Arja Geplaatst: 17 juni 2021 Geplaatst: 17 juni 2021 Wij willen in de toekomst misschien een carport bouwen met een sedumdak. Heeft iemand hier ervaring mee? Quote
rorror Geplaatst: 17 juni 2021 Geplaatst: 17 juni 2021 Ik zou 'sedumcassettes' daar voor gebruiken. Hebben ze hier op de daken ook gedaan. Zijn speciaal er voor gemaakt, met afwatering en reservoir. Google maar eens op die term. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ian Geplaatst: 17 juni 2021 Geplaatst: 17 juni 2021 (aangepast) Zou eerder deze doen https://www.groendakwebshop.nl sedumstek pakket platdak Is een stuk goedkoper als cassettes duurt alleen we een jaar voor het mooi is 17 juni 2021 aangepast door Ian Quote
tuinLB Geplaatst: 17 juni 2021 Geplaatst: 17 juni 2021 Ik heb er ook eens naar gekeken voor op ons nieuwe platdak. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe en of we het gaan doen. Dus ik lees mee voor goede tips. De enige bruikbare tip die ik je mee kan geven is dat je goed moet opletten dat je dak de belasting van het dak door de sedum kan verdragen. Quote
Day Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 Ik heb een citroen 2cv laten begroeien met sedum. Laag klei , allemaal wilde stekje uit elkaar getrokken erovergestrooid zwarte aarde erover en toen kippengaas. op de ronde spatborden is het er hier en daar tussen uitgezakt, maar dat hangt er kater vanzelf weer overheen... gewoon de wilde vormen muurpeper en zo doen het prima... soms komt er even onkruid in, maar dat gaat vanzelfweer dood.... dus zelf stekken gaat prima er bestaan van die tegels die je in je gras kunt leggen om met de auto overheen te rijden... die kunnen een mooie basis zijn? Quote
loes Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 (aangepast) Wij zijn ook aan het oriënteren geweest naar groene daken voor op ons platte dak maar voor nu is het vernieuwen van dat dak even op de lange baan geschoven en daarmee het groene dak ook. Iets waar wij extra op willen letten is de waterbuffering. Bij ons ligt het platte dak pal op het zuiden dus als er niet genoeg water kan worden vastgehouden zullen we bij droge zomers het dak water moeten geven. Dat gaat echt totaal tegen mijn principes in dus dat voorkom ik liever waardoor de goedkoopste opties afvallen. Daarnaast zorgt een vochtig dak voor extra koeling wat hard nodig is in de onderliggende ruimte dus een extra reden om regenwater op het dak te houden maar dan ga je al meer richting de blauwe daken / retentiedaken en zal voor een carport niet nodig zijn. 18 juni 2021 aangepast door loes Quote
Ian Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 Hier ligt het dak ook vol op het zuiden Hoef eigenlijk alleen water te geven als het drie weken droog en heet is sedum is er goed op uitgerust om lang zonder water te kunnen in de praktijk sproei ik met de bronpomp op hete dagen zodat het dak wat koeler blijft hierdoor kleurt het mooi fris groen en bloeit het mooi, voor de vele soorten bijen die er de hele dag vertoeven merk ook sinds het sedum er ligt dat de muggen minder in huis komen zal misschien te maken hebben met, dat sedum 's nachts zuurstof aanmaakt inplaats van overdag Quote
loes Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 (aangepast) 3 weken droog en heet is niet echt meer een uitzondering. Met een bron is watergeven niet zo'n probleem, ik zou bij droogte kraanwater moeten gebruiken. 18 juni 2021 aangepast door loes Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Het moet natuurlijk een plat dak zijn? Wij hebben een dakje op ons houthok wat iets afschot heeft. Met steentjes bijna op het eind om de planten te fixeren, en met sédums in voorgetrokken potten heb ik daar al een aardig begroeit dakje. Het is er al jaren hoor. Nu ben ik blauwe druifjes in potjes aan t opkweken en ook bieslook, die wil ik er aan t eind van de zomer tussen prutten. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
fre3ke Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Het plantmateriaal kopen bij sedum lijkt me zonde van het geld. Ieder snippertje sedum stekt zichzelf, en het zaait zich ook uit. Je kan wat losse plantjes of zaad kopen en zelf een eerste cassette in elkaar flansen, dan kun je komende zomer testen hoe droogtebestendig het is en welke soort het beste overleeft. Je kan ervoor kiezen helemaal geen water te geven als test. Als het overleeft, heb je startmateriaal voor je eigen dak straks. Quote
s.k. Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 wij willen graag een sedumdak aanleggen op onze schuur met klein hellend vlak van 6 graden, met half schaduw onder een dikke eikenboom. Mijn vraag is of het looizuur van het eikenblad ook schadelijk voor sedum kan zijn. Groet S Quote
huurwoningdeventer Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Wie kan mij vertellen waar je lege cassettes kan kopen? Quote
Mellie Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Ik zag er toevallig een aantal liggen in Zaandam bij een soort van bloemist. Tuincentrum is een groot woord, het was meer een bloemenwinkel maar dan met extra’s. Als je er in de buurt wilt geraken, kan ik je wel meer info geven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.