Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven topic (tafel- en wijn-)

fre3ke

Aanbevolen berichten

Druif Muscat Bleu ziet er nu zo uit. Ik vind het er ongezond uitzien. Iemand een idee hoe dit komt? Ik dacht misschien aangeprikt door Suzuki fruitvliegen en op die plekken aan het rijpen. Voor dat geval heb ik de trossen nu in gaas gepakt.

IMG_20230719_093751.thumb.jpg.9f74be1eec993c6dafb3744935b878a2.jpg

IMG_20230719_093756.thumb.jpg.90dd0d97ae36274bb23e785b6c46bd79.jpg

Edit: de bladeren zien er normaal uit, alleen droog en wat bruine stipjes aan de onderkant van oude bladeren. Dus een voedingstekort is onwaarschijnlijk. 

IMG_20230719_113451.thumb.jpg.450c10fb74b356bce45265970630bdee.jpg

IMG_20230719_113551.thumb.jpg.4bf0aeef517c69aeb7c191ab4919c9c0.jpg

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, fre3ke zei:

Druif Muscat Bleu ziet er nu zo uit. Ik vind het er ongezond uitzien.

Volgens mij normaal beeld voor de tijd van het jaar. Muscat blue is een vroeg rijpend ras.

Bij mij ook al verkleuring weliswaar wat minder dan bij jou.

20230720_085148.thumb.jpg.eb65f2e3b24a11a40a5d46eff1f1d718.jpg

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weeks later...

Mijn Georg in de kas heeft last van lamsteligheid. Hen steenmeel en magnesium,  ook wat zeewierkalk gegeven. Hoop dat dit nog helpt.

Verder heb ik een onbekende smakelijke blauwe tafeldruif waarvan de bessen bij de eerste regen na de droogte zijn open gesprongen, heb ze nu afgeknipt.

20230822_115537.jpg

20230822_115304.jpg

20230822_105954.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 9 maanden later ...

In een poging twee tafeldruiven op Guyot wijze te gaan snoeien, loop ik bij één van de twee nu tegen een uitdaging aan. 

Deze harde groeier heeft uit knop 2 en 3 vanaf de top gezien, de sterkste uitlopers gemaakt die ruimschoots de meter passeren op dit moment. Op de top zijn er twee uitlopers met aanzienlijk minder groeikracht. Hoe pas ik nu het beste zomersnoei toe om de mooiste tak om uit te buigen te behouden? Ik ga voor enkele guyot, dus heb maar één mooie aflegger nodig. 

Verduidelijking bij de foto, links op de foto de top van de druif met de twee zwakkere uitlopers (nog steeds respectievelijk 60 en 40cm), ietsjes naar rechts de uitloper die naar boven uitsteekt is de sterke groeier uit knop 2 en iets daaronder de sterkste scheut uit knop 3. Benieuwd hoe nu verder te gaan zodat ik het mooiste uitkom voor de wintersnoei. 😊

E0EAE774-B20E-4A1D-BBFB-39ACFF0E2C9A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG de foto's zijn mij niet volledig duidelijk, ik heb het vermoeden dat het een nog jonge druivelaar is. Als dat zo is en je gaat voor Guyot dan moet je de eerste jaren zorgen dat de stam "body" krijgt. 

Dat krijg je door nu alle uitlopers te laten groeien, de voeding hiervoor moet via de stam worden aangevoerd waardoor die dikker wordt. Komende winter snoei je alle uitlopers tot op de stam terug. De stam zelf knip je terug op 50-60 cm net boven een oog. Je houdt dus alleen een kaal stammetje over, dat is de basis voor Guyotsnoei. 
Volgend voorjaar gaat het stammetje op meerdere plaatsen uitlopen, ook op het bovenste oog. Daar moet de 'kop' ontstaan waar de volgende jaren de scheuten gaan groeien die in guyotmethode worden afgelegd.
Al met al ... de eerste jaren focus op de guyotvorm en nog niet willen oogsten, dus .... geduld 😉.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG enkel snoeien wat te wild of in de weg zit, voor de rest zo laten, eventueel opbinden. Komende winter de sterke groeier (2) aanhouden om de kop te maken. De scheut afknippen op totale hoogte van 50-60/70 cm ... boven een oog. De scheut (naar 1) die al verhout is links van oog 2 wegknippen . Eventuele andere scheuten (wat er bij '3' zit kan ik niet goed zien) ook afknippen, je moet een kaal stammetje overhouden.

Screenshot_20240622_232650_Edge.thumb.jpg.11e25850a69ad6f053f789b0b1890ee5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, even wachten tot de winter dus met snoeien? 

De scheut van knop 2 leg ik dan af deze winter zodat ik daar volgend jaar wat van kan oogsten. Waar ontstaat dan m’n aflegger die ik volgend jaar over wil houden? Ontstaat die kort op waar scheut 2 nu ontspringt? Op één van de eerste knoppen? Of komt de aflegger uit het oog wat nu knop 3 is? 🤔 

Guyot lijkt zo simpel, maar ondertussen is het opkweken niet echt simpel merk ik ondanks allerlei uitgebreide uitleggen op het internet. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het oog onder het snoeipunt zullen volgend voorjaar een paar scheuten uitlopen, daar moet de kop gevormd worden. Een van de 2025 uitlopers op de kop wordt in 2026(!) afgelegd. In 2025 wordt er niets afgelegd.

Ook zullen er uitlopers op de stam komen. Grote kans dat je op een van de uitlopers van 2025 al druiven krijgt. Het is (te) ver vooruit kijken om nu al aan te geven wat je in 2025 moet doen en laten.

Dus wat dat betreft is het niet raadzaam die scheut opzij van oog 2 te laten zitten. Die gaat volgend voorjaar op meerdere plekken uitlopen en dan ben je het overzicht kwijt.
Mss overbodig te benoemen  .... bij druivelaars krijg je druiven aan de verse uitlopers van datzelfde jaar.
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...