Kibas Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 (aangepast) Ik ben voor mijn voedselvoorziening afhankelijk van een moestuin vanwege een ernstige histamine-intolerantie door de ziekte van Lyme. Histamine komt vrij in voedsel als het ouder wordt, vaak al na een paar uur. Ik kan dus niet uit de winkel eten en leef het jaar rond van mijn tuin. Ik woon nog in Eindhoven en ben blij per 1 september terug te kunnen keren naar het noorden van het land. De nieuwe baan van mijn man is in Groningen-stad, we zoeken in Groningen of Drenthe een huurhuis (koophuizen zijn voor ons nu onbetaalbaar). Het liefst met voldoende tuin, maar die heb ik niet gevonden. Mijn grootste zorg is, hoe kom ik aan een tuin om voldoende te eten te hebben? De volkstuinenverenigingen hebben lange wachtlijsten. Wie weet ergens een volkstuin, tuin of heeft zelf een stukje grond over? (Een tijdelijke optie is eventueel een goedkoop huurhuisje en dan het huurhuis in Eindhoven aanhouden om in het weekend in mijn volkstuin daar te werken en te oogsten. Dus ook tips voor een tijdelijk goedkoop onderkomen zijn welkom.) Naast de zorgen om het vinden van woonruimte ben ik erg bezorgd over mijn voedselvoorziening. Ik hoop dus dat iemand iets weet of heeft. 5 juni 2021 aangepast door Kibas 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Moeilijk probleem. Pendelen tussen Eindhoven en Groningen lijkt me niet te doen, dus ik hoop dat je iets geschikts vindt tegen die tijd of eerder. Een goedkoop huurhuisje zul je moeilijker vinden (dat wil iedereen wel) dan een huurwoning in de vrije sector. Hier in Kropswolde hebben we een stuk moestuin, en te weinig mensen om hem te onderhouden. Nu ga ik op eigen houtje iets voorstellen, maar je zou dit moeten bespreken met de leiding van NME Hoogezand, of met Werkpro, niet met mij (ik ben ex vrijwilliger en mag nog een stukje moestuin aanhouden). Het is een project voor mensen met afstand tussen de arbeidsmarkt. Als je bereid bent wat vrijwilligerswerk te doen (óp de moestuinen), misschien dat je dan in ruil ook een stukje voor jezelf kunt 'krijgen'. Quote
Flup Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Op en neer rijzen naar Eindhoven lijkt mij ook geen doen. Ik weet niet hoe lang je man dagelijks wil reizen, maar je zou eventueel ook nog net over de Duitse grens kunnen kijken naar woningen. Daar krijg je, zeker in de dorpen, veel meer huis EN tuin voor je geld dan in Nederland. Een tuin van 1000m2 en meer heb je daar zo. En dan kun je daar in alle rust op moestuinieren. Ik woon overigens niet in die omgeving in Duitsland, maar mocht je meer informatie willen of tips over wat er allemaal bij komt kijken, dan help ik je graag. En verder natuurlijk alle moestuinverenigingen in de omgeving van Groningen bellen of zij wat weten. Corona is nu alweer praktisch voorbij (want zomer), dus veel mensen stoppen ook met moestuinieren (vanwege corona). Niet geschoten is altijd mis! Moestuiniert @Erny ook niet in Groningen? Misschien heeft zij ook nog tips? Quote
Kibas Geplaatst: 5 juni 2021 Auteur Geplaatst: 5 juni 2021 (aangepast) Dank je Flup en Huub voor het meedenken. Een goedkoop huurhuisje kan iets kleins zijn. Voor een normaal huurhuis met tuin kunnen we tot 1300 euro per maand betalen. Het goedkope tijdelijke huurhuisje is omdat we dan ook nog de huur voor Eindhoven moeten betalen. Inderdaad zal het niet vol te houden zijn om heen en weer te reizen, maar ja, ik moet toch te eten hebben en het is dan ook voor tijdelijk, zodat we meer tijd hebben om een geschikt huis (dus met tuin) te vinden. Ik ben vanwege de ziekte van Lyme volledig afgekeurd en het is mij verboden om vrijwilligerswerk te doen. (Ik mag officieel zelfs de planten van mijn buren geen water geven, om maar iets te noemen). Wel jammer dat vrijwilligerswerk niet mag, ik maak me graag nuttig en help graag anderen. Dus de moestuin in Kropswolde wordt hem niet vrees ik. Het was anders wel een goed plan geweest. (Overigens heb ik dus zelf afstand tot de arbeidsmarkt, maar dan wel vanwege lichamelijke problemen, niet geestelijk. ) Ik had Erny al een pb gestuurd. Ik ben vroeger tweemaal (geloof ik) bij haar op de tuin op bezoek geweest tijdens dagbezoeken aan het noorden. Geen idee of ze er nog een tuin heeft. 5 juni 2021 aangepast door Kibas Quote
Kibas Geplaatst: 5 juni 2021 Auteur Geplaatst: 5 juni 2021 (aangepast) Voor het geval iemand oppert om naar een lokale boer te gaan en daar te vragen of hij/zij ter plekke voor mij de groente uit de tuin wil halen zodat het supervers is: dat is inderdaad deels een optie, tips mbt boeren zijn welkom, liefst bio. Echter wel een kanttekening, mijn ervaring is dat men alleen groente in het hoogseizoen heeft, meestal zo'n 4 maanden. De rest van het jaar moet ik ook te eten hebben. Zelf teel ik het jaar rond en vul eventueel in het vroege voorjaar (de moeilijkste periode) aan met eetbare onkruiden. Daarnaast verdraag ik veel soorten groente uberhaupt niet, omdat er al van nature teveel histamine in zit. Ik teel dus veel bijzondere soorten groente die niet te koop zijn. Alleen sla en andijvie zou ik bij de boer kunnen halen. Het scheelt altijd wat, maar om nou alleen maar dat te eten en alleen in de zomer.... 5 juni 2021 aangepast door Kibas Quote
donaldk Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Erny tuint inderdaad op een complex in Groningen. Was altijd probleem met de chillipeper groeiwedstrijden, want die eindigden vroeg en in Groningen loopt klimaat weken achter op Zuiden. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
HuubvG Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Knap dat je ook de winter door verse groenten uit je tuin kunt eten. Mij lukt dat niet. Naar aanleiding wat je zegt over groenten bij een boer halen, kom ik op dit idee: er zijn heel veel mensen met moestuinen rond Groningen, hetzij aan huis, bij een volkstuinvereniging, of hoe dan ook. Vaak hebben ze wat over en verkopen dit of ruilen het, of geven het gewoon weg. Verkopen kan ook. Misschien dat je connecties kunt opbouwen zodat je her en der jaarrond je verse groenten kunt halen. Het enige is dat je wel mobiel moet zijn, maar dat zal geen probleem zijn, omdat je ook al pendelen overweegt tussen Eindhoven en Groningen Quote
loes Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Connecties opbouwen kost denk ik best veel tijd als je daar een jaar rond van wil eten. Misschien zijn zelfoogsttuinen nog een idee? Niet alle groentes zullen geschikt zijn maar wat geschikt is kan je wel zelf oogsten. Er zijn er vast nog meer maar even wat ik zo snel kon vinden in Groningen/Drenthe: www.dekeuterij.orgwww.zelfoogsttuin.nlwww.kleinalma.nlzelfoogsttuin-tenboer.nl www.tuinvoorzwaantje.com 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 Ik heb even een beetje gegoogled voor je. Hoe groot moet de tuin zijn? https://www.huurwoningen.nl/huren/veendam/1215781/ommelanderwijk/ https://www.funda.nl/huur/appingedam/huis-41316996-gouden-pand-20/ Quote
Mellie Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 Goh Kibas, ik moest laatst nog aan je denken! Ik hoop dat je wat gaat vinden en de boel goed kan verwerken. Als je in Eindhoven je tuin aanhoudt, dan is het toch al ‘oud’ tegen de tijd dat je weer terug in Groningen bent? We hadden wat mailcontact destijds en toen dacht ik dat dat een bezwaar was. Naarmate het geoogste spul ouder wordt, dat de histamine gehaltes te hoog worden. Ik hoop dat het je gaat lukken in elk geval. Wie weet dat het einde van Corona veel opzeggingen in volkstuintjes gaat opleveren. Alhoewel, ‘veel’. Je hebt maar 1 opzegging nodig. Contact opnemen met volkstuinverenigingen en je situatie uitleggen. Wie weet kom je bovenaan de wachtlijst. En Duitsland is om de hoek bij Groningen. Daar is het een stuk goedkoper én grotere tuinen! 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 Flup en Mellie zijn me al voor, Duitsland vergroot jullie zoekgebied en mogelijkheden behoorlijk. Kan je wel hier wat aanbieden, maar wij zitten ruim uur van Groningen af. In Duitsland kun je trouwens stukken grond van de stadt huren, afhankelijk van het stuk grond is de prijs. Misschien is dat een optie? Kan van klein tot groot stuk zijn en op bedrijventerrein vragen, die hebben soms ook stukken te huur. Maar in Duitsland is er zeker wel mogelijkheid voor een huis met tuin, rest boederijen is ook een goede optie. Dat zijn boederijen met een deel van de grond, dan zit je niet met een guga lap grond en een aantrekkelijke prijs. Hoe zit het eigelijk met gevriesdroogde groentje en fruit, die direct van het land verwerkt worden? Is dan het histamine gehalte dan niet te hoog? Hoeveel tijd mag er tussen oogsten, verwerken en consumptie zitten? Quote
loes Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Ik had via PB overigens al contact met Kibas want hier in de buurt (kop van drenthe) zijn geen lange wachtlijsten voor de volkstuinen, sterker nog de volkstuin is op zoek naar moestuinders. Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) On 6/6/2021 at 8:11 PM, HuubvG said: Knap dat je ook de winter door verse groenten uit je tuin kunt eten. Mij lukt dat niet. Ik eet uit mijn tuin van 250m2, mijn man koopt in de winkel, anders moeten we nog veel meer tuin hebben. Ik ben een expert geworden in zoveel mogelijk benutten van elke millimeter, ik teel voor een deel winterharde gewassen (naast winterharde koolsoorten ook bijvoorbeeld winterpostelein, wintersla, winterandijvie, hertshoornweegbree, aardpeer, kardoenbladeren (mits de vorst niet te streng is), witlof, groenlof, roodlof, raddichio, crosne, yakon in zand vorstvrij, schorseneerbladeren, schorseneer, kliswortel, haverwortel etc. En ik heb een kas van 17m2 en 2,5m hoog. Daar kan ik nog langere tijd nieuwzeelandse spinazie uit eten in het najaar. In het voorjaar, de meest kritische tijd, eet ik onkruiden, zoals paarse dovenetel. Zodra de sluitkolen, waar ik de kolen al uit heb geoogst, bloemknopen gaan geven, heb ik weer genoeg te eten en geniet ik van de weelde van deze overheelijke 'bimi' (geen echte bimi, wel lekkerder). En ik heb 3 hele grote vriezers. Als groente snel wordt ingevroren, stopt het proces. 8 juni 2021 aangepast door Kibas Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 Loes, die zelfoogsttuinen zijn een goed idee. Dank je voor de linken! Ik heb ze bekeken. Ze werken met standaard pakketten. Dat is niet handig, omdat ik het meeste niet kan eten en mijn man om andere redenen ook niet. Maar ik kan wel naar ze toe gaan en kijken wat er nog mogelijk is. Dat zal ik zeker gaan doen. Ik heb de volkstuinvereniging in Roden en nog een andere aangeschreven, maar nog niets op terug gehoord. Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 On 6/7/2021 at 11:04 AM, marjoleinvdh said: Ik heb even een beetje gegoogled voor je. Hoe groot moet de tuin zijn? Dank je voor het meedenken! Om er het jaar rond van de leven, is 200 tot 250m2 een minimum. Maar op dit moment ben ik blij met alles en vanaf 100m2 kan ik al enigszins uit de voeten. Quote
Jorg Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 7 minuten geleden, Kibas zei: En ik heb 3 hele grote vriezers. Als groente snel wordt ingevroren, stopt het proces. Dus dan zijn er ook mogelijkheden bij zelfoogst tuinen of direct bij een boer aankloppen om iets vers van het land te halen in te vriezen? En diepvriesgroenten uit supermarkt zijn - dat wordt in ieder geval wel overal gecommuniceerd - ook redelijk snel verwerkt (doperwten zeker, spinazie ook). Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 16 hours ago, Mellie said: Als je in Eindhoven je tuin aanhoudt, dan is het toch al ‘oud’ tegen de tijd dat je weer terug in Groningen bent? We hadden wat mailcontact destijds en toen dacht ik dat dat een bezwaar was. Naarmate het geoogste spul ouder wordt, dat de histamine gehaltes te hoog worden. Dat klopt helemaal. Ik moet hier dan ook een huis met gasstel voor het blancheren en een vriezer aanhouden in Eindhoven, zodat ik het direct in kan vriezen, dan stopt het proces. Als het de volgende dag goed ingevroren is, kan ik het meenemen naar Groningen. Dus dat is alleen een noodoplossing. Ik sta nou niet bepaald te trappelen om tussen Eindhoven en Groningen/Drenthe heen en weer te pendelen voor mijn eten. En als de tuin niet netjes is (lees: te weinig zwarte grond te zien), dan dreigt mijn tuinhuur opgezegd te worden. Ja, ik had ook al bedacht dat er misschien aan het einde van corona weer tuinen vrij komen. Dan heeft men weer andere belangstelling en geen tijd meer voor de tuin. Ik las op een website van een tuinvereniging en in een krant dat er een enorme aanwas was het afgelopen jaar vanwege corona. Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 Jane Doe Dank je voor het meedenken. Duitsland is niet onze eerste keuze. We geven onszelf 3 weken de tijd om iets te vinden wat niet langer dan een half uur rijden vanaf het werk van mijn man is, maar als dat niet lukt, gaan we alsnog verder weg kijken. Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 (aangepast) Jane Doe en Jorg Om het verhaal kort te houden, had ik niet alle ins en outs verteld van histamine-intolerantie. Het klopt inderdaad dat het invriezen er voor zorgt dat er niet meer histamine vrij komt in voedsel. Ik heb zelf 3 grote vriezers om in de zomer ook wat wintergroenten te kunnen eten en andersom, voor meer variatie. En om een eventueel deels mislukte oogst (slakken, blank staan van de tuin, diefstal) op te vangen. Dus in theorie zou ik uit de vriezer van de winkel kunnen eten. De praktijk is anders. Om een voorbeeld te noemen: bloemkool verdraag ik prima vers uit mijn tuin en uit mijn vriezer, maar niet uit de vriezer van de winkel, zelfs geen klein stukje. Spruitjes wil wel uit de vriezer van de winkel, maar slechts 3 spruitjes per dag. Eet ik er meer, dan komt de histamine-waarde in mijn bloed boven de kritische drempel en gaat het mis. Boerenkool kan ik 2 tot 3 deelblokjes eten, groene asperges 3 steeltjes. Andere groenten lukken niet., dus ik zou alleen ofwel 3 spruitjes, ofwel 2 deelblokjes boerenkool, ofwel 3 steeltjes groene asperge per dag kunnen eten. Qua fruit kunnen 3 stukjes mango en een paar cranberry uit de vriezer. Echter, er heeft zich nog een nieuw probleem aangediend. Ik heb al 3/4 jaar ernstige buikpijn en een fodmap-dieet lijkt nu eindelijk enigszins te helpen. Echter, een fodmap-dieet houdt in dat ik geen kolen, asperges, cranberry en mango kan eten. Zucht, het wordt er niet gemakkelijker op. Groentes als prei en spinazie zal ik nooit kunnen eten, ook niet vers uit de tuin, ook niet als ik heel veel dao bij slik, een enzym dat histamine afbreekt in voedsel. Dergelijke groenten bevatten van zichzelf al teveel histamine of bevatten histamine-vrijmakers. Daarnaast ben ik allergisch voor bonen/erweten/peulen en voor wortel (de gewone wortels, ik eet wel zaken als haverwortel of kliswortel). En dus teel ik in mijn tuin veel zaken die je niet in de winkel aantreft om toch voldoende afwisseling te hebben. Mbt de vraag hoeveel tijd er tussen mag zitten: dat ligt heel erg aan de groente. Asperges moet ik op het allerlaatste moment oogsten, snel naar huis, snel schillen en snel koken en eventueel snel invriezen. Aan de andere kant van de tijdlijn zitten komkommer en courgette, vooral courgette. De eerste dag kan ik er wel een halve van eten zonder problemen, de 2e dag een stukje van 5 cm en de 3e dag een dun plakje. Deze hoeveelheid heeft te maken met de drempelwaarde qua histamine. Dus in theorie, mits ik de hoeveelheid aanpas, kan ik er 3 dagen van eten. Asperge en courgettes zijn de twee uitersten, voor bijna alle groenten geldt 2 tot 3 uur. En zoals eerder gezegd, sommige groenten kan ik nooit eten, omdat er al teveel histamine in zit als de plant nog met zijn wortels in de grond staat. 8 juni 2021 aangepast door Kibas Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Poe Kibas wat een gedoe, lijkt me niet makkelijk. Zoveel waar je op moet letten en weten, door ervaring wijs geworden? Ga er van uit dat jullie wat in de buurt zullen vinden, met alle hulp via dit forum. Maar mochten jullie verder zoeken, Duitsland is volgens mij nog niet een half uurtje van Groningen af. Dan zijn jullie welkom, met vragen of andrs. Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 Het is inderdaad een gedoe en inderdaad door ervaring wijs geworden. Lief dat ik altijd welkom ben! Quote
Kibas Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 Ik krijg net een bericht van een volkstuinvereniging in Groningen dat alles vol zit sinds corona en dat er lange wachtlijsten zijn bij alle volkstuinverenigingen in Groningen. Maar gezien mijn uitgebreide mail en uitleg, wordt gekeken wat men misschien nog voor me kan doen. Hij heeft nog een paar aanvullende vragen. Ik ben benieuwd..... 3 Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 juni 2021 Geplaatst: 8 juni 2021 Dat zou mooi zijn, je bent ook in een bijzondere situatie en een moestuin is een overlevingstuin voor je. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 Heb je ook al eens in emmen en omgeving gekeken? In emmen zelf zijn al 4 moestuincomplexen Quote
Kibas Geplaatst: 9 juni 2021 Auteur Geplaatst: 9 juni 2021 (aangepast) Ik heb redelijk goed nieuws! Ik heb 2 opties, beiden niet ideaal, maar ik zal niet helemaal zonder tuin zitten: 1. Een tuincomplex op het Drentse platteland heeft 2 tuinen, 100m2 en 50m2. Echter, ik las in hun nieuwbrieven dat het tuincomplex elk jaar in het voorjaar onder water staat en dat de gepote aardappels dan verrotten. Ik kan dan dus niet mijn vaste groenteplanten telen en niet het jaar rond telen. Mijn grootste oogst is juist in het late voorjaar, van dingen die in de herfst geplant zijn. Ik heb over 2 weken telefonisch contact en zal dan vragen of de wateroverlast ook geldt voor deze twee stukjes. Ik vind het heel lief en fijn dat ik in ieder geval stukjes tuin mag hebben, ook als ik er niet direct in de buurt zou komen wonen. Het is in ieder geval een opluchting een mogelijkheid te hebben. 2. Een tuincomplex in Groningen heeft 150m2. Echter, dit stuk is zware onbewerkte klei zonder humus en al mijn voorgangers schijnen op dit stuk gestrand te zijn en konden er niets mee. Ik ga vandaag als ik nog tijd over heb en anders morgen elders op het forum tips en ervaringen vragen met zware klei, om de haalbaarheid in te kunnen schatten. Ik zal dan hier een link plaatsen naar mijn vraag elders op dit forum. De baan is er, mogelijkheden voor een tuin zijn er, nu nog een huis en dan hebben we huisje, tuintje, baantje Marjolein, dank je voor het meedenken. Emmen is een eind rijden naar Groningen over een weg die als zeer gevaarlijk bekend staat, dus het heeft niet onze voorkeur om daar in de buurt te gaan wonen. Maar als we niets kunnen krijgen rondom Groningen, is het uiteraard wel een optie om daar heen te gaan en dan zal ik ook contact opnemen met de tuinen. 9 juni 2021 aangepast door Kibas 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.