Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een overdekte hoek in de tuin met tomaten en aardbeien in emmers. Die wil ik automatisch bewateren met regenwater. Ik heb daartoe de druppelaars van de foto (van https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2295/watergeefsysteem-20-druppelaars) op de regenton (die staat op 30 cm verhoging) aangesloten, maar iedere dag raakt er wel weer een verstopt, blijkbaar zelfs van lichte verontreiniging. Ik filter mijn regenton met een dikke panty, en voor de druppelaars zit ook nog een filtertje. Blijkbaar is dat niet genoeg. Toch is regenwater mijn enige bron hier. 

Hoe doen anderen dat hier? Beter filter? Andere druppelaars?

Ik heb ook zitten denken aan een pompje met arduino, heb ik nog liggen. Dan heb ik iets meer waterdruk. Maar ik weet niet wat voor druppelaars ik daar dan weer op aan moet sluiten. 

download.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

Geplaatst:

Ik heb die dingen ook en ook hetzelfde probleem. Ik zet ze nu op flink veel druppelen zodat het door blijft spoelen. Maar dan laat ik het een paar uur of een halve dag aan staan en dan weer een dag of 2 niet. Zo hoef ik toch niet met een gieter te gaan zeulen. 

Groetjes,

Bram

Geplaatst: (aangepast)

oja, de druppelaars: ik heb de oude, zonder rode ring

werken idd een maand of 1,5 en dan moet ik ze schoonmaken, ook twee filters: panty en dat filtertje met schuim dat erbij hoort

problemen hier zijn soms: piepkleine slakjes, alg na een maand, drijvertje van binnen gaat wel eens lekken dus dan blijft ie flink doorlopen

dat fix ik met een beetje siliconenkit

schoonmaken doe ik met een stevige azijnoplossing, naspoelen met water met spiritus

ik gebruik ze alleen in vakanties, voor max 6 weken, alleen met regenwater in een ton van 1 m hoog

aangepast door RobO
Geplaatst:
23 uren geleden, AshaiRey zei:

Ik heb die dingen ook en ook hetzelfde probleem. Ik zet ze nu op flink veel druppelen zodat het door blijft spoelen. Maar dan laat ik het een paar uur of een halve dag aan staan en dan weer een dag of 2 niet. Zo hoef ik toch niet met een gieter te gaan zeulen. 

Dat is wel een goede tip. Ik denk dat ik een jerrycan hoog ga zetten, daar deze druppelaars op aan sluit. Ze inderdaad zoals je zegt voluit laat druppelen. En dan vanuit de ton iedere dag een paar liter de jerrycan in pompen met een arduino.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nu na een maand heb ik veel aangepast en hopelijk verbeterd. Maar het blijft best ingewikkeld, zo'n druppelsysteem. Waar ik allemaal tegenaan liep:

1) verstoppingen. Druppelaars van die bovenste foto zijn met regenwater (ook gefilterd) gewoon te onbetrouwbaar, iedere 2 dagen waren er wel weer een paar verstopt of juist veel te veel gaan lekken. 

Mijn eerste oplossing was dit:

Op 26-5-2021 om 19:05, AshaiRey zei:

Om de druk te verhogen pompte ik dagelijks een paar liter water naar een jerrycan die op 2 m hoogte staat.  En dan alle druppelaars ver open.

Dat gaf een nieuw probleem:

2) air locks, oftewel luchtbellen in het systeem die de watertoevoer blokkeerden. Steeds als er een tijdje geen water was, liep het water nl uit de slangen.

Mijn oplossing was eerst: de leiding eerst naar de hoogstgelegen plantenbakken zetten, en dan naar de lagere. Zodat de slang niet teveel omhoog liep halverwege. Maar zie 4)

3) hoge bakken kregen geen water. Ik weet niet helemaal waarom dit komt. De lagere druppelaars verlaagden de druk blijkbaar zodanig dat de hoger gelegen druppelaars niets meer deden.  Om dat op te lossen sloot ik niet één maar 3 losse slangen op mijn watervat aan. Bloembakken aan de balkonrand op de ene slang, hoge bakken op de grond op een andere slang en nog lagere bakken op de derde slang. 

4) nog steeds airlocks. In de praktijk hingen de slangetjes tussen de druppelaars in  vaak wat naar beneden, al was het soms maar een beetje. Precies boven de druppelaars verzamelde zich dan lucht en de druk was niet groot genoeg om de lucht eruit te duwen. Zeker aan het einde van de druppelslang gebeurde dat: de druk was daar niet hoog genoeg, juist omdat er een stuk of vijf flink openstaande druppelaars al eerder aan de leiding verbonden zaten. Laatste druppelaars vielen dus uit.  En bedenk: dit waren dus echt korte leidinkjes met max 7 druppelaars eraan gesloten. Geen groot systeem.

Ik heb uiteindelijk andere druppelaars gekocht. Chinese troep. 20 stuks voor 9 euro. Van de 20 kon ik er 3 niet dichtkrijgen. De rest werkte goed. Niet heel goed in te stellen, ze druppelen tamelijk snel, maar dat is prima nu ik toch maar af en toe water oppomp. En ze zijn nu na 4 dagen nog niet verstopt. 

Ook deze zijn gevoelig voor airlocks. Maar ik heb daar iets op bedacht: ik steek ze omhoog. Dan zijn het ook gelijk ontluchters, want ze zitten nu op het hoogste punt in de leiding. En dat lijkt goed te werken! Zie de foto:

druppelaar.jpg

• Like 1

Geplaatst:

Ik heb dag hele zwaartekracht druppel systeem op de schop gedaan.

Heb er meer werk aan dan dat het uit handen neemt.

Maar ik heb wel een oplossing gemaakt die wel met mijn tonnen op 1m60 hoogte werkt.

Ik heb een gewone tuinslang van 10 meter aan de kraan van de regenton bevestigd.

Nu draai ik gewoon de kraan open en met de slang kan ik alles in de grote kas water geven.

Een lekker zachte waterstraal even bij de plant en hop naar de volgende.

Geen verstopping, geen gezeul met een gieter en gedoseerd water geven waar nodig

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Je hebt helemaal gelijk. In de tijd dat ik die druppelaartjes uitprobeerde, had ik een heel bos water kunnen geven. En ook nu ben ik nog niet helemaal tevreden. Mijn ideaal is een volautomatisch systeem dat een paar weken zonder toezicht kan draaien. Om de vakantie te overbruggen. Maar dat lukt ook nu nog niet helemaal.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

En druppelslang met capillairen is betrouwbaarder. En met een pompje van €8,- een elektrische terugslagklep en een tijdklokje draait eea prima.

Zo geef ik de aardbeien water.  Die staan in bato bakken in rekken. (zoek binnen forum op Borsalino, die heeft dat al eens uitgevogelt

Bevalt zo goed dat ik nu systeem ga uitbreiden. Ook de tomaten, pepers en paprika's gaan hun eigen pompsysteem krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...