RvO Geplaatst: 27 februari 2013 Geplaatst: 27 februari 2013 Als ik het goed begrijp is MSG (= Mononatriumglutamaat = ve-tsin) de verdachte stof.Dus geen paard, plofkip, etc.....De meningen over MSG zijn overigens ernstig verdeeld. Quote
harmony Geplaatst: 28 februari 2013 Geplaatst: 28 februari 2013 http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat Quote
-sanne Geplaatst: 4 juni 2013 Geplaatst: 4 juni 2013 Chinees eten van "de Chinees" lijkt niet eens op echt Chinees eten. Het is verwesterd en zit boordevol met vetsin, MSG of hoe je het ook wilt noemen. Het is in ieder geval een smaakversterker, Een chemisch goedje wat je niet wilt eten en wat "echte" Chinezen niet eens kennen als ingrediënt. Quote
martin.b Geplaatst: 4 juni 2013 Geplaatst: 4 juni 2013 Ik heb ooit na heel veel experimenteren, en na diverse keukenhulpjes bij de chinees te hebben onderworpen aan een "Gestapo verhoor" het volgende recept verkregen.Het is dus de nasi zoals bij de chinees. Licht van kleur, heerlijk van smaak, en prima te maken in zeer grote hoeveelheden (en dan invriezen) De speciale smaak van de rijst verkrijg je door te starten met het smelten van wat spekblokjes.en het 2e "geheim" is niet het toevoegen van kipkruiden/poeder, maar het koken van de rijst in kippenbouillon. Het complete recept is als volgt: Ingrediënten:Rijst, kippenbouillon, zout, peper eventueel vetsin (Mononatriumglutamaat/E621, zie toelichting onderaan over zin/onzin vetsin),ui, zeer fijn gesneden prei , zeer fijn gesneden chilipeper,Afhankelijk van persoonlijke voorkeur: kip/varken/rundvlees/garnalen In verhouding 2 eenheden rijst, in 5 eenheden kippenbouillon (gezeefd) eventueel bouillon maken van bouillonbouillon.peper, zout en eventueel vetsin toevoegen en dan koken voor +- 15 tot 20 minuten afhankelijk van de rijst (geen zilvervlies rijst!) Na het koken afblussen met KOUD water, en liefst minimaal 1 dag in de koelkast. Bereidingswijze:In een wok doe je wat spekblokjes smelten (hoe vetter hoe beter) je kan ook eventueel reuzel gebruiken Hierna haal je de kaantjes er uit (die gooi je weg), zodat je alleen nog maar wat gesmolten vet overhoud.Hier doe je de gesnipperde ui, zeer fijn gesneden prei, chilipeper aanfruitenDan de stukjes kip/varken/rundvlees/garnalen hierna de rijst erdoor doen (gewoon omscheppen)En dat is dus alles!Geen extra kruiden toevoegen. Variaties:In sommige restaurants gebruiken ze Arachideolie(pindaolie) ipv reuzel of spekvet, maar dat vind ik persoonlijk stukken minder qua smaak.En in sommige restaurants wordt er op moment van het omscheppen van de rijst een rauw geklutst ei toegevoegd.Als je dat goed doet krijg je als het ware een zeer klein eivlies over de rijst, en vind ik persoonlijk zeer lekker (wel snel omroeren en zorgen dat je rijst niet te plakkerig/zacht is anders word het een pap) Vetsin:Hier zijn de meningen nogal sterk over verdeeld, dus dat mag je helemaal zelf weten of je dat wel of niet gebruiktzie wiki voor info http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat En ondanks dat er zeer uitgebreid onderzoek is gedaan naar vetsinhttp://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htmZijn er veel mensen die beweren dat het ongezond is, dus als je het niet vertrouwd dan laat je het achterwege.(persoonlijk merk ik vrijwel geen verschil in smaak met of zonder vetsin) Ik vind dit recept zelfs beter als bij de chinees, omdat ze meestal de prei en ui te dik snijden. Als je de groente vooraf snij, en de rijst zit in de koelkast, dan heb je binnen 10 minuten de "perfecte" nasi zoals bij de chinees Quote
RobO Geplaatst: 5 juni 2013 Geplaatst: 5 juni 2013 mooi recept we nemen hier een drupje kikoman sojasaus ipv ve tsin Quote
Danuta Geplaatst: 5 juni 2013 Geplaatst: 5 juni 2013 Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo heb gelachen als vandaag hier in dit deel van het forum...is er nu echt niemand die er bij stilstaat dat bami en nasi absoluut niet chinees zijn maar alleen in Nederland en Indonesie te vinden zijn in een 'chinees' restaurant??? )) De nasi en bami zijn meestal een mix van aangepaste recepten ergens tussen de chinesche, indonesische en nederlandse smaaklijn en heeft werkelijk niet met de chinesche keuken te maken en dan ook nog in Nederland wettelijk geregeld (verplicht minimaal aandeel groentes die aanwezig moeten zijn in een kilo bereidde bami of nasi )) Wil je echt de chinese keuken proeven dan zoek maar eens een chinees restaurant die handgetrokken lamian maakt en dan stir fried of in soep met rundtoevoegingen of garnalen etc......eet je nooit meer van die rare chemie bami als je van noedels houd ) En voor nasi en bami zijn prima recepten te vinden in Indonesische kookboeken ) Maar leuk topic, ik lach nu eenmaal graag Over ve-tsin, gewoon bij het restaurant aangeven dat je het er niet in wilt hebben als je het niet wilt hebben in je eten...het wordt bij hen toegevoegd op het moment van bereiden, vaak om een betere smaak te geven aan groentes en vlees die niet top of the line zijn of niet meer zijn..... MVG Danuta Quote MVG Danuta
martin.b Geplaatst: 5 juni 2013 Geplaatst: 5 juni 2013 Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo heb gelachen als vandaag hier in dit deel van het forum...is er nu echt niemand die er bij stilstaat dat bami en nasi absoluut niet chinees zijn maar alleen in Nederland en Indonesie te vinden zijn in een 'chinees' restaurant??? ))..Danuta Oh, jawel hoor.Uiteraard weet (hoop ik) 99% van de mensen de "de chinees" compleet iets anders is, dan het voedsel wat men in China eet.Net zoals ik er ook van uitga dat iedereen begrijpt dat "de griek" "de italiaan" en " de turk" in het geheel niet overeen komen met het eten in hun thuisland.(waarom denk je dat? volgens mij word dat nergens in het forum beweerd) Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, en restaurants die wel traditioneel koken. Maar als je het onderwerp lees dan zie je "zoals bij de chinees" en dat is nu exact hetgeen het recept weergeeft. Dus als je op zoek ben naar de "nasi" zoals je die "bij de chinees" krijgt, dan is dit een goed receptAls je op zoek ben naar een traditioneel recept dan is dit uiteraard niet het juiste recept. Maar ondanks dat het niks met traditioneel te maken heeft is het wel zeer smakelijk Vooral een stuk smakelijker dan gewone gekookte rijst. En ik ben blij dat ik iemand aan het lachen heb gekregen. Quote
RobO Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 zo aten we hem in indonesië aan de straat: 1 sjalot1 teen knoflook1 rode peper1/2 tl trassi1/2 tl palmsuiker1/2 tl zoete ketjaprijst van gisterengebakken ei2 el spijsolie wadjan verhitten olie erin, laag vuur, trassi erin en korrelig bakkenei bakken en eruit halenpeper ui knoflook en gebakken trassi vijzelen tot boemboewok verhitten en olie erin dan rijst en boemboe erin, vuur hoog en afbakken, suiker en ketjap eringoed mengen en eten met ei erop met de beroemde indonesische glimlach serveren ( die glimlach is onnavolgbaar: eerst beleefd, dan nieuwsgierig of de toerist het wel lekker vindt, dan tevreden als ie dat ook inderdaad laat merken, dan zakelijk bij het afrekenen van de 30 ct) voor de luxe versie kon er een koening gemaakt worden, met een stukje kip, visje oid Quote
hellabella Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Vit-sin is helemaal niet slecht het word gemaakt van ZEEWIER.Er zijn mensen die er niet tegen kunnen, maar als je het wel kunt verdragen kun je het gewoon met mate gebruiken (net als zout).Door vit-sin aan b.v. je pasta of indische gerechten toe te voegen heb je ook minder zout nodig. Dan nog iets over dat kippenpoeder is dat niet gewoon kippenbouillon poeder?Dat krijg je in iedere supermarkt. Quote
Infinite Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Vet-sin is een smaakversterker die ervoor zorgt dat je meer eet omdat het 'beter' smaakt.Voor mij is dat al een reden om het te laten staan. Ik wil pure smaken en een lichaam dat als ik 'vol' zit signalen afgeeft dat ik niet meer hoef te eten. Vet-sin blokkeert dat. Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Deborah Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 De chemische naam is: Mononatriumglutamaat, functie: smaakversterker. Het komt van nature veel voor in o.a. Sardientjes en tomaten. Of het nu slecht is of niet (daar is al heel veel zin en onzin over geschreven), het zou niet nodig moeten zijn om het aan je eten toe te voegen. Het verbloemt het gebrek aan aroma in de gebruikte ingredienten. Minder zout is een kwestie van gewenning en kun je met kruiden een heel eind compenseren. Ik heb overigens niets tegen E-nummers als ze echt nuttig zijn. De EU ziet er op toe dat ze veilig zijn in gebruik. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
loes Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 (aangepast) ve-tsin of vetsin;) 4 maart 2015 aangepast door Gast Quote
Valerie Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Als je goed kunt koken heb je helemaal geen E621 nodig. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.