Moonsparkle Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Ik heb dus vorig jaar een ras gekocht maar helaas het kaartje weggegooid en nu heb ik geen idee wat voor ras het is. Het valt me alleen op dat ik de aardbeien vrij zuur vind van smaak ookal zijn ze echt donkerrood bij oogsten. Wat zijn jullie aanraders voor zoete rassen? Liefst rassen waarbij er kans is dat ze ook te krijgen zijn bij een tuincentrum. Quote
rorror Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 1 minuut geleden, Moonsparkle zei: k heb dus vorig jaar een ras gekocht maar helaas het kaartje weggegooid Als je nog weet welk tuincentrum je hem hebt gekocht. Kan je hem misschien nog wel terug vinden in de webshop (als ze die hebben) Weet b.v. dat intratuin maar een aantal soorten verkoopt. De bosrand weer wat andere rassen. Over de zurige smaak: Quote Aardbeien zijn zonaanbidders. Wanneer ze in warme, zonnige omstandigheden groeien, ze produceren meer suikers en zijn zeer lief. Wanneer het weer is koud, regenachtig en bewolkt tijdens mei en juni in gematigde klimaten-- of eerder in het seizoen voor subtropische klimaten--de vrucht niet ontwikkelen van zoetheid en raakt die zure detecterende smaakpapillen op je tong. Bron: http://www.wikisailor.com/wat-maakt-aardbeien-smaak-zuur.html Beste is dus, de aardbeien op een plek te zetten, met zo veeeel mogenlijk uren zon. Het koude begin van het jaar kan daar dus mee te maken gehad hebben. Nieuwe aardbeien die nu gevormd worden, zullen waarschijnlijk zoeter worden. Omdat de weersomstandig heden nu beter zijn, dan twee weken geleden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Je hebt allerlei soorten aardbeien. Zoet minderzoet en zuurder. Wil je echt zoete aardbeien neem dan eens Korona's. Superzoet wanneer echt rijp en bij volle zon. Ze moeten dan wel snel op want worden in een paar uur zacht. Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 13 juni 2021 Auteur Geplaatst: 13 juni 2021 (aangepast) Ah bedankt dat zou ook kunnen ja omdat het een koud voorjaar was. Ze staan wel al de hele tijd op de meest zonnige plek in de tuin, krijgen nu zo'n denk ik zo'n 8 uur zon 13 juni 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 (aangepast) Dat heeft niets met het voorjaar te maken, de aardbeien rijpen nu pas af en de omstandigheden zijn ideaal. In het stukje uit de link staan wel meer rare dingen bijv. pluk de aardbeien als ze driekwart rood zijn.... Deze is ook mooi: Spoel aardbeien met koel water recht voor het eten zodat ze blijven stevig en vers. Aardbeien hebben veel meer geur en smaak als niet spoel met water recht voor het eten. 13 juni 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Saalk86 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Ik was totaal geen fan van de ananas aardbei (pineberry). Toch wat lastig te zien wanneer die rijp was vond ik. Tot dat mensen m bij mij plukten en zeiden: wow! Heeeerlijk zoet! Een ander bijkomend voordeel: hij valt op tussen de anderen 😉. Dus je weet altijd welke het is. En wanneer is ie dan rijp? Dat leerde ik het tweede jaar opeens: wanneer de puntjes rood worden (en de aardbei iets roze). Ik pik ze dit jaar er zo uit! Rechts boven in zijn de ananas aardbeien. En voor de rest vind ik de joekels van Ostara altijd fijn. 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 16 uren geleden, Patrijs zei: Wil je echt zoete aardbeien neem dan eens Korona's. Superzoet wanneer echt rijp en bij volle zon. Ze moeten dan wel snel op want worden in een paar uur zacht. Ah! Dat wist ik niet maar inderdaad heel herkenbaar dat ze zacht worden! Was me niet direct opgevallen maar ik leg nu ineens de link. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Ik heb nu maar twee soorten staan, maar het altijd leuk om mensen een paar verschillende soorten rijpe aardbeien te laten proeven na elkaar. Er kan heel veel verschil in zitten. In de handel is smaak niet zo belangrijk. Bewaarbarheid en hoe het oogt speelt een grotere rol. Vaak wordt op het oog gekocht dat wat voor de mond bedoelt is. 😉 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Kijk ook even hier, mar er zijn meer topics over en niets is zo persoonlijk als smaak.... Smaak aardbeien 'vroeger'/nu. Verwijderen kroontje. - Fruit en noten - Moestuin Forum Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 wij zweren bij korona. lambada als snoepje, daroyal voor het volume aan oogst Quote
Moonsparkle Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 Ik zag inderdaad ook korona een paar keer voorbij komen, ik ga eens kijken of deze hier in de buurt te krijgen zijn Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Over een paar weken, ongeveer half juli komen de stekken weer. Mocht je in de buurt zijn dan kan je stekken komen halen, heb er dit voorjaar honderden weggegooid, en dat is ook weer zonde. Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Wat lief, waar woon je (volgens mij las ik ergens dat je niet in de buurt woont maar ik weet het niet meer zeker) Jammer dat stekjes niet handig te versturen zijn😅 14 juni 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 locatie: Aan de voet van Lands Hoogste Duin. Stekken zijn prima te versturen, dat heb ik van het voorjaar ook gedaan. Alleen kost het mij veel energie die ik maar beperkt heb (ernstig hartfalen). Ik moet dus altijd keuzes maken wat te doen, met die beperkte energie. Het geeft zijn beperkingen, ik zou bijv. graag een keertje naar een MTF dag gaan, maar dan zou ik een dag van tevoren moeten vertrekken en de dag erna terug moeten reizen. Het is niet anders. Maar er zijn vast wel goede aardbeikwekers in de buurt, en anders kan je ze gewoon bestellen. Foto: links 10x Korona rechts 10x Daroyal klaar om verzonden te worden. 2 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 7 minuten geleden, Patrijs zei: Foto: links 10x Korona rechts 10x Daroyal klaar om verzonden te worden. Stuur ze maar deze kant op 😋 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Moonsparkle Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 Ik weet niet waar de hoogste duin ligt, maar ik ben niet in de buurt van duinen helaas😊ik snap je patrijs, je stuurt ze nu dus ook niet meer op? Ik had ze wel willen hebben, maar ik begrijp het helemaal dat het teveel werk is. Ik ga dan inderdaad even kijken of ik ze ergens op internet kan bestellen. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 3 hours ago, rorror said: 3 hours ago, Patrijs said: Foto: links 10x Korona rechts 10x Daroyal klaar om verzonden te worden. Stuur ze maar deze kant op 😋 Ja maar, ja maar.... heb je nog meer stekken @Patrijs ? Ik wil ze ook best komen halen hoor! 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Afgelopen seizoen had ik er een paar honderd. Ik heb wat weggeven op de tuin en die van de foto zijn naar familie gestuurd. Misschien kan ik wel een handeltje beginnen. 😁 Voorlopig zijn er geen stekken, dat is eind juli weer aan de beurt, en ik wil me nu niet vastleggen. Ik hier goede aardbeien grond, en stekken gaat ook goed. Vandaag de eerste flinke oogst van een paar kilo, ik kon niet alles plukken dus morgen weer verder plukken. 4 Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Ik hou me aanbevolen voor stekken als ze er weer zijn. En ik wil ook wel helpen plukken hoor 🤗 1 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Heerlijk! Ik heb een mail gestuurd naar aardbeiplantje.nl die hebben oa ook korona. Staat alleen dat ze die verkopen per 20stks en dat kan ik helaas niet kwijt dus heb gevraagd of ik ook minder zou mogen afhalen (ik woon daar in de buurt) 14 juni 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Die hebben prima stekken. 👍 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Misschien kan ik ook eens buurten bij Patrijs, loop ik ook eens over een echte moestuin. Een keer combineren met een wandeling in schoorlse bossen. Als ik er nog aan denk, dan stuur ik nog wel even een berichtje, of het kan en of je het wil natuurlijk :). 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Dat kan altijd in overleg. Aan het eind van het straatje loop je hier zo de Schoorlse duinen in en het is een paar minuten fietsen naar het strand. 1 Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Mensen met jaloersmakende oogst (ik kijk oa naar jou @Patrijs en jou @RobO : hoe veel planten hebben jullie staan om deze oogsten te realiseren? Ik had ooit in een vorig leven ook grote oogsten. Maar toen had ik een boerenerf van 2000m2 en was het makkelijk om een enorm stuk gras af te plaggen voor een aardbeienakker. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Ik geloof dat ik 120 planten heb, verdeeld over een, twee en uitzonderlijk want ze stonden nog mooi en geven nu goed, drie jarige planten. De eenjarige heb ik in maart gezet, dus die geven het eerst maar niet zo veel. Overigens beginnen bij mij de eerste planten al te verdrogen, de grond droogt hier erg snel uit. Ook had ik nog wat planten onder glas voor het leuke. Maar het is ook een uitzonderlijk mooi aardbeien jaar. Regen na de bloei en veel zon bij het rijpen. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.