Scififreak Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 ook dit jaar zeer vroeg bladluizen gevonden . We zitten hier met ongelooflijk veel mieren ik veronderstel dat dit ook wat aan de oorzaak ligt dat ik zo snel last heb van bladluizen . Had in de kas nog enkele peper en paprika plantjes staan die ik nog weg moest geven of in potten zetten maar merkte er nu al wat bladluis op . Heb ze maar in een emmer met water en azijn gestoken , het waren maar enkele luizen . Maar door de grote plaag van vorig jaar wil ik er direct kortemette mee maken . Nu heb ik rond de serre lokdozen staan en strooi ik er poeder rond , alsook rond men plantbakken . Nog steeds zie ik mieren op men planten . Ik denk dat het steeds start met men rozen stuiken , deze krijgen wat vlekken en dan ga ik kijken en vind ik luizen . Veronderstel dat de mieren ze dan zo de kas in brengen . Ik denk ook dat als de mierenplaag tegenga dat het luizenprobleem zichzelf oplost . Vorig jaar ook zeer veel mizeren op men planten , de pepers in de serre zagen zwart van honingdauw en de tomaten hadden ook prijs . Nu heb ik al verschillende poeders en dozen gebruikt maar die beesten blijven komen . ( echt al een paar 100€ aan producten enz gekocht ) Nu kom ik een solar anti-mieren tegen , zou dit werken ? Heb dit tegen mollen en het werkt matig . Iemand ervaring of andere tips , ik hoor het graag . Quote
RobO Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 vlgns mij kweken mieren geen luizen, ze komen wel op de zoetigheid af als er ergens veel luizen zijn ontstaan er vliegende types die vinden je kas heus wel zwarte vlekjes zijn van de roetdauwschimmel denk ik, die houdt ook van luizendrup linkje? 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 Mieren beschermen de luizen tegen predatoren en voeden zich met de honingdauw. Mieren houden de luizen zoals wij ons vee. Er is wederzijds voordeel. Er zijn ondergrondse mierenkolonies met één kloon luizen, dus allemaal nakomelingen van een bladluis. Dus mieren kweken wel degelijk luizen. 1 Quote
RobO Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 (aangepast) aha, maar geldt dat niet voor gele mieren alleen? linkje aha2: linkje 9 juni 2021 aangepast door RobO Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.