1234 Geplaatst: 1 juni 2021 Delen Geplaatst: 1 juni 2021 Hallo allemaal! Ik ben nu voor het 3de jaar pas echt serieus bezig in de moestuin. Na al wat ervaring, weet ik zeker nog niet alles! Rode mieren Vorig jaar viel mij op dat 1 van de tomatenplantjes geler en kleiner was dan de rest in de kas. Na een beetje inspecteren van de plant en de wortels zag ik dat de wortels vol rode mieren zaten. Op het internet waren er 2 andere mensen die dit probleem hadden, meer ook niet. Ik haalde de grond rond de plant weg en legde de plant in een bak met water. De mieren die aan de wortels hingen verdronken na een paar minuten. En het plantgat overgoot ik met kokend heetwater. De plant is er uiteindelijk van herstelt. Maar dit jaar heb ik op veel meer planten. Nu niet meer in de serre maar buiten. De wortels van de selder, de cucamelons, ... volledig vol rode mieren. Maar het begint een beetje onmogelijk te worden om dit te bestrijden. Ik probeer nu wel de planten die nog geen groot wortelgestel hebben in een groter pot te zetten, en dan in de serre laten staan zodat ze sterker worden. Maar ik vraag me eigenlijk af of andere mensen dit probleem ook hebben? Heb al veel poedertjes, lokdozen, spuitbussen,... geprobeerd maar geen zichtbaar resultaat. Ook doordat de mieren niet naar boven komen zoals een normale mier. met vriendelijke groeten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 2 juni 2021 Delen Geplaatst: 2 juni 2021 Ik had de eerste jaren ook ontzettend veel last van rode mieren in de (moes)tuin. En nu nog steeds wel, maar het is nu goed te overzien. Mieren beschermen luizen, want de zoete afscheiding van de luizen is voer voor de mieren. Zelf heb ik de eerste jaren veel lokdozen gebruikt. Dat hielp wel goed. De kokend water tip ken ik ook, maar dat is niet praktisch op een grasveld of terras of andere plek in de tuin met planten. Dat doe ik dus niet. Het enige wat ik kan aanraden is om toch lokdozen te blijven gebruiken en ondertussen ook aan luizenbestrijding te doen. Lieveheersbeestjes helpen daar zeer goed tegen. Of je planten eruithalen en dan flink kokend water in de gaten met mierennesten te gieten. Is alleen voor je oogst niet zo goed. Bij het schoffelen kom ik nog wel eens een mierennest tegen. Dat graaf ik dan uit en verspreid het over de tuin. In de hoop dat dat vogels de eitjes vinden en de mieren toch een andere nestplek zoeken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.