Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze vraag is eens eerder voorbij gekomen maar dit was in 2015. Ik kan me voorstellen dat de techniek is verbeterd. 

Waar ben ik naar op zoek. Wij hebben een kleine camping en vakantieboerderij met veel groen om de deur. Daarnaast hebben we ook een grote parkeerplaats en helaas hier ook veel groen. Nu kan ik gif sluiten, effectief maar voor mij geen optie voor lange termijn. Met de hand alles er uit halen is ook niet haalbaar. Daarom zat ik te denken aan een elektrische brander. We hebben zonnepanelen dus kost het dan (bijna) niks. 

Ik lees verschillende ervaringen met elektrische branders. De een is heel tevreden, de ander vind het niks. 

Heeft iemand tips of een advies over wat een goed apparaat is. 

Eventueel een goed duurzaam alternatief? 

Ik hoor het graag. 

Geplaatst:

Een hele andere tip, thermische onkruidbestrijding met heet water. 
Dat was al jaren iets voor de bedrijven (hoveniers enzo) maar er komen steeds meer kleinere apparaten op de markt geschikt voor particulieren. 
Ik heb geen ervaring met de kleinere modellen, het pad voor ons huis wordt gedaan door de hoveniers van de buren en dat bevalt uitstekend. 

Geplaatst:

Dat is inderdaad ook een goed idee. Ik heb er wel wat over gelezen maar helaas nog geen particulier apparaat gevonden, alleen van rond de 3000 euro. 

Heb je toevallig een idee waar dit wordt verkocht? 

Geplaatst: (aangepast)

Nee ik zag ze laatst wel ergens staan, soort groot uitgevallen hogedrukreiniger, maar ik heb geen idee van het prijskaartje. Ben bang dat het een grotere investering is dan een elektrische onkruidbrander.

Het werkt hier wel beter dan het branden wat de hoveniers voorheen deden (zo zijn de hardnekkige paardenbloemen tussen de voegen helemaal weg terwijl die met branden terug groeiden) ze komen minder vaak langs en geen risico op brandjes is met droogte een groot voordeel. 
Nadeel kan zijn dat het niet direct weg is maar de planten kleuren naar een soort fel groen en sterven daarna in enkele dagen af terwijl het bij branden verbrand en direct weg is. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Zo'n elektrische onkruidbrander is niets anders dan een elektrische verfbrander.

De onze is trouwens een oude verfbrander met een stok aan en een lange draad.

Ja het werkt, maar als je wat oppervlakte hebt moet je ook heeel veeeel geduld hebben.

Geplaatst:

Wij hebben ook zo’n onkruidbrander. Maar je hebt geduld nodig en sommige planten moet je herhaaldelijk wegbranden. Voor een klein terrasje prima maar een parkeerplaats….. is een brander op butagas niets voor jullie? Je kunt ook een brander aanschaffen die dakdekkers gebruiken. Gasfles er aan en even onkruid koken. Pas wel op dat je de omgeving niet affakkelt, maar dat geldt ook voor een kleine elektrische brander

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ja een grotere brander op gas zou inderdaad functioneel zijn. Ik wil alleen liever geen fossiele brandstof gebruiken, uiteindelijk moeten we toch op iets anders over dus dan maar gelijk. 

Via Marktplaats heb ik een kleine elektrische brander kunnen kopen. Nog nieuw in doos en voor een heel kleine prijs. Deze maar even proberen en zien hoe het gaat. 

Als het echt niet wil dan zou gekookt water nog wat zijn. Helaas zijn daar nu nog geen kleinere apparaten van beschikbaar. 

Als de brander een succes is laat ik het weten! 

• Like 1
Geplaatst:

Nog maar eens een keer benadrukken:  branders werken niet bij wortelonkruiden zoals kweekgras, zevenblad, kattenstaart, zuring, paardenbloem, brandnetels, rode klaver, schapenzuring  etc. etc.

Bij wortelonkruiden brandt je alleen het bovengrondse deel weg maar na korte tijd zijn ze bovengronds weer terug. Ook bij herhaaldelijk afbranden zie je ze terug blijven komen.

Afbranden werk wel bij zaadonkruiden zoals melde, herderstasje, miert (dialect!) etc. maar die zijn in de regel niet zo'n groot probleem.

Geplaatst:

RobO, welk apparaat bedoel je voor die prijs? Heb je een link? 

Wat ik tot nu toe heb gezien is meer richting 3000 euro. 

130 euro is beter te overzien. 

Geplaatst:
Op 28-6-2021 om 06:29, Brabantse Tuinprins zei:

Nog maar eens een keer benadrukken:  branders werken niet bij wortelonkruiden zoals kweekgras, zevenblad, kattenstaart, zuring, paardenbloem, brandnetels, rode klaver, schapenzuring  etc. etc.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn ouders hebben met de onkruidbrander hun distelprobleem opgelost. De truc is om lang door te branden, zodat de wortel gaat koken van binnen 

Geplaatst:

Je hebt ook 2 jarige distels (monocarp, eerste jaar een rozet, tweede jaar bloei en zaadzetting). Verder: wortels van overjarige distels kunnen 30--40 cm diep zitten. Je zult dan lang moeten doorbranden en het is de vraag hoe diep de warmte kan komen.

Geplaatst:

Dat zou ik je ook niet kunnen vertellen. Ik weet slechts dat ze zijn komen wonen op grond dat voorheen lang braak lag en vol stond met distels. We hebben eerst handmatig zoveel mogelijk getrokken, met behulp van spades en spitvorken, in de dikke klei zijn er aardig wat gesneuveld tijdens dit karwei. En wat er daarna nog op kwam werd gebrand, ik denk een minuutje per plant

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...