Ga naar inhoud

Verzameling tips mbt zware kleigrond en (soms tegenstrijdige) meningen

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Toegevoegde info: Dit stuk is een verzameling ten dienste van alle forumleden die te maken krijgen met zware kleigrond. Ik heb geen vragen meer, maar aanvullende info is altijd welkom.

Oorspronkelijk bericht: Ik kan een volkstuin van 150m2 op kleigrond krijgen waar voorgaande tuinders op stuk liepen. Er zit nog geen of weinig compost in de bodem. Op dit moment is het door het tuinbestuur gefreesd en met een groenbemester ingezaaid. Ik heb geen ervaring met zware kleigrond. In mijn topic https://www.moestuinforum.nl/topic/33495-heb-je-een-stukje-tuin-over-of-weet-je-een-volkstuin-in-groningendrenthe-dit-ivm-voedselprobleem/#comments over het vinden van een huis en een tuin (en over histamine-intolerantie) heb ik tips gekregen en daarnaast heb ik gezocht op het forum. Het meest belangrijke inzicht voor mij was dat mensen voor mij op de kleituin misschien hebben staan spitten op deze tuin. Het was nog niet in me opgekomen dat mensen zoiets zouden doen op zware kleigrond. Dat lijkt me een weg naar mislukking. Maar hier zijn de meningen over verdeeld, zie hieronder. Ik had een nog langer stuk met meer tips en citaten, maar net toen het bijna klaar was, verdween de pagina en kon ik het opnieuw doen. Dus aanvullingen zijn welkom.

1. Een laag compost bovenop de klei doen (2-3 cm zeggen de meeste mensen) en daar in zaaien. Het bodemleven brengt de compost zelf in de bodem. Compost had ik ook al bedacht. Nagekomen bericht: de meeste mensen hebben het nu over 15 cm het eerste jaar.

Waar/kosten. Het is wel de vraag hoe ik aan compost kom en hoeveel me dat gaat kosten. Spitskool schrijft: "....10 euro per kuub (zelf in een eigen big bag scheppen) van een boer in de buurt. Op Marktplaats zijn wel wat aanbieders te vinden". Sommigen halen het gratis bij de gemeente. Ik ga dat niet doen, vertrouw het niet. Mijn ouders haalden een paar jaar compost bij de gemeente en ik vond later kleine stukjes metaal in de aarde terug. De vraag is wat er nog meer voor troep in heeft gezeten.
Jorg:" Vorig jaar heb ik meegelift met een bestelling. Waren bigbags en die waren veel te prijzig. Alleen doen als er geen andere optie is. Op een rustiger moment heb ik alvast wat offertes opgevraagd bij verschillende  groenbedrijven / recyclaars wat het kost om een karretje op te halen of te laten storten. Dat is beduidend goedkoper. Bijv. 10 euro voor een karretje (zelf ophalen) of 22,50 per m3 voor losgestort. Bij die laatste komen er nog wel transportkosten bij van vaak rond de 70-90 euro. Loont ook om lokale hovenier te bellen wat hij voor welke prijs kan leveren. Groencompost moet je hebben (gemaakt van snoeiafval, maaisel, etc).
Tip die gegeven werd: https://www.bio-kultura.nl/big-bag-biologische-organische-mestcompost

Een aantal mensen geeft paardenmest aan wat je nog een jaar laat composteren. Paarden krijgen wormkuren etc, dus ik zou persoonlijk gaan voor bio-paardenmest. Champost wordt ook genoemd. AshaiRay:"Stro en compost zijn okay, paardenmest moet je eerst goed laten verteren. Onverteerde paardenmest geef je ook veel vliegen dus wees daarop beducht. En wees niet verbaasd als er wat onverteerde graan ontkiemd." Ook wat betreft stro zou ik voor bio gaan. Veel graan wordt versneld afgerijpt door middel van het spuiten van heel veel gif. Ik ben dus zelf geen voorstander van regulier stro.

RobN: "Wat ik wel merk is dat je het niet in 1 jaar klein krijgt maar na 2-3 jaar is er significante verbetering als je veel compost inwerkt. Ook kokosgrond helpt met bodemverbetering." Appelvrouw en Jorg geven aan dat na 2 jaar compost de bodem van hun tuin al een stuk beter is.

2. Over zand er op brengen zijn de meningen verdeeld. Klei is fijn van structuur, zand grof. Kruidje: "Zand heeft vaak eerder een averechts effect omdat je door bodemprocessen en regen lagen kan krijgen". Zand verdween bij iemand vrij snel in het niet. Zand plus klein wordt geestgrond. Donaldk: “Traditioneel gaat er bij klei juist zand en bij zandgrond juist klei. Humus zit er qua deeltjes grootte tussen in. Maar als die klei echt zo zwaar is gaat het om vrachtwagenladingen vol.”

3. Wel/niet spitten De tip is soms dat je moet spitten voor de vorst, dan vriezen de brokken kapot. Meerdere mensen vinden dit een optie, maar niet iedereen vind het een goed idee. Ik ben zelf geen voorstander van spitten. Ik denk dat een goed bodemleven belangrijk is, zowel qua dieren als schimmels. De eerste 10 cm bevat het meeste bodemleven, de 10 cm er onder al beduidend minder, daarna is de grond redelijk dood. Wormen zorgen dat de grond luchtig blijft. Schimmels zijn de telecomdraden en de supermarktbezorgservice van de plantenwereld. Appelvrouw: "Het zal zeker opleveren spitten, en je zult het ook vaker moeten doen. Ik ben nu voor het 4e of 5e jaar aan t tuinieren zonder spitten op mijn harde kleisoort. Die werd van spitten ook niet beter, ieder jaar opnieuw spitten en of frezen en met heel droog en met heel nat weer sloeg de klei volledig dicht..met droog weer ook met diepe scheuren." (Ze werkt nu met compost)

4. Zorgen voor veel wormen of zorgen voor goed bodemleven. Ben ik het mee eens, zie punt 3. Kruidje: "Ik houd me bezig met de micro-organismen in de grond en ik zou je aanbevelen om de schimmels weer terug in je grond te brengen. Dit kan bij voorbeeld door houtsnippers op je paden te leggen en daar te laten verteren. Achteraf schep je de inhoud van de paden op je bedden. En je houdt het vanaf dan no-till (alleen minimale, noodzakelijke grondbewerking) omdat je anders de schimmels weer tegenwerkt....Waarom de schimmels? Omdat de goede schimmels veel functies hebben in de grond. In jouw geval telt waarschijnlijk het meest dat ze structuur in de grond brengen en de klein in een geflocculeerde staat kunnen houden - dat dus de klei-plaatjes elkaar afstoten waardoor ook weer meer lucht in de grond komt. Daarnaast zijn schimmels in de grond een prima verdedigingssysteem tegen de ziekteverwekkende schimmels."

Houtsnippers, moestuin-meisje: "...inmiddels heb ik lijntjes uitstaan bij verschillende hoveniers. Vergeet niet dat zij vaak moeten betalen om een vracht houtsnippers weg te brengen."

5. Een dag na veel regen zijn de brokken minder hard (oa Esmmar). RobN:"Om het nu klein te krijgen, goed nat maken, dunne laag compost erover strooien en dan harken en cultiveren maar." Mdubbelm: "Mijn vorige tuin was zware, diggeslempte klei. Het probleem was niet eens zo zeer de klei zelf, maar een slechte afwatering op het complex, waardoor de 2 winters dat ik er zat, de tuin van november tot maart onder water stond. Dan kun je dus elk jaar opnieuw beginnen. "

6. Aardappelen telen (ik teel zelf geen aardappelen, maar het is wel een tip voor anderen met kleigrond)

7. Groenbemester. De algemene ervaring van meerdere mensen is dat klaver moeilijk weg te krijgen is en phacelia wel geschikt. Appelvrouw: "Phacelia is top, voordat het in het zaad gaat wel uittrekken en lekker laten liggen in de winter. "
Ik heb zelf klaver als stikstofleverancier bij mijn kolen en courgettes. Ze zijn bij mij zeker niet eenjarig, zoals iemand zei. Wel worden ze veel hoger dan zou moeten (ik heb 'lage klaver', het wordt echter30 tot 40 cm hoog. Misschien het verkeerde zaad gekregen?). Ik heb als groenbemester een keer Japanse Haver gebruikt. Die kan de hele winter blijven staan. Het is wel handig die eerst in een paar stukken te kortwieken voor je het eventueel onder werkt, want anders zijn het nogal lange taaie vezels in je tuin. Na een jaar is het grotendeels verteerd.

aangepast door Kibas
  • Like 2

Ik ben ooit begonnen op kleigrond en weet het te waarderen.

Maar ik denk dat jij een heel andere benadering hebt.

Daarom een tip:

De tuin is op een complex begrijp ik?

Stel je open voor de ideeën en werkwijze van de leden die daar een mooie en goed leverende tuin hebben en volg hun werkwijze.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? 

aangepast door Patrijs

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'ik denk dat jij een heel andere benadering hebt'. Op welke benadering doel je?

Ja, de tuin is op een complex. De andere tuinen zijn al heel lang in gebruik, daar zit wel voldoende compost in de bodem en de grond is er niet meer zo zwaar en moeilijk bewerkbaar. Ik vrees dat ik daarom niet veel heb aan tips van andere tuinleden. Of misschien ben ik gewoon wel heel erg eigenwijs, dat kan ook.

Ik heb in mijn leven op diverse gronden al geteeld, maar nog niet op zware kleigrond en vroeg me vooral af waarom mensen er eigenlijk op stuk lopen en wat de tips zouden kunnen zijn, want schijnbaar zag ik iets over het hoofd als al zoveel mensen er op stuk zijn gelopen. De tips die ik kreeg en vond zijn mij bekend en de verschil van mening op bepaalde punten ook. Ten dienste van alle forumleden heb ik alles wat ik heb gelezen, bij elkaar gezet.

Het meest belangrijke inzicht voor mij was dat mensen voor mij op de kleituin misschien hebben staan spitten op deze tuin. Het was nog niet in me opgekomen dat mensen zoiets zouden doen op zware kleigrond. Dat lijkt me een weg naar mislukking. Maar hier zijn dus ook de meningen over verdeeld.

aangepast door Kibas
Geplaatst:

in ons moestuincomplex doet iedereen het hetzelfde, eerst laten ze de hele boel omploegen en daarna spuiten ze gif tegen onkruid. Ik ben nu voor het eerst begonnen met de no dig methode, dan leg je eerst een bed aan met een laag compost van 15 cm en daar zaai je in. Jaarlijks vul je dat aan met enkele centimeters compost. 15 is wel een must omdat je eigenlijk alleen de compostlaag als grond gebruikt, dan heb je wel een flinke laag nodig. Na verloop van tijd zal dit met behulp van het bodemleven en alle wortels van de planten steeds meer mengen met de kleigrond en heb je een mooie vruchtbare laag grond. De paden hou ik ook bedekt, met houtsnippers. Ook dit werkt voordelig voor de structuur van de grond. De houtsnippers worden ook langzaam afgebroken en door de grond gemengd door het bodemleven. Dat proces trekt echter stikstof uit de grond, dus niet op je bedden laten komen. 

Deze manier van compost gebruiken werkt meteen ook als mulch, je hoeft er dus niet nog iets anders bovenop te leggen om te mulchen. 

Geplaatst:

iieeee, gif spuiten tegen onkruid.....
Op mijn huidige tuin doe ik een laag van 3 cm compost (geen klei). Dat heb ik ook gelezen mbt kleigrond. 15 centimeter lijkt me onbetaalbaar, maar natuurlijk wel mooi als je dat krijgen kunt.

Geplaatst:

Met een ruwe kleibodem die niet gecultiveerd is moet je niet alleen een laagje compost opbrengen en denk het zal wel los lopen.

Dat kan alleen op de Dowding manier. Dubbele laag karton en daarop zeker 10-15 cm dik compost en daarin planten.

Is niet goedkoop maar wel doeltreffend.

Ik doe het anders, het lukt me nog niet helemaal zoals ik het wil ivm tijdgebrek.

Ik heb zelf enorm last van kweekgras paardenbloem distel en winde. Verschilt per stuk maar dat is een lange adem van uittrekken.

Jammer dat je geen aardappels teelt want die verbeteren de bodem echt. Misschien 1 derde aardappels de eerste 3 jaar en weggeven aan familie of vrienden?

Enfin, compost inbrengen is het beste wat je kan doen. Als er nu groenbemester staat, en dat infreest of spit, is je bodem daar wel ff druk mee te verteren. Misschien is het een idee om dit te maaien composteren icm met stro rijke mest of bruine bladeren o.i.d.

Dan een laag compost opbrengen en frezen en je groente planten.

Ikzelf heb met de temperaturen wel na frezen dat de grond snel uitdroogt. Frees ik niet wordt het een harde scheurende korst waar je ook niets mee kan.

Bedenk wel dat klei lang vocht vast houd en je hoeft meestal niet met mest te strooien behalve bij veeleisende kolen of prei. Die kunnen wat hebben.

Na het seizoen, laat ik alles op zijn beloop, maai of trek onkruid en laat dat liggen.

Einde herfst zou je compost, mest of wat dan ook onder kunnen spitten maar ik doe dat zelf niet om tijdgebrek of te slecht nat weer. Ik denk dat het beter kan zijn maar als er al veel compost in zit vind ik het wel prima.

Ik probeer bladeren te verzamelen en leg er compost, koffiedik overheen en of wat takken of zonnebloem of mais stelen zodat het niet weg waait.

In het vroege voorjaar is er een gedeelte verteerd en spit ik alles onder op de takken na. Het duurt dan toch nog enkele weken voor je echt los kan gaan omdat klei minder snel opwarmt.

Daarom heb ik dit jaar op enkele stukken een laag compost opgebracht van 10cm. Dat is sneller warm en kan je vroeger starten met bijv sla of andere gewassen die een late nachtvorst overleven.

Een plastic tunneltje kan ik het voorjaar een voordeel zijn omdat het s Eller opwarmt en niet guur is. Het kan nog steeds wel vriezen in een tunnel maar je heb teen microklimaat.

Ik moet zeggen dat ik in mijn bakken met compost  weinig eenjarig onkruid heb. Met planten staat de onderkant van het kluitje in de koelere maar vochtige en voedende klei en de laag compost erop houdt die klei ook vochtig. En het voedt de bodem.

Nog een tip, de bodem, iedere bodem, wil bedekt zijn. Daar zorgt moeder natuur wel voor in de vorm van onkruid, heide, bomen, bladeren etc.l

Als je het zelf bedekt met compost boots je dat goed na. Afdekken kan ook met bladeren en onkruid gras stro maar daar zijn vaker slakken in te vinden.

Ik heb zelf compost van de attero, dus de reguliere afvalverwerker. Wel via een hovenier want rechtstreeks kon ik daar niet kopen.

Vrij goedkoop maar ik vind soms wel een stukje glas en miniem wat plastic maar miniem. Maar 9 kuub is veel om zelf te produceren.

Ik kan straks wel de vakken met de compost laag voorzien van nieuwe eigen compost. Ik ben dan van plan deze niet te spitten om te kijken of het te doen is.

Kortom, klei moet je wel spitten of frezen of ploegen wil je er wat mee kunnen. Zeker als het ongebruikte verweerde grond is. In ieder geval de eerste 2 jaar.

Paadjes met houtsnippers helemaal prima en die prut gebruiken op je bedden maar dan zou ik dan pas het 2 of 3e jaar doen als je enkele keren compost hebt ingebracht.

Wat je zou kunnen overwegen is dit najaar 2 spades diep spitten, in de onderste geul leg je dan bijv half verteerde paarden of koeienmest met stro, om je bodem te voeden en de bovenste laag werk je compost in. 

Erna een dikkere toplaag compost erop en laat de winter maar komen.

Andere tip, alles wat je in of over de grond strooit in de vorm van compost, mest, bladeren of gehakkelde onkruid is voeding voor je bodem/bodemleven. Niet voor je planten. Dan zou je kunstmest moeten strooien maar is op klei niet nodig.

Sommige zweren bij niet spitten. Omdat het bodemleven dan verstoord zou worden, maar met zware grond kan je er daarna wel wat mee en anders niet. 

Misschien dat een grelinette uitkomst biedt maar heb er geen ervaring mee.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Kibas hier hebben we een beetje meer dan 2 a 3 cm namelijk 30 cm. het is zandgrond en met kleigrond heb ik ook geen ervaring. Maar de anderen schrijven een methode er op lijkt, wij zoeken met market garden steeds de grens op wat er mogelijk is. Meer samen zaaien en dicht op elkaar planten. Gebruik van folie om de onkruid te verwijderen, voordat de kips het voorwerk doen met hun gescharrel. Vrees of woelvork en dan alleen de bedden, voordat de laag compost op de bedden gaat.

Nu we bij compost aangekomen zijn, uit een Jora composttrommel halen we kruiwagen met kop kompost per maand. De dealer zit hier op het forum, vraag die eens of die je kan helpen. Dankzij hun konden we een gebruikte JK5100 aanschaffen, een beest van een machine. Maar de werking is hetzelfde als de trommel, die bevallen ons nog steeds prima en draaien nog steeds mee. 

Dan hebben we een compost wormen voor de kids, die doen ook goed werk.

Maar jij zit in een moeilijke situatie, aan de ene kant moet je een tuin voor je eerste levensbehoefte. En aan de anderen kant moet je een tuin, die ook de hoognodige oogst kan geven. Als je dan in de mogelijkheid bent een half uurtje a uurtje op en neer te kunnen rijden, is het misschien verstandiger in een groter gebied te zoeken? Zodat je een geschikte tuin vindt om zeker te zijn van je eten. Misschien is er een boer waar je een stukje kan pachten? Jij moet zeer selectief en kieskeurig zijn, in jouw situatie dus kan begrijpen dat je niet alle compost en potgrond kan gebruiken. 

Hier is gratis of betaalbaar compost geen optie, alleen de vrachtkosten zijn meervoudig de prijs van de compost. En dan is de vraag wat je krijgt. De compost wordt te snel gemaakt en niet gerijpt, is dus te snel in gebruik met alle gevolgen van dien. In de Jora composters is een maand lang genieg en hoeft niet te rijpen, kan meteen in gebruik worden genomen.

Als je vragen hebt mag je me gerust pben, dan is dat hier niet ongewenste reclame.

Geplaatst:
Op 10-6-2021 om 16:06, Kibas zei:

15 centimeter lijkt me onbetaalbaar, maar natuurlijk wel mooi als je dat krijgen kunt.

Valt wel mee hoor.. wij hebben 12 bedden van 3 m2 gemaakt. En die zaaien en beplanten we volgens het square foot garden principe. Daar bespaar je een hoop ruimte mee. Die 15 cm is enkel in het eerste jaar. We waren 165 euro kwijt voor de champost, inclusief verzending, en het merendeel van die prijs was inderdaad voor de verzending. Als je zelf een mogelijkheid tot vervoer hebt en je vindt een aanbieder dichtbij dan kan dat een stuk goedkoper.

Geplaatst:
19 uren geleden, Kibas zei:

Het meest belangrijke inzicht voor mij was dat mensen voor mij op de kleituin misschien hebben staan spitten op deze tuin. Het was nog niet in me opgekomen dat mensen zoiets zouden doen op zware kleigrond. Dat lijkt me een weg naar mislukking. Maar hier zijn dus ook de meningen over verdeeld.

Op het moestuinforum zijn de niet-spitters in de meerderheid denk ik maar als ik om mij heen kijk zie ik veel mensen spitten. Ik zie het hier in de buurt zelfs bij siertuinen ( je moet spitten want dan kan de klei kapot vriezen is de reactie) en dan zit ik niet eens op zware kleigrond maar een mengsel. 
Je schreef dat het kleigrond was zonder humus dus compost opbrengen zal door de voorgangers niet (of te weinig) zijn gebeurd. 

3 cm op de zware kleigrond lijkt mij het eerste jaar ook veel te weinig. Dat zal prima zijn voor de jaren daarna maar om de grond geschikt te maken is er meer nodig dan enkel een toplaagje want dat veranderd niet direct iets aan de zware kleigrond eronder. 

Mijn vorige tuin was zware, dichtgeslempte klei. Het probleem was niet eens zo zeer de klei zelf, maar een slechte afwatering op het complex, waardoor de 2 winters dat ik er zat, de tuin van november tot maart onder water stond. Dan kun je dus elk jaar opnieuw beginnen.

Onderzoeken hoe het met de afwatering zit en daarin investeren is in sommige gevallen dus ook noodzakelijk.

aangepast door mdubbelm
  • Like 1

Het is duidelijk, 3 cm is veel te weinig. Bedankt voor de aanvullingen! Ik heb het in het 1e bericht aangepast.

Letten op afwatering is inderdaad belangrijk. Ik heb het in het 1e bericht aangepast.

Ik prop mijn huidige 250m2 tuin helemaal vol, anders heb ik niet genoeg te eten. Geen idee of wat ik doe overeen komt met square gardening, maar wat ik bijvoorbeeld doe is de kroppen sla veel dichter op elkaar zetten en er dan telkens jonge kropjes tussenuit halen en bladeren aan de buitenkant oogsten als was het pluksla, zodat ik per m2 veel meer oogst heb. Ook zet ik er nieuwzeelandse spinazie tussen. Ideaal spul, blijft lang klein, kan er tegen dat er vanalles tegenaan groeit en krijgt in de late zomer een groeispurt. Nu staan er op dit moment op hetzelfde gebied naast sla en nieuwzeelandse spinazie ook nog de laatste winterpostelein, die gezellig zijn sprieten boven de sla uitsteekt, en hier en daar zichzelf uitgezaaide smalle weegbree, hertshoornweegbree, stengelsla en goudsbloem (deze laatste voor thee, tinctuur en calendula-olie). En nog afstervende bladeren van de narcissen die o.a. op dit bed staan tegen vraat van de woelmuizen Een geheel dicht tapijt dus en dat wil prima, zolang het hoofdvoedsel voldoende ruimte krijgt om verder te groeien en de er tussen groeiende planten recht omhoog gaan (een grote ronde weegbree die er ook nog staat, moet dus eigenlijk weg, die past hier niet). Dit bed heb ik dan als voorbeeld genomen, andere bedden hebben weer andere planten. Het enige is dat het tuinbestuur kale grond met hier en daar een kropje sla het toonbeeld orde en netheid vindt (en daar zijn ze niet de enige in). Maar het huidige bestuur laat me gelukkig ondanks hun schoonheidsideaal mijn gang gaan en weet dat ik de onkruiden in mijn tuin ook eet.

aangepast door Kibas
  • Like 2
Geplaatst:

In wlke omtrek kun je precies zoeken, hoe km radius? Kun je meer dan half uurtje rijden? Dan heb je een groter gebied en meer mogelijkheden en kansen. Zou ook boeren vragen en gemeente, bedrijven, een kaal stukje grond kun jij wel tot moestuin omtoveren. En kijk eens op een kaart welke bodem waar is, in de atlas heb je toch van die kaarten?

Geplaatst:

Gelezen en terug geschreven, hopelijk helpen de forumleden die in het zoekgebied zitten. Die moeten toch wel een oplossing weten en je aan een tuin of stukje grond kunnen helpen? Is er geen boer forumlid, die een stukje grond aan Kibas kan verpachten?

• Like 1

Compost toevoegen en blijven toevoegen is de beste oplossing om de grondstructuur te verbeteren.

Voor de toekomst zou ik adviseren om een -knip- in gebruik te nemen. Hiermee kan het eigen afval op locatie worden gecomposteerd en dat het hele jaar door. De kringlooptuin in optoma forma. Nooit meer compost kopen en verzekerd zijn van de beste kwaliteit (hoe beter wat erin gaat, hoe beter wat eruit komt , zonder gemeentelijke extra"s als glas en stenen). En composteren is nog leuk ook.

aangepast door Jorg
Meerdere malen gewaarschuwd, zie forumregels
Geplaatst:

Redzebra ik heb over de Jora composters geschreven, we hebben de JK5100 en de grootste trommel composter. Voor ons geen anderen merken, maar ze verkoopen ook anderen merken.

Kan alleen uit eigen ervaring spreken en dat de compost meteen te gebruiken is en niet hoeft te rijpen is onverslaanbaar. Met een maandje compost direct te gebruiken, niks omspitten mengen nat maken en doen. 

Planten doen het zoveel aanzienlijker beter, voor ons de perfecte uitkomst en oplossing om aan compost te komen.

Wij zijn klantvriendelijk geholpen en de service is goed, betere reclame kunnen ze niet hebben.

Geplaatst:

Dat kan best zo zijn en ik ga me ook niet uitspreken over de zin of onzin van een trommel composter, maar er bestaan veel trommel composters, eco-cycle is niet de enige verdeler. Om dan  hier om de paarmaand een account aan te maken om die te promoten ?

• Like 3

Nou die andere merken trommel composters waren een ramp, hoop kosten elende ergenis voor troep. De Jora staat al heel wat jaartjes en we gaan er niet zachtjes mee om, alles wat er in kan gaat er ook in. 

Zoals ik al schreef zijn ze dealer van verschillende merken composters, probeerde mij ook een andere te verkopen. Maar ik wil meteen de compost kunnen gebruiken zonder gedoe en rijpen, uit de composter de tuin in.

Mijn account is vanaf het begin en ik schreef over de Jora onze ervaringen, geen reclame gewoon omdatt wij net als Kibas met het probleem zaten slecht aan goede compost te komen.

Waarom je nu ineens op hun duikt is me dan ook een raadsel, neem aan dat je geen dealer van andere composter bent?

Hoe dan ook laten we weer on topic gaan, kleigrond en een moestuin of stuk grond voor Kibas.

aangepast door Jane Doe
Geplaatst:

Dit bedrijf is het afgelopen jaren actief geweest onder meerdere accounts, is meerdere malen gewaarschuwd en blijft vooral posten om producten te promoten. Passende maatregelen zijn nu genomen.

Graag weer on-topic

• Like 1
  • Thanks 5
  • 1 year later...
Geplaatst:

Mooi en vooral een heel nuttig topic voor mij. Heb zojuist een volkstuin stuk kunnen huren van 200 vierkante meter, de grond is wel zware klei en lastig te bewerken in de zomer maanden. Heb al enkele mensen gesproken de meesten of frezen het of spitten alles. Zelf zou ik het liefst bakken maken en deze dan gaan voorzien van 15 cm compost/potgrond. Maar er werd al aangegeven door het bestuur dat binnen 5 jaar de volkstuin gaat verhuizen en vindt het zonde om overal de grond te verbeteren en dan straks weg te moeten binnen 5 jaar kan ook over een naar zijn namelijk. Hoe zouden jullie dat doen? Als je weet dat je maximaal 5 jaar ergens kan blijven moestuinieren

Je zou kunnen overwegen om wel met een dikke laag compost te gaan werken, maar zonder bakken. Kijk maar eens naar de YT filmpjes van Charles Dowding hoe hij dat doet. Dan hoef je niet te investeren in de bakken, alleen in de compost. En dat kun je natuurlijk zelf maken. Mocht je een dode boom (stam) hebben in de buurt, dan zou je eens kunnen zoeken naar hugelkultur.

aangepast door irenevb
spelfout
Op 15-7-2022 om 12:09, Kevins Moestuin zei:

Mooi en vooral een heel nuttig topic voor mij. Heb zojuist een volkstuin stuk kunnen huren van 200 vierkante meter, de grond is wel zware klei en lastig te bewerken in de zomer maanden. Heb al enkele mensen gesproken de meesten of frezen het of spitten alles. Zelf zou ik het liefst bakken maken en deze dan gaan voorzien van 15 cm compost/potgrond. Maar er werd al aangegeven door het bestuur dat binnen 5 jaar de volkstuin gaat verhuizen en vindt het zonde om overal de grond te verbeteren en dan straks weg te moeten binnen 5 jaar kan ook over een naar zijn namelijk. Hoe zouden jullie dat doen? Als je weet dat je maximaal 5 jaar ergens kan blijven moestuinieren

Ik zit hier ook op kleigrond.

Er wordt inderdaad veel over geschreven wat wel en niet goed is.

Hier wordt eigenlijk over het algemeen in het najaar gespit of geploegd, bemesten en in het voorjaar gefreesd.

Het bodemleven heb ik nog niet gemerkt dat dit minder wordt ofzo.

Alle boeren hier om ons dorp heen ploegen en frezen ook. Dus eigenlijk zie ik niet in wat er verkeerd is aan ploegen en frezen.

Met alleen mulch aanbrengen op keiharde grond kom je er echt niet.

Het moet in de klei komen zodat de klei ook meer luchtig wordt.

Klei is supervruchtbare grond. En ondersteuning kan hij altijd gebruiken.

Delen die je nu vrij hebt van onkruid en niet gaat bebouwen met groente zou ik groenbemester in doen, zoals rogge, phacelia of andijvie ofzo

Veel plezier met tuinieren!!!!

aangepast door Plotiemoos

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...