Ga naar inhoud

Verzameling tips mbt zware kleigrond en (soms tegenstrijdige) meningen

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Toegevoegde info: Dit stuk is een verzameling ten dienste van alle forumleden die te maken krijgen met zware kleigrond. Ik heb geen vragen meer, maar aanvullende info is altijd welkom.

Oorspronkelijk bericht: Ik kan een volkstuin van 150m2 op kleigrond krijgen waar voorgaande tuinders op stuk liepen. Er zit nog geen of weinig compost in de bodem. Op dit moment is het door het tuinbestuur gefreesd en met een groenbemester ingezaaid. Ik heb geen ervaring met zware kleigrond. In mijn topic https://www.moestuinforum.nl/topic/33495-heb-je-een-stukje-tuin-over-of-weet-je-een-volkstuin-in-groningendrenthe-dit-ivm-voedselprobleem/#comments over het vinden van een huis en een tuin (en over histamine-intolerantie) heb ik tips gekregen en daarnaast heb ik gezocht op het forum. Het meest belangrijke inzicht voor mij was dat mensen voor mij op de kleituin misschien hebben staan spitten op deze tuin. Het was nog niet in me opgekomen dat mensen zoiets zouden doen op zware kleigrond. Dat lijkt me een weg naar mislukking. Maar hier zijn de meningen over verdeeld, zie hieronder. Ik had een nog langer stuk met meer tips en citaten, maar net toen het bijna klaar was, verdween de pagina en kon ik het opnieuw doen. Dus aanvullingen zijn welkom.

1. Een laag compost bovenop de klei doen (2-3 cm zeggen de meeste mensen) en daar in zaaien. Het bodemleven brengt de compost zelf in de bodem. Compost had ik ook al bedacht. Nagekomen bericht: de meeste mensen hebben het nu over 15 cm het eerste jaar.