BLONDIE Geplaatst: 29 mei 2021 Share Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 29 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 29 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 30 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 30 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tobias Geplaatst: 30 mei 2021 Share Geplaatst: 30 mei 2021 Leuk dat je alles zo precies bijhoud ik vermoed dat je wel redelijk wat aardbeien gast kunnen oogsten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
marjoleinvdh Geplaatst: 30 mei 2021 Share Geplaatst: 30 mei 2021 Heel leuk en interessant! Ik ga je volgen. Die 150 gram aarbeien per plant, waar heb je dat vandaan? Ik wil ook eens gaan berekenen hoeveel opbrengst ik kan verwachten 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 30 mei 2021 Share Geplaatst: 30 mei 2021 Leuk, ik ben dit jaar ook begonnen. 15 meterbakken van Beekenkamp, ook met vleugels.Het zijn trouwens Bato bakken. Kwekerij Duivenvoorden verkoopt deze zelf ook.En dit jaar moet je wel oogst verwachten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 30 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) Op 30-5-2021 om 09:53, marjoleinvdh zei: Heel leuk en interessant! Ik ga je volgen. Die 150 gram aarbeien per plant, waar heb je dat vandaan? Ik wil ook eens gaan berekenen hoeveel opbrengst ik kan verwachten Ik pas het even aan in mijn berekening, en zal uitgaan van een voorzichtige 200 gram per plant. Ik stel mijn berekening liever naar boven bij dan naar onder ^^ Ik zal alles dat ik pluk per dag bijhouden per aardbei ras met een keuken weegschaal, niet erg precies, maar beter is veel te duur.   Lambada 200 – 300 gram Elsanta 250 – 400 gram http://berriesathome.nl/nl/hoeveel-aardbeien-geeft-de-plant  Op 4-7-2013 om 07:46, Borsalino zei: Opbrengst is rasafhankelijk en volgens dikte rhizoom plant, Lambada geeft minste opbrengst en Elsanta 1 van de meeste opbrengst per plant.En natuurlijk de plantafstand, niet te dicht maar ook weer niet te ver, als ik me niet vergis is 10 à 12 planten per m² ideaal, dan zijn de gangen ertussen meegerekend!Voeding en waterhuishouding spelen ook een rol. En de standplaats natuurlijk in volle zon.Neem iets van min 250 gr per plant voor een Lambada tot min 650 gr per plant voor een Elsanta.De Elvira's hebben een 600 gr gegeven per plant. De Ananas-Aardbei 40 gr. De Maxim's tot op dag vandaag 300 gr.De overige rassen zitten ertussen eerder richting Elsanta. https://www.moestuinforum.nl/topic/9357-hoeveel-aardbeien-pluk-je-ongeveer-per-m2/?do=findComment&comment=148805     20 juni 2021 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 30 mei 2021 Share Geplaatst: 30 mei 2021 Ah we treffen elkaar op een normaal tijdstip! 😃 Wou gister nog niet reageren hier op de post aangezien je nog bezig was, en wou niet een reactie tussen doorgeven. Zodat alles van je project boven aan dit topic staat. Makkelijker voor andere om terug te lezen. Heel mooi en leuk project, ik ga deze zeker volgen. Vind wel dat je wat laat in het seizoen de planten neerzet. Dus of de oogst dit jaar heel goed wordt weet ik niet. Maar volgend jaar zullen ze zeker gul geven. - Aan het eind van het seizoen, als de aardbeien gestopt zijn met geven. Word veelal de aardbeien velden/bakken vergeten of niks meer aangedaan tot het volgende seizoen. Ik zou zeker tot het eind van het seizoen wat blijven mesten (lage stikstof). Kalium verhoogt winterhardheid en goed wortel gestel. Tevens wordt aan het eind van het seizoen voor de junidragers de bloemknoppen aan het einde van het seizoen aangemaakt. Waarvoor ze dus ook voedingstoffen nodig hebben. Blijven voeden totdat je merkt dat het blad begint af te sterven. Dode blad laat je heel de winter liggen, totdat er geen sneeuw etc meer wordt verwacht. Zeker in potten en bakken zijn planten wat vorstgevoeliger. Vandaar nog een dekentje van doodblad.  In het voorjaar jaag ik graag het blad van de doordragende aarbeien op, zodat ze grote zonnepanelen hebben. En daarna pas vruchten gaan maken. Volgens andere hier op het forum, zijn er soorten die dat niet wensen. Daarom zou ik in het voorjaar voor een universele bemesting gaan, b.v. 18-18-18 cristalon. (gebruik die zelf ook voor de aardbeien) Later als ze gaan bloeien switch ik naar een bemesting met een hogere kalium verhouding. Cristalon oranje is daar inderdaad perfect voor. In het voorjaar, hou je ook het blad kleur in de gaten. Hoe groener/donker groener het blad is, hoe meer photosynthesis er gedaan kan worden. Ik heb b.v. wat extra magnesium moeten toevoegen dit voorjaar, omdat het blad wat lichtgroen/gelig begon te ogen. Magnesium, kan je gewoon bij de drogist kopen, als "Epson Salt", wel zorgen dat het niet gefarmumeerd is.  Ik zal eens gaan wegen wat de opbrengst bij mij zal zijn, denk niet dat ik vorig jaar 250gram per plant gehaald heb. Heb ostara aardbeien staan. Twee bakken langer dan de jouwe met 12planten in elke bak.  Foto van 10dagen terug van de aardbeien bij mij:     1 Quote  Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only)  Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 30 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) 4 uren geleden, rorror zei: In het voorjaar, hou je ook het blad kleur in de gaten. Hoe groener/donker groener het blad is, hoe meer photosynthesis er gedaan kan worden. Ik heb b.v. wat extra magnesium moeten toevoegen dit voorjaar, omdat het blad wat lichtgroen/gelig begon te ogen. Magnesium, kan je gewoon bij de drogist kopen, als "Epson Salt", wel zorgen dat het niet gefarmumeerd is.  FLASHBACK 30 jaar terug naar de brugklas ^^   30 mei 2021 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 31 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) 6 uren geleden, rorror zei: Vind wel dat je wat laat in het seizoen de planten neerzet. Dus of de oogst dit jaar heel goed wordt weet ik niet. Mijn aanplant is 1 juni, de eenmaaldragers zullen dus vruchten dragen van 1 tot 21 augustus, in het volgende jaar is de rijptijd weer normaal.  Quote Aardbeiplanten die uit de koelcel komen en uitgeplant worden zullen een achttal weken later vrucht dragen gedurende 20 dagen. Alles hangt af van de temperatuur tijdens het groeiseizoen. In een warmere periode zal alles sneller verlopen. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/aardbei/aardbei7_verlate_ teelt.htm We zullen zien ^^ 31 mei 2021 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 31 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) 6 uren geleden, rorror zei: Aan het eind van het seizoen, als de aardbeien gestopt zijn met geven. Word veelal de aardbeien velden/bakken vergeten of niks meer aangedaan tot het volgende seizoen. Ik zou zeker tot het eind van het seizoen wat blijven mesten (lage stikstof). Kalium verhoogt winterhardheid en goed wortel gestel. Tevens wordt aan het eind van het seizoen voor de junidragers de bloemknoppen aan het einde van het seizoen aangemaakt. Waarvoor ze dus ook voedingstoffen nodig hebben. Blijven voeden totdat je merkt dat het blad begint af te sterven. De oogst van de eenmaaldragers is hopelijk in mijn geval van verlate teelt afgelopen eind augustus, 11 weken naar de aanplant. En dan kan de plant 3 weken daarna rond half september beginnen met het aanleggen van bloemen voor het tweede jaar.  Quote Bij de eenmaaldragende soort als de oogst voorbij is het gewas 5 cm boven de grond kort snoeien. Het nut hiervan is dat de plant even nergens aan hoeft te denken als vruchten enz. en het nieuwe blad wat eruit komt weer helder en fris groen is. En alle eerste uitlopers weg zijn.  Snoei niet meer na 10 augustus. Dit is om de bloemaanleg niet te verstoren waar de planten half september mee beginnen.  De planten van de eenmaaldragende soorten gaan zich vanaf half september voorbereiden voor de winter en zijn bloemen aan het aanleggen voor volgend seizoen. Dit duurt tot eind oktober.  bovenstaande tips komen van: https://www.facebook.com/KwekerijDuivenvoorden/  Snoeien hoef ik dit eerste jaar dus volgens mij niet te doen, alleen de uitlopers weghalen zodra ik ze zie opkomen. Ik ben nog niet helemaal zeker of het gaat lukken zoals hierboven omschreven, we zullen zien ^^ 31 mei 2021 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 31 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2021 6 uren geleden, rorror zei: In het voorjaar jaag ik graag het blad van de doordragende aarbeien op, zodat ze grote zonnepanelen hebben. En daarna pas vruchten gaan maken. Volgens andere hier op het forum, zijn er soorten die dat niet wensen. Daarom zou ik in het voorjaar voor een universele bemesting gaan, b.v. 18-18-18 cristalon. (gebruik die zelf ook voor de aardbeien) Later als ze gaan bloeien switch ik naar een bemesting met een hogere kalium verhouding. Cristalon oranje is daar inderdaad perfect voor. Wat betreft de bemesting, daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gevonden, maar ik heb 4 weken de tijd om heel moestuinforum.nl door te lezen. Want de eerste 4 weken naar frigo aanplant mag je niet voeden, dus hopelijk genoeg tijd ^^ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 2 juni 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 2 juni 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BLONDIE Geplaatst: 2 juni 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2021 (aangepast) x 17 maart 2022 aangepast door BLONDIE 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.