Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De een schrijft het een en de ander anders, van alle soorten Miscanthus zou deze soort de grootste zijn, niet woekeren en bruikbaar zijn als heggenplant en ruwe stof mulch strooisel en brandstof.

Mijn verstand zegt in kuipen planten, verplaatsbaar en geen uitlopers. S'winters in de kas en dan voorjaar met de eerste uitloop snoeien en in de tuin zetten. Snoeisel door de hakselaar, afwachten of dat in de praktijk ook gaat. Een mais of granen hakselaar is wel wat anders dan een tuin haksel machientje.

Vraag aan jullie wie ervaring heeft met deze plant en zijn gebruik?

Geplaatst:

Weet niet of je hier iets gaat aan hebben, ik schrijf het toch maar:

Er staan hier al vele jaren (15+) twee kleine bosjes miscanthus. Diameter van de bosjes is 75cm.  Ze worden maar een kleine 2 meter hoog dus het is zeker niet de giganteus versie. Wellicht de Miscanthus sinensis adagio. Ze woekeren helemaal niet, de kluit groeit wel wat aan maar dat is eenvoudig beheersbaar moest dat nodig zijn. Nu zijn die ook niet bruikbaar als haag naar mijn mening want einde winter/begin lente moet je ze snoeien, zo niet plooien of breken de stengels toch en wordt het moeilijker voor het nieuwe groen om er door te komen. Dat snoeisel geeft trouwens zeer esthetische mulch voor de bloempotten die in het zicht staan. Hier zijn ze winterhard en dat is ook het moment dat ze het mooiste zijn met de pluimen in de wind. Ik zou die bosjes Miscanthus in een kuip niet willen versleuren want dat gaat meer gewicht zijn dan je lief is.

Ik dacht dat de giganteus een gelijkaardig leven heeft. Oogsten voor het hout als brandstof en dus jaarlijks inkorten tot net boven de grond. Maar dat oogsten als grondstof moet wel aan het einde van de herfst gebeuren.

Je geeft me nu wel een goed idee met die Miscanthus, want vrouwlief wou een bamboe-toer opgaan, en dat zie ik echt niet zitten ivm het woekeren.

Geplaatst:

Ik heb al een paar jaar miscanthus giganteus, olifantsgras. Woekert absoluut niet. Ik heb hem dit jaar opgesplitst in 30 nieuwe plantjes, omdat ik het een handige mulch vind, en in de toekomst misschien voor biobrandstof. Mooie pluimen aan het einde van de zomer, zoals Swa al zegt. En het schijnt voor vogels fijn te zijn om zich in te verstoppen maar daarvoor is mijn pol te klein.

Niet geschikt als heg.

Op mijn zandgrond worden ze maar 150 cm hoog, ik denk vanwege de droogte. Ik heb hogere miscanthus gezien bij kwekerij De Hessenhof en dat was niet de giganteus. 

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties, fijn te lezen dat ze niet woekeren.

Fre3ke kun je ze dan zo makkelijk uitgraven en delen? 

Hoe groot was je plant(je) toe je haar kocht, na een jaar al in 30 wortelstekken kunnen delen wow. Zijn kostbaar en slecht aan te komen, snel uitverkocht. Maar een plantje in 9 potje al 8 eurie, dacht we gokken het er op en kunnen dan hopelijk met de tijd delen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat het drie-vier jaar stond toen ik het ging delen. Ze groeien niet zo hard, dus na één jaar kun je echt nog niet delen. Ik had het bij wedrowski.pl gekocht maar ik geloof dat hij het niet meer verkoopt. Het was één spriet toen ik het kocht. Ik kan je einde seizoen wel een plantje sturen per post.

Edit, uitgraven ging heel makkelijk, en delen ook, ik had een filmpje op YouTube gekeken. Pol schoonwassen en uit elkaar trekken en snijden.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Ook zo een zielig plantje dus, denk wortelstukje wat dan uitloopt.

was de verzendkosten 7 euro vergeten, maar wat bijbesteld om die dubbele kosten het waard te maken.

maar toch niet slecht met3 a 4 jaartjes al zoveel wortelstekken.

Ze lijken me ideaal om even snel zichtscherm te plaatsen, kuipen op gewenste plaats schuiven en klaar. Ben niet zo voor afschotten, maar denk dat de buren het wel zullen waarderen.

Geplaatst:

Je koopt een klein plantje omdat ze slecht in pot zijn te houden. Daarom is al het aanbod in p9 potjes.

Ze zijn niet geschikt om even snel een zichtscherm te plaatsen. Daarvoor kun je misschien klimop tegen een rooster laten groeien?

Geplaatst:

Bij de meeste ervaringen "hier" groeien ze in de volle zon, met water en goede bodem 5 cm per dag tot een grote plant van 2 tot 4 m. 

Is ook tijdelijke zichtscherm, de laurierhaag zal de vaste vormen. Wil het gesnoeide voor kips gebruiken, praktijk zal het laten zien. Vindt ze ook wel leuk als plant, zo lang ze niet gaan woekeren. 

Klimop is hier een no go, de klimop van de buren geeft ons meer dan genieg overlast. Radikaal weg met die woekeraars, ow nee die woekeraars niet!

• 1 year later...
Geplaatst:

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
12 hours ago, donaldk said:

raadt wel aan wortel begrenzer te gebruiken

...omdat ze zelf wortelbegrenzer verkopen.

Olifantsgras heeft echt geen wortelbegrenzer nodig. Het groeit polvormig en niet eens zo snel. Ik heb de pol twee jaar geleden opgegraven en in dertig delen gesplitst. Dat zijn nog steeds dunne bosjes stengels.

Geplaatst:

Ik heb arme zandgrond. Het groeit misschien harder bij bemesting. Het haalt stikstof uit de lucht, maar alleen als er niet genoeg stikstof in de bodem zit, zo is mijn indruk. 

Ik zal dit seizoen eens proberen twee planten te vergelijken in productie: met en zonder extra stikstofbemesting.

• 1 year later...
  • 6 maanden later ...

Hier staan ze ook in de tuin. Zijn door de vorige eigenaar gepland dus weet niet hoe oud. Groeit elk jaar tot ongeveer 4m, zitten ook op zandgrond (houdt wel nog goed water vast voor zandgrond). 

Verspreiding/uitbreiding gaat traag, wonen hier nu 4 jaren en uitbreiding is beperkt.

Ik snoei deze normaal in het voorjaar zoals overal geschreven staat. 

Zijn er die deze plant nu al snoeien? Bladeren zien er al voor een groot deel afgestorven uit.  Heb een tekort aan bladeren om al mijn moestuinbedden te bedekken en dit leek me wel nog een gemakkelijk mulchmateriaal voor deze in de winter mee te bedekken.

aangepast door simonvb

Voor oogsten moet je naar ik lees inderdaad na winter oogsten. Maar Mammoetgras (een betere kruising?) was onlangs op TV, want kwekerij (kassen) in Spanje was de aanplant compleet overspoelt. Dus een klant uit Noord Holland gaat nodes leveren die ze gaan laten wortelen in die Spaanse kas(sen). Dus zo kun je ook vermeerderen. Gewoon de stengels groen oogsten en die puntjes laten wortelen?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/10/31/noodweer-spanje-verwoest-ook-uitgangsmateriaal-mammoetgras

https://dutchplantforce.com/laatste-nieuws/

En die Tv video vind ik niet, maar de rechtenhouder/ontwikkelaar Dutch Plant Force laat hier ook zien hoe ze stekken: 

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

In het artikel staat dat ze stek hebben geknipt van de planten in NL. Die planten worden vermoedelijk in een kas gehouden en zijn dan waarschijnlijk nog in actieve groei. Planten die buiten staan zijn inmiddels in rust en als je daar stek van knipt zullen die m.i. geen wortels vormen.

Miscanthus giganteus wordt tegenwoordig meer en meer gebruikt als afdekmateriaal in de containerteelt van planten. Voorheen werd vooral schors ('bark' ) gebruikt. De prijs van bark is de laatste jaren sterk gestegen omdat deze als (deel)vervanger van turf wordt gebruikt in professionele potgrond. Ook wordt bark veel gebruikt bij de kweek van kamerorchideeën en deze zijn de laatste jaren zeer populair (staan ook bij de Albert Heijn, dan weet je het wel!). Een nadeel van bark is dat die gemakkelijk van de plantpot valt als die schuin wordt gehouden. Miscanthus heeft dit nadeel niet / veel minder als deze eenmaal goed nat is geworden.

aangepast door Brabantse Tuinprins
  • Like 1
Geplaatst:

In augustus al beginnen ze met oogvorming buiten in NL, zagen we. Stekken worden zowel in Boskoop als nu ook Valencia regio in kassen opgekweekt. Steriele micanthus variety mammoth is steriel en zou daardoor langer blijven groeien. Maar Nederlanders waren net beleverd vanuit Spanje, Franse afnemers uitgangsmateriaal stonden nog in de kassen in Spanje.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Op 10-4-2023 om 22:09, fre3ke zei:

Ik heb arme zandgrond. Het groeit misschien harder bij bemesting. Het haalt stikstof uit de lucht, maar alleen als er niet genoeg stikstof in de bodem zit, zo is mijn indruk. 

Ik zal dit seizoen eens proberen twee planten te vergelijken in productie: met en zonder extra stikstofbemesting.

Hoe afgelopen? De teelt wordt gepromoot als onderdeel van verschralingsprogramma's. En als slechts een-zevende N behoeft van Hennep.

Home of the Turbo.

• 5 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...