Edje Geplaatst: 28 december 2011 Geplaatst: 28 december 2011 ik ga ook proberen een moestuin seizoen hier bij te houden , welliswaar mijn eerste seizoen. ik verwacht niet grootse dingen , maar wel lekker eten om te beginnen heb ik de mazzel dat ik een stukje heb kunnen krijgen van 220m2 wat deels geploegd is (helaas geen foto).enigste wat op het landje zich bevind is een hoofdpad van 90cm breed en Knoflook bedje?en her en der een verdwaalde prei.ben druk bezig met inlezen tekenen en nog meer inlezen. eventuele vorderingen probeer ik hier bij te houden en zodra ik weer op pad ga zal ik foto's maken en hier plaatsen.
Edje Geplaatst: 28 december 2011 Auteur Geplaatst: 28 december 2011 voorbeeldje wat onze idee is, alleen hopen we dat dit haalbaar zal zijn.
geedee Geplaatst: 29 december 2011 Geplaatst: 29 december 2011 Nou succes ermee Tip: gewoon eerst januari/februari zaaidingen lezen.... ik las vorig jaar het hele forum door en kwam maar niet stop....maar vergat ook weer veel en verwarde het een met het ander...en zaaide dingen, waarvan ik later vergeten was, wat er stond (kaartje erbij met nietwatervaste stift ) Maar in 2012 wordt alles beter
Bit Geplaatst: 29 december 2011 Geplaatst: 29 december 2011 welkom ! Leuk , als we je begin en vorderingen kunnen gaan volgen beetje offtopic; klein vraagje : is dit plattegrondje nou op de pc gemaakt met zo'n davilex programmaatje ? Of bestaat er ook iets van gratis, online / downloadbaar ?
Edje Geplaatst: 30 december 2011 Auteur Geplaatst: 30 december 2011 Vandaag men geholpen met opruimen van diverse opgezegde tuinen , en ben zeer tevreden over de gezelschappen op de moestuin (had dit zeer anders verwacht, meer oudbollig en saai).Er waren veel schuurtjes die plat gingen en afgevoerd werden , en zo het een en andere gekregen van de voorzitter.(3 afval containers voor water opslag) Dus de schuur en kas hebben we al wat hout voor(balken) , maar nog even doorsparen zodat we ineens voldoende hebben. via marktplaats het een en andere gevonden en deels aangeschaft zoals een Tegelkruiwagen? , hooivork en wat gereedschappen. heel veel ideen inmiddels opgedaan via moestuinforum.nl , bedankt hiervoor dus. al en al een leuke leerzame en productieve (op andere hun toekomstige tuintjes) dag gehad. foto camera heb ik uit de kast gehaald en probeer begin 2012 diverse foto's te maken. de meeste zaadjes die ik teveel had is al voor 50% reeds verdeeld onder leden van moestuinforum.nl (moet ze enkeld nog posten )
Edje Geplaatst: 31 december 2011 Auteur Geplaatst: 31 december 2011 vandaag met de buurman begonnen om het een en andere te zagen volgens hem zijn de balken veels te groot , dik breed etc. deze zijn inmiddels gezaagd in stukken van 4cm bij 4cm en 4cm bij 2cm. deze zullen later gebruikt worden voor de folie kas (heb gelezen dat dit fijner werkt en er uiteindelijk geen kapot glas in de tuin kan verdwalen) . de buurman is mega handig en legde uit dat hij van afval hout hele kozijnen en dergelijk maakte. dus dit zal wat gaan beloven , hoop zoek werk via google gedaan en zo kom je snel op ideeen en kom je ook regelmatig het forum tegen.
Edje Geplaatst: 2 januari 2012 Auteur Geplaatst: 2 januari 2012 weer een dagje werk erop zitten. Wat doornstruiken en ander ongewenste spul die als erfafscheidng functioneerde verwijderd. Inmiddels wat zaden voorgezaaid thuis , na diverse tips op dit forum leuk gewinkeld bij diverse "kringloop winkels".al met al wel een hoop geld kwijt , maar als ik dit bij een doe het zelf winkel had aangeschaft was ik een maandloon zeker kwijtgeweest. gereedschappen die ik dus heb gekocht:Gardena stelen 2stuksGardena hark 30 cm en 15 cmGardena HakGardena schoffel onbekend merk spul...Geephooivork 4 en 2 tandsduwschoffelcombihakplantlijn?? (2 stalen pennen met een klos touw eraan)aanaarder? wat kleingereedschap zoalspotschepjeknipschaartjesheggeschaarpootijzer al met al weet ik nu eindelijk wat wat is en wat ik ermee hoor te doen nu samen met de buurman wat doornemen zoals kas bouw (meerdere tekeningen aanwezig )hij last ook graag van alles dus even kijken of hij bijvoorbeeld een preipotter?? kan maken.(weet niet of ik het goed geschreven heb) een hoop ideeeén zijn er wel , maar nu hopen dat alles uitgevoerd kan worden. Morgen gaat iniedergeval de camera mee en hoop ik een aantal leuke kiekjes te kunnen schieten.
Edje Geplaatst: 2 januari 2012 Auteur Geplaatst: 2 januari 2012 de buurman komt weer met gekke ideeén en gaan we proberen het een en andere op papier te zetten en later op decomputer. buurman is nu ook met de moestuin virus besmet en heeft een tuintje aangevraagd op 50m van mijn moestuintje. de bedoeling is om gereedschap te maken , in de vorm van een wals idee.2 wielen (kinderfietswielen) aan de zijkant en hierop diverse dingen te monteren.zoals hij letterlijk zei "om bijvoorbeeld een verkruimel rol (geen idee wat het is , ga ik zo opzoeken) hierop te monteren , zie het als een omgebouwde grasmaaier" en "eventueel ook een idee om een Geulentrekker op te monteren" maar zoals ik al eerder zei , eerst maar eens zien en dan gaan we maar eens knutselen. voorrbeelden en fotos en ontwerpen zal ik zeker hier neer zetten meschien dat er wel ergens een handig iemand is die hier profijt van kan hebben.
Edje Geplaatst: 2 januari 2012 Auteur Geplaatst: 2 januari 2012 even snel met buurman een foto gezocht als idee voor basis, bij deze laat ik jullie dus een idee zien. dit is een kruiwagen?? maar oogt sterk en stabiel .de buurman wilt kijken of het theoretisch haalbaar is om hier iets mee te doen in vorm van een verkruimelaar maken of iets in die geest.
Helly Geplaatst: 2 januari 2012 Geplaatst: 2 januari 2012 Apart ding Ben benieuwd of het jullie gaat lukken. Ook nog nooit gehoord van een verkruimelrol. Maar een geulentrekker, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Good things come in small packages
Edje Geplaatst: 4 januari 2012 Auteur Geplaatst: 4 januari 2012 Vandaag druk geweest op de moestuin.Had de mest gekregen bleek enkeld VEEL meer te zijn dan ik verwacht had. Er ligt nu een kleine 4 m3(kubieke meters) aan mest in de tuin (naast de compost hoop) , as dinsdag volgt hetzelfde vracht . maargoed een beste mest hoop rijker na veel gerij met de kruiwagen , van de week wat uitrijden.Zodra ik weet waar ik deze zal neer gooien. Denk elk bedje een kruiwagen dan houd ik heel snel heel weinig mest over. terug te komen op onze knutsel project , hier blijken meerdere versie van te bestaan en het concept bestaat echt uit de oudheid.even een foto van een plaatje opzoeken. Morgen word bagger weer verwacht dus word dat een dagje boodschappen doen en knutselen.(lekker droog in de schuur )
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Ah, zo 1 hebben wij. Tenminste... de schoffel variant. Erg oud, moeten hem nog even behandelen met houtwormmiddel Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Edje Geplaatst: 5 januari 2012 Auteur Geplaatst: 5 januari 2012 Een lijstje van zaadjes die ik inmiddels in potjes heb gedaan.-Sla-Prei-Ui-Spinazie-Tomaat-Paprika-Pepers Een lijst van stekjes en struikjes die ik gekregen heb.-Aalbessen-Kruisbessen-Brammen-Hedera helix (klimop) Ben nu info zoeken over de stekjes en struiken. Heb via marktplaats het een en andere aan gereedschap kunnen krijgen voor een prikie. Al met al ziet het er leuk en gezellig uit nu enkeld wachten op redelijk (droog) weer.Heb via een bouwbedrijf 5 kruiwagen willen Gekregen (gratis) , men beweert dat plakken van deze duurder en meer moeite is dan nieuwe kopen.Dus ik heb nu 5 kruiwagen banden (incl binnenband) , alleen zal ik ze moeten plakken. Kan niet wachten tot het weer mooi of droog weer is.
Simone Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Kan je vertellen als het gelukt is met plakken.En hoe dat gedaan hebt??? M'n moeder heeft nog 2 kruiwagens staan met lekke banden Dan kan ik het misschien ook wel voor haar plakken Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Kruidje Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Wij hebben uiteindelijk maar de band erafgehaald. Rijdt nu wat moeilijker. Maakt op het kleine stuk hier niet zo veel uit. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
geedee Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Wij hebben uiteindelijk maar de band erafgehaald. Rijdt nu wat moeilijker. Maakt op het kleine stuk hier niet zo veel uit.Een kruiwagen zonder band ??? edit....oooooo snap m al....je rijdt op de velg
Kruidje Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Ja, al zeker 3 jaar. Nog geen slijtage te bekennen. Het rijdt op oneffen terrijn wel beroerd. Het nut van de kruiwagen is dus een beetje beperkt. Ik heb hem vooral om over het gras tussen de voortuin en de achtertuin heen en weer te kunnen rijden. Niet voor de lol natuurlijk... We hebben ooit het plan opgevat om er een ander band in te zetten (volrubber). Die waren helaas allemaal de verkeerde maat. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Simone Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 Nou zonder band is voor mijn moeder helaas geen optie.Mijn moeder heeft gewoon teveel grondoppervlakte daarvoor Misschien dan toch eens een nieuw wiel halen?? Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Edje Geplaatst: 5 januari 2012 Auteur Geplaatst: 5 januari 2012 kruiwagen banden verwiselen....zo ver mij vertel is door de groothandel (ijzerwarenhandel) is dit het zelfde principe als een fiets band.alleen is alles grotergrotere plakkersgrotere tubes lijmgrotere wielichters plakker en lijm gekocht en blijkt dat de lichters ook oude steen beitels konden zijn (deze gebruiken) , en aangezien de buurman handige harry is (willem is zijn naam maar goed).vanmiddag als hij terug komt zouden we de banden proberen te plakken en zou hiervan foto's maken.
Helly Geplaatst: 6 januari 2012 Geplaatst: 6 januari 2012 Wij hebben uiteindelijk maar de band erafgehaald. Rijdt nu wat moeilijker. Maakt op het kleine stuk hier niet zo veel uit.Een kruiwagen zonder band ??? edit....oooooo snap m al....je rijdt op de velg Ze had m eventueel nog als bloem/groentebak kunnen gebruiken Good things come in small packages
Edje Geplaatst: 7 januari 2012 Auteur Geplaatst: 7 januari 2012 diverse planten/struiken verhuisd , jemig wat een minder plezierig weer was het. de aalbessen en kruisbessen zijn verhuisd vaan een tuin verderop naar de mijne , anders werden deze letterlijk eind volgende week ondergespit.hoop braambessen struiken/stekken die nog de grond in moeten. op diverse plekken wat potgrond vermengd met compost van buur tuinders (werd aangeraden)en deze bij de struiken neer gegooid. morgen hopen we meer te kunnen doen....
Aanbevolen berichten