fijn gesnedenOngeveer 200 gram gedroogde vruchten zoals pruimen, dadels, rozijnen en abrikozen. Rasp de pompoenDoe de olijfolie in een kom en klop er met een garde de eieren door. Voeg de suiker toe en de kaneel. Voeg beetje bij beetje het bakmeel toe en klop alles tot een smeuïg geheel. Voeg het citroenrasp toe en spatel de fijngesneden appel, de gember, noten, gedroogde vruchten en de pompoenrasp door het beslag. Stort het deeg in een ingevette springvorm (24 cm) en plaats in het midden van de oven op 180 graden (hetelucht 170 graden). de baktijd is 1 a 1,5 uur. Even met een sateprikker in het midden van de taart prikken, als deze er schoon uit komt is hij gaar. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 ik gebruik mijn walnoten altijd in mijn bonbons, en flikken ( chocolade rondjes met walnoten erop) En ik maak er basilicum walnoten pesto van En komkommersalade met walnoten je kan het ook in chocolade cupcakes verwerken Quote
geedee Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Geedee, hoe krijg jij die noten er heel uit? Bij mij zijn het altijd alleen maar stukjes . Met de stukje maak ik "pindarotsjes"...maar dan met walnoot. Quote
Piroska Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Ik HOEF ze niet persee heel hoor, ik maak er olie van.. (nog 60 kilo noten te gaan zucht..) Maar ik vroeg mij het af omdat het ook minder peuteren is dan dat ik nu doe denk ik. @Huub, ja ik deed het ook met een mes, het is alleen een enorm gepiel en sommigen zijn vrij hard. Nu inmiddels sla ik er (met beleid) met de achterkant van een bijl op en peuter de stukken eruit.... sommige stukjes blijven vastzitten, vooral bij de wat dikkere noten, vandaar mijn vraag aan Geedee... Ik peuter de winter nog wel even door... in het voorjaar NOTENOLIE !! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Je vroeg het ook aan GeeDee en niet aan mij, sorry, überenthousiasme geloof ik, zal op mijn beurt moeten leren wachten. In een bankschroef, langzaam aandraaien, krrraaaakkk! ? (kan het niet laten zie je wel?) Quote
Piroska Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 thanks voor de geweldige tip! Ik ben dan ZEKER voor 2016 klaar ik hak nog wel even met mijn bijl.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
jootje Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Ehhhh....wat dacht je van een notenkraker? daar zijn die dingen voor? Gaat heel goed, nee, niet altijd heel eruit, maar dat is voor je olie toch niet nodig. Lekker voor de buis ofzo, bak noten op schoot en kraken maar! Elke avond een beetje...dan kom je er ook! Quote
Piroska Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Een notenkraker doet na een nootje of 50 al pijn aan je handen (ik heb soort reuma, dus al veel eerder zelfs...) een hamer of bijltje kan je eindeloos door blijven gebruiken zonder last .. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Met een hamertje deed ik het ook vaak (vóór de truc met mes/schroefdraaier), gaat best goed. Waarom zet je niet het levende hulpmiddel in dat je tot je beschikking hebt??? Quote
geedee Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Ik peuter de winter nog wel even door... in het voorjaar NOTENOLIE !! Hoe maak je die en hoe lang kun je die dan bewaren? Doe je ook nog iets met de overgebleven pulp? Quote
Piroska Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Met een hamertje deed ik het ook vaak (vóór de truc met mes/schroefdraaier), gaat best goed. Waarom zet je niet het levende hulpmiddel in dat je tot je beschikking hebt??? Uh, man? Honden? katten? kip? .. manlief heeft een klus buitenshuis tot februari, de andere levenden willen mij niet helpen.. ik doe gewoon elke avond een beetje, komt wel goed maar wat een pokkewerk zoveel. Ik dacht dat ik 2 jutezakken vol had maar het bleken er 3. Blijft lastig, tellen... @Geedee, ik maak olie met de piteba-pers, dat hebben we eerder ook gedaan maar nooit lang bewaard, hij is superlekker namelijk, en toen hadden we ook niet echt heel veel. Walnotenolie is over het algemeen niet heel erg lang te bewaren, de meeste oliën niet, een paar maanden. Ik pel alle noten, dan pers ik een paar liter en als die opraakt pers ik weer wat, dus niet alles tegelijk. Ondertussen snoepen we ook van de noten door sla, kaas, en notengehakt, brood etc. ohja en van de pulp hebben we vorige keer een pasta voor op brood van gemaakt, het is eigenlijk een droge lange worst... aanlengen met olie om hem wat smeuïg te maken ...dit jaar mag hij denk ik naar de kippen.. ik weet het nog niet. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Ja ik bedoelde je man... Misschien moet je niet tellen hoeveel je nog moet, maar gewoon wat kraken als je zin hebt(makkelijk praten hier ) Wat een rijkdom overigens, zoveel walnoten, lekker! Wat dat betreft is het wél weer aardig om te tellen... recordje? En blijven ze niet beter bewaard in de dop? Ranzig worden ze gedopt sneller lijkt me, net als de olie. Quote
Piroska Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Ik heb de ervaring dat ze in de dop toch snel uitdrogen. We hebben eerder gepelde noten wel anderhalf jaar lang bewaard, ging prima. (toen hadden we een Hongaarse kennis die heel graag pelde, die is nu verhuisd helaas) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
geedee Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Ik heb ze ook al 3 jaar gepeld in een afgesloten glazen potje.....gaat prima Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.