Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het eind van mijn allereerste moestuinseizoen is daar! Maar: waarom worden de bladeren van mijn aardbeiplanten massaal geel? Hoort dit?

Heb er een paar dagen terug wat mest bij gedaan, om te kijken of het daardoor zou opknappen, maar het lijkt eigenlijk alleen maar erger te zijn geworden... Heb trouwens al een tijd niet meer bemest, dus overbemesting lijkt me niet heel logisch. Heb de gele bladeren er al een aantal keer afgeknipt, maar dan worden de overige bladeren vanzelf weer geel. Op deze manier blijft er niet veel van mijn plantjes over... Kan iemand mij helpen? De aardbeien staan in de volle grond, het zijn ostara's.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Is een aardbei bladverliezend? Nu voel ik me echt dom... Dus het is gewoon de bedoeling dat alle bladeren eraf vallen? Dat ik een soort stompjes overhoudt? Al mijn aardbeien hebben nog bladeren en die zijn dus geel aan het kleuren. Ik heb twee aardbeien in hanging baskets en zelfs die hebben nog 3 kleine blaadjes over. Wat zal ik nu doen? Ze afknippen of laten zitten en wachten tot ze verdorren?

Geplaatst:

laten zitten! laat de natuur maar gewoon z'n gang gaan...

meestal houd de aardbei zo'n 3-4 kleine groene bladeren over, de rest word uiteindelijk bruin en dient als bescherming tegen de vorst. in de lente kun je die eraf knippen.

Geplaatst:

Idd, het hoort Zoals mijn voorgangers al schreven. Er blijft een klein roosje aan groene blaadjes over. Ze verdwijnen dus niet helemaal, zoals andere vaste planten (rabarber, asperge...)

Ik haal het dorre blad er af zodra het niet meer (zo veel) vriest. Dat moet ook wel, want na een tijdje gaat het daar teveel broeien als het weer warmer wordt. Daar kunnen de plantjes niet zo goed tegen (schimmels, etc.)

Geplaatst:

Heb ik net alle bruine blaadjes met de stengels verwijderd

Misschien handig om er een stukje vliesdoek overheen te spannen tegen de ergste kou? Of beter om in de schuur te laten overwinteren

Good things come in small packages

Geplaatst:

OK, thanx voor de tip

Heb nog wat zakken blad staan uit t bos, ga ik die eroverheen drapperen. Ze staan wel nog in bakken en potten, is t beter dat ik ze in de grond zet?

Good things come in small packages

Geplaatst:

In pot kan maar heeft nog wel wat zorg nodig zo mag de grond vooral vlak voor vorst niet uitdrogen.

Als vorst voorspeld wordt controleer ik alle potten en geef water als droog aanvoeld.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Noppenfolie zou ik niet doen ivm smet, staat in pot kan je bv alleen de pot inpakken maar planten zou ik zeker niet doen, aardbeien zijn ook goed winterhard.

Geplaatst:

niet erg hoor Jeanne, verasssend veel mensen denken dat noppenfolie ideaal is om planten te laten overwinteren....maar je krijgt er alleen maar schimmels mee.

Geplaatst: (aangepast)

Zeker het oude blad niet verwijderen, samen met de kleine groene hartblaadjes beschermen deze de inwendige bloemen tegen koude.

De plant gaat niet dood aan bevriezen, maar er kan wel vriesschade ontstaan aan de inwendige bloemen, wel voor 1maaldragende, doordragende hebben nog geen inwendige bloemen!

Pas eind februari-begin maart mogen ze worden opgekuisd, de groene hartblaadjes laat je zitten.

Ook niet de hele winter zomaar afdekken.

Enkel bij strenge vorst zowel s'nachts als overdag vanaf -5° en kouder afdekken met vliesdoek of cropnet of gaatjesplastiek zodat de boel blijft ademen!

Vanaf deze vorstperiode voorbij is de vliesdoek of ook wegnemen, anders te warm voor de aardbeien.

Ze hebben een koude periode nodig.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Aardbeien staan in houten bak (oude zandbak) en ik heb er nog niit wat mee gedaan met geel worden of groen blijven, keek er net meteen naar maar het staat er dus precies zo bij zoals het hoort.

Ik heb er knoflook tussen staan, wel apart die lange groene sprieten ertussen.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

We hebben gisteren lekker veel dode bladeren verzameld in het park. Moet ik die nou onder de aardbeien leggen, als een soort mulch? Of moeten ze er echt overheen? Want dan krijgen ze niet echt licht meer toch? Misschien er dicht tegenaan drukken, maar de hartblaadjes vrij laten? Zit er ook aan te denken om houtsnippers over de bladeren te strooien, ben bang dat ze anders wegwaaien.

Geplaatst:

Zou geen houtsnippers doen, maar infderdaad wat blad eromheen en hart zeker vrij laten, je kunt bv wat warte grond door je bladeren mengen dan blijft het wel liggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...